adexo3
۳۲۲۰۹۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دیدار ظریف با مردان «کاپیتول»

«ظريف با تعدادي از نمايندگان كنگره آمريكا ديدار مي‌كند»؛ اين خبري بود كه روز گذشته از سوي سخنگوي وزارت خارجه اعلام شد و در همين روز بود كه وزير امور خارجه كشورمان هم گفت كه «دولت آمريكا را مسئول حفظ اموال‌مان مي‌دانيم».

روزنامه آرمان: «ظريف با تعدادي از نمايندگان كنگره آمريكا ديدار مي‌كند»؛ اين خبري بود كه روز گذشته از سوي سخنگوي وزارت خارجه اعلام شد و در همين روز بود كه وزير امور خارجه كشورمان هم گفت كه «دولت آمريكا را مسئول حفظ اموال‌مان مي‌دانيم».

پاي ۲ ميليارد دلار برداشت آمريكا از بدهي‌هاي ايران در ميان است كه ظريف درباره آن شايد در ديدار با مردان کاپیتول (نام ساختمان كنگره آمريكا) به آن اشاره کند؛ پولي كه به ايران تعلق دارد و آمريكا مدعي است كه بايد به نفع قربانيان تروريسم ضبط شود. حسين جابري انصاري با اشاره به سفر ظريف به نيويورك گفت: در سفر وزير خارجه به نيويورك علاوه بر ديدارها و گفت‌وگوهاي حاشيه‌اي با چند تن از نمايندگان گنگره گفت‌وگو شد. البته سخنگوي وزارت خارجه اشاره نكرد كه آيا اين ديدارها در كنگره آمريكاست يا در مكاني ديگر صورت مي‌گيرد.

ظريف چه گفت؟

وزير امور خارجه كشورمان نسبت به لزوم بازگرداندن دارايي‌هاي ايران تاكيد دارد و ابايي ندارد كه بار ديگر آمريكا را تهديد به ادعاي خسارت كند. او ديروز در نشست خبري با وزير امور خارجه مقدونيه اعلام كرد: ما دولت آمريكا را مسئول حفظ اموال خود مي‌دانيم و اگر دست اندازي به اموال ما صورت بگيرد در زمان لازم ادعاي خسارت مي‌كنيم. وي افزود: تمام تلاش ما اين است كه مانع دسترسي آمريكا به اموال‌مان شويم.

ماجرا چه بود؟

پس از آغاز دور جديد روابط ايران با كشورهاي ديگر بود كه آمريكا سعي كرد به زعم خود مانع تقويت روابط بين‌المللي ايران شود بنابراين دولت اوباما و كنگره آمريكا از دادگاه عالي اين كشور خواستند اجازه دهد خانواده‌هاي قربانيان حملات ضدآمريكايي حدود دو ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران را به عنوان خسارت دريافت كنند. بر اساس گزارش رويترز، اين پول در حال حاضر در حسابي نزد سيتي بانك كه بخشي از گروه مالي سيتي است، نگهداري مي‌شود.

شاكيان اين پرونده پيش از اين از دادگاه عالي درخواست كرده بودند، درخواست فرجام خواهي بانك مركزي ايران را رد كند و اظهار كرده بودند احكام قبلي دادگاه عالي روشن كرده‌اند كه كنگره مي‌تواند قانوني را كه براي يك پرونده قابل كاربرد است، تغيير دهد با اين همه اين دادگاه سال گذشته با درخواست بانك مركزي موافقت كرد. رسيدگي دادگاه عالي آمريكا به اين پرونده در شرايطي انجام مي‌گيرد كه انتظار مي‌رود تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران به زودي برداشته شده و دارايي‌هاي بلوكه شده ايران آزاد شوند. البته همگان و البته منصفان مي‌دانند اين ۲ ميليارد دلاري كه از سوي آمريكا مصادره شده است در دولت قبل در اين كشور سرمايه‌گذاري شد، به هر حال اكنون ايران خواستار دريافت حق خود است كه ديدار ظريف با اعضاي كنگره آمريكا مي‌تواند گامي در جهت تحقق خواست ايران باشد.

عراقچي وضعيت را تشريح كرد

در شرايطي كه وزارت خارجه مشغول برنامه‌ريزي براي پس گرفتن دارايي ۲ ميلياردي از آمريكاست برخي كه ظاهرا منافع جناحي را بر هرچیزی ترجيح مي‌دهند به دنبال بهانه‌اي براي تضعيف وزارت خارجه و ايجاد اخلال در روند تحقق اهداف هستند مثلا اظهارات سيف رئيس بانك مركزي را بدون در نظر داشتن عنصر مكان و زمان به بهانه‌اي براي هجمه به دولت تبديل مي‌كنند و وقت وزارت خارجه كه بايد صرف گرفتن حق كشور از ديگر كشورها شود را صرف پاسخگويي به اين موضوعات مي‌كنند. ديروز معاون وزير خارجه درباره اظهارات ولي‌ا... سيف درباره برجام افزود: اظهارات آقاي سيف با هدف و براي مخاطب خاص بيروني و نوعي ديپلماسي بانكي بود و نبايد ديپلمات‌ها را در موقعيتي قرار داد كه صحبت‌هاي او با طرف خارجي موجب نگراني يا مورد سوءاستفاده قرار گيرد. آقاي سيف بايد آن اظهارات را مي‌داشتند و كار درستي بود.

وي خاطرنشان كرد: فشاري كه همزمان آقاي سيف و آقاي ظريف به دو وزير آمريكايي در مذاكراتشان وارد كردند باعث شد تا جان كري موضع‌گيري شفاف و صريحي خطاب به بانك‌هاي اروپايي و غيرآمريكايي براي تعامل با ايران بدون نگراني داشته باشد. عراقچي ادامه داد: وزير امور خارجه آمريكا قبل از ملاقات دوم با آقاي ظريف در بيانيه‌اي اعلام كرد بانك‌هاي خارجي نبايد از تعامل بانكي با ايران نگراني داشته باشند يا بترسند و اين بيانيه تحت تاثير ديپلماسي بود كه جمهوري اسلامي ايران به كار گرفت. آقاي كري به صراحت اعلام كرد كه بانك‌ها نبايد از كار با ايران نگران باشند و اگر سوالي دارند مي‌توانند از آنها بپرسند. اين صحبتي بود كه بالاترين مقام سياسي آمريكا بعد از رئيس‌جمهوري براي اطمينان بخشي به بانك‌هاي خارجي ارائه داد.

چرا برخي انتظار دوستي از آمريكا دارند؟

اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در ادامه در واكنش به حكم دادگاه آمريكايي در مصادره دو ميليارد دلار از اموال ايران اظهار كرد: قطعا اين اقدام آمريكا خصومت‌آميز است و بايد توجه داشته باشيم كه خصومت‌هاي ميان ما و آمريكا برطرف نشده است. اساسا مگر قرار بود برجام ميان ما و آمريكا دوستي برقرار كند؟ نه ما و نه آمريكايي‌ها اراده‌اي براي اين كار نداشتيم. وي گفت: من از برخي كه مي‌گويند چرا آمريكا بعد از برجام چنين مي‌كند تعجب مي‌كنم. چرا برخي انتظار دوستي از آمريكا دارند؟ اين انتظار باطلي است. نه ما در مذاكرات و نه مديريت كشور هيچ‌وقت چنين هدفي را دنبال نكرده و نمي‌كنيم ما فقط بحث هسته‌اي را مديريت كرديم برخلاف انتظار برخي اتفاقا بايد توقع داشته باشيم كه خصومت‌ها ميان دو كشور يا از سوي آمريكا نسبت به ما ادامه يابد.

معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت خارجه در پاسخ به اينكه اگر اين اموال در بانك‌هاي آمريكايي نبود آنها چه چيزي را مي‌توانستند مصادره كنند، با بيان اينكه اين تجربه نشان مي‌دهد اساسا نبايد ما وارد سيستم مالي آمريكا شويم چرا كه اگر به اين سيستم وارد شويد براي هر نقل و انتقال مالي بايد منتظر باشيم كه اموالمان مصادره شود، افزود: مجموعه ما (مسئولان كشور) ممكن است در مقاطعي اشتباهاتي انجام دهيم همان طور كه در پيشرفت‌ها و دستاورها همه سهيم هستيم در مشكلات هم سهيميم. آنچه كه مهم است اين است كه نبايد چنين تجربياتي تكرار شود. اگر اوراق بهادار ما در جايي ديگر به هر شكلي در سيستم مالي آمريكايي‌ها قرار گيرد آنها مي‌توانند به اقتضاي قوانين شان دست روي آن بگذارند و ما بايد تا جايي كه مي‌توانيم مانع آن شويم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج