adexo3
۳۳۱۵۰۹
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

رونمایی از جام زرین هزاره پیش از میلاد

جام زرین یا گنجینه کلاردشت با قدمت هزاره اول پیش از میلاد در موزه تاریخ شهر ساری به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی به نمایش درمی‌آید.

خبرگزاری مهر: جام زرین یا گنجینه کلاردشت با قدمت هزاره اول پیش از میلاد در موزه تاریخ شهر ساری به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی به نمایش درمی‌آید.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: جام زرین کلاردشت که به گنجینه کلاردشت معروف شد در سال ۱۳۱۸ هـجری شمسی مقارن با اوایل حکومت رضاشاه پهلوی، در هنگام پی‌کنی به‌منظور احداث قصر اجابیت بر فراز گنج تپه واقع در محدوده روستای اجابیت کلاردشت، کشف شد.

رونمایی از جام زرین هزاره پیش از میلاد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بابیان اینکه اشیاء مکشوفه در ابتدا به‌عنوان پشتوانه اسکناس، به خزانه بانک ملی تسلیم و سپس در سال ۱۳۲۲ به موزه ایران باستان (موزه ملی ایران) تحویل شد افزود: در بین اشیاء مکشوفه از کلاردشت، جام زرین از ارزش بسیار بالایی برخوردار و در بین موزه‌های دنیا شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: این جام استوانه‌ای شکل، با نقش سه شیر و سرهای برجسته که به روش چکش‌کاری و پرچ ساخته‌شده است، ازلحاظ تکنیک به‌کاررفته و هنر فلزکاری، قابل‌مقایسه با جام مشهور مارلیک است.

بزرگ نیا افزود: جام کلاردشت به‌عنوان پیش‌قراول هنر فلزکاری در دوره هخامنشی، بیانگر فرهنگ و هنر پیشرفته منطقه در هزاره اول پیش از میلاد و مجموعه متنوع آن در ارتباط گسترده با مناطق باستانی مارلیک گیلان، حسنلو آذربایجان، سیلک کاشان و نیز لرستان است.

گفتنی است نمایش جام زرین کلاردشت عصر دوشنبه سوم خردادماه رأس ساعت ۱۸ در موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) برگزار می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      هنر نزد ایرانیان است وبس.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج