۳۱۹۷۸۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

هياهو بر سر آثار برجام!

همه بايد به تيم مذاكره‌كننده هسته‌ای كمك كنند تا نتايج خوبي عايد كشورمان شود.اين توصيه‌ای است كه بزرگان و مصلحان كشور از زمان آغاز مذاكرات هسته‌اي در دولت به ديگران گوشزد مي‌كردند

روزنامه آرمان- هستي قاسمي: همه بايد به تيم مذاكره‌كننده هسته‌ای كمك كنند تا نتايج خوبي عايد كشورمان شود.

اين توصيه‌ای است كه بزرگان و مصلحان كشور از زمان آغاز مذاكرات هسته‌اي در دولت به ديگران گوشزد مي‌كردند كه برخي به آن جامه عمل پوشانيدند و برخي ديگر نتوانستند موفقيت مردان عرصه ديپلماسي را تاب آورده و در مسير تخريب آن گام برداشتند كه در اين راستا مي‌توان اذعان داشت به چالش كشيدن برجام از‌‌ همان روز‌هاي نخست توافق تا به امروز تقريبا به يك بازي دسته‌جمعي براي برخي از رسانه‌هاي اصولگرا تبديل شده است.

از تيترهاي دسته جمعي اين رسانه‌ها تا بهانه تازه تندرو‌ها در مجلس مبني بر اينكه گزارش برجام متناسب نيست و وزارت‌خارجه بايد به پيشرفت‌هاي متناسب با بندهاي مورد نظر رهبری در گزارش خود اشاره كند، بيانگر اين وضعيت است. بازي‌اي كه از مدت‌ها پيش آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ آن‌هم از سوی همان بازيگراني كه در زمان اعمال تحريم‌ها سكوت پيشه كردند و امروز از بي‌ثمر بودن و «هيچ» بودن برجام سخن مي‌گويند.

سوال اينجاست رسانه‌هاي منتقد برجام كه بي‌فايده بودن توافق را در بوق و كرنا مي‌كنند چرا در زمان اعمال تحريم‌ها و پيامدهاي ناشي از آن چون افزايش تورم و بيكاري خاموش بودند. مگر نه اين است كه دولت روحاني همواره اعلام كرده «برجام معجزه نمي‌كند» و اقتصاد ما به طور ريشه‌اي دچار مشكل است؛ با اين همه وزارت خارجه در دولت روحاني تلاش كرده كه در همه امور اقتصادي، سياسي و بين‌الملل در راستاي منافع و امنيت ملي حركت كند و بيانات مقام معظم رهبري را فصل الخطاب قرار دهد اما گويا هيچ چيز قادر به خاموش كردن آتش تندرو‌ها نيست هر روز دستاويز جديدي براي به چالش كشيدن برجام پيدا مي‌كنند. روز يكشنبه بود كه خبر رسيد وزارت امور خارجه نخستين گزارش سه ماهه اجراي برجام (۲۶ دي‌ماه ۱۳۹۴ الي ۲۶ فروردين‌ماه ۱۳۹۵) را تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد اما ديروز در مجلس به جاي تشكر، انتقاد بود كه به وزارت خارجه تقديم شد.

بهانه براي به چالش كشاندن برجام

حميد رسايي ديروز گزارش وزارت خارجه از روند اجراي را متناسب با نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي ندانست و گفت: كميسيون امنيت ملي اين نامه را به وزارت خارجه برگرداند. گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس بايد ناظر و متناظر و متناسب با تذكرات و مطالبات ذكر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد، وزارت امورخارجه متن برجام را كپي كرده و به عنوان گزارش به مجلس ارائه داده كه ما بايد اين كارها را بكنيم و طرف مقابل نيز اين كارها را بكند. رسايي اضافه كرد: گزارش وزارت خارجه درباره برجام طرف مقابل را تبرئه و داخلي‌ها را متهم كرده است. اين گزارش متناسب با نامه مقام معظم رهبري نيست.

نائب رئيس مجلس در واكنش به موضع رسايي در رابطه با برجام گفت: از كميسيون امنيت ملي مي‌خواهم با توجه به مفاد متني كه رهبري تبيين فرمودند و در چارچوب آن اجراي برجام را تاييد كردند گزارش را بررسي كنند و نظرشان را به وزارت خارجه ابلاغ كنند. حجت‌الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد ادامه داد: ضمنا هياتي هم كه در هيات عالي شوراي عالي امنيت ملي انتخاب شده بايد به وظايف خود دقيقا در چارچوب تعريف شده از سوي رهبري عمل كنند. عضو ديگر كميسيون امنيت ملي مجلس هم به مهر گفت: گزارشي كه از روند اجراي برجام به مجلس ارائه شده است با اظهارات رئيس كل بانك مركزي و وزير امور خارجه درباره روند اجراي برجام مغاير است.

محمدصالح جوكار درباره بررسي گزارش وزارت خارجه از اجراي برجام به مجلس در كميسيون امنيت ملي گفت: احتمالا بعد از تعطيلات مجلس اين گزارش در كميسيون بررسي خواهد شد زيرا به دليل لايحه بودجه، جلسات كميسيون تشكيل نمي‌شود. نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس تاكيد كرد كه مبناي ارائه گزارش برجام از سوي وزارت امور خارجه روز اجراي آن است. حجت‌الاسلام سبحاني نيا به خانه ملت گفت كه وي در اين باره كه گفته مي‌شود مبناي ارائه گزارش تاييد برجام از سوي مقام معظم رهبري است، اظهار داشت: طبق قانون گزارش بايد بعد از اجرايي شدن برجام ارائه شود. بنابراين وزارت خارجه سر زمان مقرر كار خود را انجام داد.

همه‌چيز از سفر سيف به آمريكا

دسترسي به حجم وسيع پول‌هاي آزاد شده ايران با مشكلاتي روبه رو شده بود از جمله اينكه آمريكايي‌ها اجازه دسترسي ايران به دلار را نمي‌دهند و بانك‌هاي اروپايي نيز به خاطر شرايط به وجود آمده سردرگم و نگران شده بودند. اينجا بود كه يك بار ديگر سر و كله مخالفان برجام پيدا شد تا با غوغا سالاري تلاش كنند دستاوردهاي برجام را ناچيز جلوه دهند. براي حل مشكل ايجاد شده ولي‌ا... سيف كه براي شركت در نشست بهاره صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني به واشنگتن سفر كرده بود فرصت را غنيمت شمرد و در واشنگتن ديپلماسي اقتصادي با مسئولان آمريكايي را آغاز كرد.

او حتي كوشيد به آمريكايي‌ها هشدار دهد كه مانع تراشي‌ها ممكن است به فروپاشي برجام منجر شود. وي از دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا خواست دستورالعمل‌هايي صادر كند تا بانك‌هاي اروپايي براي همكاري با ايران انعطاف بيشتري نشان دهند. سيف مي‌گويد يكي از نيازهايي كه ما داريم مربوط به تبديل ارز‌ها براي پرداخت پول مبادلات تجاري است و اين امر نيازمند دسترسي به سيستم مالي آمريكاست.

آدام زوبين، معاون امور اطلاعات مالي و تروريسم وزارت خزانه‌داري آمريكا اظهار كرده كه به نظر مي‌رسد بانك‌هاي غيرآمريكايي از محدود شدن گستره تحريم‌هاي آمريكا در ارتباط با دارايي‌هاي ايراني آگاه نيستند و همين نا‌آگاهي منجر به ترس آنها در مراوده مالي با ايران شده است. نكته قابل تامل اينجاست كه مخالفان برجام به جاي آنكه در راستاي منافع ملي تلاش كنند كه دولت در ديپلماسي خود براي رسيدن به مطالبات كشور موفق شود مدام بر طبل نا‌اميدي مي‌كوبند، در حالي كه چنين رويه‌ آرامش در جامعه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج