۳۱۵۰۵۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نوروز میلیاردی سینمای ایران

ایام نوروز فرصت خوبی برا خانواده های ایرانی است که ساعتی را در سالن های تاریک سینما به تماشای فیلم هایی بنشینند که در قالب اکران نوروزی رنگ پرده نقره ای را به خود دیده اند. جدیدترین آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی که از طرف توزیع کنندگان این فیلم ها (به عنوان تنها منبع قابل اتکا اما همچنان غیر رسمی) ارائه شده نشان دهنده استقبال قابل توجه تماشاگران ایرانی از سینما در ایام نوروز است.

پایگاه تحلیلی - خبری رصد: ایام نوروز فرصت خوبی برا خانواده های ایرانی است که ساعتی را در سالن های تاریک سینما به تماشای فیلم هایی بنشینند که در قالب اکران نوروزی رنگ پرده نقره ای را به خود دیده اند. جدیدترین آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی که از طرف توزیع کنندگان این فیلم ها (به عنوان تنها منبع قابل اتکا اما همچنان غیر رسمی) ارائه شده نشان دهنده استقبال قابل توجه تماشاگران ایرانی از سینما در ایام نوروز است.

آمارها چه می گویند؟

طبق اعلام حبیب اسماعیلی پخش‌کننده‌ی فیلم "من سالوادوار نیستم" به کارگردانی منوچهر هادی، این فیلم که اکرانش پیش از عید نوروز و از اوایل اسفند ماه آغاز شده، فروشش در ۱۱۰ سالن سینما تا ۱۲ فروردین ماه به مرز ۸ میلیارد نزدیک شد.

او همچنین درباره‌ی میزان فروش "کفشهایم کو" به کارگردانی کیومرث پوراحمد که در ۱۷ سینمای تهران اکران شده است و فعلا نمایش خود را در شهرستانها آغاز نکرده است،هم توضیح داد که این فیلم حدود ۲۱۰ میلیون تومان فقط در تهران فروش داشته است.

طبق اعلام امیر قطبی از دفتر "فیلمیران"؛ فیلم "بادیگارد" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تا پایان پنج شنبه ۱۲ فرودین ماه، یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان در تهران با ۲۶ سینما و ۶۰۰ میلیون تومان در شهرستانها با ۳۵ سالن سینما فروش داشته است که مجموع فروش آن به مرز ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین فیلم "ابد و یک روز" به کارگردانی سعید روستایی و فیلم برگزیده‌ی جشنواره‌ی فجر، در تهران با ۲۲ سالن سینما،یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان فروش داشته است و در شهرستانها با ۲۷ سالن نمایش، ۴۳۰ میلیون فروخته است که مجموع فروش آن به یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

"پنجاه کیلو آلبالو" نیز در ۲۶ سینما در تهران ۲ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۶۱۰ میلیون تومان در ۱۶ سینمای شهرستانها تا ۱۲ فروردین ماه فروش داشته است.

"خشم و هیاهو" به کارگردانی هومن سیدی ۲۷۰ تهران در ۱۴ سینمای تهران و ۶۵ میلیون در شهرستانها در ۵ سینما فروش داشته است.

نوروز میلیاردی سینمای ایران

نوروز کاملا آفتابی برای سینمای ایران

تعدادی از پخش‌کنندگان سینمای ایران معتقدند که فروش نوروزی امسال اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست و استقبال تماشاگران از فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرهای دیگر شگفت‌انگیز است و در عین حال برخی از شرایط خاص برخی فیلم‌ها تحت عنوان شرایط سخت نفس کشیدن برای آنها یاد می‌کنند.

علی سرتیپی که به نمایندگی از "فیلمیران" پخش دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» بر عهده دارد، فروش نوروزی امسال را اتفاقی عجیب در سینمای ایران دانست.

وی توضیح داد: نوروز امسال با هجوم تماشاگران به سالن‌های سینما رو به رو شدیم به طوری که میزان استقبال مخاطبان و فروش فیلم‌ها دست کم بیش از سه برابر سال گذشته است و جالب اینجاست که این استقبال فقط به تهران محدود نمی‌شود بلکه در شهرستان‌ها نیز مردم به شدت از فیلم‌ها استقبال کرده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر بیشتر فیلم‌های نوروزی سانس‌های بامدادی هم دارند به طوری که خود ما در مجموعه کورش از حدود سانس ۱۲ و ۱۳ تمام ظرفیت سالن‌هایمان پر است.

این پخش کننده و تهیه کننده سینما با بیان اینکه از ابتدا پیش‌بینی می‌کرده که سال ۹۵ فروش نوروزی فیلم‌ها بسیار خوب باشد، درباره عوامل تاثیرگذار در استقبال از تماشاگران توضیح داد : چند عامل مختلف در این موضوع دخیل هستند؛ در وهله اول حال مردم بعد از انتخابات مجلس خوب است. از سوی دیگر فیلم‌های خوبی برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند و این فیلم‌ها از تبلیغات خوبی هم بهره‌مند هستند ضمن اینکه صدا و سیما سریال پرمخاطب و پررنگی در نوروز ندارد و همه اینها دست به دست هم داده تا فروش خوبی در سینما رقم بخورد.

سرتیپی ابراز امیدواری کرد که این استقبال تا پایان سال ادامه پیدا کند و به همه صاحبان فیلم‌ها و دست‌اندرکاران سینما که با استقبال تماشاگران سال سینمایی خود را آغاز کرده‌اند، تبریک گفت.

اما سعید خانی پخش کننده فیلم «خشم و هیاهو» هم در ارزیابی نکات مثبت و منفی اکران نوروزی امسال به ایسنا گفت:‌ وجود شش سرگروه برای عید نامناسب است و بهتر بود همچون سال گذشته سرگروه ششم را در اکران دوم نوروزی اضافه می‌کردند زیرا این شیوه اکران به بعضی فیلم‌ها صدمه می‌زند. هرچند در این شیوه ما یک فیلم دیگر هم اکران می‌کنیم و صف فیلمهای در انتظار اکران کوتاهتر می‌شود، اما تجربه امسال نشان داد نباید بیش از پنج فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شود.

نوروز میلیاردی سینمای ایران

او با اشاره به تغییر شیوه پخش فیلم‌ها در سینماها یادآور شد: پیشتر کپی ۳۵ فیلم‌ها نمایش داده می‌شد اما در حال حاضر این شیوه تغییر کرده است و حالا پردیس‌های سینمایی به فیلم‌های پرفروش‌تر سانس‌های بیشتری را اختصاص می‌دهند در حالیکه قبلا تعداد سانس ‌ها محدود بود و به همین دلیل همه فیلم‌ها می‌توانستند حداقلی از نوبت نمایش را داشته باشند اما در حال حاضر چنین محدودیتی وجود ندارد و یک پردیس سینمایی می‌تواند برای یک فیلم پرتماشاگر دفعات نمایش متعددی را اختصاص بدهند.

خانی ادامه داد: تجربه نشان داده در حال حاضر مخاطب فیلم‌های کمدی بیش از سایر فیلم‌ها است اما در هر حال فیلم‌های اجتماعی هم طرفداران خاص خود را دارد. برای ما مهمترین نکته رضایت مخاطب است ولی متاسفانه بعضی فیلم‌ها در این شرایط جای تنفس ندارند.

در ادامه «حبیب اسماعیلی» که پخش دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «کفش‌هایم کو؟» را بر عهده دارد، با ابراز شگفتی از استقبال تماشاگران از فیلم «سالوادور» به ایسنا گفت:‌ فروش این فیلم بی‌نظیر است و طبق گفته مدیران سینماها، در دو سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است در حالیکه این فیلم ریسک کرد و از پنج اسفندماه که همزمان با درگیری و مشغولی‌های مردم برای کارهای عید بود، نمایش خود را آغاز کرد اما در همان مدت هم سه میلیارد تومان فروش داشت و سینما را سرپا نگه داشت.

اسماعیلی افزود: امیدوارم ضرب‌المثل «سالی که نکو است از بهارش پیدا است» همچنان در سینما مصداق داشته باشد و فیلم‌ها مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند چرا که در حال حاضر همین فیلم‌ها هستند که چراغ سالن‌های سینما را روشن نگه داشته‌اند و تهیه‌کنندگان سینما که تعداد زیادی از آنان در بخش خصوصی فعال هستند، حق دارند که از فروش فیلم‌هایشان خوشحال باشند چرا که ساخت یک فیلم هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

تعدادی از پخش‌کنندگان سینمای ایران معتقدند که فروش نوروزی امسال شگفت‌انگیز است

اسماعیلی فروش امسال را در مقایسه با سال گذشته غیرقابل قیاس دانست و افزود: کل فروش نوروزی پارسال حتی به اندازه فیلم «سالوادور» هم نبود یعنی همین یک فیلم به اندازه کل فروش نوروزی سال گذشته فروش داشته است و همین شرایط عجیب و غریبی را رقم زده است.

این پخش‌کننده با اشاره به استقبال تماشاگران شهرستان‌ها از فیلم‌های نوروزی امسال اضافه کرد:‌ این فروش در تمام شهرها عجیب و غریب است . مثلا هر یک از فیلم‌ها در استان البرز ۴۰ میلیون فروش داشته‌اند در حالیکه سال گذشته اصلا با چنین ارقامی روبرو نمی‌شدیم در حال حاضر حتی شهرهای کوچک هم بالای یک میلیون تومان فروش داشته‌اند یعنی استقبال تماشاگران و فروش فیلم‌ها مرز ندارد و در سراسر کشور وجود دارد.

در هیمن حال کافه سینما نیز در روز کافه سینما: چهارم فروردین/بنا بر ارقام اعلام شده از سوی سینما، فیلم من سالوادور نیستم که حدود یک ماه از اکران‌اش می‌گذرد، تنها در یک روز در سراسر کشور نیم میلیارد تومان فروخته تا رکورد تازه‌ای برای فروش روزانه سالن‌های سینمای کشور به جا بگذارد.

این در حالی است که فروش دیگر فیلم‌های اکران نوروز که که نمایش‌شان دیرتر شروع شده و از آثار مطرح سال نیز هستند، هیچ کدام به سیصد میلیون تومان نرسیده است

اکرانی فراسوی مرزها

اما نمایش تعدادی از فیلم های اکران نوروزی سینمای ایران در کشورهای خارجی هم در این ایام صورت گرفت. پژمان هادوی مدیر اجرایی شرکت آریا پرسیس که متولی و بانی نمایش فیلم های سینمایی ایرانی همزمان با اکران ایران در شهرهای مختلف کانادا است درباره نمایش فیلم های «بادیگارد» و «من سالوادور نیستم» در شهرهای مختلف کانادا به خبرنگار مهر گفت: شامگاه ۸ فروردین ماه در ونکوور برنامه افتتاحیه نمایش دو فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «من سالوادور نیستم» ساخته منوچهر هادی را در سالن سنتیال تیاتر داشتیم که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری برای هر فیلمی که شرکت آریا پرسیس در کانادا نمایش می دهد گفتگوهای اختصاصی ویدیویی با عوامل اصلی داریم که دوستان و همکاران نیز در این زمینه برای تبلیغات فیلم خودشان نهایت همکاری را کرده اند که بسیار رفتار حرفه ای و سنجیده ای است. برای فیلم «بادیگارد» گفتگوهایی با ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی و امیر آقایی بازیگران فیلم و همچنین پژمان لشگری پور مجری طرح فیلم قبل و بعد از نمایش در نظر گرفته بودیم که این ویدیوها فضای جذابی را برای تماشاگران ایرانی در مکانی فرسنگ ها دور از ایران ایجاد کرده بود. همچنین گفتگوهای اختصاصی برای فیلم «من سالوادور نیستم» با رضا عطاران، یکتا ناصر و منوچهر هادی کارگردان و تهیه کنندگان آن امیر پروین حسینی و منصور سهراب پور پخش شد.

به گفته وی، صحبت های ویدیویی ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و همینطور رضا عطاران با تشویق های مکرر حاضران در سالن رو به رو شد.

هادوی افزود: در اولین نمایش این دو فیلم همه بلیت ها فروش رفت و تعداد زیادی از هموطنان به دلیل اتمام بلیت ها موفق به تماشای این دو فیلم در روز افتتاحیه نشدند.

وی درباره دیگر برنامه های نمایش این دو فیلم توضیح داد: هر دو فیلم سه نمایش دیگر در ونکوور دارند و سپس اکران هایی در مونترال و اتاوا خواهیم داشت که این اکران های خارجی همزمان با اکران فیلم ها در ایران در نظر گرفته شده است.

اگرچه با پایان تعطیلات نورز و تا آغاز فصل تابستان به طور طبیعی میزان فروش فیلم های سینمای ایران شیبی نزولی پیدا می کند اما استقبال خوب تماشگران در ایام نوروز نشان داد که سینما هنوز هم قابلیت بالقوه و توانمندی برای جا گرفتن در سبد فرهنگی خانواده های ایرانی دارد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج