اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۱۵۹۷
۱۱ نظر
۵۰۰۸
۱۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مرگ ستایش و موضوع نژادپرستی

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: نژادپرستی در همه جوامع و در میان همه کشورها و ملت‌ها، در دو وجه همواره ظاهر شده است. در میان برخی از ما ایرانیان هم همین‌گونه بوده است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: نژادپرستی در همه جوامع و در میان همه کشورها و ملت‌ها، در دو وجه همواره ظاهر شده است. در میان برخی از ما ایرانیان هم همین‌گونه بوده است. یک روی سکه نژادپرستی، تمجید، تجلیل، حماسه‌سرایی و بالابردن بی‌دلیل خود است، صرفا با انگیزه‌های نژادپرستانه؛ روی دیگر آن، تحقیر، کوچک‌شمردن و حتی نشان‌دادن نفرت نسبت به دیگران است.

این دو روی سکه نژادپرستی را در همه جریانات نژادپرستی می‌توان مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال سفیدپوستان نژادپرست آمریکایی از یک‌سو نژاد سفید یا در حقیقت نژاد خودشان را تجلیل می‌کردند و از سوی دیگر یا به تعبیر ما روی دیگر سکه، نژاد‌های دیگر یعنی سیاه‌پوستان یا سرخ‌پوستان را خوار و خفیف می‌شمردند. نژادپرستان سفیدپوست اروپایی‌تبار در آفریقای‌جنوبی و زیمبابوه، از یک‌سو نژاد سفیدپوست اروپایی را متمدن و برتر می‌دانستند و درمقابل، سیاه‌پوستان آفریقایی را خوار و عقب‌مانده و غیرقابل‌پیشرفت می‌پنداشتند.

نژادپرستان آلمانی در دوران اقتدار نازی‌ها، نژاد آلمانی را اصیل، آریایی، راست‌کردار و میهن‌پرست می‌دانستند و درمقابل، دیگران به‌ویژه یهودی‌ها را نژاد پست، دروغ‌گو، پول‌پرست و آماده همکاری با دشمنان ملت بزرگ آلمان برای پول، لقب می‌دادند. جریانات نژادپرستی فعلی در کشورهای اروپایی، در قالب جریانات سیاسی تندرو، نژاد سفیدپوست آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و مابقی اروپایی‌ها را نژاد برتر و متمدن‌تر می‌پندارند و...

درمقابل، خارجی‌ها یا مهاجران را اعم از آفریقایی‌ها، اعراب، یهودی‌ها، مسلمانان و... را نژادهای پست می‌دانند که نباید به کشور «متمدن» آنها راه داده می‌شدند و حالا هم که آمده‌‌اند صرف‌نظر از آنکه پناهنده شده‌‌اند یا به اشکال دیگری در آن کشور حضور دارند، باید اخراج شوند. نژادپرستی در میان برخی از ما ایرانیان هم از این قاعده کلی مستثنا نیست. یک روی آن تجلیل و بالابردن نژاد ایرانی به‌عنوان نژاد برتر و روی دیگر آن، تحقیر نژادها، اقوام و ملیت‌های دیگر است. البته در ایران نژادپرستی کمتر به صورت مستقیم و عریان خودش را مطرح می‌کند بلکه معمولا به صورت بزرگ‌کردن، مباهات و ارزش‌گذاری شدید روی یک نژاد بخصوص صورت می‌گیرد. سفیدپوستان نژادپرست، کمتر به صورت مستقیم می‌گفتند نژاد آنها برتر است اما تعریف‌وتمجید‌ها از نژاد آنها مشخص می‌کرد آنها سرآمد بشریت هستند.

در ایران نیز این‌گونه است. ادبیات نژادپرستی برخی از ما ایرانی‌ها مستقیم بیان نمی‌کند ما ایرانی‌ها از همه نژادها و مردمان دیگر برتریم بلکه تعریف‌وتمجید‌هایی که از ایرانی می‌شود عملا این نتیجه را به دست می‌دهد که ما ایرانیان برتر از دیگران هستیم. به‌عنوان‌مثال گاهی ادبیاتی که توسط برخی چهره‌ها و شخصیت‌های ما استفاده می‌شود، تأکید و اصرار زیادی روی بزرگ‌بودن، متمدن‌بودن و صفات برتر دیگری از این دست برای ایرانیان می‌کند.

روی دیگر سکه نژادپرستی ما ایرانیان، تحقیر نژادها و اقوام دیگر است؛ از جوک‌هایی که برای اقوام ساکن در ایران می‌سازیم تا تعابیری که در مورد افغان‌ها و اعراب به کار می‌بریم. وقتی فرزندی که از پدری افغان و مادری ایرانی دنیا آمده نمی‌تواند شناسنامه داشته باشد و به زبان ساده‌تر نمی‌تواند ابراز هویت کند واقعا چه عنوانی باید به آن داد؟ جالب است که تحقیر افغان‌ها یا نفرت از اعراب از جانب برخی از ما ایرانیان متأسفانه همواره هم خیلی راحت و بدون هیچ قیدوبندی ابراز می‌شود.

همدردی با خانواده «ستایش» با همدردی با افغانستانی‌هایی که از بد حادثه و حضور جریانات خشونت‌طلب در کشورشان به ما پناه آورده‌‌اند، آغاز می‌شود. چشمان معصوم «ستایش» را نمی‌توانیم دیگر ببینیم اما شاید برق آن چشمان بی‌گناه برای بسیاری از ما، این پرسش را به وجود آورد که آیا بسیاری یا دست‌کم برخی از ما، واقعا نژادپرست نیستیم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لذت بیرحمی در دیدن رنج دیگران است اما فردی که بیرحم است این بیرحمی گریبانگیر خودش هم می شود و به ایشان نیز آزار خواهد رسید.

    • شاهرخ

      چی می گی استاد ستایش نی ریز استان فارس که ایرانی بود ومثل همین ستایش قربانی شد چه ربطی به نژاد پرستی داره بی ایمانی این وقایع رو بوجود اورده واینکه می گویید افغآن ها ستم دیده پناه اورده اشتباه است هرکس به کشورش حمله کردند فرار کند این ها ازکشورشان دفاع نکزدند من برای افغان هایی که درکشورشان مانده اند وشجاعانه دارند بادشمن مقابله می کنند احترام قایل هستم ومانند مردم کشوزم دوستشان دارم ولی برای این فراری ها بخاطر وطن فروشیشان ازانان متنفرم باید مثل بقیه می ماندند وکشورشان رانجات می دادند.

      پاسخ ها

      • user

        اشتباهی مثبت دادم - - - - - - - - - -
        تو که جای اونها نیستی که در موردشون قضاوت می کنی
        این استاد در مورد افرادی مثل تو داشتند صحبت می کردند ولی کو گوش شنوا اگه بود که این همه به سیاه پوستان و سرخ پوستان ظلم نمی شد

    • پرند

      چرا اینقدر موضوع رو برای خانواده دوطرف بد میکنید.--- یه بچه احمقی یه بچه دیگر رو از روی نادانی کشته . اون موقع اصلا به خارجی بودن بچه فکر نمیکرده .
      لطفا با مقالات متعدد مسئله برای اطرافیانشون بغرنج نکنید .

      پاسخ ها

      • user

        موضوع فقط این بچه نیست شما به اخباری که در مورد اعراب گذاشته میشه نگاهی بنداز و کامنت ها رو بخون پی به عمق فاجعه میبری

    • بدون نام

      سلام به همه کاربران به نظر من باید باید این مسئله توسط کارشناسان حل وفصل شود نه افراد عام وکم سواد جامعه چون که شاید قربانی بعدی یکی از اعضا خانواده خود من یا شما باشد هیچ ربطی به قشر خواصی ندارد
      باتشکر یکی از مهاجرین افغان

      پاسخ ها

      • user

        خوش بحالت که تونستی از ایران بری

    • بدون نام

      مطمئن باشید قاتل در موقع جرم شهوت چشماشو کور کرده بوده و اصلا براش فرقی نداشتنه که این طفل معصوم کجاییه. چرا این مسایل رو طور دیگه ای جلوه میدین اینها باعث تنش و تنفر میشه.

    • بدون نام

      چه ربطی به نژادپرستی داره
      این مطبوعات هم الکی جو میدن

    • محسن

      جناب زیبا کلام از اینکه خود را ضد نژاد پرستی معرفی میکنید قابل تقدیر است .اما باید بدانیدکه مقایسه ایرانی که همیشه مورد ظلم و تجاوز استعمارگران و نژادپرستان قرار گرفته با نژاد پرستان اروپایی و امریکایی ظلمی است از سوی شما به مردم ایران .ضمنا در مورد موضوعی که اطلاع ندارید اظهار نظر و مظلوم نمایی نفرمایید فرزندی که از پدر غیر ایرانی و مادر ایرانی به دنیا بیاید ایرانی نبوده و الزاما شناسنامه باید توسط کشور متبوع پدر صادر شود .مگر در شرایط خاص که بهتر است به قانون مدنی مراجعه فرمایید.

    • مهدیار

      خیلی ببخشید ولی چون از کشورش مهاجرت کرده باید مورد تجاوز قرار میگرفت اصلا حرف شما صحیح نباید به کشور نژاد پرستای مثل شما مهاجرت میکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج