adexo3
۳۳۲۰۲
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

زلزله زدگان در محاصره سرمای زیر ۲۰ درجه

عليرغم گذشت ۵۰ روز از وقع زلزله آذربايجان‌ شرقي وعده مسولان مبني بر تحويل مسكن تا قبل فصل سرما زير خروارها آوار دفن شده است و حالا زلزله‌زدگان بايد خود را آماده تحمل سوز سرماي منفي ۲۰ درجه زمستان‌هاي منطقه ارسباران يا مهاجرت اجباري از زادگاه خود كنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: عليرغم گذشت ۵۰ روز از وقع زلزله آذربايجان‌ شرقي، وضعيت مسكن همچنان دغدغه اصلي زلزله‌زدگان منطقه ارسباران بوده و وعده مسولان مبني بر تحويل مسكن تا قبل فصل سرما زير خروارها آوار دفن شده است و حالا زلزله‌زدگان بايد خود را آماده تحمل سوز سرماي منفي ۲۰ درجه زمستان‌هاي منطقه ارسباران يا مهاجرت اجباري از زادگاه خود كنند.

سرما همچنان ميدان‌دار وضعيت فعلي منطقه ارسباران بوده و لبخند‌ تلخش بدرقه راه مسئولان ذيربط است.

۵۰ روز پيش زلزله‌اي به بزرگاي ۶.۴ در مقياس ريشتر راس ساعت ۱۶:۵۳ شهرستان اهر و به فاصله زماني ۱۰ دقيقه بعد زلزله ديگري به بزرگاي ۶.۲ در مقياس ريشتر اين شهرستان و شهرهاي هريس، ورزقان و روستاهاي تابعه را لرزاند كه بر اساس آمار رسمي اعلام شده از سوي مسئولان ۲۳۲ كشته و يك هزار و ۳۸۲ زخمي حاصل اين حادثه بود.

بماند كه رقم قطعي از سوي مسئولان مختلف متفاوت بود به طوري كه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در صحن علني مجلس ضمن ارائه گزارش تعداد كشته‌ها را ۳۰۶ نفر اعلام كرد.

به محض وقوع حادثه زلزله اخير، اكثر مسئولان كشوري و لشگري با حضور در اين منطقه وعده و وعيدهاي مبني بر ساخت‌و‌ساز و تهيه مسكن مسكوني تا قبل از شروع فصل سرما دادند ولي بعد از گذشت ۵۰ روز بخش عمده‌اي از اين وعده‌ها محقق نشده است و امروز و حتي پيش از رسيدن زمستان، سوز سرما در منطقه بيداد مي‌كند.

مهم‌ترين مشكل و دغدغه‌ نه تنها مردم زلزله‌زده بلكه كل كشور عدم وجود سرپناهي مطمئن و امن در آستانه فصل سرما است كه كماكان وعده و وعيدها در خصوص به سرانجام رساندن اين امر، مسئله داغ و روز مردم منطقه ارسباران به شمار مي‌رود.

روستاي گوئيج يكي از روستا‌هاي تابعه شهرستان هريس است كه روند ساخت و ساز مسكن در آنجا صرفا در حد انجام عمليات فونداسيون بوده و با فرض اينكه از امروز به بعد با توان صد‌درصد نيز كار كنند قطعا تا آغاز فصل سرما مسكن زلزله‌زدگان آماده نخواهد شد چرا كه آوار برداري به صورت صددرصد انجام نشده و ساير مراحل ساخت مسكن از قبيل پي‌كني ، پي‌ريزي و .... كماكان دست نخوره باقي مانده است.

روستاهاي شاملو، سرند، افشرد و پيرداغي نيز از جمله روستاهايي است كه ظاهرا ماشين آلات و مصالح ساختماني در آن‌ها ديده مي‌شود ولي روند ساخت مسكن در مراحل ابتدايي بوده و تا اتمام كار فاصله خيلي زيادي وجود دارد.

ناگفته نماند در كنار دستگاه‌هاي اجرايي ساخت و ساز مسكن، اردو‌هاي دانشجويي و اكيپ‌هاي داوطلب هلال احمر نيز ديده مي‌شود كه پابه‌پاي دست‌اندركاران ذيربط به ساخت‌ و ساز مسكن زلزله‌زدگان كمك مي‌كنند.

گروه داوطلب هلال احمر استان كرمانشاه از جمله اين گروه‌ها بود كه در روستاي گوئيج به فعاليت مشغول بودند.

روستاهاي مرزنق، باجاباج، چوپانلار، چاي كندي، زرنگ آباد، زغن آباد، شيخملو از ديگر روستاهايي بود كه در مسير بازديد ما صرفا اسم و رسمي از ساخت مسكن يدك مي‌كشيدند و تا تحويل مسكن به زلزله‌زدگان فصل سرما عملا بار و بند خود را از منطقه جمع خواهد كرد.

عدم مديريت صحيح از جمله مشكلاتي بود كه مردم آن را به عنوان دليل اصلي تاخير در ساخت و تحويل مسكن به زلزله‌زدگان عنوان مي‌كرد.

جمله "روند ساخت مسكن رضايت بخش نيست" بيشترين جمله‌اي بود كه از زبان مردم زلزله‌زده روستا‌هاي مختلف منطقه ارسباران مي‌شد شنيد كه نگراني فصل سرما آن‌ها را به تكرار اين جمله وا داشته بود.

منطقه ارسباران به عنوان منطقه كوهستاني شمال‌غرب كشورمان يكي از سردسيرترين مناطق آذربايجان‌ شرقي به شمار مي‌رود كه از هم‌اكنون سوز سرماي شكننده آن مردم را به نگراني وا داشته است و قطعا تا روزهاي آينده وضع موجود از اين وخيم‌تر خواهد شد.

روستاهاي دامن‌آباد‌، خرمالو، پيريوسفيان و خرم‌آباد از توابع شهرستان اهر از ديگر روستا‌هاي زلزله‌زده هستند كه عدم مديريت صحيح و رسيدگي به موقع روند ساخت و ساز مسكن را به صورت خيلي كند پيش برده است.

رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي كه مسئوليت تمام مراحل آماده سازي و ساخت مسكن مسكوني براي زلزله‌زدگان، پناهگاهي براي احشام و آواربرداري را مجموعه متبوعش عهده دار شده است درحالي سخن از اتمام آوار برداري به صورت كامل مي‌زند كه در بسياري از نقاط دور و نزديك روستاهاي زلزله‌زده آوارزلزله كماكان به چشم مي خورد كه از جمله اين روستاها خرم‌آباد، پيريوسفيان، باجاباج و... است.

در صورتي كه طبق وعده هر يك از مسئولين در حوزه‌هاي مختلف كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان طبق برنامه‌ريزي صورت مي‌گرفت قطعا در حال حاضر سرما بازي‌گردان صحنه زلزله نبود.

در حالي مردم زلزله‌زده شهرستان اهر، هريس و ورزقان و روستاهاي تابعه با سرماي منطقه كوهستاني آذربايجان‌شرقي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه نگراني عدم توجه كافي مسئولان در ساخت و تحويل مسكن در آستانه فصل زمستان آنها را بيش از پيش نگران كرده است به طوري كه معتقدند اگر زلزله ما را نكشت قطعا سرما ما را خواهد كشت.

مسئولان حوزه مربوطه كه تجربه مديريت چند زلزله از جمله زلزله بم را در كارنامه خود را دارند بايد با هماهنگي و بدور از هرگونه تك قطبي عمل كردن مهمترين دغدغه خود را رسيدگي به وضعيت زلزله‌زدگان از جمله سرپناهي امن و دائم براي ساكنين مناطق بدانند.

يكي از مهمترين دغدغه‌ها و مشكلاتي كه روز به روز باعث نگراني مردم در اين مناطق مي‌شود مسئله سرويس‌هاي بهداشتي از جمله حمام براي بانوان است.

اگر در طول ۵۰ روز گذشته در شرايط مختلف قادر بودند به هر طريقي استحمام كرده و به وضعيت بهداشتي خود برسند قطعا در چند روز آينده اين كار ميسر نخواهد شد چرا كه سرماي سخت منطقه كوهستاني آذربايجان اجازه چنين كاري را نداده و در چادر نيز عملا امكانپذير نخواهد بود.

در پايان پيشنهاد مي‌شود مسئولان قبل از هر كاري اقدام به تهيه حمام‌هاي سيار كرده و آنها را در اختيار روستاهاي زلزله‌زده قرار دهند تا مردم اين مناطق فارغ از مسئله بهداشتي به وضعيت عمومي خود رسيدگي كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هنگامه

      به کجا داریم میریم؟خدایا به داد برس.امان امان....دیگه خسته شدیم! از اینهمه مصیبت و اینهمه تنهایی.کجا هستن پولدارهای بیدرد؟!!! مجله نظرم رو جذف نکن.

    • غريبه

      چرا آخه پس اين مردم و مسئولان كجان؟
      تورو خدا آدمييت داشته باشين

    • kaveh

      متاسفانه مسئولان ما رکورد گینس رو تو وعده وعید دادن شکستن

    • بدون نام

      ;((

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج