adexo3
۳۱۲۵۳
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

شایعاتی که بعد از زلزله آذربایجان خبرساز شد

سه هفته قبل وقتی آذربایجان لرزید، کمتر کسی انتظار داشت که این زلزله ۶.۳ ریشتری شایعه های بین المللی پیدا کند؛ شایعاتی که بلافاصله بعد از زلزله سر زبان ها افتادند و تا همین چند روز قبل ادامه داشتند.

مجله مهر: سه هفته قبل وقتی آذربایجان لرزید، کمتر کسی انتظار داشت که این زلزله ۶.۳ ریشتری شایعه های بین المللی پیدا کند؛ شایعاتی که بلافاصله بعد از زلزله سر زبان ها افتادند و تا همین چند روز قبل ادامه داشتند. از آزمایش های اتمی گرفته تا امدادرسانی هالیوودی ها در اهر و ورزقان!

اولین شایعه درباره زلزله آذربایجان چند ساعت بعد از وقوع زلزله سر زبان ها افتاد. شایعه ها حاکی از آن بود که احتمال وقوع زمین لرزه ای بزرگ در مدت ۴۸ ساعت بعد از زلزله آذربایجان وجود دارد.

منبع این شایعه که در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخید، اطلاعاتی بود که روی سایت world-earthquakes منتشر شده بود. world-earthquakes یک سایت غیررسمی اطلاع رسانی درباره زلزله های جهان است که ادعا دارد بر اساس استفاده از الگوریتمهای پیچیده ریاضی و آماری داده های USGS و ترکیب آن با آمار زمین لرزه های بزرگ مقیاس ۳۰ سال گذشته (بزرگتر از ۶.۵) جهان، وقوع فعالیت های لرزه ای را در اقصی نقاط جهان تخمین می زند.

شایعاتی که بعد از زلزله آذربایجان خبرساز شد

با این حال، اطلاعات این سایت هیچ وقت به عنوان یک منبع پیش بینی در مجامع علمی مورد استفاده قرار نمی گیرد و نام هیچ نویسنده یا محققی هم در آن به چشم نمی خورد.

اما دکتر گاوین هیز، محقق ارشد در مرکز ملی زلزله شناسی آمریکا در کلرادو با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی روی یک گسل فعال زلزله است اعلام کرد: «در ۴۰ سال گذشته ۷ زلزله شدید در این منطقه به وقوع پیوسته است و احتمالا پس لرزه هایی با حدود ۴ ریشتر دست کم در هفته پس از زلزله ادامه خواهد یافت.»

او گفته بود که احتمال وقوع زلزله ای در حدود ۷ ریشتر یا بیشتر در این منطقه وجود ندارد و زلزله های بزرگ در این منطقه زیر ۷ ریشتر هستند.

اول زلزله بعد سیل

بعد از وقوع زلزله، یکی از خبرگزاری های داخلی از ایجاد ترک در سد ستارخان خبر داد و نوشت که خطر شکستن سد و جاری شدن سیلاب روستاهای بسیاری را تهدید می‌کند. ایلنا نوشت: «ترک خوردگی دیواره سد مذکور جدی است و در صورت عدم اقدامات تامینی احتمال شکسته شدن سد وجود دارد. پس از سد ستارخان ۲۰ روستا قرار دارد که در صورت شکست سد این روستا‌ها که از زلزله نیز آسیب دیده‌اند به طور کامل از بین خواهند رفت.»

اما همان روز، ارسلان هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی این خبر را تکذیب کرد و گفت: «هیچ‌گونه خسارت و آسیبی در سد، گالری و تمام تأسیسات وابسته مشاهده نشده و سد ستارخان بدون وقفه در حال بهره برداری است.»

آزمایش اتمی بود!

دامنه این شایعات اما از مرزهای کشور هم فراتر رفت و پایگاه خبری YeniMusavat که در جمهوری آذربایجان فعالیت دارد، اعلام کرد: «علت واقعی زلزله اخیر ایران حوادث طبیعی نبوده، بلکه دولت ایران در این منطقه بمب اتمی آزمایش کرده است.» این پایگاه البته در مورد منشأ پس لرزه های این آزمایش اتمی توضیحی نداده بود.

یکی از فعالان فرقه جدایی طلب پان ترکیسم که خود را رهبر آذربایجان ایران می داند هم مدعی شده بود که زلزله اخیر در اهر و شهرهای مجاور نزدیک به پنچ هزار کشته داشته است.

شایعاتی که بعد از زلزله آذربایجان خبرساز شد

آنجلینا جولی هم آمد

اما شایعه بعدی وقتی شکل گرفت که بعضی از سایت ها تصویری از آنجلینا جولی و بردپیت را منتشر کردند که مشغول امدادرسانی در مناطق زلزله زده بودند. این سایت ها اعلام کرده بودند که این زوج هالیوودی به محض اطلاع از زلزله آذربایجان با هواپیمای ترکیه به ایران سفر کرده و کمک هایشان را شخصا به مردم زلزله زده رسانده اند.

اما واقعیت این بود که تصویر منتشر شده، مربوط به امدادرسانی آنها در زلزله سال ۲۰۰۵ پاکستان می شد که شدت آن ۷.۶ ریشتر برآورد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رها

      وایییییییییییییییییییی خدا این دوتا خوش تیپ از ما نگیره

      پاسخ ها

      • رها

        این من نیستم

    • zahra seven

      انجلینا جولی و برد پیت کمک فرستاده بودن ولی خودشون نیومده بودن

      پاسخ ها

      • فرامرز

        اين زوج فرشته اند. چقدر مهربون و دل گنده اند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج