adexo3
۳۱۰۵۰۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

جیب‌های مردم خالی از اسکناس شد

مقایسه نرخ رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص طی ده سال گذشته نشان می‌دهد؛ این رقم طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ با افت شدید همراه بوده است.

خبرگزاری تسنیم: حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص یکی از ارقام عمده پولی و بانکی است که هرساله بانک مرکزی منتشر می‌کند و در آخرین گزارش بانک مرکزی هم این رقم در دی‌ماه سال ۹۴ به ۲۹هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که طی یک سال تنها ۵.۹ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در دی‌ماه سال ۹۳ هم ۲۸هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و نرخ رشد سالانه آن هم تنها ۳.۵ درصد بوده است که کمترین نرخ رشد در ۱۰ سال گذشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در دی‌ماه سال ۹۲ به ۲۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با نرخ رشد ۷.۳ درصد، در دی‌ماه ۹۱ به ۲۵هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان با نرخ رشد سالانه ۲۲.۹ درصد و در دی‌ماه سال ۹۰ به ۲۰هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان با نرخ رشد سالانه ۱۹.۵ درصد رسید.

حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در سالهای ۸۹، ۸۸، ۸۷، ۸۶ و ۸۵ به‌ترتیب ۱۷۲۷۲ ، ۱۳۴۹۵، ۱۱۴۰۸، ۵۹۶۳ و ۴۷۳۰ میلیارد تومان بوده و نرخ رشد سالانه اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم در این سالها به‌ترتیب ۲۸ درصد، ۱۸.۳ درصد، ۹۱.۳ درصد، ۲۶.۱ درصد و ۱۹.۸ درصد بوده است.

رکود اقتصادی و احتمالاً رشد مصرف الکترونیکی پول مهمترین دلایل کاهش نرخ رشد اسکناس در دست مردم طی سالهای اخیر ارزیابی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج