۳۱۳۸۰۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حملات بروکسل و نگرانی از امنیت هسته‌ای

در حالی که مقامات بلژیک به دنبال حملات تروریستی ماه گذشته در بروکسل که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر شد به تحقیقات بین‌المللی گسترده ادامه می‌دهند، نسبت به قصور امنیتی که در طول سال‌ها در تاسیسات هسته‌ای این کشور رخ داده بررسی دقیق و جدیدی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که مقامات بلژیک به دنبال حملات تروریستی ماه گذشته در بروکسل که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر شد به تحقیقات بین‌المللی گسترده ادامه می‌دهند، نسبت به قصور امنیتی که در طول سال‌ها در تاسیسات هسته‌ای این کشور رخ داده بررسی دقیق و جدیدی صورت می‌گیرد.

پیش از این به دنبال حملات پاریس در ماه نوامبر گذشته زمانی که در حمله به منزل یک مظنون حامی گروه داعش فیلمی به دست آمد که نشان می‌داد مدیر برنامه تحقیقات هسته‌ای بلژیک در محل اقامتش زیر نظر گرفته شده، چنین نگرانی‌هایی افزایش یافته بود.

مقامات بلژیکی هفته گذشته اعلام کردند این کشور حفاظت از تاسیسات هسته‌ای‌اش را تقویت کرده است. آن‌ها سپر حفاظتی را به کار گرفته‌اند که استقرار نیروهای مسلح و روند بررسی صلاحیت سختگیرانه کارکنان دو نیروگاه هسته‌ای این کشور را در بر می‌گیرد، این دو نیروگاه در مجموع حدود ۶۰ درصد الکتریسته بلژیک را تولید می‌کنند.

مقامات بلژیکی هم‌چنین هرگونه ارتباط بین گروه داعش و کارمند یکی از تاسیسات هسته‌ای این کشور که در ماه مارس به قتل رسید را رد کردند.

این ادعا که بلژیک در مسیر بهبود وضعیت امنیتی قرار دارد با گزارش محققان مرکز علم و امور بین‌الملل بلفر دانشگاه هاروارد در ماه گذشته تقویت شد. این گزارش بیان می‌کند: در دسامبر ۲۰۱۴ مسوول حفاظت هسته‌ای بلژیک الزامات جدیدی را برای حفاظت در برابر تهدیدات داخلی اتخاذ کرد که شامل تقویت کنترل دست‌یابی، استقرار دوربین‌های اضافی برای نظارت بر فعالیت‌ها در مناطق مهم نیروگاه‌ها و قانون الزام دو نفره که تنها بودن در مناطق مشخص شده نیروگاه را ممنوع می‌کند، می‌شود.

با این حال، این گزارش ۱۶۶ صفحه‌ای درباره‌ی نمونه‌های مسایل امنیتی در تاسیسات هسته‌ای بلژیک نور تازه‌ای تاباند شامل حادثه خرابکاری هسته‌ای سال ۲۰۱۴ می‌شود. در آن زمان یک نفر دریچه بسته‌ای را باز کرد که موجب خاموشی راکتور شد. مظنونی برای این حادثه که تعمیر آن ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت، پیدا نشد.

این گزارش هم‌چنین دریافت که دست‌کم یک کارمند پیشین تاسیسات هسته‌ای بلژیک موقعیت کاری خود را برای پیوستن به گروه داعش در سوریه پس از سال ۲۰۱۲ ترک کرد.

متیو بون، مشاور پیشین کاخ سفید و پروفسور دانشگاه هاروارد در گفت‌وگو با PBS گفت: هنوز سوالات متعدد بی‌پاسخی درباره‌ی حوادث امنیتی در تاسیسات هسته‌ای بلژیک وجود دارد.

پیج ستوت لند، معاون امور علمی و فنی در ارزیابی تهدید هسته‌ای، سازمانی که مخاطرات مجموعه‌های هسته‌ای در ۴۵ کشور را از سال ۲۰۱۲ ارزیابی و رده‌بندی کرده است گفت: بلژیک در مسیر ایجاد امنیت بیش‌تر قرار دارد اما هنوز مناطقی وجود دارد که این کشور به استانداردهای لازم دست نیافته است.

وی افزود:‌ روند نظارت بر کارکنان داخلی این کشور به فراگیری دیگر کشورها نیست و تا همین اواخر آن‌ها نیروهای مسلح داخل مجموعه‌های هسته‌ای نداشتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج