اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۸۵۹۴
۷ نظر
۵۰۱۲
۷ نظر
۵۰۱۲
پ

دلیلی روشن برای اینکه روحانی باید بماند

مصطفی داننده در یادداشتی در عصر ایران نوشته است: صادق زیباکلام در جریان مناظره با عبدالرضا داوری - از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد - در مورد آینده سیاسی حسن روحانی گفته است: «شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند که من رسالتی داشتم به نام برجام که آن را انجام دادم. بنابراین در تکلیفی که مردم بر عهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه‌ای به کاندیدا شدن ندارم.»

مصطفی داننده در یادداشتی در عصر ایران نوشته است: صادق زیباکلام در جریان مناظره با عبدالرضا داوری - از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد - در مورد آینده سیاسی حسن روحانی گفته است: «شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند که من رسالتی داشتم به نام برجام که آن را انجام دادم. بنابراین در تکلیفی که مردم بر عهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه‌ای به کاندیدا شدن ندارم.»

به نظر می‌رسد نکته‌ای که آقای زیباکلام به آن توجه نکرده، این مسأله است که اتفاقاً مهم‌ترین رسالت روحانی دوران پسابرجام است. مردم به روحانی رأی ندادند که تنها برجام را به سرانجام برساند، بلکه به او رأی دادند تا به‌واسطه برجام مشکلات کشور را حل کند. حالا نمی‌شود به‌واسطه اینکه مشکلاتی پیش روی دولت است بگوییم روحانی نامزد نشود و به جای او دیگری نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. به عبارت دیگر برجام «مقدمه» بود و ورود به «ذی المقدمه»، هم حق روحانی است و هم انتظار مردم از او.

حالا که بحث فوتبال در کشور داغ است، برای درک بهتر این مسأله می‌شود از این ورزش مثال آورد. حال امروز روحانی مثل عبدالله ویسی در ایران یا رانیری در انگلستان است. کمتر کسی فکر می‌کرد توافق هسته‌ای حاصل شود، اما اتفاق افتاد، درست مانند قهرمانی استقلال خوزستان و لسترسیتی.

این دو تیم بعد از قهرمانی به دنبال حفظ سرمربی خود هستند چون معتقد‌ند این دو به دلیل شناخت درستی که از تیم‌هایشان دارند می‌توانند در سال آینده و در مسابقات قهرمانی اروپا و آسیا تیم خود را هدایت کنند. هیچ‌کس از رفتن این دو سخن نمی‌گوید بلکه معتقد هستند مدیران استقلال خوزستان و لسترسیتی باید این دو مربی را حفظ کنند و حتی تیم‌های خود را بیشتر تقویت کنند.

حالا چرا زیباکلام معتقد است روحانی باید کار را به دیگری بسپارد، جای سؤال است. روحانی در حال حاضر مانند سرمربی‌ای است که توانسته‌ است با همکاران خود برجام را فتح کند. او بهتر از هر فرد دیگری نقاط قوت و ضعف برجام را می‌شناسد و می‌تواند بر اساس آن برنامه‌های کشور را مدیریت کند. این حسن روحانی بود که با شعار «تغییر» توانست سایه تحریم را از سر ایران بردارد و درهای کشور را به سوی جهان باز کند.

کمی تصور این معنا سخت است، حالا که برجام به سرانجام رسیده از روحانی بخواهیم کنار برود و کار را به دست دیگران بسپارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود این مسأله است که روحانی با توجه به تجربه چهارساله ضربه‌گیرتر از عارف و ظریف در برابر دلواپسان است؛ آن‌هم دلواپسانی که بعد از برجام تنها پایگاه خود یعنی مجلس را نیز از دست داده‌اند. نه عارف و نه ظریف نمی‌توانند در برابر هجمه جای مخالفان بایستد. روحانی با تجربه ۲۵ سال کار "ملی و امنیتی" به ریاست جمهوری رسید. او ساختار قدرت در ایران را می‌شناخت به همین دلیل توانست به خوبی برجام را مدیریت کند. به‌واسطه همین تجربه نیز می‌تواند دوران پسابرجام را تقویت کند.

با توجه به این مسائل و با وجود تمام سختی‌ها به نظر می‌رسد روحانی از معدود مدیرانی است که می‌تواند مسیر برجام را به فرجام برساند. روحانی باید بماند و دولت قدرتمندتری را در چهار سال دوم تشکیل دهد. دولتی که مملو از ژنرال‌هایی باشد که بتوانند در کنار فرمانده کل دولت، پسابرجام را مدیریت کنند.

چهار سال دوم، وقت برداشت دستاوردهای برجام است. پس اجازه بدهیم روحانی با فراغ بال مسیری را که رفته ادامه دهد و بعد از پایان دوران دوم ریاست جمهوری او، به فکر جانشینی برایش باشیم که بتواند مسیر برجام را ادامه دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هه، بیا من هزارتا دلیل بیارم همین 4 سال هم زیادیش بود، رکود، گرانی، بیکاری کشور رو گرفته

    • بدون نام

      خب بقیه حرفها و وعدهای ایشان چی ؟؟؟
      فشار گرانی کمر مردم حقوق بگیر را شکسته.
      ما که به وی رای دادیم و گول فیلم آقای خاتمی را خوردیم که باند های قبلی دوباره برای بخور بخور هجوم اوردند با امثال پرونده هایی نظیر حقوق بالا در بیمه به روحانی رای نمیدهیم و قطعا شانسی نخواهد داشت.
      کافی است جناح معروف به اصولگرا کمی با آزادی های فردی و اجتماعی مردم در قرن 21 راه بیاید،و از تحجر دور شود انوقت خواهید دید که آرا به کدام سو سرازیر میشوند

    • پورمحمدی

      کاملا معلومه که نگارنده این نوشته خواسته سریعا یه جوری حرف زیبا کلام رو ماست مالی کنه ویا بهش گفتن بنویس که ماست مالی بشه !!!
      وچون دست پاچه بوده به زیبایی هرچه تمام تر هم روحانی رو تخریب کرده هم برجام هم عارف هم ظریف رو !!!!
      کاش عقلها وذهنهای اینگونه افراد با باد کار نمیکرد!!!
      دوران پسابرجام را مگر همین روحانی و دولت نساختند؟ مگر این هم مثل خود برجام فقط یک واژه ی تنها بدون هیچ حضور فیزیکی نیست؟ تعریف پسا برجام را کدام یک از دولتیان ارائه داده اند که به امید پسابرجام باردیگر روحانی را انتخاب کنیم؟
      خنده دار ترین قسمت این نوشته مقایسه روحانی با عبدالله ویسی در ایران یا رانیری در انگلستان بود!!!!!
      به دو دلیل بیسوادی نویسنده این مطلب در این مثال بیداد میکند.
      اول این دومربی برنده قطعی بازیها ولیگ بودند بی چون وچرا . آیا روحانی هم برنده بی چون وچرای برجام بود؟!!!
      دوم اینکه خود نگارنده هم به ناتوانی روحانی کاملا واقف بوده وقتی گفته کمتر کسی فکر میکرد توافق هسته ای حاصل شود!!!
      به فرض محال هم آنچه ایشان گفته اند درست ومانند مربیان فوق الذکر باید روحانی وتیمش هم حفظ شوند آن هم به قول خود نگارنده برای تقویت تیم. روحانی چه برنامه ای برای تقویت پسا برجام دارد؟ اوکه فکرش را هم نمیکرد رای بیاورد و دست به دامن شعارهایی شد که حتی یک مورد تاکید میکنم حتی یک مورد!!! آن هم عملی نشد چه برنامه ای میتواند برای پسا برجام داشته باشد؟ فقط با دولت مردان وامثال هاشمی بگویند آی مردم به خدا برجام خوب است؟!! باحلوا حلوا کردن دهان شیرین میشود؟
      نکته جال دیگر اینکه زیبا کلام وقتی مانند بر دیگران میتازد دکتر است واهل فهم وشجاع !!! اما اینجا به بیراه رفته است!!!!
      کاش کسی نویسنده این مطلب را از خواب بیدار کند!! دیر شد ها!!! سه سال گذشت!!!
      البته اگر خودش را به خواب نزده باشد که دیگر محال است بیدار شود!!!

    • ابي

      رفتن روحاني يعني از دست دادن همه اون هزينه هايي كه تو چهار سال قبل كرديم تا به يه نتيجه اي برسيم ، تازه بايد فرصت بديم تا به شعارهاي اصليش عمل كنه بابا كشورمونه شوخي كه نيست باشگاه فوتبال نيس كه تا ٤تا بازي ببازه سر مربي عوض كنيم كه همه ميدونن اينكار اشتباه محضه

    • بدون نام

      ای آقا زاده ها شما همیشه شکم سیر هستید برجام مکنید ورجا میکنی درجا مزنید یک کم به فکر فقرا بدبخت باشید امام خمینی عزیز آمد به داد مملکت برسد انقلاب کردیم شهید دادیم رهبر عزیز هرچه می گوید گوش کنید نه فقط برای مقام خود دعوا را بندازید هرکس دزدی کند خود تان می بینید خدا ابروش می برد دیگر احتیاجی نیست شما تبلیغات کنید من خودم یک نفر کارگر ساده برای نان شب مانده ام بخدا قسم این حقیقت است

    • رسول

      این دیگه چه مقایسه ای.اگه بنا به مقایسه است باید دولت رو با استقلال اهواز قیاس کنی بی سلیقه.

    • مرتضی

      چرا مثال ورزشی و انقد بی ربط می زنید؟ چرا این همه راه تا انگلیس میرید برا مثال؟
      چند سال پیش کسی توی ایران خودمون با امید واهی فتح الفتوح نصف مملکت رو به باد داد، هیچی به دست نیاورد و به خودش میبالید برای کارش. عباس میرزا از خاندان منحوس قاجار.
      امروز اگه میخواید روحانی رو با کسی مقایسه کنید بهترین گزینه عباس میرزاس نه عبدالله ویسی و رانیری. اینا فاتح هستن، نه بازنده ای که ژست فاتح بودن گرفته پس برای مقایسه مناسب نیستن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج