۳۱۲۵۵۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هشدار درباره استفاده داعش از بمب اتم

اراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس امنیت هسته ای ضمن تاکید بر ضرورت حیاتی حفاظت از مواد و تاسیسات هسته ای، از کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده تسلیحاتی آمریکا و نابودی کامل ذخایر در برخی دیگر کشورها خبر داد و همچنین نسبت به استفاده «دیوانگان» داعش از سلاح هسته ای هشدار داد.

خبرگزاری ایرنا: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس امنیت هسته ای ضمن تاکید بر ضرورت حیاتی حفاظت از مواد و تاسیسات هسته ای، از کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده تسلیحاتی آمریکا و نابودی کامل ذخایر در برخی دیگر کشورها خبر داد و همچنین نسبت به استفاده «دیوانگان» داعش از سلاح هسته ای هشدار داد.

اوباما در اجلاس امنیت هسته ای ۲۰۱۶ روز جمعه در واشنگتن، خطر دستیابی گروه های تروریستی به مواد هسته ای را از بزرگترین تهدیدهای پیش روی امنیت جهانی برشمرد.
رئیس جمهوری آمریکا اذعان داشت، کشورها باید تمام تلاش خود را جهت اقدام برای حفظ امنیت مواد هسته ای در دسترس و آسیب پذیر به کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد که حدود 2 هزار تن مواد هسته ای در سرتاسر جهان در تاسیسات نظامی و غیرنظامی ذخیره شده است که برخی از این مواد از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند.

وی افزود: این درحالی است که مقدار کمی پلوتونیوم به اندازه یک سیب می تواند صدها هزار تن را بکشد و مجروح کند و عواقب فاجعه آمیز جهانی آن تا ده ها سال ادامه خواهد داشت و جهان را تغییر خواهد داد.

اوباما مساله امنیت هسته ای را نمونه ای ازچالش های قرن 21 عنوان داشت که مستلزم همکاری مداوم کشورها و موسسات و نهادهای مربوطه است و هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل آن نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد، با مشارکت مقامات عالی رتبه بیش از 50 کشور و سازمان و موسسات بین المللی، امنیت هسته ای بعنوان اولویت امنیتی در بالاترین سطح مورد بحث قرار گرفته است.

اوباما با یادآور شدن ، ارجحیت وظیفه تامین امنیت مردم بر تمام ایدئولوژی های سیاسی و حزبی، اذعان داشت، کشورها تا به امروز در حدود دو سوم از 260 تعهد خود در زمینه بهبود امنیت هسته ای را اجرایی کرده اند و ده ها کشور منابع غنی شده اورانیوم و پلوتونیوم خود را برچیده و کشورهایی نیز چندین تن از این مواد را نابود کرده اند و با بکارگیری تمهیدات مناسب همچون حفاظت از تاسیسات هسته ای، امنیت هسته ای را بهبود بیشتری بخشیده و در جلوگیری از قاچاق مواد هسته ای همکاری بیشتری داشته اند.

وی خاطرنشان کرد، آرژانتین، ازبکستان و سوییس با موفقیت تمامی اورانیوم غنی شده خود در کشور خود را نابود کردند و چین اخیرا با بازگشایی مرکز گسترش و آموزش امنیت هسته ای همکاری نزدیکی با کشور آمریکا داشته است و ژاپن نیز در حال از میان برداشتن بیش از 500 کیلو گرم از اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده است که این اقدام در تاریخ بی نظیر است.

رئیس جمهوری آمریکا اذعان داشت ، پس از سال ها تلاش ، در روزهای اخیر 102 کشور با تصویب معاهده کلیدی، کنوانسیون محافظت فیزیکی از مواد هسته ای که در هفته های آتی اجرایی خواهد شد ، در صورت سرقت مواد هسته ای یا حمله به تاسیسات هسته ای ابزار های لازم در جهت مواجه با این حوادث را در اختیار خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد، آمریکا به سهم خود با به اشتراک گذاشتن مدارک مربوط به تمهیدات امنیتی ارتش آمریکا در حفاظت از مواد هسته ای، دیگر کشورها را در تامین و بهبود امنیت هسته ای کمک خواهد کرد.

اوباما اذعان داشت، آمریکا هم پس از ده ها سال برای اولین بار با انتشار عمومی ذخایر اورانیوم غنی شده، از کاهش چشمگیر ذخیره اورانیوم غنی سازی شده خود که کاربرد ساخت تسلیحات هسته ای را داراست خبر می دهد و در صدد کاهش ذخایر در زیر دریایی های هسته ای نیز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد، با این اقدامات کشورها، ریسک دستیابی گروه های تروریستی به مواد هسته ای کاهش نسبی پیدا کرده است ولی همچنان تهدیدات تروریسم هسته ای پیش روی جهان خواهد بود و خوشبختانه با همکاری های انجام شده، هنوز هیچ گروه تروریستی موفق به دستیابی به مواد هسته ای یا بمب های آلوده به رادیو اکتیو نشده است.

اوباما اضافه کرد، گروه طالبان مدت هاست به دنبال دستیابی به مواد هسته ای بوده و ویدیوی تروریست های فرانسه وبروکسل از یکی از مسئولان تاسیسات هسته ای بلژیک و استفاده داعش از سلاح های شیمیایی گویای آن است که در صورت دستیابی تروریست ها به این تسلیحات، از آن در جهت کشتار هرچه بیشتر انسان های بی گناه دریغ نخواهند کرد و بهترین راهکار دفاعی موثر از تروریسم هسته ای را پیشگیری از دستیابی مواد هسته ای در دست این افراد عنوان داشت.

اوباما گفت: داعش پیش از این از سلاح شیمیایی از جمله گاز خردل در عراق و سوریه استفاده کرده و تردیدی نیست که اگر این دیوانگان به بمب هسته ای یا مواد هسته ای دسترسی پیدا کنند، برای کشتن افراد بی گناه از آنها استفاده خواهند کرد.

به گزارش ایرنا ، تهدید استفاده تروریست ها از مواد هسته ای در «بمب آلوده» یا حتی دستیابی آنان به یک سلاح هسته ای ، موضوع اصلی بحث ها در اجلاس امسال امنیت هسته ای در واشنگتن بوده است. اجلاس امسال امنیت هسته ای در واشنگتن در بحبوحه تدابیر امنیتی و هراس عمومی ناشی از حملات پاریس و بروکسل برگزار می شود که دهها تن را کشته و آسیب پذیری اروپا در برابر حملات را نشان داده است.

اوباما اجلاس دو روزه امنیت هسته ای را روز پنجشنبه در واشنگتن آغاز کرد و در روز اول با سران ژاپن و کره جنوبی دیدار کرد که موضوع برنامه هسته ای کره شمالی محور اصلی این دیدارها بود.

این اجلاس که به یکی از مشخصه های ریاست جمهوری اوباما تبدل شده است ، این بار با تمرکز بر موضوع چگونگی دسترسی تروریست ها به مواد هسته ای برگزار می شود.

اوباما و مقام هایی از 50 کشور دیگر جهان روز پنجشنبه در روز اول اجلاس امنیت هسته ای را به یک رشته دیدارها گذراندند و شب در ضیافت شام کاری در کاخ سفید شرکت کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه غایب بزرگ این اجلاس است که به گفته برخی رسانه های آمریکایی ، دلیل اختلافات با آمریکا در مسائل سوریه و اوکراین از شرکت در این اجلاس خودداری کرده است.

اجلاس امنیت هسته ای 2016 آخرین اجلاسی است که در زمان ریاست جمهوری اوباما برگزار می شود. این اجلاس در سال 2010 آغاز شد و از آن زمان تا کنون هر دو سال یکبار برگزار شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بمب اتم را از کجا میارن ؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج