۳۲۶۷۵۰
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

روایتی از پیشنهاد دولت احمدی‌نژاد به آمریکا

دکترحسین راغفر اقتصاددان گفت: بنده اطلاع کامل دارم دولت احمدی‌نژاد در یکی از مذاکرات هسته‌ای به کشورهای غربی پیشنهاد مهمی داد که مورد پذیرش کشورهای غربی قرار نگرفت.

خبرگزاری آنا: دکترحسین راغفر اقتصاددان گفت: بنده اطلاع کامل دارم دولت احمدی‌نژاد در یکی از مذاکرات هسته‌ای به کشورهای غربی پیشنهاد مهمی داد که مورد پذیرش کشورهای غربی قرار نگرفت.

روزنامه آرمان نوشت؛ در اين پيشنهاد تمام امتيازاتي كه آقاي روحاني در مساله برجام به غربي‌ها داد وجود داشت و حتي بيشتر از آن هم وجود داشت.

اين پيشنهاد در مذاكرات استانبول و توسط آقاي سعيد جليلي رئیس تیم مذاکره کننده وقت مطرح شد. به آمريكايي‌ها پيشنهاد مي‌شود ايران در برابر برداشتن تحريم‌ها حاضر است سطح غني‌سازي خود را تا ۴ درصد كاهش بدهد و برخي از مراكز هسته‌اي خود را تعطيل کند و يا به حالت نيمه تعطيل دربياورد. با اين وجود اين پيشنهاد مورد قبول آمريكا قرار نمي‌گيرد. درباره دلايل پذيرفته نشدن پيشنهاد جليلي نيز تفسيرهاي متفاوتي وجود دارد كه جاي بحث و تامل دارد.

احمدي‌نژاد كه از مديريت اقتصاد كشور ناتوان و نااميد شده بود به يك باره با تحريم‌هاي گسترده بين‌المللي مواجه مي‌شود. اين مساله دولت دهم را در تنگنا و شرايط سختي قرار داده بود. در چنين شرايطي اتاق فكر دولت‌هاي نهم و دهم تصميم مي‌گيرد راه‌حل‌هاي برون رفت از بحران را بررسي كند. در نتيجه راه‌حل‌هاي مختلفي و از جمله دور زدن تحريم‌ها در دستور كار دولت احمدي‌نژاد قرار مي‌گيرد. يكي ديگر از اين راه‌حل‌ها پيشنهاد به كشورهاي۱+۵توسط سعيد جليلي در مذاكرات بوده است.

به همين دليل جليلي از طرف دولت احمدي‌نژاد به كشورهاي غربي در استانبول پيشنهاد مي‌كند كه ايران حاضر است در سياست‌هاي هسته‌اي خود بازنگري به وجود بياورد تا تحريم‌هاي بين‌المللي از بين برود. كشورهاي غربي حاضر نبودند با ‌دولت احمدی نژاد توافق كنند.

به همين دليل منتظر بودند تا دولت بعدي در ايران بر سركار بيايد تا دست به چنين توافقي بزنند. در آن مقطع زماني كشورهاي غربي هنوز نمي‌دانستند پس از احمدي‌نژاد چه كسي در ايران به قدرت خواهد رسيد. با اين حال اميدوار بودند شخصي در ايران به قدرت برسد كه مشي معتدل‌تري داشته باشد. دولت دهم در مذاكرات استانبول ماه‌هاي آخر خود را سپري مي‌كرد.

دولت‌هاي غربي نيز از اين مساله آگاهي داشتند به همين دليل اجازه دادند دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد به پايان برسد و سپس حاضر شدند با ايران مذاکره و سپس توافق كنند. تصويري كه احمدي‌نژاد از ايران در بين افكار عمومي جهان ساخته بود اجازه نمي‌داد كشورهاي غربي به وي و دولتش اعتماد كنند. به نظر من در شرايط كنوني رفع كامل تحريم‌ها با بازيگري آمريكا حداقل پنج سال به طول مي‌انجامد.

رفت و آمدهاي كشورهاي آسياي جنوب شرقي به ايران نشان‌دهنده اين مساله است كه تحريم ايران نه تنها براي كشورهاي غربي بلكه براي كشورهاي جنوب شرقي آسيا نيز مشكل آفرين بوده و اين كشورها تمايلي به ادامه تحريم‌هاي ايران ندارند. از سوي ديگر ادامه مذاكرات و تغيير دولت در ايالات متحده آمريكا تا حدود زيادي افق روابط ايران با كشورهاي غربي را مشخص خواهد كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      یعنی مسخره تر از این خبر تا حالا ندیده بودم.

      دولت تدبیر و امید که خودش میدونه در انتخابات بعدی شانسی نداره از همین الان جنگ روانی را شروع کرده.

      پاسخ ها

      • ali

        عمو کجایی زیاد رفتی فضا

        اگه جوک جدید دیگه هم داری بگو:)))

    • ارشین

      حالا همونا مخصوصا جلیلی ادعا میکنه برجام اله بله......
      چه ادم های ....ی داریم توی جامعه
      اگه اینا نبودن چه بسا کشور ما گلستان بود

    • بدون نام

      اون زمان دلواپسان متولد نشده بودند ؟

    • آگاهي

      خیالبافی درباره مذاکرات جلیلی در استانبول به روایت دروازه‌بان سابق تیم بوتان!

      حسین محمدی در یادداشتی نوشت:

    • کوروش

      بدتر از تحریم که نوعی بازی سیاسی می باشد بی اعتنائی بعضی از مسئولین به نوع زندگی مردم است !زندگی که نه! تلاش برای بقا !! مانند حیوانات در جنگل!؟؟ زندگی ما در ایران مانندراز بقا شده سناریوی که پایانی بر آن نیست الا مرگ زود هنگام ! نمونه آن تراکم بیمارستانها و تیمارستانها و قبرستانها. از نوجوانان و جوانان و میانسالها میشود نمودار گرفت! آخر تا کی ؟ جمعیت ایران با این رویگرد خودخواهانه دارد رو به پیری میرود!نسل جوان را دریابید

    • بدون نام

      چرا تهمت میزنین؟!
      احمدی نژاد گفت: اگه شک دارین بیاین با ما شریک بشین.

    • بدون نام

      چرا تهمت میزنین؟!
      احمدی نژاد گفت: اگه شک دارین بیاین با ما شریک بشین.

    • ایمان

      واقعا مسخره تر و چاخان تر از این خبر وجود نداره
      من شخصاَ پیگیر اخبار اون زمان بودم چنین چیزی وجود نداره دروغگوها
      تا کی میخواین دولت ... رو موجه جلوه بدین.
      تا کی میخواین از مرد بزرگی چون احمدی نزاد بد بگین؟؟؟
      تا کی میخواین دروغ بگین .....

    • بدون نام

      چرا دروغ می‌گویند من کارگردورمیدان هستم در دولت احمدی نژاد من صاحب ماشین شدم ولی در دولت روحانی باید بفرشم چون بخدا قسم دارم از گرسنگی میمریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج