۳۲۲۷۳۷
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

آمار تکان‌ دهنده از هزینه‌ تحریم‌ها در ایران

براساس ترازنامه بانک مرکزی، میزان ذخایر طلای این بانک در پایان سال ۹۱ معادل ۶۰ تن بوده است که در مقایسه با سال ۸۹ و آغاز تحریم‌ها بالغ بر ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روزنامه تعادل: براساس ترازنامه بانک مرکزی، میزان ذخایر طلای این بانک در پایان سال ۹۱ معادل ۶۰ تن بوده است که در مقایسه با سال ۸۹ و آغاز تحریم‌ها بالغ بر ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در روزهای اخیر در حاشیه بحث‌های مربوط به عملکرد بانک مرکزی در قبال دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، بحث واردات ۱۳ تن طلا به کشور از سوی دولت دهم هم مطرح شده است؛ وارداتی که گفته شده با قیمت اونس ۶۰۰ دلاری خریداری شده و زمانی که به کشور رسیده ارزش این ذخایر با قیمت جهانی طلا که به اونسی ۱۸۰۰ دلار رسیده بود، چند برابر شده است.

نگاهی به روند تغییر ذخایر طلای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ابتدای آغاز تحریم‌های بانکی، میزان ذخایر طلای بانک مرکزی حدود ۹۵ تن بوده است (در پایان سال ۸۹) و افزایش میزان ذخایر طلای بانک مرکزی در زمان ۶۰۰ دلاری بودن قیمت جهانی هر اونس طلا به سال‌های ۸۵ و ۸۶ بازمی‌گردد که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور با مشکلی به نام تحریم مواجه نبودند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه میزان ذخایر طلای بانک مرکزی بنا بر ارقام مندرج در ترازنامه این بانک طی دو سال اول تحریم‌ها یعنی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بالغ بر ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و از حدود ۹۵ تن به ۵۹.۹ تن کاهش پیدا کرده است و به عبارتی فشار اقتصادی وارد شده به منابع دولت دهم که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها بوده، به حدی بوده است که بانک مرکزی مجبور به فروش بالغ بر ۳۵ تن از ذخایر طلای خود شده است تا بودجه ارزی و ریالی دولت وقت را تامین کند.

مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که بانک مرکزی مجبور بوده است میزان ذخایر طلای خود را طی دو سال تحریم به زیر رقمی برساند که اولین سال آغاز به کار دولت نهم تلقی می‌شود، یعنی سال ۸۴.

قابل ذکر است ارقام ترازنامه بانک مرکزی گویای این نکته است که بالاترین ذخیره طلای بانک مرکزی طی دهه هشتاد تا سال ۹۱ مربوط به سال ۹۰ بوده است با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار که البته این میزان ذخیره، حاصل رشد قیمت طلا در بازار جهانی در سال مورد نظر بوده است.

آمار تکان‌ دهنده از هزینه‌ تحریم‌ها در ایران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فعلا که همه چی این مملکت تکان دهندس ,چی خوب بوده!! به خاطر خدا یه قدم مثبت رو بگید یه خورده کمتر تکان بخوریم!!یه زلزله 8ریشتری بیاد کل مملکت نابود بشه از تکان تکان راحت بشیم!! فقط مرگ هست که مارو از این وضع مملکت نجات میده!!والا!!

    • ترسو

      عيبش چيه ؟ بيت المال بوده ! طلا هم دوست داشتن و دارند !
      به ما چه ؟ مال پدرِ خودشون بوده ، ارثيه بوده !!!!!!!

    • ترسو

      چقدر تكون خوردم ! الان رو "و ي ب رَ م " ......

    • بدون نام

      یکسال دیگه میموند اون 60 تن دیگه رو میفروختن یا خاوری میبرد واسه اونور آب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج