۳۲۷۰۶۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
پ

کاهش ساعت کار زنان با شرایط خاص

به موجب قانون و به منظور تأمین امنیت شغلی مشمولان لایحه کاهش ساعت کار بانوان، کارفرمایان نمی‌توانند به صرف استفاده بانوان از مزایای کاهش ساعت کار یا مرخصی خاص، آنها را اخراج کنند.

خبرگزاری ایسنا: به موجب قانون و به منظور تأمین امنیت شغلی مشمولان لایحه کاهش ساعت کار بانوان، کارفرمایان نمی‌توانند به صرف استفاده بانوان از مزایای کاهش ساعت کار یا مرخصی خاص، آنها را اخراج کنند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی لایحه کمیسیون اجتماعی در ارتباط با کاهش ساعت کار زنان شاغل را که موادی از آن پیش از این به کمیسیون ارجاع شده بود، به تصویب رساندند که براساس آن ساعت کار بانوان شاغل که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید یا فرزند زیر ۶ سال یا همسر و فرزند معلول یا مبتلا به بیماری صعب العلاج هستند و یا زنان سرپرست خانوار بنا به درخواست متقاضی و تأیید مراجع ذیربط به ۳۶ ساعت در هفته تقلیل یافته و با حقوق و مزایای ۴۴ ساعت تعیین می‌شود.

تبصره ۱: تأیید میزان شدت معلولیت بر عهده سازمان بهزیستی است. همچنین زمان شروع و خاتمه کار برای اجرای این قانون با توافق طرفین می‌باشد و کارفرمایان بخش غیردولتی که شاغلینی با شرایط این قانون دارند از اعمال تخصیص پلکانی و یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند و بانوانی که بر اساس سایر مقررات از امتیاز کاهش ساعت کار بهره‌مند شده‌اند تا زمانی که از مقررات مذکور استفاده می‌کنند از شمول این قانون مستثنی هستند.

همچنین در صورتی که مشمولان این قانون همزمان شرایط استفاده از امتیاز مرخصی ساعتی شیردهی را داشته باشند یا همزمان دارای شرایط مختلف مصرح در این قانون باشند حق انتخابات یکی از امتیازات پیش‌بینی شده را دارند.

و بالأخره بر اساس تبصره دیگری در ذیل ماده واحده این لایحه به منظور تأمین امنیت شغلی مشمولان این قانون در دوران استفاده از مزایای دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان غیردولتی نمی‌توانند به صرف استفاده بانوان از مزایای کاهش ساعت کار آنها را اخراج کنند یا محل خدمت جغرافیایی آنها را تغییر دهند.

هرگونه اخراج،‌ جابجایی و استخدام جایگزین آنها ممنوع است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب ...یک کاری کوچکی در جهت اهمیت قایل شدن برای زنان انجام دادن هرچند که این کاهش ساعت کاری را دوباره در خانه به یچه وشوهر خدمت کنند !

    • Dr James Ludwig

      ایول دمتون گرم

    • بدون نام

      در مورد افراد شاغل خیلی راحت میتونند اخراج کنند به این بهانه نه به یه بهانه دیگه و در مورد افرادی که دنبال کار هستند مطمئنا با این شرایط استخدامشون نمی کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرگونه اخراج،‌ جابجایی و استخدام جایگزین آنها ممنوع است.

    • علی

      بسیارعالی،موفق باشید

    • بدون نام

      برای کارمند دولت تا شش سال 36 ساعت در هفته کار کنه کدوم میری قبول می کنه

    • بدون نام

      مگه خون خانما رنگین تره؟؟چی شد اون تساوی بین زنو مرد؟جامعه که هر روز به سمت زن سالاری بره به زودی نابود میشه.

      پاسخ ها

      • مريم

        شما مردا مگه بايد زايمان كنيد يا بچه شير بدهيد
        اگه اين قابليت را داريد بگيد تا به جاي ما شما ازين قانون استفاده كنيد.

      • بدون نام

        این نظر سخیف را نمیدادی می میردی؟

      • ناشناس

        حالا شما زیاد غصه تساوی رو نخور. تا اجرایی شدن این قانون تو ادارات خیلی فاضله است. مثل اجرای قانون 9 ماه مرخصی زایمان. اینهمه تو بوق و کرنا کردند که در جهت اشاعه فرهنگ فرزندآوری دارن مرخصی زایمان رو به 9 ماه تبدیل میکنند.... کو ؟؟؟ کی دیده؟ تا جایی که بنده که فقط شنیدم ولی ندیدم تو وزارت بهداشت احتمالا این طرح داره اجرا میشه. من که کارمن وزارت جهاد کشاورزیم و دوستام هم کارمند و دبیر آموزش پرورش هستند... هیچکدوم مرخصی 9 ماه ندیدیم. تازه همون 6 ماه هم با ترس و دلهره میریم مرخضی و بعدز برگشتنمون کلی شرایط به ضررمون میشه.

    • بدون نام

      بی عدالتی در کار نیست اول شرایط افرادی که شامل حال این قضیه هستن بخونید بعد قضاوت کنید.
      درضمن اگر قراربه کار باشه باور کنید حداقل ساعت مفید خیلی کمتر از این ها است حتی برای آقایون چون خیلی زمان هدر رفت داره مگه بعد از ساعت اداری چند ساعت مفید برای همه کارمندان می مونه اونم تازه اگر ترافیک بتونن فرار کنن و برسن خانه.
      عملا تو ایران با کارمند بودن به هیچ کار به درد بخوری نمیرسن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • آنیل

      یاشاسین ناز وطنیم....

    • ناز

      خانم کارمند هم که باشه همه مسئولیتهای خونه و بچه ها برعهده زن است و وظیفه زن می دانند حالا یک ساعت زودتر بره خونه کمی برای خانمها استا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج