اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۱۷۶۱۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رفتار عجیب نمایندگان در جریان حذف یارانه

مجلس نهم نخستین روزهای کاری در‌ سال جدید را بسیار جنجالی آغاز کرده است. این روزها بررسی و تصویب بودجه ٩٥ در مجلس داغ است و از آن داغ‌تر سردرگمی نمایندگان در آرایی است که صادر می‌کنند.

روزنامه شهروند: مجلس نهم نخستین روزهای کاری در‌ سال جدید را بسیار جنجالی آغاز کرده است. این روزها بررسی و تصویب بودجه ٩٥ در مجلس داغ است و از آن داغ‌تر سردرگمی نمایندگان در آرایی است که صادر می‌کنند.

یک روز بندی به تصویب می‌رسد و فردا اختلاف سر آن بالا می‌گیرد و مصوبه دوباره پس گرفته می‌شود. در این میان بحث یارانه و حذف ٢٤‌میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران نیز حسابی گل انداخته است و نمایندگان هر روز موضعی کاملا متضاد در پیش می‌گیرند و درحالی‌که دولت را زیر فشار می‌گذارند که چرا تنها ٣‌میلیون نفر را از لیست یارانه‌بگیران حذف کرده است، به رسانه‌ها می‌گویند آنها در حذف مردم از لیست یارانه‌بگیران مقصر نیستند و می‌خواهند که دولت در حذف یارانه‌بگیران بسیار آهسته و پیوسته پیش رود و برخی از آنها حتی آرزو کرده‌اند مصوبه حذف ٢٤‌میلیون نفر از یارانه‌بگیران ثروتمند در شورای نگهبان رأی نیاورد.

با وجود این، حالا دولت مجبور است هر ماه یارانه نقدی ٧٥‌میلیون نفر را با هر مصیبتی که شده است، تامین کند و ماهانه حدود ٣‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان به حساب مردم بریزد. این درحالی است که تا پیش از این دولت گذشته برای تامین یارانه‌ها گاهی مجبور شده بود به قرض کردن از بانک مرکزی روی آورد یا از بودجه عمومی هزینه کند.

حالا در وضعیتی که قیمت نفت سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و کسری بودجه وضع را وخیم‌تر کرده است، تامین این حجم از یارانه نقدی برای دولت کمرشکن شده است. در همین راستا دولت یازدهم در ابتدا از مردم درخواست کرد که به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی خود انصراف دهند اما این درخواست با نه قاطع! مردم مواجه شد. در مرحله بعد دولت تصمیم گرفت حذف اجباری تعدادی از ثروتمندان را کلید بزند و با وجود آن‌که بنا شده بود ٦‌میلیون نفر یارانه بگیر از لیست ‌سال گذشته حذف شوند تنها ٤,٥‌میلیون نفر حذف شدند که از این میان ١.٥‌میلیون نفر اعتراض کردند و دوباره به لیست یارانه‌بگیران برگشتند.

این مسأله درحالی رخ می‌دهد که احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره می‌گوید: هر سال یک‌میلیون تولد در ایران اتفاق می‌افتد و درواقع سالانه یک‌میلیون نفر به لیست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند.

با این حال مجلس نهم برای حذف ٢٤‌میلیون نفر یارانه‌بگیر یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است و حواشی زیادی رقم زده است. از یک‌سو دولت را برای درو نکردن لیست یارانه‌بگیران سرزنش می‌کند و معتقد است حذف ٣‌میلیون نفر عدد بسیار کمی است، و از سوی دیگر برخی از نمایندگان معترضند که دولت در حذف یارانه مردم باید بسیار آهسته و پیوسته پیش رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج