adexo3
۳۱۸۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

آزادي ۷۷۸ ايراني از زندان هاي ۲۵ كشور

معاون امور كنسولي، مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه از آزادي ۷۷۸ تبعه ايران از زندان هاي ۲۵ كشور جهان در يك سال گذشته خبر داد.

'حسن قشقاوي' روز شنبه گفت: اين تعداد از اتباع ايراني كه يك سوم ايرانيان زنداني در خارج كشور را تشكيل مي دهند، پس از آزادي به ايران منتقل شده اند.

وي از موافقتنامه انتقال محكومان بين ايران و بسياري از كشورها به عنوان زمينه ساز آزادي اين اتباع ايراني ياد كرد و گفت: اين موافقتنامه ها امروز اجرايي شده است.

معاون وزير امور خارجه با يادآوري سه موافقتنامه با عنوان هاي 'معاضدت قضايي در امور مدني و كيفر'، 'استرداد مجرمين' و 'انتقال محكومين'، امضاي اين نوع موافقتنامه ها با ساير كشورها را يكي از راه هاي خوب همكاري قضايي و كنسولي با كشورها دانست.
قشقاوي اظهار داشت كه ايران آمادگي خود را براي امضاي چنين موافقتنامه هايي تفريبا با همه كشورها اعلام كرده است.

** آمار دقيقي از تعداد زندانيان ايراني در خارج از كشور در دست نيست
قشقاوي با بيان اين كه رقم و آمار دقيقي از تعداد اتباع ايراني بازداشت شده در زندان هاي خارج از كشور در دست نيست، توضيح داد كه برخي از اين زندانيان يا خانواده هاي آنان بنا به دلايل شخصي و خانوادگي ممكن است تمايلي براي مراجعه به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران و پيگيري مسايل قضايي آنها نداشته باشند.

وي افزود: اما بخشي از اين افراد و خانواده هاي آنها نسبت به اعلام مسايل خود به نمايندگي هاي ايران تمايل نشان داده اند و موارد را به اين نمايندگي را اعلام كرده اند و دستگاه ذيربط جمهوري اسلامي ايران هم طبق كنوانسيون ۱۹۶۳ وين خود را ملزم به حمايت كنسولي از اتباع اين كشور مي داند و طبيعي است كه آمار مشخصي از اين دسته از اتباع ايراني در زنداني هاي خارج از كشور وجود داشته باشد.
اين مقام وزارت امور خارجه، از وجود ملاحظاتي از جمله احتمال راضي نبودن برخي از اين افراد و خانواده ها از اعلام آمار و اطلاعات مربوط به آنها به عنوان مانعي بر سر راه اطلاعات دقيق از تلاش ها در اين حوزه ياد كرد.

** حدود 11 ايراني به دلايل سياسي در بند آمريكا
قشقاوي با اعلام اين كه بيش از ۶۰ تبعه ايراني در زندان هاي آمريكا گرفتار هستند، در مورد رقم آن دسته از ايرانيان كه بنا به 'دلايل سياسي' در زندان هاي آمريكا بازداشت هستند، گفت: معتقديم حدود ۱۱ نفر از ايرانيان در زندان هاي مختلف آمريكا عموما بنا به دلايل سياسي و بدون مدارك و شواهد بازداشت هستند.

وي خاطرنشان كرد: قطعا تعداد ايرانياني كه در زندان هاي آمريكا گرفتار هستند به اين ۱۱ نفر محدود نمي شود و به ويژه با احتساب مجرمان عادي، تعداد آنها بيشتر از اين رقم است.

اين ديپلمات ارشد وزارت امور خارجه گفت: برخي از اين افراد ممكن است دو تابعيتي باشند هرچند كه ما در قانون تابعيت، موضوع 'دوتابعيتي' را قبول نداريم و البته ممكن است برخي از اين افراد واقعا يك عمل مجرمانه انجام داده باشند.

قشقاوي با بيان اين كه حساسيت افكار عمومي داخل ايران درمورد زندانيان ايراني در آمريكا بيشتر مربوط به آن دسته از اين افراد كه از كشورهاي ديگر به آمريكا مسترد شده اند و يا آمريكايي ها بنا به دلايل واهي اسباب گرفتاري آنها را در داخل كشورشان يا در خارج از آن كشور فراهم كرده اند، به موضوع آقاي 'اردبيلي' تاجر جوان ايراني اشاره كرد كه از گرجستان به آمريكا مسترد شده است.

معاون امور كنسولي، مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه همچنين بازداشت'نصرت الله تاجيك' از سفيران سابق ايران و استاندار سابق هرمزگان به جرم واهي خريد برخي از اقلام در انگليس را يادآور شد و اظهار داشت: البته وي هنوز به آمريكا مسترد نشده است.

وي افزود: طبق توافق سال ۲۰۰۳ استرداد مجرمين بين انگليس و آمريكا، افرادي كه طبق اسناد و مدارك معتبر داري مشكلات پزشكي هستند، غيرقابل استرداد شناخته شده اند، بنابر اين استرداد احتمالي تاجيك به آمريكا نمي تواند قانوني باشد.

به گفته قشقاوي، وكلاي انگليسي اسناد و مدارك پزشكي تاجيك را به وزارت كشور انگليس ارائه كرده اند مبني بر اين كه وي از بيماري هاي جدي قلبي، گوش، حلق و بيني و بيماري روحي رنج مي برد.

وي با بيان اين كه مقامات آمريكايي نتوانسته اند هيچ دليلي دال بر مجرميت اين شهروند ايراني و توجيه استرداد وي به آن كشور ارائه دهند، گفت: صرف نظر از دلايل قضايي، به لحاظ دلايل حقوق بشري ، تاجيك بايد هر چه زودتر آزاد شود اما بيش از دو سال است كه پرونده اين شهروند ايراني روي ميز كار وزير كشور انگليس قرار دارد و تصميم لازم در اين زمينه اتخاذ نشده است.

** اعتراض شديد ايران به رفتار آمريكا در قبال 'شهرزاد ميرقلي خان'
معاون وزير امور خارجه همچنين درمورد آخرين وضعيت خانم شهرزاد ميرقلي خان تبعه ايراني كه در زندان هاي آمريكا به سر مي برد،گفت: زندان محل نگهداري اين تبعه ايراني در آمريكا تغيير كرده است و ما نسبت به رفتار آمريكا با اين تبعه ايراني كه كاملا بي گناه است، به شدت معترض هستيم .

وي با تاكيد بر ديدار گذشته خود با كاردار سفارت سوئيس به عنوانحافظ منافع آمريكا در ايران، نسبت به آزادي هر چه سريع تر اين تبعه ايراني ابراز اميدواري كرد.

** دستاورد تلاش ها براي رفع اتهام از معصومي نژاد
قشقاوي درباره آخرين وضعيت پرونده 'حميد معصومي نژاد' خبرنگار صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا گفت: با پيگيري هاي جديد سفارت ايران در رم و كنسولگري ايران در شهر ميلان، دادستان ايتاليا با موضوع خروج معصومي نژاد از ايتاليا و سفر وي به ايران موافقت كرده است و اين موضوع همچنان در دست پيگيري است.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه ما همچنان منتظر دريافت آخرين اطلاعات فرآيند قضايي مربوط به معصومي نژاد هستيم، گفت: موافقت دادستان ايتاليا با خروج اين شهروند ايراني از آن كشور و سفر او به ايران نشان دهنده اين واقعيت است كه دلايل اتهامي اوليه مثبت و قطعي نبوده است.

قشقاوي درمورد زمان دقيق سفر معصومي نژاد به ايران نيز گفت كه اين موضوع در زمان مناسب اعلام مي شود.

** مواد مخدر، عمده ترين عامل مجرم شناخته شدن ايرانيان در خارج از كشور
معاون وزير امور خارجه، مساله حمل و قاچاق مواد مخدر را مهم ترين عامل مجرم شناخته شدن بخش عمده اي از ايرانيان در خارج از كشور دانست.

قشقاوي با اظهار تاسف عميق از اين موضوع گفت: بيش از 80 درصد از ايرانياني كه در خارج از كشور مجرم شناخته مي شوند به ويژه در كشورهاي جنوب شرقي آسيا، آن دسته از افرادي هستند كه به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر صنعتي يا سنتي دستگير مي شوند.

وي به عنوان مثال درباره زندانيان ايراني در اندونزي اظهار داشت كه تنها در كشور اندونزي 90 زنداني ايراني وجود دارد كه بيش از 99 درصد آنها به جرم مسايل مربوط به مواد مخدر دستگير و مجرم شناخته شده اند.

وي همچنين گفت: حتي برخي از آن دسته از ايرانيان كه در كشورهاي آسياي جنوب شرقي به جرم مسايل مربوط به مواد مخدر زنداني شده اند در آستانه اعدام شدن قرار دارند اما حداقل در مدت يك سال اخير هيچ مورد اعدامي كه حكم آن اجرا شده باشد، وجود ندارد.

** عبور غيرمجاز از مرزها، دليل ديگر بازداشت ايرانيان
معاون امور كنسولي،مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه، عبور غير مجاز از مرزها به ويژه براي سفر به عراق و زيارت عتبات عاليات را يكي ديگر از عوامل بازداشت شدن ايرانيان در زندان هاي خارج از كشور عنوان كرد.

قشقاوي با بيان اين كه البته اكثر اين افراد با نيت خيرخواهانه و به قصد زيارت اقدام به عبور غيرقانوني از مرز مي كنند، تصريح كرد: عبور غيرقانوني از مرز در عراق جرم سنگيني محسوب مي شود و جريمه آن ۶ سال حبس است.

وي، كشورهاي جمهوري آذربايجان، هند و عمان را از ديگر كشورهايي نام برد كه برخي از ايرانيان به جرم عبور غيرقانوني از مرز و ورود غيرقانوني به آن ها سبب دستگيري و زنداني شدن تعدادي از آنها شده است.

معاون امور كنسولي،مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت كه در شرايط امروزي به لطف عملكرد خوب رسانه هاي كشور در امر اطلاع رساني نسبت به عواقب و خطرات عبور غيرقانوني از مرزها و متقاعد كردن مردم نسبت به انجام سفرهاي زيارتي در قالب كاروان ها به جاي سفر ها انفرادي، به طور قابل توجهي از تعدادهاي سفرهاي غيرقانوني به عتبات عاليات كاسته شده است.

قشقاوي همچنين عملكرد فعال نمايندگي ها و سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورها را از جمله عوامل بسيار موثر در پيشگيري و كاستن از مسايل پيش روي ايرانيان در خارج از كشور عنوان كرد.

** وزارت خارجه ؛ 'سيراب انتقاد و تشنه پيشنهاد'
زماني كه قشقاوي از تلاش و عملكرد وزارت امور خارجه و سفارتخانه هاي آن در خارج از كشور براي به حداقل رساندن مسايل و مشكلات ايرانيان خارج از كشور سخن مي گفت، از انتقادهايي كه هر ازگاهي نسبت به عملكرد اين وزارتخانه از سوي برخي رسانه ها و نهادهاي مختلف مي شود، لب به گلايه گشود.

وي با بيان اين كه فعاليت هاي وزارت امور خارجه شامل طيف گسترده اي از كارهاي و اقدامات مهم اما خاموش، غيرتبليغاتي و غير رسانه اي است، اظهار داشت كه اين خاصيت كار سبب شده تا متاسفانه برخي افراد و دستگاه ها و حتي برخي رسانه ها اين وزارتخانه را به كم كاري و در بعضي اوقات انفعال متهم كنند.

قشقاوي با تاكيد بر اين كه برخي مسوولان وزارت امور خارجه معتقدند 'صداي اقدامات اين وزارتخانه هم بايد شنيده شود'، گفت: اين موضوع با وجود اين كه اقدامي بسيار مهم محسوب مي شود اما چون رسانه اي نشده است، ممكن است مردم در جريان اهميت آن قرار نگيرند اما شاهد هستيم كه گاهي وقتي حتي يك نفر از زندانيان برخي كشورها در كشورهاي ديگر آزاد مي شود، آن را با تبليغات گسترده رسانه اي تا حد امكان برجسته و پر رنگ جلوه مي دهند.

** برقراري خط تماس ايران و كشورهاي جهان براي پيگيري تحولات اخير
معاون وزير امور خارجه همچنين گفت: شخصا به اين نتيجه رسيده ام كه رسانه اي نشدن فعاليت هاي وزارت امور خارجه ممكن است به ضرر اين وزارتخانه تمام شود و حتي منجر به بروز سوء تفاهم شود.

قشقاوي با يادآوري تحولات اخير شمال آفريقا و خاورميانه، به بخشي از فعاليت هاي وزارت امور خارجه ازجمله بيش از ۳۵ تماس تلفني وزير امور خارجه با مقامات عالي كشورها و سازمان هاي منطقه اي و بين المللي و سفرهاي پي در پي و بسيار موفقيت آميز وزير امور خارجه به چند كشور عربي منطقه و شركت در اجلاس پربار بالي اندونزي اشاره كرد.

وي گفت: با وجود تمام اين تلاش ها كه تنها بخشي از كارهاي انجام شده از سوي وزارت امور خارجه درقبال تحولات اخير و جاري در منطقه و شمال آفريقا است، اين وزارتخانه همچنان آماج انتقادهاي يك سويه و بدون ارائه پيشنهاد قرار مي گيرد و متهم به كم كاري در قبال اين تحولات مي شود.

معاون وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: تحولات مصر و تونس و انقلاب هايي كه در اين كشورها رخ داد، حاصل حركت هاي مردم، سازمان ها و تشكل هاي مردم نهاد و اقشار دانشجويي بوده است.

قشقاوي با طرح اين سوال كه سازمان هاي مردم نهاد در كشور و تشكل هايي كه هر از گاهي وزارت امور خارجه را متهم به انفعال مي كنند، چه اقداماتي در قبال تحولات منطقه انجام داده اند و چه طرح ها يا پيشنهادهايي در اين زمينه به وزارت امورخارجه ارائه داده اند؟ از اين كه بطور مرتب از دستگاه ديپلماسي انتقاد مي شود بدون اينكه پيشنهادي همراه با اين انتقادها باشد، گله كرد.
وي در عين حال تاكيد كرد: وزارت امور خارجه امروز 'سيراب انتقاد و تشنه پيشنهاد' است.

**‌سوابق فعاليت ديپلماتيك و كاري قشقاوي
حسن قشقاوي كه هم اكنون معاونت اموركنسولي، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را برعهده دارد، از ۲۱ سال قبل به عنوان كارشناس سياسي اداره اول اروپاي غربي در اين وزارتخانه كليدي مشغول كار شد.
وي در بدو شروع به كار در وزارت امور خارجه كارشناس ميزهاي انگليس، ايرلند، بلژيك و هلند بود و بعد از گذشت يك سال از اين مسووليت، به عنوان نماينده دور چهارم مجلس به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و به عضويت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درآمد.

بعد از سپري كردن چهار سال دوره نمايندگي مجلس در مجلس چهارم، به مدت 4 سال به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان انجام وظيفه كرد و پس از اتمام اين دوره چهارساله، بار ديگر به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و در مجلس ششم نماينده مردم رباط كريم و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بود.

وي پس از اتمام دوره مجلس ششم، به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران رهسپار سوئد شد و چهار سال به عنوان ديپلمات ارشد دولت ايران در سوئد فعاليت كرد.

قشقاوي پس از بازگشت از سوئد در پشت تريبون سخنگويي وزارت امور خارجه قرار گرفت و از حدود يك سال و نيم قبل هم در پست كنوني خود به عنوان معاون اموركنسولي، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه مشغول انجام وظيفه است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اکبر

      چراعلتش رانمیگین که به چه علت ایرانی درهمه دنیا آواره شده؟آخه هند وکشورهای عربی آسیای میانه کشپرهستندکه ایرانی بخوادبره اونجا؟مگرخودتون بادلیل بازداشت میکنیدمردم خودتون را؟برخوردماموران پلیس بامردم عادی خیلی نامناسبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج