اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۰۸۲۲
۲ نظر
۵۰۴۵
۲ نظر
۵۰۴۵
پ

شبكه نمايش ماتريكسی مي شود!

شبكه نمايش پس از پخش موفقيت آميز چند سري فيلم مطرح دنيا از جمله «جنگ ستارگان»، «ترميناتور»، «ارباب حلقه ها» و «داستان اسباب بازي» اين بار به سراغ يكي ديگر از سري فيلم هاي مطرح سينما رفته است. سه گانه ماتريكس به كارگرداني اندي واچوفسكي و خواهرش لانا واچوفسكي

شبكه نمايش ماتريكسی مي شود!

هفت صبح: شبكه نمايش پس از پخش موفقيت آميز چند سري فيلم مطرح دنيا از جمله «جنگ ستارگان»، «ترميناتور»، «ارباب حلقه ها» و «داستان اسباب بازي» اين بار به سراغ يكي ديگر از سري فيلم هاي مطرح سينما رفته است. سه گانه ماتريكس به كارگرداني اندي واچوفسكي و خواهرش لانا واچوفسكي(لانا به تازگي تغيير جنسيت داده، او را قبلا به عنوان برادر اندي و با نام لري واچوفسكي ميشناختند) كه در طول چهار سال ساخته و اكران شد يكي از مهمترين سه گانه هاي تاريخ سينما است.

البته قسمتهاي مختلف اين سه گانه قبلا به تناوب از شبكه چهار روي آنتن رفته است ولي اين اولين بار است كه سه گانه ماتريكس به صورت متمركز و در سه شب متوالي از تلويزيون پخش ميشود. قرار است امشب، فرداشب و جمعه اين سه گانه ساعت 23 روي آنتن شبكه نمايش برود. به همين بهانه بد نديديم توضيحات مختصر و جذابي در خصوص اين سه گانه و دوبله آن به شما بدهيم كه در ادامه گزارش ميخوانيد.

شبكه نمايش ماتريكسی مي شود!

هر فيلم ضعيفتر از فيلم قبل!

درست است كه سه گانه ماتريكس در كل يكي از سه گانه هاي مطرح سينماي جهان است ولي اگر هر فيلم را به صورت مجزا بررسي كنيد متوجه ميشويد قسمتهاي دوم و سوم اين سه گانه ضعيفتر از قسمت اول آن است، هم در نظر مردم و هم در نظر منتقدان. ماتريكس اول در سال ۱۹۹۹ ساخته شد كه توانست چهار اسكار بهترين تدوين، بهترين جلوه هاي ويژه ، بهترين جلوههاي صوتي و بهترين صدابرداري را به دست آورد.

قسمت اول از ديدگاه كاربران سايت «IMDB» نمره ۸.۷ از ۱۰ را به دست آورد و در سايت مطرح «Metacritic» كه مخصوص منتقدان سينماست نمره ۷۳ از ۱۰۰ را گرفته بود اما قسمت هاي دوم و سوم كه در سال ۲۰۰۳ ساخته شدند و به نام «بارگذاري مجدد» و «انقلابهاي ماتريكس» اكران شدند به ترتيب در «IMDB» نمره هاي ۷.۱ و ۶.۶ از ۱۰ را گرفتند و منتقدان هم به ترتيب نمره ۶۲ و ۴۷ از ۱۰۰ را به اين دو فيلم دادند.

ضمن اينكه قسمتهاي دوم و سوم نتوانستند جايزه مهمي را به دست آورند. نكته جالب اين است كه سوددهي فيلم اول هم با توجه به بودجه اش بيشتر از دو فيلم ديگر بوده است. قسمت اول با بودجه اي ۶۳ ميليون دلاري حدود ۴۵۶ ميليون دلار فروخت و دو قسمت بعد كه هر كدام بودجه اي ۱۵۰ ميليون دلاري داشتند به ترتيب ۷۳۵ و ۴۲۴ ميليون دلار فروختند. اين سهگانه نماد كامل جمله معروف راجر ايبرت منتقد مطرح آمريكايي است كه ميگويد:«هر فيلمي فقط يك بار بايد ساخته شود، شما به استثنائات نگاه نكنيد چون هميشه قسمت هاي بعدي يك فيلم موفق آبروي قسمت اول را هم به خطر مي اندازند.»

«نئو» و يك دنيا بحث و جدل

خلاصه داستان اين سه گانه از اين قرار است كه تام اندرسون متخصص كامپيوتري يكباره متوجه ميشود دنيايي كه در آن زندگي ميكند دنياي واقعي نيست و توهمي است كه توسط يك ابر ماشين به او تحميل شده، او با اراده خودش وارد دنياي سياه واقعي مي شود. دنيايي كه عده كمي آدم حقيقي در آن وجود دارد و در معرض خطر نابودي توسط ماشينهاست.

او در دنياي واقعي با نام «نئو» شناخته ميشود. «نئو» مدتي بعد ميفهمد كه وظيفه او نجات دادن دنياست. اين داستان كه با انبوهي از ابداعات جلوه هاي ويژه حيرت انگيز مخلوط شده در نگاه اول يك فيلم اكشن محسوب ميشود. اما در لايههاي زيرين آن گويا مسائل فلسفي متعددي وجود دارد كه همان مسائل فيلم را بسيار بحثبرانگيز و جنجالي كرد. يكي از مشكلاتي كه در پخش سهگانه ماتريكس وجود دارد اين است كه در اين سهگانه چند صحنه حياتي وجود دارد كه به دليل مغايرت با فرهنگ و ارزشهاي ما مميزي شده است و اين باعث شده كه بعضي اتفاقهاي فيلم كاملا بي علت، ناقص و الكن باشد.

كيانو ريوز بازيگر لبناني الاصل هاليوود نقش «نئو» را بازي ميكند و بازيگران سرشناس ديگري چون لارنس فيشبورن، كري آن ماوس، هوگو ويونگ، مونيكا بلوچي و جيندا پينك اسميت هم در اين سهگانه نقش آفريني ميكنند. البته قرار بود ابتدا بازيگران سرشناسي چون وال کیلمر، براد پیت، ویل اسمیت و اوان مکگریگور نقش نئو را بازي كنند كه ريوز با خوش شانسي اين شاه نقش را به دست آورد.

نقد احتمالي ماتريكس قبل از پخش هر قسمت

اما ابداع جالب توجهي كه شبكه نمايش در هنگام پخش سري فيلم هايي چون نابودگر و جنگ ستارگان به وجود آورد اين بود كه در ابتداي پخش هر قسمت از اين سري فيلم ها يك سري نقدهايي در خصوص مضمون و حاشيه هاي اين گونه فيلم ها به مخاطب ارائه مي دهد و با توجه به اينكه سه گانه فيلم ماتريكس پر از حاشيه هاي مذهبي و فلسفي جنجال برانگيز است احتمالا ما شاهد استفاده از اين گونه نقدها براي تبيين محتويات و مضمون اين سه گانه خواهيم بود.

لشگري از دوبلورهاي سرشناس

اما در دوبله سه گانه ماتريكس انبوهي از دوبلورهاي باتجربه و جوان به مديريت دوبلاژ امير زند به دوبله نقشهاي مختلف پرداخته اند. البته زند خودش به جاي نئو (كيانو ريوز)صحبت ميكند، چنگيز جليلوند هم دوبله نقش مورفيوس (ﻻرﻧﺲ ﻓﯿﺶﺑﺮن) را به عهده دارد. افسانه پوستي و مريم سيكارودي هم به ترتيب به جاي كري آن ماوس و مونيكا بلوچي صحبت ميكنند. ﻧﺎﺻﺮ ﻣﺪﻗﺎﻟﭽﻲ، ﺗﻮرج ﻣهرزادﻳﺎن، زوﻳﺎ ﺧﻠﯿﻞآذر، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺳﯿﻜﺎرودي، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﻣﻮﻣﻨﻲ، بهمن هاﺷﻤﻲ، ﺣﺴﯿﻦ ﻧﻮرﻋﻠﻲ، شهراد ﺑﺎﻧﻜﻲ، ﻋﻠﻲ ﻣﻨﺼﻮري راد، ﻋﻠﻲ اﺻﻐﺮرﺿﺎﻳﻲﻧﯿﻚ و ﺳﯿﻨﺎ زﻧﺪ هم ديگر دوبلورهاي اين سه گانه هستند. سه گانه ماتريكس در اوايل سال ۸۹ با همين گروه دوبلور براي شبكه نمايش خانگي هم دوبله شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شنگووول007

      چه ربطي داشت؟

    • محمد

      خالی بندی بود.
      پخش نشد که!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج