۳۰۴۷۶۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تولد سالانه ۵۰۰۰ نوزاد کم شنوا در ایران

مراسم شکرانه سلامت و شنوایی امروز با حضور وزیر تعاون، وزیر علوم و رییس سازمان بهزیستی برگزار شد.

خبرآنلاین: مراسم شکرانه سلامت و شنوایی امروز با حضور وزیر تعاون، وزیر علوم و رییس سازمان بهزیستی برگزار شد.

محمدباقر نوبخت درحاشیه مراسم «شکرانه سلامت و شنوایی» که امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر علوم و رییس سازمان بهزیستی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سلامت شهروندان برای دولت یازدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا مساله‌ بهداشت و درمان را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی اظهار کرد: یکی از مصادیق توجه به سلامت شهروندی اجرای طرح غربالگری‌های شنوایی به منظور جلوگیری از معلولیت‌زایی در کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: اگر بتوانیم در روزهای نخستین و ماه‌های اولیه‌ تولد نوزادان با مداخلات به هنگام خود متوجه افت شنوایی آنها شویم می‌توانیم با اقداماتی موثر شنوای را به آنها برگردانده و از معلولیت آنها جلوگیری کنیم.

نوبخت همچنین ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تمامی محدودیت‌ها و اهم و مهم‌ها با توجه به اینکه موضوع طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های اساسی و محوری دولت یازدهم است، مساله‌ غربالگری شنوایی‌سنجی را با دقت مورد توجه قرار داده و اعتبارات لازم را به آن تخصیص داده است.

وی اظهار کرد: با اختصاص اعتبارات لازم به طرح‌های این چنینی می‌توان در آینده شاهد کاهش رنج افرادی شویم که از معلولیت‌ها رنج می‌برند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در این مراسم درباره تخصیص اعتبار به سازمان بهزیستی برای پوشش بالای ۹۰ درصد طرح غربالگری شنوایی سنجی در کشور گفت: در حال حاضر دولت بودجه کافی را به بهزیستی برای این امر تخصیص داده است و چنانچه بتوانند این طرح را تا ۱۰۰ درصد در کشور گسترش دهند، حتما تامین اعتبار آن را قبول خواهیم کرد.

نوبخت در خصوص تخصیص اعتبارات به سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور اظهار کرد: اگر تخصیص اعتبارات متناسب و کافی باشد می‌توان برنامه‌های اساسی را در کشور دنبال کرد.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین تعریف و تبیین از بهداشت، مساله‌ غربالگری است زیرا با غربالگری‌ها می‌توان از بروز نقص و معلولیت در افراد جلوگیری کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: تخصیص اعتبارات به مسائلی چون غربالگری‌ها که باعث جلوگیری از معلولیت‌ها می‌شود با سایر مسائل متفاوت است؛ هرچند در تمامی زمینه‌ها به حق است که اعتبارات لازم تخصیص یابد اما باید در تخصیص اعتبارات اولویت‌بندی کنیم.

نوبخت در ادامه به نیاز نامتناهی انسان‌ها و از سوی دیگر منابع محدود اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این وظیفه را دارد که نیازهای نامحدود و منابع محدود را در کشور مدیریت کند به همین دلیل در تخصیص اعتبار‌ها از یک اولویت‌بندی پیروی می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص پیش‌بینی بودجه نیز اظهار کرد: پیش‌بینی بودجه 236 هزار میلیارد تومان است که از محل کسب درآمدهایی چون مالیات‌ها، فروش نفت، فروش سهام و انتشار اوراق و غیره محقق خواهد شد اما با توجه به شرایط پرریسک کشورها هیچ‌گاه نمی‌توان تمام رقم پیش‌بینی شده بودجه را محقق کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در این شرایط برای جبران کاستی‌ها باید استقراض کنیم یا منابع کمتری را به سازمان‌ها و نهادهای مختلف تخصیص دهیم. این در حالی است که نمی‌توان به برخی از حوزه‌ها منابع کمتری را اختصاص داد و نیاز است که اعتبارات آنها پرداخت شود و حتی در بعضی مواقع نیز تا ۱۰ درصد افزون بر اعتبارات پیش‌بینی شده دستگاه مذکور در برنامه بودجه، به آن بودجه تخصیص دهیم.

نوبخت ادامه داد: آنچه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حکم می‌کند که به کدام سازمان و نهاد اعتبارات کمتر یا بیشتری تخصیص دهد، اثر‌بخشی اقدامات آن سازمان است؛ در چنین شرایطی که سازمان بهزیستی مسئولیت خدمت‌رسانی به شریف‌ترین مردم جامعه را برعهده دارد، نمی‌توان از اعتبارات این سازمان کاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در بهزیستی طرح‌هایی چون غربالگری ارائه می‌شود که اگر امروز در آن حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم از هزینه‌های فردای آن کاسته می‌شود.

وی گفت: کاملا طبیعی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مقایسه و اولویت‌بندی خود در جهت تخصیص اعتبارات به سازمان‌ها به چنین حوزه‌هایی بیشتر بپردازد و دلمان می‌خواهد که برای شریف‌ترین قشر جامعه که بهزیستی به آنها خدمت ارائه می‌کند بتوانیم خدمات متمایزی را ارائه دهیم.

"کم شنوایی" شایع‌ترین معلولیت مادرزادی/تولد سالانه ۵۰۰۰ نوزاد کم شنوا در ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور اظهار کرد: در حال حاضر سه تا پنج درصد جمعیت کشور کم‌شنوا هستند؛ 2.7 نفر در 1000 تولد زنده در ایران نیز دچار سخت‌شنوایی و کم‌شنوایی بوده که نیمی از آنها قابلیت کاشت حلزون را دارند و این در حالی است که سالانه 4 تا 5 هزار نوزاد با کم‌شنوایی متوسط تا شدید در ایران به دنیا می‌آیند.

دکتر محمد فرهادی در مراسم «شکرانه سلامت شنوایی» که امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان بهزیستی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و... برگزار شد، اظهار کرد: بعد از ۲۵ سال که کاشت حلزون در کشور را انجام می‌دهیم، بالغ بر ۶۰۰۰ نفر در این طرح ایمپلنت شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 11 مرکز کاشت حلزون در کشور وجود دارد و در سیاست‌های کلی سلامت هم مسائلی همچون آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسوولیت اجتماعی‌شان و کاهش آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت و اولویت پیشگیری در درمان، مدنظر قرار گرفته است.

رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور ادامه داد: کمیته کشوری گوش و شنوایی با کمک دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شده و اهدافی همچون افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی مختلف در زمینه گوش و افزایش پوشش برنامه غربالگری موالید را مدنظر دارد. غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۸۰ آغاز شد. این طرح ابتدا در تهران و سپس خراسان و یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز و رقم بالای ۵۰ هزار نفر از نوزادان را مورد شناسایی قرار داد.

وی همچنین درخصوص آمارهای WHO (سازمان بهداشت جهانی) درخصوص سلامت شنوایی اظهار کرد: در دنیا حدود 360 میلیون نفر با کم‌شنوایی معلولیت‌زا مواجه هستند که 9 درصد آنها کمتر از 16 سال داشته و چنانچه این مشکل بهنگام شناسایی و در آن مداخله شود، قابل درمان است.

رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور همچنین اظهار کرد: ۵۰ درصد افراد در معرض سطوح غیرایمن صوتی مانند استفاده از هدفون‌ها هستند که سلامت شنوایی این قشر نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد. شایع‌ترین معلولیت مادرزادی کم‌شنوایی است، در حالی که کم‌شنوایی معلولیت خاموش است و با تشخیص درمان به موقع، می‌توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، غربالگری شنوایی کودکان اجباری است به همین دلیل نیاز است که این غربالگری‌ها در ایران نیز اجباری شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور درباره برنامه جامع ملی پیشگیری از کم‌شنوایی نیز اظهار کرد: در حال حاضر برنامه جامع ملی پیشگیری از کم‌شنوایی را تدوین کرده‌ایم که در آن به مسائل پژوهش و مداخلات در این حوزه تاکید شده است.

مبارزه با سوء‌تغذیه در حاشیه‌شهرها/ توزیع «سبدحمایتی» بین ۱۱ میلیون نیازمند

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از توزیع «سبد حمایتی» بین 11 میلیون مددجوی نهادهای حمایتی و نیازمندان تا پیش از عید نوروز، را به از طریق وزارتخانه ارائه خواهیم داد.

علی ربیعی در مراسم «شکرانه سلامت شنوایی» که امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیشگیری جزو برنامه‌های اصلی دولت یازدهم است و تلاش می‌کنیم در سال ۹۵ غربالگری شنوایی را در کل کشور استقرار دهیم.

وی افزود: در سال 94 حدود 70 درصد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند و در سال 95 بودجه آن تامین شده است تا رقم تحت پوشش این غربالگری را به صددرصد برسانیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره غربالگری «بینایی‌سنجی» نیز اظهار کرد: تصمیم گرفته‌ایم تا در سال ۹۵ پوشش غربالگری بینایی‌سنجی را به صددرصد برسانیم این در حالی است که در سال ۹۴ با وجود بودجه کم و محدود، حدود ۸۵ درصد را تحت پوشش این غربالگری قرار دادیم.

ربیعی در ادامه تاکید کرد: قصد داریم غربالگری‌ها را از استان‌های شایع و مرزی آغاز کنیم.

وی درخصوص مراکز مشاوره ژنتیک نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰۰ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند که قصد داریم افراد مراجعه کننده به این مراکز را به آزمایشگاه‌های ژنتیک هدایت کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: سیاست وزارتخانه و دولت، حمایت از بخش خصوصی در راستای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ژنتیک در سراسر کشور است تا بتوانیم با گسترش این مراکز، از به دنیا آمدن فرزندان معلول در کشور جلوگیری کنیم.

ربیعی درخصوص ارائه یک وعده غذای گرم در مراکز بهزیستی نیز اظهار کرد: هم‌اکنون در استان‌های مرزی و مهدهای کودک یک وعده غذای گرم را به کودکان ارائه می‌دهیم. مطالعات نشان داده است که این خدمات در مناطق مذکور منجر به کاهش مشکلات تغذیه‌ای اعم از سوءتغذیه و... در کودکان شده است.

وی در ادامه از آغاز برنامه مبارزه با سوء تغذیه در محلات حاشیه‌ای شهرها در سال 95 خبر داد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طرح مبارزه با سوءتغذیه در سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۴ در استان‌های مرزی عملیاتی شد و در حال حاضر ورود این طرح را به حاشیه شهرهای بزرگ در سال ۹۵ در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

ربیعی درخصوص برنامه «رشد و تکامل همه جانبه کودکان» نیز اظهار کرد: برنامه رشد و تکامل همه جانبه کودکان که مبارزه سوءتغذیه و غربالگری بخشی از آن است را در استان‌های مرزی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی همچنین اظهار کرد: در سال ۹۵ آشنایی با مفاهیم کار و غیره را در مهدهای کودک نیز در دستور کار داریم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درخصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز اظهار کرد: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان افزایش مستمری مددجویان تا 40 درصد حداقل حقوق پیش‌بینی شده که در صورت تصویب این قانون، آن را عملیاتی خواهیم کرد زیرا بودجه آن توسط دولت برای سال 95 پیش‌بینی شده است.

ربیعی همچنین اظهار کرد: سال ۹۴ بدترین سال بودجه‌ای کشور در چند دهه اخیر کشور بوده به طوری که در این چند سال چند شوک عظیم را تجربه کردیم اما با این حال به سلامت از آن رد شدیم و امیدواریم در سال ۹۵ گشایش بیشتری در همه زمینه‌ها اعم از اشتغال و... داشته باشیم.

وی ادامه داد: هرچند در حوزه اشتغال با توجه به داده‌هایی که داشته‌ایم، ستادهای موثری ارائه کردیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ استانداردهایی را برای سازمان تامین اجتماعی تعریف خواهیم کرد تا بتوانند پرداخت‌های خود را به روز کند.

ربیعی در پایان درخصوص مشکلات بودجه‌ای بیمه سلامت نیز اظهار کرد: به علت آنکه در حال حاضر به مشکلات جامعه هدف بیمه سلامت بیشتر از پیش آگاهیم، مشکلات بودجه‌این سازمان را در سال 95 مرتفع خواهیم کرد.

ابتلای ۳ تا ۵ درصد جمعیت کشور به اختلال شنوایی


رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: سه تا پنج درصد ایرانیان از اختلال شنوایی متوسط تا عمیق رنج می برند. علیرضا زالی روز شنبه در همایش شکرانه سلامت شنوایی افزود: آخرین مطالعات انجام شده در کشور نشان می دهد که ۴.۷ تا پنج تن در هر یک هزار تن از جمعیت، درجاتی از اختلال شنوایی را در بدو تولد دارند و۱.۱ تن به ازای هر یکهزار تن در کشور در بدو تولد دچار کم شنوایی عمیقند.

وی ادامه داد: میانگین میزان اختلالات کم شنوایی در برخی استان ها مانند چهارمحال و بختیاری و یزد، بیشتر و در برخی استان ها مانند همدان کمتر از سایر نقاط کشور است که این مساله نیاز به کارهای پژوهشی بیشتری دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: کم شنوایی در کودکان شایع تر از 9 بیماری متابولیک دوران کودکی است؛ اختلالات شنوایی در کودکان باید تا 6 ماهگی تشخیص داده شود و مداخلات درمانی برای آن انجام شود تا کودک به جامعه بازگردد.


زالی افزود: تردید والدین در شناسایی مشکل شنوایی کودکان یکی از مشکلات این حوزه است و موجب می شود که کم شنوایی کودکان، دیر تشخیص داده شود؛ این اختلالات باید حداکثر تا 30 ماهگی تشخیص داده شود؛ اگر غربالگری هوشمندانه ای برای اختلالات شنوایی کودکان طراحی نشده باشد، این اختلالات، دیر تشخیص داده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات شنوایی به شدت بر فعالیت های اجتماعی، زبان آموزی و امنیت شغلی افراد تاثیر می گذارند؛ اگر کودکی مبتلا به کم شنوایی عمیق باقی بماند، مولفه ارتباط اجتماعی را نیز از دست می دهد .

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی 70 درصد افراد دچار اختلال شنوایی یا شغلی ندارند یا اینکه شغل آنان مرتبط با رشته تحصیلی شان نیست.مطالعات نشان می دهد که شانس شاغل شدن دانش آموختگان کم شنوای دبیرستان، یک سوم کمتر از همسالان خود است که مشکل هنجار دارند.

وی ادامه داد: اگر بیمه ها هزینه کاشت پروتز حلزون گوش را متقبل شوند تا ۹ برابر در منابع بیمه ای، صرفه جویی خواهیم داشت.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت عفونت گوش میانی گفت: بسیاری از مشکلات شنوایی به دلیل عفونت ها و آلودگی های صوتی است که در سنین سه تا ۶ سالگی بروز پیدا می کنند.

زالی تاکید کرد: موثرترین روش برای کاهش بار ناشنوایی در کشور ،اجرای برنامه های غربالگری شنوایی سنجی است.

همایش شکرانه سلامت شنوایی روز شنبه در در مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش تهران برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج