اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۹۲۱۷۸
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

روایتی از مذاکرات محرمانه ایران با آمریکا

معاون رییس‌جمهور با اشاره به این که رهبری ایران از نخستین گام تلاش دوباره تهران و واشنگتن برای دستیابی به توافق هسته‌ای در متن مذاکرات حضور داشتند تاکید کرد که قطعا بدون حمایت مقام معظم رهبری تلاش دوباره برای دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن نبود.

خبرگزاری ایسنا: معاون رییس‌جمهور با اشاره به این که رهبری ایران از نخستین گام تلاش دوباره تهران و واشنگتن برای دستیابی به توافق هسته‌ای در متن مذاکرات حضور داشتند تاکید کرد که قطعا بدون حمایت مقام معظم رهبری تلاش دوباره برای دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن نبود.

دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ان.بی.سی اظهار کرد: واشنگتن ابتدا به صورت غیرمستقیم خواستار آغاز مذاکرات از طریق یکی از تجار کشور عمان شد.

او تاکید کرد: اما من خواستار در اختیار داشتن چیزی بیش‌تر از صحبت‌های یک واسطه برای این که این پیشنهاد را با مقام رهبری مطرح کنم داشتم. چرا که یک موضوع مهم مثل آغاز مذاکرات با واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود.

معاون رییس‌جمهور افزود: من به او گفتم ما باید یک نامه رسمی را از سوی عمان دریافت کنیم که به ما تضمین دهد این یک پیشنهاد جدی است. در غیر این صورت ما نمی‌توانیم تنها به گفته‌های یک فرد اطمینان کنیم. بنابراین سلطان قابوس، پادشاه عمان یک نامه رسمی را به رهبری ایران ارسال کرد که در آن تاکید شده بود آمریکا خواستار آغاز مذاکرات دو جانبه هسته‌ای با ایران است. پس از آن من نامه را با رهبری مطرح و در این مورد با ایشان گفت‌وگو کردم. پس از آن رهبری فرمودند: من تحت شرایطی با آغاز مذاکرات دوباره موافق هستم.

صالحی تاکید کرد که رهبری با اعلام ۴ شرط، نحوه و گستره مذاکره با واشنگتن را تعیین کردند. شرط اول: شما تنها مجاز به مذاکره در مورد موضوع هسته‌ای هستید و وارد هیچ موضوع دیگری (مذاکرات سیاسی) نمی‌شوید. شرط دوم: مذاکرات باید سریع انجام شود و نه این که به طور پیوسته ادامه یابد. شرط سوم: آن‌ها (واشنگتن) باید حق مسلم ما که غنی‌سازی اورانیوم است را به رسمیت بشناسد.

وی در مورد شرط چهارم مقام معظم رهبری نیز گفت: اجازه دهید این شرط را پیش خودم نگه دارم.

صالحی در مقابل اصرار خبرنگار ان.بی.سی در مورد شرط چهارم رهبری گفت که این شرط مربوط به چگونگی روند مذاکرات است و جزییات دیگری را اضافه نمی‌کند.

صالحی رییس تیم فنی مذاکره کننده ایران بود و همتای او در طرف مقابل ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا قرار داشت که هر دو دانش آموخته دانشگاه MIT آمریکا به طور هم‌زمان بوده‌اند اما در آن زمان یکدیگر را نمی‌شناختند.

او در این باره گفت:‌ زمانی که برای نخستین‌بار مونیز را ملاقات کردم و پس از آن پی بردیم که دوست‌های مشترکی را داریم و آن‌ها در مورد من با او صحبت کرده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: اگر من و مونیز در مذاکرات حضور نداشتیم برای متخصصان فنی تصمیم‌گیری بسیار سخت می‌شد.

صالحی در مورد شخصیت ارنست مونیز در طول مذاکرات گفت: ارنست یک فرد بسیار منطقی و عاقل است. البته همان‌طور که من به دنبال تامین منافع ملی کشور خودم بودم او نیز همین وظیفه را داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر حمایت رهبری نبود دلواپسان و افراطیون 100 بار ظریف را اعدام کرده بودند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج