adexo3
۲۹۰۹۵
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

محدودیت های تازه برای کمپ تورهای داخلی

موضوع برخورد با تورها و البته گردشگرانی که شئونات اسلامی را رعایت نکنند، درست زمانی مطرح شد که ماجرای لغو مجوز ۱۵ آژانس گردشگری که به اصطلاح تورهای غیر اخلاقی برگزار میکردند، تبدیل به تیتر یک بسیاری از خبرگزاریها شد.

محدودیت های تازه برای کمپ تورهای داخلی
هفت صبح: موضوع برخورد با تورها و البته گردشگرانی که شئونات اسلامی را رعایت نکنند، درست زمانی مطرح شد که ماجرای لغو مجوز 15 آژانس گردشگری که به اصطلاح تورهای غیر اخلاقی برگزار میکردند، تبدیل به تیتر یک بسیاری از خبرگزاریها شد.

در این زمان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کرد برای برخورد جدی با آژانسها و تورهای متخلف گردشگری جلسهای با رئیس پلیس امنیت عمومیتهران بزرگ برگزار کرده و برای برخورد با تورها و آژانسهایی که شئونات را رعایت نکنند اقدامات تنبیهی در نظر گرفته میشود. پس از این نشست مشترک مسئولان گردشگری و پلیس، خبر کنترل نامحسوس عملکرد آژانسها منتشر شد.

بهانه هایی که تورها را محدود می کند

به گزارش خبرآنلاین، ماجرای برداشتن حجاب در پروازهای خارجی و البته تغییر ظاهری بعضی از مسافران در فرودگاههای مقصد حرف تازهای نیست و نبوده اما حالا اعمال محدودیت برای برگزاری تورهای خارجی دلایل دیگری هم با خود همراه دارد؛ برگزاری تورهای ویژه و به اصطلاح استثنايي در زمان برگزاری کنسرت خوانندههای لس آنجلسی از یک طرف و قصه اجرای برنامههایی تحت عناوین «شب ایرانی» و «جشنهای سنتی روی قایق و کشتیهای تفریحی» همه و همه بهانههایي بودهاند برای اینکه مسئولان گردشگری برای برگزاری تورهای خارجی محدودیتهای جدیدی را مدنظر بگیرند.

محدودیتهایی مانند متناسب شدن تعداد ورودی و خروجی گردشگر خارجی و داخلی به ایران. چیزی که از چند سال پیش سازمان میراث فرهنگی، درباره اجبار شدن آن حرف میزند اما عملا تاکنون آژانسهای مسافرتی، فقط از ایران گردشگر صادر کردهاند. البته پیش از این یک بار سازمان میراث فرهنگی برنامه تورهای گردشگری ارمنستان را در سال 89 به دلیل برگزاری کنسرت چند خواننده لسآنجلسی لغو کرده است. با این حال محدودیتهای تورهای داخلی و طبیعتگردیها تاکنون بیش از تورهای خارجی عملی شده است.

حضور محسوس نامحسوس ها

نتایج اجرای چند روزه طرح کنترل نامحسوس تورها و آژانسها را مرتضی شریفی، مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خیلی زود رسانهای کرد. او گفت: «در چند روز اجرای طرح برای نمونه تعدادی از تورهای غیرمجاز گردشگری که از مبدأ میدان آرژانتین، سفر خود را آغاز میکردند، شناسایی شدهاند و برخورد با عواملی که منجر به ایجاد فضای ناسالم در بخش گردشگری کشور میشوند هم با جدیت در دستور کار قرار دارد.» .

ماجرای تورهای خارجی و میدان آرژانتین یک حلقه مشترک دارند و آن هم سفرهای زمینی از نقاط مرزی به ترکیه و ارمنستان است. تورهایی که به مدد اتوبوسهای لوکس از میدان آرژانتین مسافران را سوار میکنند و بعد از گذشتن از خطوط مرزی، عشاق جهانگردی را به کشورهای همسایه میرسانند. تورهای زمینی بهخاطر بعد مسافت و زمان طولانی که مسافران باید در مسیر بگذرانند معمولا بدل میشود به اجماع اکیپهایی که معمولا با هم آشنا هستند.

در چنین شرایطی و با توجه به اینکه مسافران با هم روابط فامیلی یا دوستی دارند احتمال بروز رفتارهایی که به اصطلاح در چارچوب شرایط برگزاری تورهای سالم نیست بیشتر میشود. گشتهای نامحسوس البته با صلاحدید فرماندهی نیروی انتظامی کارشان را خیلی بسط ندادند، چون به گفته سردار اسماعیل احمدیمقدم تشکیل پلیس گردشگری امکانپذیر نبود.

فرمانده ناجا گفت:«ما نمیتوانیم در بسیاری از امور صنفی به صورت مستقیم وارد عمل شویم بلکه هر صنف باید بر اساس قوانین و مقررات خود نسبت به فعالیتها اقدامات نظارتی را به انجام برساند. ما در صورتی وارد عمل میشویم که صنف موردنظر از ما یاری بخواهد که در آن صورت پلیس اماکن وارد عمل خواهد شد و با متخلفین برخورد خواهد کرد.»

اخراج خاطی، فعلا درون مرزها

هنوز ماجرای تورهای خارجی و برنامههای خلاف شئونات در بعضی از آنها داغ بود که زمزمههای کنترل شدیدتر تورهای داخلی بهویژه تورهای طبیعتگردی و حتی اخراج خاطیان از تورها به گوش رسید.

در اولین واکنش رسمی محمدعلی فیاضی، مدیرکل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد:«شرایط عمومی قرارداد سفرهای طبیعتگردی در اداره کل طبیعتگردی معاونت گردشگری با همفکری بخش خصوصی تدوین و برای بررسی نهایی به اداره کل حقوقی ارسال شده است. همچنین قرار شده بر اساس این دستورالعمل، تورگردان درباره حضور یا عدم حضور گردشگران هنجارشکن برای ادامه سفر تصمیمگیری کند.»

در ماده پنج این دستورالعمل که اجرایی شدنش در آژانسها به جد پیگیری میشود آمده: «در صورت بروز هرگونه اخلال، مزاحمت، اعمال خلاف شئونات اسلامی و ارزشهای فرهنگی و بومی در طول سفر توسط مسافر، راهنما میتواند ضمن گزارش مراتب به کارگزار، برحسب مورد، تصمیم لازم را در خصوص ادامه یا عدم ادامه حضور این مسافر در بقیه سفر اتخاذ کند.»

اسکان پردردسر

کاملا طبیعی است که میزان کنترل و اعمال سختگیری در تورهای خارجی بسیار کمتر از تورهای داخلی باشد اما تبصرههای مختلف و جدید قراردادهای سفر آنقدر عجیب و غریب است که صدای خیلیها را درآورده است. بهعنوان مثال در برنامه تورهای داخلی در اقامتگاههای بومی یا محیطهای طبیعی غیرهتل (کمپ، کلبه، خانه محلی و خانه محلی تجهیز شده) دیگر امکان استفاده از چادر یا اتاق اختصاصی برای مسافر وجود ندارد.

همچنین همراه داشتن شناسنامه عکسدار و کارت ملی برای تمام سفرها الزامی است. این در حالی است که تا پیش از این تنها در هنگام عقد قرارداد تور همراه داشتن مدارک هویتی ضروری بوده است.

تورهایی که پریدند

در مرداد ماه امسال مجوز 15 آژانس گردشگری متخلف لغو شد. همچنین برای هفت آژانس متخلف دیگر نیز در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، پرونده تشکیل شد اما این همه ماجرا نبوده و نیست.

در اسفند ماه سال گذشته و همزمان با رونق گرفتن تورهای نوروزی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از لغو مجوز شش دفتر مسافرتی و تعلیق 34 دفتر دیگر خبر داد. مشکلات در تنظیم قراردادها و مبالغ دریافتی از مسافران و البته شکایتهای مختلف از این دفاتر در برگزاری تورها دلایل این تصمیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما یه ماسوله می خواستیم بریم , دو هفته عقب افتاد, قرار هم شش دفعه از میدون آرژانتین به 6 جا دیگه هی عوض شد. من نمی دونم خودشون مجوز می دن خودشون از اونور گیر می دن. مردیم از استرس تا راه افتادیم

      پاسخ ها

      • سمي

        نه بابا به خاطر مجوز نيست
        اينا يه سري آدم بي برنامن كه تور راه ميندازن
        تقصير مراثه كه بهشون مجوز ميده
        تا اعتراضم كني ميگن مگه چقدر پول دادي؟ دوستانس. . . دوستانس

    • مريم

      تورها چون همه با هم دوست يا فاميل هستند باعث روابط نا سالم ميشن خوب الان مردم چه كار كنند با فاميل كه نرن با دوست هم كه نميشه رفت پس تنهايي برن مسافرت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بابا اینجا که نخندیم خارجه هم که نخندیم همش عزاداری کنیم به خدا افسردگی گرفتیم پس ما اصلاً چرا زنده ایم

    • سمي

      من با تور رفتم كوير مصر
      پدرمونو دآوردن
      ناهار ساعت 5 عصر
      شام 3 شب
      بي برنامه
      ليدرمونم وسط كار گذاشت رفت استراليا
      مارو با يه پسر 23 ساله رها كرد
      آخرشم خودمون هزينه برگشتمونو داديمو برگشتيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج