adexo3
۲۹۰۸۷۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

آلزایمری ها فراموش شده اند

حدود ۶۰۰ هزار فرد مبتلا به آلزایمر در ایران زندگی می کنند که به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران به حال خود رها شده اند.

جماران: حدود ۶۰۰ هزار فرد مبتلا به آلزایمر در ایران زندگی می کنند که به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران به حال خود رها شده اند.

بیماری آلزایمر عامل اصلی دمانس یا زوال عقل است که علائم آن از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار است.

این بیماری در میان جمعیت ۶۵ سال به بالا شایعتر است و برآوردها نشان می دهد حدود ۵ درصد افراد مبتلا به آلزایمر بالای ۶۵ سال سن دارند که با گذشت هر ۵ سال این آمار دو برابر شده و پیش بینی می شود ۵۰ درصد مردان و زنان بالای ۸۵ سال به آلزایمر مبتلا شوند.

طبق آخرین آمار سال 2013، بیش از 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند که پیش بینی می شود این آمار در سال 2050 به 135 میلیون نفر برسد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر درباره مشکلات افراد مبتلا به آلزایمر در ایران می گوید: متاسفانه هنوز یک کلینیک ویژه آلزایمر در کشور نداریم و این بیماران به حال خود رها شده اند.

معصومه صالحی با اعلام اینکه انجمن تنها یک مرکز ارائه خدمات و آموزش به افراد مبتلا به آلزایمر در غرب تهران دارد که روزانه پذیرای 15 بیمار است، بیان می کند: متاسفانه داروهای این بیماران اخیرا کمیاب شده و بیمه ها نیز داروهای خارجی را پوشش نمی دهند.

اما علائم هشداردهنده آلزایمر، اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت، مشکلات در تفکر ذهنی، جا به جا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه عنوان شده اند.

اگر شاهد چنین علائمی بودید به یک پزشک متخصص مغز واعصاب مراجعه نمائید، شاید این علائم مربوط به وضعیت قابل درمان دیگری باشد. چنانچه تشخیص طبی بیماری آلزایمر باشد با انجمن آلزایمر ایران تماس بگیرید .

آلزایمیر منجر به اختلال تدریجی حافظه می شود. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده است فراموش می کند و مجدداً همان سؤال را می پرسد. بیمار وسایلش را گم می کند و نمی داند کجا گذاشته است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می شود و نمی تواند حساب دارایی اش را نگه دارد. به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می شود. کم کم مشکل مسیریابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

گرچه هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از داروها می توان سیر پیشرفت بیماری را کم کرد و از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاری بیمار کاست. داروهای مورد تایید برای بیماری آلزایمر شامل داروهای آرام بخش و ضد جنون، داروهای ضد کولین استراز، ممانتین است.

اخیرا محققان آمریکایی با بررسی نتایج یک پژوهش دریافته اند که داروهای فشار خون که برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده می شود، خطر بروز آلزایمر را در افراد کاهش می دهد. این احتمال وجود دارد که فشار خون بالا اثر حفاظتی داشته باشد و یا ممکن است چیزی که افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب در معرض آن قرار می گیرند مانند داروهای فشار خون از آنها در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج