۳۳۱۹۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رد ادعای حضور ملا اختر منصور در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مرتبط با امنیت، نقل و انتقال و صدور روادید حجاج ایرانی، برگزاری مراسم حج امسال عملا دچار مشکل شده است.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مرتبط با امنیت، نقل و انتقال و صدور روادید حجاج ایرانی، برگزاری مراسم حج امسال عملا دچار مشکل شده است.

حسین جابری انصاری در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه سوم خرداد) برگزار شد با بیان اینکه امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است اظهار کرد: بدون توافق و بدون سیاست اجماعی میان کشورهای منطقه در زمینه مقابله با تروریسم و افراط گرایی، امکان برقراری امنیت و ثبات پیرامون منطقه ما حاصل نمی شود.

وی در ادامه در رابطه با تعیین تکلیف برگزاری مراسم حج امسال نیز با بیان اینکه "تامین امنیت و صدور روادید حجاج ایرانی" مصادیق کارشکنی عربستانی ها در مذاکرات بوده است گفت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مرتبط با امنیت، نقل و انتقال و صدور روادید حجاج ایرانی، برگزاری مراسم حج امسال عملا دچار مشکل شده است.

جابری انصاری تروریسم و افراط گرایی را منشا بی ثباتی، به هم ریختگی و مشکلات منطقه دانست.

*عربستان سد عن سبیل الله کرده است/در زمین طرف مقابل بازی نمی کنیم

خبرنگاری پرسید پس از منتفی شدن موضوع حج امسال به خاطر کارشکنی سعودی ها شاهد مواضع گستاخانه تر آنها هستیم. نماینده دولت سعودی در سازمان ملل ایران را متهم به فرقه گرایی کرد و مالدیو به تحریک عربستان روابط خود را با ایران قطع کرد و در دو سه روز گذشته هم شاهد این بودیم که مفتی کل سعودی، ایرانیان را نجس و دشمن پیامبر و بیت الله الحرام اعلام کرد. تا چه زمانی پاسخ ایران به عربستان مسالمت آمیز خواهد بود و چه زمانی سعودی ها پاسخ تند و قاطعی از سوی ایران دریافت خواهند کرد؟

جابری انصاری پاسخ داد: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی، در زمینه مسایل اساسی مرتبط با امنیت حجاج ایران و نقل و انتقال حجاج ایران و صدور روادید برای آنها عملا دچار مشکل شده است.

وی افزود: ما بر اساس این که حج یک فریضه واجب اسلامی است، وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری انجام این فریضه بوده که با حداکثر خویشتنداری، این موضوع و جنبه های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد، مسئول سد عن سبیل الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود. اما این که سیاست ما در ارتباط با عربستان چگونه است؛ بنا نیست که جمهوری اسلامی ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند.

جابری انصاری اظهار داشت: دولت عربستان تشدید تنش و درگیری ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدفگیری خود در سیاست خارجی انتخاب کرده و ایران به دنبال گسترش همکاری ها و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه پیرامونی خود است.

* رد ادعای حضور ملا اختر منصور در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه های عربی مبنی بر حضور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان در ایران اظهار داشت: مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.

وی درخصوص کشته شدن این فرد نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

* سفر مودی و غنی به تهران

جابری انصاری در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص سفر نخست وزیر هند به ایران اظهار داشت: این سفر از دیروز آغاز شده است و امروز برنامه‌های رسمی ایشان انجام می‌شود.

وی سفر نارندا مودی به ایران را سفری مهم توصیف کرد که اهمیت آن هم به لحاظ روابط تاریخی دو کشور و هم اهمیت هند در منطقه و جهان و نیز هدفگیری‌های مشخص اقتصادی است که در دستور کار این سفر قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تا قبل از تحریم، ایران دومین تامین کننده نفت هند بود و در شرایط پسابرجام حرکت به سمت اعاده همکاری‌های سابق در دستور کار دو کشور است.

وی از امضای 14 سند همکاری بین دو کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این سفر منشاء برکات و نتایج واقعی در حوزه‌های مشترک از جمله در حوزه نفت و انرژی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد: همزمان با سفر مودی به تهران، سفر رییس‌جمهور افغانستان هم امروز در جریان است و اجلاس سه جانبه رییس‌جمهور ایران، نخست وزیر هند و رییس‌جمهور افغانستان با مرکزیت بندر چابهار به‌عنوان بندری که نقش مشترک در تبادلات سه کشور خواهد داشت، برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: این توافق درباره چابهار منشاء گسترش همکاری‌های سه کشور باشد.

به گفته جابری انصاری، چنین تحولاتی دارای تاثیرات گسترده داخلی و توسعه متوازن کشور خواهد بود که از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پیشنهاد روسیه مبنی بر نشست گفت‌وگوهای صلح چهارجانبه افغانستان با حضور ایران، روسیه و هند اظهار داشت: ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات و گسترش امنیت در افغانستان استقبال می‌کند و در صورتی که چنین پیشنهادی مورد توجه افغانستان و دیگر کشورهای موثر باشد، ایران هم از آن استقبال خواهد کرد.

* الجبیر و طرح «ب»

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اجرای طرح ب در سوریه اظهار داشت: بحران سوریه و تشدید آن به سمت یک بحران حل ناشدنی نتیجه اجرای طرح‌های (الف، ب، ج و د) کشورهایی مثل عربستان سعودی است. کشوری که موجب تشدید این بحران و حرکت آن به سمت یک بحران حل ناشدنی و در نتیجه منشاء بی‌ثباتی در منطقه و جهان شد و ضررهای آن به همه ملت‌های جهان رسیده است.

به گفته جابری انصاری، کشوری که تاثیر اساسی در این اتفاقات داشته، راه‌حل‌های آن هم در مسیر تشدید بحران خواهد بود.

وی یادآور شد: حل بحران سیاسی تنها گزینه فراروی سوریه است و این راه‌حل سیاسی منوط به این است که منشاء تهدیدات یعنی تروریسم و افراط‌گرایی مورد اهتمام همه کشورها قرار گیرد و در پرتو آن مسایل دیگر مورد پیگیری قرار گیرد و مسیری طراحی شود که متضمن مراجعه به ملت سوریه به‌عنوان حکم باشد تا در انتخابات آزاد، رقابتی و دموکراتیک نظر خود را بیان کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ادامه راه‌حل‌های سابق منشاء بحران بوده و تنها به تشدید و گسترش ابعاد ناامنی و بی‌ثباتی در جهان منجر خواهد شد.

* سفر ظریف به 4 کشور اروپایی

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: وزیر امور خارجه به زودی به به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهد کرد. در این سفر مجموعه ای از رایزنی های دیپلماتیک برای گسترش همکاری با این کشورها و همچنین سخنرانی ها و دیدارهایی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: به زودی سفر دیگری به برخی دیگر از کشورهای اروپایی انجام می شود که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته جابری انصاری سفر وزیرامور خارجه به چهار کشور اروپایی در هفته آتی و به مدت پنج روز خواهد بود.

*سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اظهارات حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر در لبنان اظهار داشت چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک ایران و در منطقه تحت سیطره فالانژها که همپیمان صهیونیست ها بودند ربوده شدند.

به گفته جابری انصاری، هر چهار دیپلمات ایرانی هنگام ربایش زنده بودند و در درگیری ربوده نشدند و در منطقه ای بدون درگیری از ماشین ها پیاده و تحویل رژیم صهیونیستی شدند.همه شواهد و قرائن در ابتدای حادثه حاکی ازاین است و هر امر خلاف این مسئله نیازمند قرائن و شواهد و بینات است.

وی گفت تا ادله و شواهد وضعیت دیگری برای دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران ارائه نشود طبیعی است که هر چهار دیپلمات در همان وضعیت ربوده شده هستند و مسئولیت آن متوجه رژیم صهیونیستی است که همپیمانانش این دیپلمات ها را ربوده و تحویل رژیم صهیونسیتی داده اند.

* سامانه موشکی ایران در رومانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص استقرار سامانه موشکی آمریکا در رومانی اظهار داشت: هر اقدامی که متضمن خطرات و تهدیدات به سمت ایران باشد مطرود و ناپذیرفتنی است.
جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و تاریخ بیش از دو سده اخیر ایران نشان داده است که هیچ اقدام تهاجمی علیه هیچ کشور منطقه و جهان انجام نداده است و بالعکس هدف توطئه ها و حملات مختلفی بوده که پاره های سرزمینی ایران را جدا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی است و برای حفظ امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی از سوی دولت هایی که منشا تهدیدات علیه امنیت ملی و منافع ایران باشد از سوی ایران پذیرفتنی نیست.

*پیشنهاد آمریکایی ها برای گشایش معاملات دلاری

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهاد آمریکایی ها برای مذاکره با ایران و گشایش معامله های دلاری در ازای مذاکرات در خصوص برنامه موشکی ایران اظهار داشت: این سنخ گزارش ها رسانه ای است. چنین امری در گفت و گوهای رسمی اتفاق نیفتاده است. برنامه موشکی جمهور اسلامی ایران برنامه ای مبتنی بر منظومه دفاعی است و بر اساس نیازهای امنیت ملی این برنامه تنظیم می شود و امکان توافق درباره آن با هیچ کشوری وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد منظومه دفاعی موشکی مرتبط با نیازهای دفاعی ایران است و هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری ایجاد نمی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج