۳۳۲۸۸۶
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

چرا تورم اردیبهشت منفی شده است؟

یک اقتصاددان معتقد است دلایل متعددی از جمله بلاتکلیفی‌های مربوط به برجام و تردیدهای مربوط به بودجه‌ سال ۱۳۹۵، تورم منفی اردیبهشت ماه سال جاری را رقم زده است.

خبرگزاری ایسنا: یک اقتصاددان معتقد است دلایل متعددی از جمله بلاتکلیفی‌های مربوط به برجام و تردیدهای مربوط به بودجه‌ سال ۱۳۹۵، تورم منفی اردیبهشت ماه سال جاری را رقم زده است.

حجت الله میرزایی، اقتصاددان ، درباره منفی شدن تورم ماهانه در اردیبهشت ماه و احتمالات مطرح شده از سوی عده‌ای مبنی بر اشتباه بودن این آمار، بیان کرد: منفی شدن تورم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ بعید نیست و به احتمال زیاد آمار ارایه شده صحیح است. در واقع اگر تاکنون نرخ‌های تورمی که از سوی مرکز آمار ایران ارایه می‌شود، پذیرفته شده باشد قاعدتا نرخ تورم منفی اردیبهشت هم باید پذیرفته شود.

او درباره تاثیرات تورم ماهانه منفی توضیح داد: کاهش قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت نسبت به فروردین نشانه‌ دوران رکود اقتصادی است. تورم منفی در کنار شاخص‌هایی مانند تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و... نشانه‌های خوبی نبوده و بیانگر آن هستند که تولید در وضعیت رونق اقتصادی قرار ندارد.

این مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: با توجه به این شرایط، گر چه تاکنون سیاست‌های مقابله با تورم دولت موفق بوده است، ولی لزوما ادامه‌ این سیاست‌ها به نفع اقتصاد کشور نیست و ممکن است به تعمیق رکود دامن بزند.

وی همچنین بیان کرد: البته درباره‌ تورم اردیبهشت به یک نکته باید توجه کرد و آن این است که معمولا نرخ تورم در فروردین و اردیبهشت هر سال نسبت به ماه‌های دیگر پایین‌تر است به این دلیل که در شروع سال هنوز معاملات رونق نگرفته است.

میرزایی عنوان کرد: در نظر داشته باشید که شرایط در سال ۱۳۹۵ متفاوت با سال‌های قبل هم بوده‌ است از این جهت که مثلا در ابتدای سال تکلیف بودجه سال ۱۳۹۵ روشن نشده بود و سال با تردیدهایی نسبت به بودجه‌ ۱۳۹۵ و همچنین برخی بلاتکلیفی‌های برجامی آغاز شد، بنابراین این موارد نیز مزید بر علت شده و تورم منفی ازدیبهشت ماه را رقم زده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو این مملکت دیگه نمی شه زندگی کرد . لابد اقتصاد ایران یکی از بهترین اقتصاد های دنیاست .

    • میرزا

      اینکه چرا نداره، شده که میشه

    • سعید

      ماها کلا بدبین شدیم، باید چند سالی تورم حدود ۷ درصد بمونه تا مردم باورشون بشه. مثل ترکیه که چند سال پیش تورم ۵۰ درصدی داشت الان تورم ۵ درصدی داره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج