adexo3
۲۸۷۱۲۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اولین نسیم لغو تحریم‌های ایران در بازار

تمام اظهارنظرهای مطرح شده درباره زمان اجرایی شدن برجام و آغاز لغو تحریم‌ها از سوی مسئولان بخش دولتی و خصوصی حکایت از آن دارد که آخرین دانه‌های ساعت شنی لغو تحریم‌ها درحال جابه‌جا شدن است و بزودی این خبر خوش برای اقتصاد ایران اعلام می‌شود.

روزنامه ایران: تمام اظهارنظرهای مطرح شده درباره زمان اجرایی شدن برجام و آغاز لغو تحریم‌ها از سوی مسئولان بخش دولتی و خصوصی حکایت از آن دارد که آخرین دانه‌های ساعت شنی لغو تحریم‌ها درحال جابه‌جا شدن است و بزودی این خبر خوش برای اقتصاد ایران اعلام می‌شود. براساس آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند اواخر همین هفته یا ابتدای هفته آینده موجی از رخدادهای مثبت در انتظار اقتصاد ایران است.

آن‌طوری که رئیس کل بانک مرکزی گفته هفته آینده و همزمان با اجرایی شدن برجام ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و در همان روز اجرای برجام بخش خصوصی از گشایش هزار ال‌سی (اسناد اعتباری) خبرداده است. به هرحال هرچند تمام مشکلاتی که طی سال‌های تحریم برای اقتصاد ایران رخ داده یک شبه و با لغو تحریم‌ها برطرف نمی‌شود، اما به طور قطع ازبین رفتن محدودیت‌های تحریم که مانند زنجیری بر دست و پای اقتصاد ایران سنگینی می‌کرد، آثار مثبتی به همراه دارد و تصویر روشنی از اقتصاد در آینده نزدیک به نمایش می‌گذارد.

با انتشار اخبار و تحلیل‌های کارشناسی از لغو تحریم‌ها و قرار گرفتن در آستانه این اتفاق تاریخی بازارهایی که در دو سال اخیر کمتر هیجانی به اخبار واکنش نشان داده‌اند، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب هرچند بازارهای سرمایه و طلا و ارز تنها واقعیات قابل لمس را درتحلیل‌های خود دخیل می‌کردند، اما به نظر می‌رسد که این واقعیت که تا چند روز دیگر اقتصاد ایران وارد مرحله تازه‌ای می‌شود، آنها را برای نشان دادن واکنش قانع کرده است. برهمین اساس طی روزهای اخیر به روشنی می‌توان تغییر جریان قیمت‌ها را دراین بازارها مشاهده کرد، به گونه‌ای که قیمت‌ها در بازار طلا و ارز افت کرد و شاخص بورس نیز اوج گرفت.

افت ۲۴ تومانی قیمت دلار

در بازار ارز که درهفته‌های اخیر رکوردهای تازه قیمتی به ثبت رسانده بود از روز ۲۰ دی ماه از نرخ‌های قبلی عقب‌نشینی کرد به طوری که نرخ ۳۷۲۹ تومانی دلار امریکا در ۱۹ دی ماه با ۶۰ تومان افت به ۳۶۶۹ تومان در روزگذشته رسید. در روز گذشته نیز نسبت به روز سه‌شنبه دلار۲۴ تومان افت را تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت کرد. سایر ارزهای معتبر جهانی نیز روند مشابهی را طی کردند. بدین ترتیب یورو با ۱۲ تومان کاهش به ۴۰۱۳ تومان رسید و پوند هم با تجربه ۳۰ تومان افت قیمت روی ۵۳۲۰ تومان ایستاد. افت قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز در حالی اتفاق افتاده است که مسئولان و بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که جهش قیمتی که طی هفته‌های گذشته رخ داد به دلیل مسائل روانی بوده است و کمتر به عوامل بنیادین در این بازار ربط داشته است. چه آنکه دراین دوره تغییر خاصی در میزان عرضه و تقاضا در بازار ایجاد نشده بود.

برهمین اساس انتشار اخبار مثبتی از لغو تحریم‌ها که احتمالاً از روز جمعه یا شنبه آینده عملیاتی می‌شود تأثیر زیادی بر این بازار گذاشت. البته درساعات پایانی روز سه‌شنبه نیز ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه اختتامیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک به طور رسمی اعلام کرد که همزمان با اجرایی شدن برجام در هفته آینده ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. همچنین در همان روز تحریم بانک مرکزی ایران نیز لغو می‌شود و این بانک می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به شبکه جهانی بازگردد که تمام این اتفاق‌ها آثار زیادی در تمام بخش‌های اقتصادی کشور خواهد داشت. با انتشار این خبر روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا سرعت گرفت. کارشناسان اعتقاد دارند با اجرایی شدن برجام قیمت‌ها واقعی شده و به طور کامل از حباب تخلیه می‌شود.

ریزش ۱۱ هزار تومانی سکه

بازارهای ارز و طلا تنها بازارهایی نبود که به شمارش معکوس لغو تحریم‌ها واکنش نشان داد، چراکه خوش بین‌تر از آنها بازار بورس بهادار تهران بود که دیروز را با یک جهش کم سابقه در دو سال اخیر به پایان برد. جهشی که شاخص کل بورس را ۶۷۵ واحد بالا برد و بدین ترتیب بازار به کانال ۶۳ هزار واحد صعود کرد.

همراه با بازار ارز قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم نزولی شد. درحالی که در روزهای گذشته نرخ طلا به واسطه افزایشی شدن ارز روند صعودی به خود گرفته بود، همزمان با افت قیمت‌ها در بازار ارز انواع سکه و طلا هم کاهشی شد. با وجود اینکه سکه طی هفته گذشته با رشد قیمت خود را به محدوده ۹۸۰ هزار تومان هم نزدیک کرد، اما روزگذشته سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ثبت قیمت ۹۲۸ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان کاهش یافت. سکه تمام طرح جدید نیز ۹۲۹ هزار تومان قیمت خورد و ۹ هزار تومان نسبت به روز سه‌شنبه کمتر شد.

نیم سکه نیز با ۴۵۰۰ تومان افت ۴۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد و ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب با ۲۵۵ و ۱۷۰ تومان به فروش رسید که ۲ هزارتومان کاهش قیمت داشتند. در بازار طلا، هرگرم طلای ۱۸ عیار ۹۴ هزار و ۸۶۰ تومان قیمت‌گذاری شد که ۶ هزار تومان درمقایسه با روز سه‌شنبه کمتر شده است.

جهش ۶۷۵ واحدی شاخص بورس

همانطور که اشاره شد بازارهای ارز و طلا تنها بازارهایی نبود که تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصاد ایران در آستانه لغو تحریم‌ها واکنش نشان داد، چراکه خوش بین‌تر از آنها بازار بورس بهادار تهران بود که دیروز را با یک جهش کم سابقه در دو سال اخیر به پایان برد. جهشی که شاخص کل بورس را ۶۷۵ واحد بالا برد و بدین ترتیب بازار به کانال ۶۳ هزار واحد صعود کرد.

بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته خود، بیشترین افزایش خود را در نیمه دوم سال تجربه کرد و بعد از حدود ۲ ماه موفق به وارد شدن به کانال جدیدی شد. در معاملات دیروز گروه‌های متأثر از لغو تحریم‌ها بخصوص شرکت‌های خودرویی، بانکی و حمل و نقلی مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه شدند. روند مثبت بورس تهران همچنین ارزش و حجم معاملات را بشدت افزایش داد و رکوردشکنی جدیدی را در این حوزه بعد از مدتها ثبت کرد به طوری که در مجموع بیش از ۱۲۷ میلیون سهم به ارزش ۳۱۶ میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه نیز تا سطح ۲۷۵ هزار میلیارد تومان رشد کرد.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز در روزگذشته مثبت بودند به طوری که شاخص قیمت(وزنی - ارزشی) ۲۶۲ واحد، کل(هموزن) ۴۹ واحد، قیمت(هموزن) ۴۲ واحد، آزادشناور ۸۰۷ واحد، بازار اول ۴۱۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۸۳۳واحد رشد کردند. در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۳۵۵ میلیون ورقه به ارزش ۹۹ میلیارد تومان در ۳۳ هزار نوبت، آیفکس ۹/۴ واحد رشد و به ارتفاع ۷۱۱ واحد رسید. بدین ترتیب همانگونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند نزدیک شدن به اجرای برجام، امید را به تالارشیشه‌ای حافظ بازگردانده است؛ چراکه فعالان این بازار می‌دانند که لغو تحریم‌ها به صورت مستقیم تمام صنایع بورسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل برمیزان خریداران سهام افزوده شد. به اعتقاد بسیاری قیمت‌های سهام هم‌اکنون در کف خود قرار دارد.

در بازار ارز که درهفته‌های اخیر رکوردهای تازه قیمتی به ثبت رسانده بود از روز ۲۰دی ماه از نرخ‌های قبلی عقب‌نشینی کرد به طوری که نرخ ۳۷۲۹ تومانی دلار امریکا در ۱۹ دی ماه با ۶۰ تومان افت به ۳۶۶۹ تومان در روزگذشته رسید طلا در برابر دلار عقب نشست.

طلای جهانی با صعود دلار و بهبود بازارهای سهام که جذابیتش به عنوان دارایی مطمئن را کمتر کرد، با کاهش بیشتر قیمت روبه‌رو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز قبل بازار سنگاپور با ۲/۰ درصد کاهش، به ۱۰۸۴ دلار رسید. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰۵/۰ درصد کاهش، به ۱۰۸۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا پایان روز سه‌شنبه ۱۱ دلار یا یک درصد کاهش یافت و به ۱۰۸۵ دلار رسید. بازارهای سهام آسیا با اقدام‌های اخیر چین برای تثبیت یوان از ریزش گسترده اخیر خود احیا شدند.

قیمت طلا هفته گذشته با تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به دورنمای اقتصاد چین و ریزش بازارهای سهام جهان که تقاضا برای این فلز زرد به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه را افزایش داد، ۶/۳ درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی در چهار ماه گذشته بود اما با بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، طلا در چهار روز گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار به احتمال افزایش نرخ‌های بهره امریکا در ماه مارس اشاره کرده‌اند که دومین افزایش نرخ‌ها خواهد بود و به قوی‌تر شدن دلار منجر می‌شود و قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. شاخص دلار که قدرت ارز امریکا را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ می‌سنجد، روز سه‌شنبه ۳/۰ درصد صعود کرد و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۶/۰ درصد صعود داشته و کالاهایی مانند طلا که به این ارز معامله می‌شوند را تحت فشار قرار داده است. بر اساس گزارش رویترز، موجودی صندوق «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان است، روز دوشنبه ۱/۲ تن افزایش یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج