adexo3
۲۹۱۸۵۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ناگفته‌های صالحی از مذاكرات ایران و آمريكا

علي اكبر صالحي از اين روزهاي كشور پس از اجراي برجام مي‌گويد. از تمايل كره جنوبي و چند كشور غربي براي همكاري نيروگاهي با ايران و روند مذاكرات هسته‌اي كه او مي‌گويد هيچ‌وقت از صلح آميز بودن آن با ترديد صحبت نكرده است.

خبرگزاری ایسنا: علي اكبر صالحي از اين روزهاي كشور پس از اجراي برجام مي‌گويد. از تمايل كره جنوبي و چند كشور غربي براي همكاري نيروگاهي با ايران و روند مذاكرات هسته‌اي كه او مي‌گويد هيچ‌وقت از صلح آميز بودن آن با ترديد صحبت نكرده است.

علي اكبر صالحي كه اين روزها بسياري از تلاش‌هاي او در روند مذاكرات هسته‌اي قدرداني مي‌كنند، مي‌گويد كه امروز همه در صف همكاري با ايران هستند. صالحي گفت: فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور و مذاكرات هسته‌اي از ابتدا تاكنون به‌طور منسجم و بدون وابستگي به دولت‌ها بلكه در ارتباط با نظام و به صورت ملي دنبال شده است.

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي در نشستي در شوراي راهبردي روابط خارجي افزود: اگر ارشادات و حمايت‌هاي رهبري نبود صنعت هسته‌اي به اينجا نمي‌رسيد. او تاكيد كرد كه ساختار، شاكله و نشاط هسته‌اي كشور با توافق هسته‌اي يا برجام حفظ شده است و تا پايان سال شاهد كلنگ‌زني نيروگاه جديد در بوشهر خواهيم بود كه توسط روسيه ساخته مي‌شود. البته دو واحد در بوشهر قرار است ساخته شود. همچنين دو واحد نيروگاهي قرار است توسط چيني‌ها ساخته شود. در ديداري كه اخيرا با سفير كره جنوبي در تهران داشتيم آنها هم ابراز تمايل براي همكاري با ايران در زمينه نيروگاهي داشتند. همچنين كشورهاي غربي هم ابراز تمايل كرده‌اند.

رييس سازمان انرژي اتمي با قدرداني از روسيه كه در روزهاي سخت و تحريم به ايران كمك كرد، اظهار كرد: قبلا كسي با ما همكاري نمي‌كرد اما امروز همه در صف همكاري با ايران ضمن تامين مالي پروژه و موارد ديگر هستند و نكته قابل توجه اين است كه كشورهاي طالب همكاري با ايران به خوبي مي‌دانند كه ايران صرفا به دنبال خريد يك باتري بزرگ به عنوان نيروگاه هسته‌اي نيست بلكه ايران مي‌خواهد در طراحي، ساخت و تامين تجهيزات اين پروژه‌ها مشاركت جدي داشته باشد و پيشنهاداتي كه مي‌دهند بر همين اساس است. صالحي گفت: هيچ‌وقت در مذاكرات هسته‌اي و برنامه صلح‌آميز هسته‌اي با ترديد صحبت نكرده‌ايم و همواره به‌طور منسجم با طرف‌هاي مقابل صحبت كرديم كه در نهايت به آنچه در برجام رسيديم دست يافتيم و هر آنچه مسوولان گفتند در مذاكرات همان شد.

همان‌طور كه هميشه ايران مي‌گفت اثبات شد كه ايران از ابتداي برنامه هسته‌اي بيش از ۵ درصد غني‌سازي نكرده است و فعاليت غيرصلح‌آميز تحت عنوان آنچه آنها مدعي هستند (پي.‌ام.‌دي)، نداشته است.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه در زمان مذاكرات اوليه با سه كشور اروپايي ما راضي بوديم سانتريفيوژهاي ما را در حد تحقيق و توسعه بپذيرند و الان علاوه بر تحقيق و توسعه حدود ٦ هزار سانتريفيوژ فعال در اختيار داريم، گفت: تا قبل از برجام ما ١٠ هزار سانتريفيوژ فعال داشتيم از اين تعداد ٦ هزار تاي آن حفظ شده است و ١٠ هزار تاي ديگر نصب شده بودند اما كار نمي‌كردند كه اين هم بنا به تصميم دولت وقت بود. صالحي با اشاره به پيشنهاد سلطان عمان مبني بر آمادگي وساطت بين ايران و امريكا براي مذاكره و بحث دوجانبه در بحث هسته‌اي در دولت گذشته خاطرنشان كرد: با اجازه مقام معظم رهبري در سال ١٣٩٠ علاوه بر مسير مذاكره با ١+٥ مسير دوم مذاكراتي به‌طور مستقيم با امريكا شكل گرفت.

اين مذاكرات از باب اتمام حجت با امريكايي‌ها بود و در حالي انجام شد كه رهبري اظهار داشتند هر چند به امريكايي‌ها اعتماد نيست اما برويد و مذاكره كنيد. مذاكره آغاز شد و جلساتي به‌طور حضوري و نوشتاري كه نظرات در آن از طريق واسطه عماني رد و بدل مي‌شد، انجام شد. اين مذاكرات را از سوي ايران، آقاي خاجي، معاون وقت وزارت خارجه و آقايان بهاروند، ذبيح و نجفي (نماينده فعلي ايران در آژانس) مديريت مي‌كردند. مذاكرات در نهايت به اينجا رسيد كه بايد از سوي امريكا غني‌سازي ايران به رسميت شناخته شود وگرنه ادامه مذاكرات از سوي ايران معنايي ندارد.

او افزود: سلطان عمان با توجه به اين خواسته ايران نامه‌اي به آقاي احمدي‌نژاد نوشت كه در آن آمده بود امريكا و ايران با وساطت ما مذاكره كردند و نماينده امريكا اعلام كرده است غني‌سازي را براي ايران به رسميت مي‌شناسد به شرطي كه مذاكرات در ساير امور ادامه يابد. رييس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: گفت‌وگوها ادامه داشت تا اينكه به آستانه انتخابات رياست‌جمهوري در ايران رسيديم و قرار شد ادامه گفت‌وگوها بعد از تعيين دولت جديد در ايران دنبال شود و با انتخاب آقاي روحاني كار دنبال شد و پرونده هسته‌اي از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به وزارت خارجه ارجاع داده شد و نتيجه كار پس از دو سال آن چيزي شد كه امروز مي‌بينيد و برجام به فرجام رسيد.

صالحي در ادامه سخنانش با اشاره به انتقاداتي كه به بخش‌هاي فني برجام در رسانه‌ها و از سوي برخي افراد وارد شده است، گفت: مقام معظم رهبري تاكيد داشتند شاكله و ساختار صنعت هسته‌اي نبايد لطمه بخورد و عناصر آن از اكتشاف و استخراج، غني‌سازي، رآكتورهاي تحقيقاتي و تحقيق و توسعه در آب سنگين و سانتريفيوژها و نيز ساخت سوخت و رآكتورهاي قدرت همگي در برجام ديده شده است. وي با اشاره به بحث غني‌سازي و آب سنگين خاطرنشان كرد: اين دو موضوع مسائلي هستند كه از منظر ١+٥ ايران مي‌تواند به واسطه آنها به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند ما همواره اعلام كرده‌ايم كه اولا به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم و دوم اينكه اين موضوع با فتواي رهبري غيرشرعي است.

در عين حال ما در هر دو حوزه پيشرفت‌هاي قابل توجهي كرده‌ايم. از قبل هم گفته‌ايم ما به حوزه غني‌سازي و آب سنگين وارد شديم چرا كه مطمئن نبوديم كدام مسير به نتيجه مي‌رسد چرا كه در‌ آن مقطع هيچكس به ما كمك نمي‌كرد و مجبور بوديم خودمان كار را جلو ببريم. صالحي تاكيد كرد: ما در برجام هيچ حقي را براي ابد از خود محروم نكرده‌ايم اما در برخي موارد محدوديت‌هايي را براي مدت معلومي پذيرفتيم. مثلا در استخراج نكردن پلوتونيوم از سوخت مصرف شده يا همان بازفراوري قبول كرديم براي ١٥ سال اين كار را انجام ندهيم كه اساسا تا ١٥ سال آينده ما چنين قصدي هم نداشتيم.

صالحي تاكيد كرد: بنابراين ما در صنعت هسته‌اي با برجام نه كند و نه متوقف شده‌ايم بلكه در مواردي از جمله تامين مواد اوليه سرعت هم گرفته‌ايم. وي ادامه داد: با مبادله سوخت ما اكنون ٢٢٠ تن كيك زرد در اختيار داريم. همچنين در زمينه همكاري‌هاي فني ساخت سوخت، ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي با ايمني بالا در آينده بسيار پيش خواهيم رفت به ويژه آنكه در برجام فرصت تبادل تجربه در ساخت سوخت را هم پيدا كرده‌ايم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج