۲۹۴۳۶۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

روش های متفاوت کلاهبرداری الکترونیک

با پیشرفت و توسعه بانکداری، دیگر کمتر پیش می‌آید که بشنویم، سرقت‌های سنتی و قدیمی در بانک‌ها رخ داده است.

فرارو: با پیشرفت و توسعه بانکداری، دیگر کمتر پیش می‌آید که بشنویم، سرقت‌های سنتی و قدیمی در بانک‌ها رخ داده است. سارقان هم روش‌های خود را با این تحولات هماهنگ کرده‌اند و هم‌پای آن پیش می‌روند. حالا به جای این‌که نگران پول نقد داخل جیب یا کیفمان باشیم، باید مراقب حساب‌های بانکی خود باشیم که با یک غفلت کوچک ممکن است تمام موجودی خود را از دست بدهیم.

روش های متفاوت کلاهبرداری الکترونیک

هرچند سارقان مدام درحال تغییر و ابداع روش‌های کلاهبرداری و سرقت هستند، ولی برخی از روش‌های مرسوم آنها برای خالی‌کردن حساب بانکی افراد مشخص شده است. روش‌هایی که گاه درعین سادگی قادر است حتی افراد تحصیلکرده را نیز به دام خود بیندازد.

تماس‌هایی که حساب خالی می‌کند

یکی از روش‌هایی که با وجود هشدارهای بسیار همچنان از میان صاحبان کارت‌های بانکی قربانی می‌گیرد، تماس با صاحب حساب از طریق ارسال پیامک یا تماس تلفنی است. براین اساس سارق با استفاده از بهانه‌هایی مانند برنده‌شدن صاحب کارت در قرعه‌کشی، مسابقه یا پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت به ترفندهای مختلف فرد را پای دستگاه کارتخوان می‌کشاند و به دست خود او حسابش را خالی می‌کند. صاحب حساب که برای دریافت جایزه تطمیع شده با راهنمایی سارق خود و طی مراحل مختلف مبلغی از حساب بانکی خود را به شماره کارتی که سارق اعلام کرده، منتقل می‌کند به خیال این‌که درحال دریافت جایزه است.

فیشینگ فریبنده

روش دیگری كه طی سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته، فیشینگ یا سایت‌های بانكی تقلبی است. در این روش كلاهبرداران با طراحی یك سایت شبیه سایت اصلی یك بانك تمام اطلاعات كارت بانكی مراجعه‌كنندگان را به‌راحتی دریافت می‌كنند و سپس با استفاده از این اطلاعات، حساب بانكی آنها را خالی می‌كنند.

اسكیمری که کارت شما را کپی می‌کند
اسكیمرها كه قطعه سخت‌افزاری برای كپی اطلاعات كارت‌های بانكی هستند از چند ‌سال گذشته وارد ایران شده‌اند و تاكنون تعداد زیادی از مشتریان بانك‌ها را نقره‌داغ كرده‌اند. دراین روش سارقان با نصب اسكیمر روی دستگاه خودپرداز بانك‌ها تمام اطلاعات كارت بانكی كه درون دستگاه وارد می‌شود را كپی می‌كنند و سپس با كپی آن روی یك كارت خام بدون اطلاع شما حساب بانكی‌تان را خالی می‌كنند. اسکیمینگ Skimming یعنی كپی‌كردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی كارت بانكی روی یك كارت دیگر.

برای مقابله با این دسته از كلاهبرداران، بانك مركزی بخشنامه‌ای به تمام بانك‌ها ابلاغ كرد كه براساس آن نصب آنتی‌اسكیمر روی خودپردازها الزامی شد ولی متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز همچنان فاقد آنتی‌اسكیمر هستند. البته براساس بخشنامه بانك مركزی درصورت وارد آمدن خسارت به مشتریان از این طریق، بانك مربوطه باید پاسخگو باشد.

صفحه‌كلیدهای تقلبی

یكی از روش‌های جدیدی كه در سال‌های اخیر توسط سارقان مورد استفاده قرار گرفته، نصب صفحه‌كلید تقلبی روی صفحه‌ كلید اصلی دستگاه خودپرداز است. درواقع سارقان یك صفحه ‌كلید تقلبی روی دستگاه خودپرداز نصب می‌كنند كه قابلیت ذخیره دكمه‌های واردشده توسط مراجعه‌كننده را دارد، ضمن این‌كه فرد می‌تواند كار خود را نیز انجام دهد بدون این‌كه به چیزی مشكوك شود سپس رمز وارد شده و سایر اطلاعات به‌راحتی قابل بازیابی است. بنابراین هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز به اصل‌بودن صفحه ‌كلید دقت كنید.

نصب دوربین روی خودپرداز

در سرقت‌هایی که از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌شود، علاوه‌ بر روش‌های پیشرفته‌ای مانند اسکیمینگ، روش‌های ساده‌ای نیز مانند استفاده از چسب و دستکاری خودپردازها برای گیرکردن کارت بانکی و سپس سرقت آن به کار گرفته می‌شود. همچنین برخی از سارقان در مکان‌های خلوت با نصب یک دوربین کوچک روی دستگاه خودپرداز و کنترل آن توسط یک لپ‌تاپ در خودرویی که درهمان نزدیکی پارک شده تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

خودپردازی که خودپرداز نیست

برخی از سارقان ریسک بیشتری می‌کنند و به جای استفاده از این روش‌ها با ساخت یک دستگاه تقلبی خودپرداز که کاملا شبیه دستگاه‌های اصلی است، اقدام به سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی می‌کنند. این سارقان با قراردادن این دستگاه‌های فریب‌دهنده در مکان‌های خلوت و برای مدت مشخصی اطلاعات ده‌ها کارت بانکی را به دست می‌آوردند. چراکه مشتری پس از ورود کارت خود تمام رمزهای مورد نیاز را وارد دستگاه می‌کند و تنها با یک پیغام خطا روبه‌رو می‌شود.

كارتخوان‌های سارق

امروزه دستگاه‌های كارتخوان یا پوزهای فروشگاهی نیز امكان سرقت را فراهم می‌كنند. در این روش سارقان از طریق نصب مدارهای مغناطیسی روی دستگاه‌های پوز اطلاعات كارت مشتریان را در حافظه جانبی‌مدار ذخیره كرده و سپس با استفاده از دستگاه كارتخوان اطلاعات حساب مالباختگان را دریافت و سپس با استفاده از كارت جعلی ساخته شده اقدام به برداشت وجه و خرید اینترنتی می‌كنند. حتی برخی از كارتخوان‌ها تقلبی هستند و تنها اطلاعات موردنیاز كارت‌ها را كپی می‌كنند و یك صورتحساب مبنی بر خطای تراكنش به مشتری می‌دهد. براین اساس علاوه بر این‌كه باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه كرد، حتی‌الامكان باید برای خرید كارت توسط صاحب آن كشیده و رمز آن وارد شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج