adexo3
۳۰۹۱۸۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پخش «من می خوام شاه بشم» از تلویزیون

مهدی گنجی «من میخوام شاه بشم» را روایتی از زندگی یک انسان بسیار معمولی، اما با ویژگی‌های خاص معرفی کرد و سبک ساخت این اثر را مستندسازی تک نفره دانست.

خبرگزاری ایسنا: مهدی گنجی «من میخوام شاه بشم» را روایتی از زندگی یک انسان بسیار معمولی، اما با ویژگی‌های خاص معرفی کرد و سبک ساخت این اثر را مستندسازی تک نفره دانست.

مهدی گنجی، کارگردان مستند «من میخوام شاه بشم» که در نوروز ۹۵ برای اولین‌بار از شبکه مستند پخش می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا درباره نحوه تولید این مستند توضیح داد: من مجموعه‌ای به نام «نبض» را به تهیه‌کنندگی سحر رضوی برای شبکه دو می‌ساختم که آنجا ما ۶۰۰ شخصیت مختلف را پیدا کردیم و درباره آن‌ها ۱۳ فیلم مستند ساختیم. یکی از آن شخصیت‌ها، عباس برزگر بود و با کمک و همراهی تهیه‌کننده ساخت مستند درباره او را ادامه دادیم. من علاقه زیادی به تم آرزو و رویا دارم. آدم‌هایی که آرزوهایی دارند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، برای من جذاب‌اند. ساخت این اثر نیز سه سال ادامه پیدا کرد.

این مستندساز در پاسخ به این‌که چگونه برزگر و خانواده او حضور دوربین را در مستند فراموش می‌کنند، اظهار کرد: کارهای من روشی دارد که به نام مستندسازی تک نفره در دنیا شناخته می‌شود. کار کردن با این شیوه، یعنی مستندساز باید سر صحنه هم کارگردان باشد، هم فیلمبردار، هم صدابردار، هم نورپرداز و همه کارها را باید خودش انجام بدهد. من هم در این کار فقط یک دستیار داشتم. این روش کمک می‌کند شما سر صحنه کمتر دیده شوی. از سوی دیگر این‌که مدت زمان زیادی می‌گذاری و با یک خانواده سر می‌کنی، کمک می‌کند که آن‌ها دوربین را نادیده بگیرند و تکنیک‌هایی هم برای این موضوع وجود دارد. باید اعتماد را بین افراد ایجاد کرد.

وی ادامه داد: درست است که من سر صحنه فقط یک دستیار دارم، اما در عوض سعی می‌کنم در مراحل پس از تولید، از کمک بقیه دوستانم استفاده کنم. اسماعیل منصف در مقام یک تدوینگر واقعا هنرمند کمک بسیاری به من کرد. همین‌طور حسن مهدوی و رضا گدازگر به‌عنوان صدا گذار.

گنجی یادآوری کرد: علاقه‌مند به ساختن فیلم درباره آدم‌هایی هستم که ویژه و خاص هستند. آدم‌هایی که سلبریتی یا ستاره و معروف نیستند، بلکه شخصیت‌های بسیار بسیار معمولی‌اند که ویژگی‌های جالبی دارند. این فیلم هم این‌گونه است و من تمام تلاشم را کردم که کار طوری پیش برود که مخاطب خسته نشود و با اثر همراه باشد. همسر عباس، پسرش و دخترش، جهان خاص خودشان را دارند. خود او هم به‌عنوان شخصیت اصلی فیلم موجود منحصر به فردی است.

وی تأکید کرد: وقتی ما انسان را دستمایه فیلم خود قرار دهیم و به ویژگی‌های انسانی بپردازیم که هم می‌تواند خوب باشد و هم بد، به نظرم مخاطب هر جایی از دنیا، می‌تواند آن را بینند و با فیلم ارتباط برقرار کند. ما اکران‌های خارجی داشتیم و در این اکران‌ها نیز مخاطب همراه بوده و از کار استقبال کرده است.

کارگردان «من می‌خوام شاه بشم» درباره نزدیکی به شخصیت‌های فیلم و تأثیرگذاری‌اش در تصمیم‌گیری‌های شخصیت اصلی، گفت: من به شدت با ازدواج مجدد عباس مخالف بودم و تا توانستم به او گفتم این کار را نکند. حتی پلان‌هایی داریم که این گفت‌وگوها را ثبت کرده‌ایم. اما آن را در فیلم نگذاشتم. من مخالف ازدواج او بودم اما برخی از ویژگی‌های او را ستایش می‌کنم. برخی از این ویژگی‌ها، آن‌گونه هستند که کمک می‌کنند جامعه رو به جلو حرکت کند. جامعه حرکت داشته باشد، آدم‌ها ویژه باشند و دنیای جدیدی خلق کنند. اما وقتی این ویژگی‌ها اغراق شده باشد احتمال دارد خطرناک باشند و آدم‌های اطراف را اذیت کنند.

گنجی ادامه داد: ما در این فیلم هم ویژگی‌های مثبت عباس مانند سخت‌کوشی، پر تلاش بودن، ایجاد کار جدید و خلاقیت‌ها و صداقتش را می‌بینیم، این‌که می‌خواهند به او پول کلانی بدهند اما چون مربوط به کارش نیست آن پول را رد می‌کند. در حالی که شاید هر کسی باشد این ۲۰۰ هزار یورو پول را قبول کند. به هر حال انسان، موجود پیچیده‌ای است و تمام فلاسفه دنیا سعی می‌کردند این پیچیدگی‌ها را توجیه کنند.

وی در پایان درباره وضعیت فعلی برزگر گفت: اکنون فرزند عباس، از همسر جدیدش یک سال و نیمه است و ایل‌اش را به راه می‌اندازد.

«من می‌خوام شاه بشم» ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۹ اسفند در قالب مجموعه «سینما حقیقت» برای اولین‌بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

این مستند به عباس برزگر می پردازد که در یکی از روستاهای ایران، با تلاش و سختی خانه‌اش را به یک مرکز پذیرایی برای توریست‌های خارجی تبدیل کرده است. او با کمک همسر و فرزندانش کسب و کار موفقی در صنعت اکوتوریسم دارد و توریست‌های خارجی را به دیدن عشایر می‌برد. عباس آدم بلندپروازی است که آرزو دارد یک ایل جدید با سلیقه خودش تاسیس کند و خان ایل باشد. او می‌خواهد با یک دختر عشایری دوباره ازدواج کند تا رویایش را عملی کند اما همسر و خانواده‌اش مخالفان جدی او هستند.

در کارنامه فیلم «من می خوام شاه بشم» کسب سیمرغ بهترین کارگردانی مستند جشنواره سی و سوم فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه، جایزه ویژه تماشاگران جشنواره مستند «چاگرین» آمریکا، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم‌های ایرانی در سانفرانسیسکو آمریکا و بهترین فیلم جشنواره ایرانیان پراگ به چشم می‌خورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج