۳۰۳۷۴۷
۵۱ نظر
۵۰۰۶
۵۱ نظر
۵۰۰۶
پ

حاتمی کیا: آقای روحانی برخلاف لباسی که بر تن دارید، هیچ نسبتی با فرهنگ و هنر ندارید!

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی "بادیگارد" همزمان با انتقاد از انفعال مدیران سینمایی دولت یازدهم معتقد است انتقادات شدیدی را متوجه رئیس جمهور کرد.

روزنامه شرق: ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی "بادیگارد" همزمان با انتقاد از انفعال مدیران سینمایی دولت یازدهم معتقد است انتقادات شدیدی را متوجه رئیس جمهور کرد.

حاتمی کیا: آقای روحانی برخلاف لباسی که بر تن دارید، هیچ نسبتی با فرهنگ و هنر ندارید!

بخش هایی از گفتگوی حاتمی کیا را در ادامه می‌خوانید:

*انتقاد صرفا به ایوبی و جنتی برنمی‌گردد. متأسفانه رأس هرم اجرائی کشور برخلاف لباسی که بر تن دارند، هیچ نسبتی با هنر و فرهنگ ندارد و در این آشفته‌بازار وقتی زیردستان نیز از سربازانی انتخاب شوند که دغدغه این بحث را ندارند و اگر لازم به ایستادن پای اصولی باشد؛ چون خصلت ایستادگی نیاموخته‌اند، با هر باد موافق و مخالفی جا‌به‌جا می‌شوند و رفتارشان پر از تناقض‌های مدیریتی است.

*آقای ایوبی و جنتی هر دو از عالم دیپلماسی به عالم فرهنگ آمده‌اند. عالم دیپلماسی با عالم فرهنگ فاصله‌ای به تناسب وسط تنور و بیرون از تنور دارد. ظاهرشان خیلی به هم شبیه است؛ کت و شلواری هستیم، خیلی تیپ‌هایمان ‌تر‌و‌تمیز و مرتب است، مثل هم لباس می‌پوشیم؛ ولی عمیق که شویم، دیپلمات‌هایی که به فرهنگ آمده‌اند، مرد مبارزه و ایستادگی در جایگاه‌هایی که باید باشند، نیستند؛ چون چشمشان به تلکس رمزی شده است و نه اجتهاد شخصی.

*مطمئن هستم که آقای ایوبی در طول صدارتش یک‌بار هم با روحانی دیدار و تقاضای کمک به سینما نداشته؛ حتی آقای جنتی هم همین‌طور، ولی ببینید در دوران مرحوم سیف‌الله داد یا همین شمقدری چقدر از رئیس‌جمهور وقت فرصت گرفتند و پول و امکانات به سینما تزریق کردند. مرد فرهنگی اگر بداند در جایگاهی که اشغال کرده، مؤثر نیست استعفا می‌دهد؛ ولی چون این دوستان قرار نیست در حوزه فرهنگ بمانند و اینجا منصبی است برای ارتقا به جاهای دیگر پس هیچ‌وقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ مگر آنکه‌ آن‌قدر شور شود که به نوعی عذرش را بخواهند.

*جنگجویی این دوستان در وزارت ارشاد لازم است. ضروری است که هنر و فرهنگ ذیل سیاست جا نگیرد. بجنگند و جایگاهش را بالا بیاورند.

*مقام معظم رهبری جایگاه فرهنگ را این‌گونه تعریف کرده‌اند که «فرهنگ را ذیل سیاست جا ندهید» و از اهالی فرهنگ خواسته‌اند که در جایگاهی بالاتر بایستند. وقتی می‌بینم آقای روحانی یک‌ بار هم در جلسات «شورای‌عالی سینما» که با چه مصیبتی شکل گرفت، شرکت نمی‌کند تا لااقل در جریان یک بخشی از مسائل قرار بگیرد، دیگر چه می‌توانم بگویم؟ اصلا ایشان به‌عنوان رئیس شورای‌عالی، این شورا را کنار گذاشتند و برایشان جزء بحث‌های حاشیه‌ای شده.

*اگر از این به بعد به فرهنگ و سینما توجهی ویژه نداشته باشند، سهمی از دستاورد رفع تحریم‌ها نصیب سینما نمی‌شود. مسئولان جوری از بی‌بودجگی خزانه فرهنگ حرف می‌زنند، که انگار می‌خواهند مسئولیت از گردنشان برداشته شود. باید به ایشان گفت آقا یا اینجا نمی‌آمدی به‌عنوان مسئول بنشینی یا بابت این صندلی‌ای که رویش نشسته‌ای، باید برای بچه‌های هنر و سینما بجنگی، خون ‌دل بخوری و پایشان بایستی تا این مسائل حل شود. اما من می‌بینم این اتفاق نمی‌افتد. چرا نمی‌افتد؟ چون مسئولان فعلی، جنگاوران حوزه فرهنگ نیستند؛ متخصصان حوزه سیاست و دیپلماسی‌اند. دیپلماسی قواعد متفاوتی دارد. دیپلمات امروز یک چیز می‌گوید، فردا حرفش را عوض می‌کند. امروز می‌گوید من مخالف یک چیزی هستم و شب تلکسی می‌آید و پیامی می‌گیرد، فردا می‌شود موافق همان چیز! احتیاجی هم ندارد وارد بحثی شود؛ او برای حرفش نمی‌جنگد.

*سینمای کاهانی هیچ ربطی به سینمای من ندارد اما کاهانی برای من محترم است. چون پای آنچه می‌گوید می‌ایستد و مسیرش هم مشخص است و می‌داند دارد چه‌کار می‌کند. حتی آقایانی مثل فرهادی، آقای کیمیایی و... هم مسیر و جایگاهشان مشخص است و دارند راه خودشان را می‌روند و این برای من تحسین‌برانگیز است. اما در این بین بعضی‌ها هم هستند که فیلم می‌سازند، یک‌ بار این‌وری و یک‌بار آن‌وری می‌روند و اصلا نمی‌فهمی رنگشان چیست؟ قلمشان چیست؟ خطشان چیست؟ هیچ‌چیزشان را نمی‌توان فهمید چون اینها موج‌سوارانند!

* من الان سه دهه است که فیلم می‌سازم و می‌توانید از هر فیلم من، مرا دنبال کنید. بگویید این مسیرش این است و افت‌وخیزهایش هم این است. چند فیلم‌ساز را می‌توانید این‌طوری تعقیب کنید؟ چقدر از فیلم‌سازهای ما این‌طوری کار می‌کنند؟ یک مرده‌شورهایی هستند که هر مرده‌ای را به آنها بدهند می‌شورند و هیچ مسئله‌ای هم برایشان مهم نیست.

من این شیوه مرده‌شوری را دوست ندارم. برای همین فیلم‌سازی که مشی دارد و مرده‌شور نیست، حتی اگر زمین تا آسمان نظرات و نگاهمان با هم متفاوت باشد، برایش ارزش قائلم، محترم می‌شمارمش و می‌گویم بارک‌الله، آفرین!

*ماجرای جنگ هنوز برایم زنده است، چون جنگ هنوز ادامه دارد. درست است که سی‌وچند سال از انقلاب می‌گذرد، ولی اتفاقاتی که امروز در منطقه می‌افتد، نشان می‌دهد که جنگ هنوز ادامه دارد! گاهی در تلگرام می‌بینم بچه‌ها می‌گویند ایران یک قلعه است! قلعه‌ها هم یک محدوده بیرون از خود دارند که به آن «بَرَز» می‌گویند. سرباز آنجا می‌ایستد، پای دیوار قلعه نمی‌ایستد که مبادا قلعه دچار ضربه شود. امروز بچه‌های ما دارند جلوتر از قلعه می‌جنگند والا داعش الان پشت دروازه ما و در حال توآمدن بود. برای همین بحث جنگ زنده و خیلی هم جدی است. هر وقت هم که بحث جدی‌تر شده و خبر از قصرشیرین آمده که ممکن است از آنجا وارد شوند، همه‌مان دیدیم که خوف برمان داشته. جنگ برایم هنوز زنده است. قاسم سلیمانی زنده است و مسیر، مسیری است که هنوز ادامه دارد. یک وقتی فکر می‌کردیم یک روز که جنگ تمام شد، این عده برمی‌گردند به پادگان‌ها و سر زندگی‌شان می‌نشینند، اما می‌بینید که چنین خبری نشد. جنگ هنوز ادامه دارد و هیچ کاری هم نمی‌شود کرد و به بدترین شکلش هم دارد اتفاق می‌افتد.

*راستش تا به‌ حال خیلی به مجلس توجهی نداشتم، ولی وقتی فریادهای اصولی آرمانگرایان را می‌بینم که هیچ فریادرسی از دولت برنمی‌خیزد، تازه به جایگاه مجلس و کمیسیون فرهنگی فکر می‌کنم. خدا کند در مجلس آینده کسانی در کمیسیون فرهنگی بنشینند که درک آرمانی از فرهنگ داشته باشند، والا همین صدا نیز خاموش خواهد شد.

*مگر جوان‌ها فقط در همین محیط‌های مجازی هستند؟ من خیلی خوشبین به این فضاها نیستم و حتی معتقدم آدرس غلط می‌دهند. کسانی که به این فضا دل خوش می‌کنند، عملا از جامعه عقب می‌افتند. این محیط‌ها حضورشان به اندازه یک فشار دگمه به خاموش‌کردن دستگاه اینترنت است و من در فیلم «چ» کاملا فهمیدم که این فضا اصلا قابل‌اعتماد نیست و نباید دل به آن سپرد. اما برای ارتباط با جوان‌ها، راه‌های حضوری و چشم‌درچشم هست که من به حد خودم در آن حضور دارم. ادعای بزرگی هم ندارم، دو پسر جوان دارم که با آنها زندگی می‌کنم. به اندازه خودم جوان‌ها را درک می‌کنم؛ به اندازه معاشرت یک مرد ٥٤ساله، با نسل جدید ارتباط دارم. هرچه از جوان‌ها می‌دانم از زاویه پدر و پدربزرگی است که نوه دارد. البته به‌گواه دوستان جوانی که با من هم‌قدم می‌شوند، روحم به‌شدت جوان است و اهل مبارزه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمیرا

      خوشی زده زیر دلتون... دولت قبلی اگر بود ممنوع الکار که هیچی ممنوع زندگی می شدید .... حالا انقدر راحت تهمت می زنید

      پاسخ ها

      • ساینا

        دقیقا چه ازادی شده میتونن راحت راجع به رئیس جمهور نظر بدن

    • سپیده

      این آقا اشتباه کرده که بزرگ تر از دهنش حرف زده

    • بدون نام

      چي شده رانت دولتيت قطع شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • طاها

      برای همین فیلم‌سازی که مشی دارد و مرده‌شور نیست، حتی اگر زمین تا آسمان نظرات و نگاهمان با هم متفاوت باشد، برایش ارزش قائلم، محترم می‌شمارمش و می‌گویم بارک‌الله، آفرین!
      چقدر اين جملاتش رو دوست داشتم قشنگ بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول و اعتبار تزریق کنید تا حاتمی کیا فیلمای رانتی نفتی 6 میلیاردی بسازه 1 میلیارد هم نفروشه طفلک نگران آینده اش هست !

    • بدون نام

      برو کنار بذار باد بیاد دروره ات تموم شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باورش سخت شده براش

    • ستاره

      شما کی باشی که بخوای نظر در مورد آقای روحانی بدی!حزبتون شکست خورده زورتون اومده...
      بی خیال آقا...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلی فیلم اول منتظر 100 میلیونن بسازن ایشون راحت میلیاردی میگیره یکسره غر هم میزنه

      • بدون نام

        انتقاد واقعا ایرادی نداره اگر سازنده باشه !! و بتونه کمکی کنه به سینما و هنر مملکت

    • كامبيز

      حالا آقاي حاتمي كيا زياد جوش نزن واسه قلبت خوب نيست...... چي شده تو اين لااقل 25 سالي كه معروف شده بوديد و نسبتا مطرح بوديد الان يادتون افتاده از اينجور انتقادات بيان كنيد...... اينجا نميشه يه سري مطالب رو باز كرد ولي جناب حاتمي كيا لطفا زياد همش نزنيد چون چيزي براتون از توش در نمياد درم بياد خيلي دلچسب نيست براتون......

    • بدون نام

      حاتمی کیا چه کسی است ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بدون نام

      یعنی اینم سوخته ؟!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره بد

      • خخخخخخخخخ

        این نسوزه کی بسوزه؟!
        (با لحن بابا اتی بخونین)!

    • ایرانی

      زیاد حرص نخورید آقای محترم!

      کل مملکت رو رکود شدیدی فرا گرفته و با برجام و این حرف ها درست نمیشه!
      چون داخل ما مشکل داره
      خارج رو درست کردیم ولی داخل را هیچگاه تا ابد نمی توان درست کرد و وضع همینه که هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خارج رو درست کردیم !!!!!!!خخخخ

    • سیمین

      آقای حاتمی کیا
      هرچی بیشتر افاضه فضل میکنی بیشتر مردم ازت دور میشن.
      خودنمایی و خود رو تافته جدابافته دونستن تا کی؟!

      قطعا این طرز صحبت کردن در مورد ارزشهای انقلابی و دینی به جای جذب جوونها، ایجاد دافعه می کنه.

    • بدون نام

      آقای حاتمی کیا چرا فکر میکنید از زمین و زمان طلبکارید؟ این چه ادبیاتی است؟ هر کس پول بده حامی هستش؟ گناه مردم چیه که بین آرمانگرایی ظاهرگرا اما مفسد پرور افراد دلخواه شما و سیاست تشخیص جهت باد طیفی دیگر، گیر کردند؟

    • شيوا

      همون احمدي نژاد به درد شما ميخوره كه خانه سينما رو تعطيل كرده بود.

    • علی

      خجالت آوره صحبت هاش!

    • ناشناس

      سیمرغ نگرفتن اینقدرها هم سوزش نداره

    • حسین

      به چه حقی هرکسی تو این کشور به خودش اجازه میده به منتخب ملت توهین کنه ؟! شما که معلوم الحال هستید جناب مثلا کارگردان !

      اینکه شما هنر و سیاست را با هم مخلوت میکنید درست است ؟! هنریست ؟! شما لباس کارگردانی دارید و کار سیاسی برای شخص و گروه خاصی میکنید این بد نیست ؟!

    • مريم

      آقاي ارزشي...ما كه بارها عرض كرديم تو خوبي...تو ماهي...چقدر جديدا نظرات ميدي

    • خخخخخخخ

      دو کلمه از کارگردان سفارشی ساز و رانت خوار مثلا ارزشی!

    • افشين

      جناب حاتمي كيا كتاب آسماني چي؟اخيرا كتاب آسماني بهتون وحي نشده؟!
      سر جدت بي خيال بابا دو بار برات دست زدن فك كردي خبريه....نه آقا نيست

    • حسسن

      اقای کارگردان فیلمهای آبکی ودر پیتی شما حق توهین به منتخب ما را نداری دفعه آخرت باشه

    • كامبيز

      حالم از آدماي روشنفكرنمايي كه مثل اين حاتمي كيا هميشه از زمين و زمان طلبكارن بهم ميخوره..... يكي نيست به ايشون بگه عزيزم تو اگه ادعاي فيلمسازيت براي اين ملت ميشه بايد به نماينده و منتخب اين ملت احترام بذاري...... البته اينطور انتقاد كردنت بيشتر اعتبار نداشتت رو به باد ميده تا اعتبار آقاي روحاني.....التماس صداقت

    • بدون نام

      خیلی احساس بزرگی میکنین!!!!!!
      برین کنار آقا...افکار و خودتون دیگه جایگاهی ندارین.نه خودتون رو میخوایم نه فیلم هاتون رو

    • سینما

      جناب حاتمی کیا شما فیلم توقیفی گزارش یک جشن رو ساختی و بعد دیدی نون توش نیست رفتی چ رو ساختی حالا داری از حزب باد حرف میزنی ؟؟؟ حداقل با خودت رو راست باش و این قبری که داری بالاش زار میزنی خالیه !!

    • بدون نام

      زر کیسه اش کمشده فقط درد اینه

    • مریم

      یکی بیاد اینو جمعش کنه آقااا!!! چی میگی تو اخه؟ لابد تو هم متناسب با لباست اصصصلا سیاسی نیستی!!!

    • بنیامین

      درود بر حاتمی کیا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همپالکی سلحشور

    • بدون نام

      بله داد بزن عزیزم، چون دیگه پول میلیاردی واسه فیلمای آبکی شما نیست!!!

    • مهران

      ناراحتی ایشون بیشترازنتبجه انتخاباته!!!!!!

    • بدون نام

      دمش گرم

    • بدون نام

      من فقط چند خط از حرف های صد من یه غازش خوندم بابا برو کشکت بساب آدم که بیکار میشه نمیاد نظر بیخود راجب بقیه بده !! با اون فیلم های درپیتت یه کدومشون درست و حسابی نیستن حیف سینما که آدم هایی سطح پایین از نظر فرهنگ توش باشه واقعا باید در سینما ایران را گل گرفت اونم با سیمان ...

    • بدون نام

      كاممنت ها رو خوندم و برام خيلي جالب بود. اگر بين دو كارگردان دعوا ميشد، حاتمي كيا رو اسطوره ميكرديد و حالا رانت گير. خيلي بده كه واقعا مردم شدند عضو حزب باد.
      البته اون قسمت كه ميگه برخلاف لباستون اهل هنر نيستيد رو من نفهميدم. يعني عبا نماينده هنره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله دقیقا حرف شما درسته با یکی هم سطح خودش بره دعوا کنه و راجع بهش نظر بده در حد و اندازه ای نیس که بخواد به رییس جمهور منتخب مردم توهین کنه،بهتره حد خودشو بفهمه

    • بدون نام

      اه یه سیمرغ هم میدادین به این دیگه ،
      خوبه از یه طرف میگن دولت پاشو از سینما بکشه بیرون ما مستقل شیم ، از ی طرف میگن کو پول ! ؟

      کی یه کارگردان جرات داشت در مورد رئیس جمهور اینطوری حرف بزنه ؟
      برترینها منتشر کن ، اگه هم خواستی تعدیلش کن

    • بدون نام

      جون مادرتون این بنده خدا رو چرا گنده میکنین . حرفی زده حالا .
      باقالی فروش محله ما هم از آقای روحانی دل خوشی نداره دلش میخواد یه شغل حساس تو دولت داشته باشه . که نمیشه !!!

    • بدون نام

      بروبابا فیلم ساز حقوق بگیر فکری به حال خودت بکن

    • بدون نام

      آقای حاتمی کیا مردم برای شماارادت دارن امااین شهرت
      ومحبوبیت دلیل نمیشه شمابخاطر فیلمتان به رییس جمهورمحبوب وباشخصیت مردم ایران توهین کنید.
      این کار شماراازمردم دور میکنه ومنفور مغموم همین مردم
      میشوید.هرکس به محبوب مردم توهین کردم جایگاهش را
      نزد ملت ازدست داده. چندوقته بخاطر فیلمتان وجشنواره
      ازشمازیادی تقدیر شده.و ظاهرأ خودت را گم کرده ای برادر

    • بدون نام

      برو کشکتو بساب.با پول بیت المال فیلمای آبکی میسازی و بعد میای به منختب مردم توهین میکنی؟؟؟ امثال تو رو بیرون از ایران سیاهی لشگرم قبول نمیکنن چه برسه به کارگردان،همون احمدی نژاد واست خوب بود که خانه سینما رو کلا تعطیل کرد،گنده تر از دهنت حرف میزنی،تو کی باشی که بخوای به آقای روحانی توهین کنی؟

    • بدون نام

      آفرین به شجاعتت
      نمیدونم چرا بعضیا با اینکه چشم و گوش دارن خودشون رو به کرو کوری میزنن
      زمان بدبختی های دوره رفسنجانی داره تداعی میشه.

    • بدون نام

      حرف حساب اينقدر ناراحتي ندارد

    • سحر

      فارغ از حرفاش،واقعا موندم مردم با چه اعتمادبه نفسی به فیلمای حاتمی کیا می گن آبکی و چرت و پرت؟!چه فیلمی ازنظر شما ارزشمنده؟حتما باید سیاه نمایی توش باشه تا فیلم بشه؟منتقدین سینمایی حاتمی کیا را از بزرگترین کارگردانان ایران می دانند،آن وقت کسانی که کوچکترین اطلاعی از فن و تکنیک ندارند به فیلمهایی مثل چ و بادیگارد می گویند آبکی!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج