اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۶۶۱۴
۲۲ نظر
۵۰۱۱
۲۲ نظر
۵۰۱۱
پ

مقایسه حداقل دستمزد در ایران و جهان

یک مقایسه دلاری از حقوق‌ها نشان می‌دهد حداقل مزد امسال مشمولان قانون کار ساعتی تنها معادل ۱.۰۷ دلار است و در برخی کشورها شاغلان نسبت به بازار کار ایران تا ۱۰ برابر در ساعت دریافتی دارند.

خبرگزاری مهر: یک مقایسه دلاری از حقوق‌ها نشان می‌دهد حداقل مزد امسال مشمولان قانون کار ساعتی تنها معادل ۱.۰۷ دلار است و در برخی کشورها شاغلان نسبت به بازار کار ایران تا ۱۰ برابر در ساعت دریافتی دارند.

موضوع حقوق و دستمزد شاغلان و مشمولان قانون کار در ایران یکی از چالش برانگیزترین مسائل در بازار کار است که همواره مباحث فراوانی پیرامون آن مطرح می شود. اغلب شاغلان و نمایندگان کارگری می گویند حقوق دریافتی آنها کفاف هزینه ها را نمی دهد و از این بابت در تنگنا و مضیقه قرار دارند.

از آنسو دولت معتقد است در زمینه حقوق و دستمزد و افزایش های سالیانه نمی تواند عملکرد بهتری داشته باشد و رفتار منصفانه ای در این بخش دارد. با این حال، حداقل مزد مشمولان قانون کار هنوز هم زیر یک میلیون تومان و برای سال ۹۵ به میزان ۸۱۲ هزار تومان در هر ماه است.

این میزان در یکسال گذشته تنها ۱۰۰ هزار تومان بیشتر شده در حالی که هزینه های خانوار در طول سالیان اخیر به مراتب رشد بیشتری داشته و در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، هزینه های خانوار به شکل افسارگسیخته ای رشد داشته و باعث بروز شکاف عمیقی بین هزینه ها و درآمد خانوار ایرانی و حقوق بگیران شده است.

در عین حال، عدم ترمیم شکاف بین حقوق و دستمزد که حتی قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها نیز وجود داشته باعث شده تا مجموع دریافتی امسال شاغلان مشمول قانون کار نهایتا رقمی بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بهترین حالت باشد، در حالی که پیش از این از سوی نمایندگان کارگری و همچنین بانک مرکزی میزان هزینه های ماهیانه خانوار ساکن در شهرها رقمی بین ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

وضعیت دستمزد ساعتی در برخی کشورها

حداقل دستمزد ساعتی کارگرانی که امسال ماهیانه تنها ۸۱۲ هزار تومان دریافتی دارند، ساعتی ۳۶۹۳ تومان است که اگر آن را با دلار ۳۴۴۶ تومانی بازار آزاد مقایسه کنیم، می توان گفت حداقل بگیرران در شرایط فعلی بازار ارز ساعتی ۱.۰۷ دلار حقوق دریافت می کنند، اما این رقم برای شاغلان در کشور انگلیس ساعتی ۱۰.۲۵ دلار است.

همچنین شاغلان در کشور استرالیا ساعتی ۹.۴۵ دلار دریافتی دارند و این میزان برای افراد شاغل در کشور بلژیک ساعتی ۸.۵۷ دلار است. از سویی شاغلان در لوکزامبورگ ساعتی ۹.۲۴ دلار و مکزیکی ها نیز برای هر ساعت کار ۱.۱ دلار دریافت می کنند که البته در مرود این کشور، تفاوت زیادی با اوضاع شاغلان ایرانی وجود ندارد.

در شیلی برای هر ساعت کار ۳ دلار و در ترکیه هم ۳.۲ دلار پرداخت می شود. بنابراین بررسی ها نشان می دهد در برخی کشورها، شاغلان نسبت به افراد فعال در بازار کار ایران در هر ساعت تا ۱۰ برابر بیشتر دریافت می کنند هر چند که ممکن است هزینه های بیشتری نیز برای زندگی داشته باشند.

با روندی که دولت در سال های اخیر و دولت های قبل از آن درباره افزایش سالیانه حقوق و دستمزد نیروی کار داشته اند، نمی توان انتظار داشت حتی در سال ۹۶ هم حداقل دستمزد کارگران به یک میلیون تومان برسد و اگر روال سال های ۹۴ و ۹۵ در افزایش مزد طی شود، احتمالا حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ از مرز یک میلیون تومان در ماه خواهد گذشت که احتمالا تا آن زمان نیز هزینه های ماهیانه هر خانوار شهری از ۵ میلیون تومان عبور کرده است!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه آقا تو مملکت گل وبلبل ماهمه چی آرومه .

    • بدون نام

      خسته نباشید

    • ژکس

      تعجب کردم رفتین با چه کشورای مقایسه کردین
      گفتم لابد میخواید با افغانستان و پاکستان مقایسه کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظرات مربوط به قسمت هزینه های دندندانپزشکی حسابی بهشون برخورده انگاری :)))))

    • امین

      دخالت دولت در افزایش دستمزدها به بهانه اینکه بیشترین کارگر در اقتصاد مریض ایران رو داره باعث شده که کارگران در شرایط سختی قراربگیرن . این دولت ودولتهای قبلی فقط از جیب کارگر هزینه می کنن و به جای اینکه به فکر درآمدزایی باشن همیشه به فکر این بودن که هزینه هارو کم کنن اون هم از جیب کارگر ! حتی پول آب و برق و .... نیز به نوعی از جیب کارگر پرداخت میشه ! وقتی کارفرما زورش به دولت نمیرسه با اخراج کارگر و سپردن کار اون به کارگر دیگه برای جبران هزینه های خودش ظلم مضاعفی میکنه و البته قانون هم که همه جوره حق رو به کارفرما میده و دولت هم که وزارت کارش به نوعی خدمتکارکارفرماها هست !! انواع و اقسام قوانین و بخشنامه ها رو جهت رفاه حال کارفرماهاش فراهم میکنه تا مبادا کارگر بدبخت نفس بکشه !!!

    • بدون نام

      خدایا به ماها رحم کن

    • بدون نام

      مقایسه ی دلار با ریال ، صحیح نیست . درسته سطح درآمدی تو این مملکت داغونه ولی این گزارش اصلا ارزش حقیقی نداره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب چطور در زمان هزینه کردن همه چیز با دلار سنجیده میشه مثل قیمت بنزین که تو دولت گذشته تلاش میشد به سطح قیمت جهانی برسه و ..... ولی در ارتباط با دستمزد میشه مقایسه ریال و دلار اشتباه میشه

      • j

        اینجاست که میگن ریال میگیریم و دلار خرج میکنم

    • Naser

      با چه کشورهایی مقایسه میکنید هنوز خیلی وقت مونده که به اونها برسیم..

    • ایرانی

      بی توجهی به کارگران مساوی است با

      نابودی بازار مسکن

    • عادل

      چه کشور خوبی داریم ماااا

    • بدون نام

      وای به حال ما!

      ممنون مجله جان که حرف مخاطبا رو گوش کردی و بعد از مطلب دیروز ( مقایسه هزینه های دندان پزشکی) امروز از اختلاف فاحش درآمد ها هم گفتی.
      خداقوت.

    • بدون نام

      چه عجب بعد از این همه شعبون یه بار هم نوبت به رمضون رسید!

    • محمد

      اقا باید جمع کنند ادارهای عریض کار توی اداره کار تعدادی کارمند کار میکنند که هم طرف کارفرما را دارد وحقوقهای کلان میگیرند الان اتحادیه امکان چه کاری برای ما کار گرها انجام میدهد بجز این هست در تمام نقاط توریستی هتل درست کردن و رایگان استفاد می کنند شما الان مشهد تشریف بیاورید چه امکانات رفاهی برای خودشان ردیف کردن زمان که میخواهند از حقوق کارگر استفاده کننند طرف کارفرما را دارند تا اعتراضی بکنید برو این بنده خدا برای ثواب این کار می کند واگرنه پول بگذارد بانک سود کلان دارد در مورد کارگران تمام دولت های سرکار امدن رفتن و بیان بجز ظلم به کارگر کار دیگری ندارند دولت پاک دست هم تامین اجتماعی را جارو کرد برد حتی کارگر زمان بازنشتگی هم باید زجربکشد نمیدان این اقایان سر پل صرات چگونه جواب خواهند داد

    • بدون نام

      خداوکیلی کسی که این پایه حقوق تعیین کرده خودش اینجوری حقوق میگیره

    • بدون نام

      این را باید به دولت بگویید که همه چیز را به قیمت جهانی محاسبه میکن و می فروشد الا حقوق و دستمزد را.

    • بدون نام

      مردم دیده نیشن

    • مهری

      ما باید صدتومن حقوقمون بره تا یک عده ماهی هفتاد هشتاد میلیون تومن حقوق بگیرن .

    • کوکنار

      به جای اینکه حقوق کارگر ایرانی رو با کارگرای خارجی مقایسه کنی...یه سری هم به فیش حقوقی مدیرای دولتی بزن!!!

    • کوروش

      گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله توست! انچه البته بجای نرسد فریاد است! چندین سال است با وعده های بیسر وته و دروغ بعصی از باصلاح مردم سالاران! داریم روزگار می گذرانیم البته اگر اسم ان را زندگی گذاشت! تا و مهاجرت تولید کننده ها به شهرها .واضافه شدن این سیل بنیان کن مصرف کنندکان باشد چیزی به اسم اقتضاد وجود ندارد! انشاالله 10سال دیگر وعداهای همیشگی؟؟!بزک نمیر بهار می اد ....بنشینید طنز بگوید و کنایه بزنید! نیشخدی و ادامه افسانه اقتضاد بیمار ایران؟؟؟!

    • بدون نام

      سی سال کار کردم در رده بالای نیروی نظامی بوده ام امروز سرافکنده خانواده هستم با دو میلیون حقوق قبل از پرداخت وام ها ،که بهد از کسر انها چیزی باقی نمیماند . بعد میبینیم حقوقهای ۸۰ میلیونی ،خدا لعنت کند کسانی که حق بقیه با نام...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج