adexo3
۲۹۹۱۴۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

اتهام رسانه رسمی سعودی علیه ایران

خبرگزاري عربستان سعودي وابسته به حكومت آل سعود در گزارشي با تیتر «حوثي ها در يمن مرتكب ۱۸۴ هزار مورد نقض حقوق بشر شدند»، به تحولات يمن پرداخت و اين تحولات را از نگاه حكومت آل سعود بررسي كرد. در این گزارش، ادعاهای توهین آمیزی علیه ایران مطرح شده است.

تابناك: خبرگزاري عربستان سعودي (واس)، وابسته به حكومت آل سعود، بار ديگر با متهم كردن ايران به حمايت از تروریسم در منطقه، درباره تحولات اخير كشور يمن نوشت: «اقدامات جنایتکارانه حوثی ها در يمن از رفتار طبیعی حكومت ایران جدا نیست و صفويان همانند اتفاقات سوريه در يمن نيز به دنبال نابودي سرزمين ها و ملت ها هستند».

خبرگزاري عربستان سعودي وابسته به حكومت آل سعود در گزارشي با تیتر «حوثي ها در يمن مرتكب ۱۸۴ هزار مورد نقض حقوق بشر شدند»، به تحولات يمن پرداخت و اين تحولات را از نگاه حكومت آل سعود بررسي كرد.

در اين گزارش، تلاش شده مخالفان رئيس جمهور مستعفي يمن كه امروزه در اكثريت نيز هستند و جمهوري اسلامي ايران، با داده سازي و توصيف هايي احساسي از كشور يمن، به عنوان عوامل اصلي وضعیت بحرانی در این کشور معرفي شوند.

براي مثال، در اين يادداشت آمده است: «شورشیان حوثی و چریک ‌های علی عبدالله صالح، باقی مانده آثار زندگی زیبا در یمن خوشبخت را از بین بردند و با حمايت صفوي مسلكان (ايراني ها) خون زنان، كودكان و كهنسالان را روي زمين ريختند».

اين گزارش همچنین مدعی شده، حوثي ها با كمك ايراني ها تنها در سال گذشته ميلادي ۱۸۴۵۵۱ مورد نقض حقوق بشر داشتند كه موجب «به شهادت رسيدن» ۸۱۸۲ نفر شد.

در اين نوشته، دليل ورود عربستان سعودي به جنگ يمن، نتيجه «جنايت هاي حوثي ها و ايراني ها» عنوان شده که باعث گشته مردم يمن آواره شده و به مرزهاي جنوبي كشور يمن در نزديكي كشور عربستان فرار كنند و عربستان وقتي نزديك بود آتش جنگ هاي داخلي يمن به عربستان برسد، براي جلوگيري از اين اتفاق وارد جريان جنگ شد.

اين يادداشت ادامه می دهد که مرکز امداد رسانی ملک سلمان تاكنون موفق شده ۱۲ برنامه در زمینه‌های خدمات انسانی به نيازمندان يمن ارائه كند که ۲۴۶۵۷۲۴ نفر از آن استفاده بردند و ۱۶ برنامه‌ی پزشکی در يمن اجرا شد که ۱۵۹۸۲۰۶۰ نفر یمنی از آن بهره جستند.

در اين گزارش همچنين به نقل از عبدالملك مخلافي، وزير خارجه دولت مستعفي يمن آمده است كه شورشيان حوثي و حاميانشان، از جمله ايران، مسئول وخامت انساني در يمن هستند. اين گزارش در حالي حوثي ها و ايران را عوامل اصلي وخامت انساني در يمن معرفي كرده كه حقيقت ماجرا چيز ديگري است.

براي مثال، نشريه اكونوميست در ۱۷ ژانويه سال جاري در مطلبي نوشت: جنگي كه عربستان در يمن به راه انداخته و انتظار داشت يك تنه در كوتاه ترين زمان با پيروزي به سرانجام برساند، اکنون به جنگی فرسايشي تبديل و عربستان مجبور شده است براي كاهش هزينه هاي جنگي خود، دست به دامان كشورهايي مانند كويت، پاكستان و تركيه بشود.

جدا از اين مهم، به تازگي گزارشی ۵۱ صفحه ای توسط سازمان ملل متحد منتشر شده که در آن این موضوع مورد تأکید قرار گرفته که حملات گسترده آل سعود در خاک یمن عمدتاً به اهداف غیرنظامی اصابت کرده است.

در این گزارش که توسط گاردین انتشار یافته، اشاره شده اسناد مستندی وجود دارد که نشان می دهد ائتلاف حملات هوایی عربستان سعودی با هدف قرار دادن غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض کرده است، زیرا حملات آل سعود اهدافی نظیر، اردوگاه های آوارگان و پناهندگان، تجمعات غیر نظامی از جمله جشن های عروسی، وسایل نقلیه غیر نظامی همانند اتوبوس ها، مناطق مسکونی غیرنظامی، امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها، کارخانه ها و اماکن ذخیره سازی مواد غذایی و دیگر زیرساخت های غیرنظامی را مورد حمله قرار داده است.

در همين رابطه، پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» ویدئویی از جنایات سعودی ها در یمن در سایت خود منتشر کرد که پرده دیگری از جنایات عربستان برداشت و به تفصیل به موارد متعددی از جنایات هولناک حکومت آل سعود در یمن اشاره کرد.

براي مثال، در این ویدئو تصویری به جزئیات حملات آل سعود به یمن پرداخته و اشاره و تأكيد شد، در مدت یک ساله که از زمان حملات عربستان به یمن گذشته بیش از ۱۱۹ بار آل سعود به یمن حمله هوایی داشته که عمده این حملات توسط جنگنده های نظامی پیشرفته صورت گرفته و اهداف غير نظامي همانند امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها را مورد حمله قرار داده است.

پايگاه خبري لبناني العهد نيز چندي پيش به استناد آماري از سوي مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن نتيجه تجاوزهاي سعودي ها به يمن به تفصيل مورد اشاره قرار داد كه در ادامه به برخي موارد اشاره می شود؛

اتهام رسانه رسمی سعودی علیه ایران

اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمن

فارغ از موارد یادشده، خبرگزاری عربستان در حالي ايران را به جنگ افروزي در يمن متهم مي كند كه ايران از همان ابتداي آغاز حملات عربستان عليه مردم يمن، آمادگي خود را براي ارسال دارو و غذا به يمن اعلام كرد. براي مثال در فرودين سال جاري تعداد زيادي از مجروحين يمن براي مداوا به ايران منتقل شدند و وزير بهداشت ايران شخصاً به عيادت و مداواي برخي از آنها اقدام كرد.

از سوي ديگر، كشتي هاي ايراني حاوي محموله هاي انسان دوستانه به مردم يمن به وسيله كارشكني هاي آل سعود امكان رسيدن به بندرگاه الحديد و تخليه در كشور يمن را نيافتند. براي مثال، محموله باري كشتي نجات ايران كه در خرداد سال جاري به يمن ارسال شد، نهايتاً در پي كارشكني هاي آل سعود امکان رسیدن به یمن را نیافت.

گفتنی است، طرح مسائلي نظير اتخاذ رفتار صفوي توسط ايران از سوي حكومت آل سعود ناظر بر جنگ هاي تاريخي شيعيان ايران با امپراتوري عثماني باشد كه در تلاش است با طرح اين موارد حمايت هاي كشورهاي عربي سني مذهب و پاكستان و تركيه نفوذ معنوي ايران را در ميان مسلمانان مستضعف منطقه كاهش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج