اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۰۸۱۳۵
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

«توافق ۲-۲» عارف و لاریجانی؟!

سایت اصولگرای صراط نیوز در یادداشتی درباره انتخاب ریاست مجلس دهم نوشت: با شفاف تر شدن ترکیب سیاسی مجلس دهم، حلقه اصلاح طلبان راه یافته به این مجلس، طرح موسوم به ۲-۲ را برای تعیین معادله ریاست پارلمان آماده کرده اند.

سایت اصولگرای صراط نیوز در یادداشتی درباره انتخاب ریاست مجلس دهم نوشت: با شفاف تر شدن ترکیب سیاسی مجلس دهم، حلقه اصلاح طلبان راه یافته به این مجلس، طرح موسوم به ۲-۲ را برای تعیین معادله ریاست پارلمان آماده کرده اند.

بر اساس این طرح، تیم هوادار ریاست عارف پیشنهاد می دهند، در دو سال اول مجلس دهم، علی لاریجانی رییس باشد و در دو سال دوم، محمدرضا عارف.

انتخابات داخلی مجلس برای تعیین هیات رییسه، هر سال برگزار می شود و رییس انتخابی، یک سال بعد هم باید در انتخابات مجدد شرکت کند.

قرار است طرح پیشنهادی مذکور در روزهای آینده به اطلاع حامیان ریاست لاریجانی برسد و توافق نهایی در این زمینه انجام شود. جالب اینجاست که مطرح کنندگان "توافق ۲-۲" بجای مذاکره با لاریجانی و اطرافیانش قصد دارند تا ابتدا این بازی طراحی شده را در رسانه ها مطرح کنند .

طراحان این فرمول گفته اند که با این پیشنهاد، علاوه بر تقسیم صندلی ریاست مجلس، از شکستن آرای رییس مجلس هم جلوگیری خواهد شد؛ چراکه قرار است اصلاح طلبان در دو سال اول به صورت یکپارچه به لاریجانی رای دهند مشروط بر اینکه اصولگرایان هوادار علی لاریجانی نیز در دو سال دوم به عارف رای دهند. به این ترتیب، هم لاریجانی و هم عارف با رای بسیار بالایی رییس مجلس خواهند شد.

برخی اصلاح طلبان اعتقاد داشتند ریاست عارف در دو سال ابتدایی مجلس دهم می تواند مثمرثمرتر باشد؛ چراکه او می توانست در زمان رای اعتماد به کابینه دوم حسن روحانی - که به نظر اصلاح طلبان پیروزی او در سال ۹۶ قطعی است - رییس پارلمان باشد. اما دسته دوم که در نهایت نظر آنها به تصویب رسید، بر این باور بودند که رای اعتماد به کابینه دوم روحانی با توجه به ترکیب مجلس دهم قطعی است و بهتر است در دو سال پایانی مجلس دهم که اندکی پس از آن دوران ریاست جمهوری روحانی هم به پایان می رسد، عارف در جایگاه رییس مجلس باشد.

به این ترتیب، اگر توافق مذکور نهایی شود، علی لاریجانی از خرداد ۹۵ تا خرداد ۹۷ رییس پارلمان خواهد بود و پس از آن تا پایان مجلس دهم و یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یعنی خرداد ۹۹ صندلی ریاست را به عارف خواهد سپرد.

این در حالی است که با توجه به ترکیب فعلی راه یافتگان به مجلس دهم، بدون انجام چنین توافقی، عارف شانس بسیار کمی برای ریاست مجلس خواهد داشت و هواداران عارف با آگاهی از این موضوع، در تلاشند تا با جوسازی درباره گرایش سیاسی نمایندگان منتخب، زمینه های تحمیل این توافق به طرفداران لاریجانی را فراهم کنند.

قریب به اتفاق اصلاح طلبان راه یافته به مجلس دهم تا کنون اظهارنظر قطعی درباره ریاست مجلس نکرده اند و تلاش کرده اند تا با احتیاط به این بحث وارد شوند و چنین وانمود کنند که این موضوع اولویت اصلی آنها نیست.

از طرفی، اصلاح طلبان بر اینکه صندلی های بیشتری در دور دوم انتخابات به دست آورند نیز تاکید دارند. در حال حاضر از ۲۲۱ صندلی مجلس دهم که تکلیف آنها در دور اول مشخص شده، سهم اصولگرایان ۹۵ کرسی و سهم اصلاح طلبان ۸۳ کرسی است. اگر اصلاح طلبان کرسی های بیشتری از ۶۹ کرسی باقیمانده در دور دوم به دست آورند بی تردید قدرت چانه زنی آنها برای موفقیت "توافق ۲-"۲ بالاتر خواهد رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یه ایرونی

      مجلس باید یه نفررییس داشته باشه برای 4سال .لطفا قانون رارعایت کنید قانون گذاران عزیز .اینجا افغانستان نیست که همزمان عبدالله عبدالله واشرف غنی روی یه صندلی بشینن

      پاسخ ها

      • زهرا

        دوره ریاست مجلس یکساله است و هر سال اگه اکثر نمایندگان موافق ریاست مجلس باشند که هیچ و اگر نباشند دوباره باید برای انتخاب رییس جدید رای گیری بشه. سنگ قانون ندانسته رو الکی به سینه نزنید!افغانستان!!!

        رئیس مجلس شورای اسلامی بوسیله رأی مستقیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود و با توجه به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تکرار دوره ریاست مجلس منع قانونی ندارد. ویکی پدیا

    • یه ایرونی

      خانم زهرابیبیلسون مگه من گفتم رییس مجلس توسط اتحادیه خیاطان انتخاب میشه که شمااینقدرخودشوناراحت میکنی .همیشه رییس مجلس باانتخاب سایرنمایندگان انتخاب شده ومطمعا باش عارف حتی یک دوره یکساله هم رییس مجلس نمیشه .شماهم زیاددلخوش نباش 1600000هزاررای برای کسی که دریک مقطع زمانی معاون اول رییس جمهوربوده خیلی دورازانتظارنیست .اگه دقت بکنید اکثر تریبون داران درانتخابات رای اوردن .واین گویای حقیقتی تلخ است که مردم بیشتر به کسانی رای میدن که درشبکه خبر شبکه دووشبکه های دیگربیشتردیده شدن .البته مردم گول وعده های برخی شعارزدگان راخوردند .نخوابیدی شب درازه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج