۳۲۱۰۸۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ایندیپندنت:

قهر عربستان و آمریکا را به فال نیک بگیرید

پادشاه عربستان از ملاقات با رییس‌جمهور آمریکا در بدو ورود وی به فرودگاه ریاض خودداری کرد؛ این را باید به عنوان یک تحول مثبت به فال نیک گرفت!

خبرگزاری ایسنا: "پادشاه عربستان از ملاقات با رییس‌جمهور آمریکا در بدو ورود وی به فرودگاه ریاض خودداری کرد؛ این را باید به عنوان یک تحول مثبت به فال نیک گرفت!"

روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی درباره دورنمای روابط سرد آمریکا و عربستان به ویژه همزمان با افزایش فشارها برای افشای نقش ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر می‌نویسد:

«عربستان سعودی همواره یکی از ویرانگرترین نیروها در جهان اسلام بوده است. این کشور از گروه‌های افراطی، روحانیون افراطگرا و شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای که همگی فرهنگ غیرقابل قبول وهابیت را ترویج می‌کنند حمایت می‌کند.

خوانش وهابیت از اسلام، قتل مسیحیان و حتی مسلمانانی که با فرهنگ آن‌ها مطابقت ندارند را جایز می‌داند. پادشاهی عربستان سعودی که از سیاست‌های امپراتوری انگلیس ریشه گرفت و با کمک روسای جمهور مختلف آمریکا تثبیت یافت همواره برای گسترش تاثیر خود، زیر بال سلطه بیش از ۶ دهه‌ای آمریکا بر خاورمیانه، پرواز کرده است.

هم‌زمان با اینکه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به بهبود روابط با ایران، رقیب منطقه‌ای سعودی‌ها، کمک و از آن حمایت کرد، پادشاهان سعودی از واشنگتن فاصله گرفتند. در ریاض، اوباما در نهایت با ملک سلمان، پادشاه عربستان دیدار کرد؛ دیداری که معاونان وی از آن به عنوان تلاشی برای رفع سوءتفاهم‌ها یاد می‌کنند. خود اوباما اما معتقد است این دیدار نشان داد، "دوستی قدیمی آمریکا و عربستان و همکاری استراتژیک عمیق آن‌ها " هم‌چنان بدون تغییر باقی مانده است.

اوباما در کنفرانس خبری خود در ریاض به نوعی تلاش کرد که به هیچ وجه کلمه عربستان سعودی را به کار نبرد و تنها در یک جا آن هم برای تشکر از میزبان خود از این واژه استفاده کرد. در پشت صحنه، مقامات سعودی اما می‌گویند، در این دیدار درباره تنظیم مجدد روابط بین دو کشور گفت‌وگو شده است.

مقامات آمریکایی هم باید این روابط را مورد بررسی مجدد قرار دهند و به نظر می‌رسد که همین کار را هم می‌کنند. آمریکا اکنون در مقایسه با زمانی که اوباما در آغاز ریاست جمهوری‌اش قرار داشت، نیاز کمتری به نفت خاورمیانه دارد و دو کشور در زمینه تولیدات نفتی و حتی تامین و فروش آن اکنون رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. در این میان ادعا‌های عربستان برای حفظ منافع خود از طریق حمایت از گروه‌های افراطی و حمایت غیرمستقیم‌اش از القاعده در یمن با بمباران این کشور با سیاست‌های آمریکا هم‌خوانی ندارد. این در حالی است که اوباما سعی کرد با سکوت در برابر این بمباران هوایی به نوعی از ریاض حمایت کند. در این میان کمک‌ها و حمایت‌های عربستان به مبارزه با داعش بسیار اندک بوده است چرا که در حقیقت هدف نهایی این کشور مقابله با ایران است نه افراطگرایان.

تا امروز دولت آمریکا با سپر شدن در مقابل عربستان در برابر انتشار گزارش‌های تهیه شده از دست داشتن این کشور در واقعه ۱۱ سپتامبر از ریاض حمایت کرده است؛ گزارش‌هایی که همگی تاثیر و نفوذ سعودی ها را در این حملات نشان می دهند. با توجه به فشار‌های عمومی برای انتشار این گزارش‌ها مشخص نیست که تا چه زمان دولت آمریکا می‌تواند در مقابل انتشار ۲۸ صفحه‌ از این گزارش‌ها علیه ریاض که تا کنون محرمانه نگاه داشته شد‌ه‌اند مقاومت کند. در صورتی که آمریکایی‌ها از پادشاهی سعودی در ارتباط با پرونده ۱۱ سپتامبر شکایت کنند دارایی‌های چندین میلیون دلاری سعودی‌ها در خزانه‌دای آمریکا مسدود می‌شود. تا کنون اما اوباما با این مسئله مخالفت کرده است.

رییس‌جمهور آمریکا پیش از پرواز به ریاض ابراز امیدواری کرد، "روند" بررسی این ۲۸ صفحه‌ به زودی تمام شده و منتشر خواهند شد. وقت آن رسیده که به اوباما بگوییم: اکنون ۱۵ سال از حادثه ۱۱ سپتامبر می‌گذرد و انتشار اسناد و مدارک پشت پرده آن به اندازه کافی به تاخیر افتاده است. آنها را منتشر کرده و به درستی سوءتفاهم‌ها را برطرف کنید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج