۳۳۴۸۲۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

دردسرهای عطسه و سرفه در فضا

به رغم اینکه در فیلم‌های علمی-فضایی فضانوردان هیچ وقت عطسه نمی‌کنند اما در دنیای واقعی این طور نیست. آن‌ها عطسه می‌کنند و آب بینی‌شان هم سرازیر می‌شود.

ایسنا: به رغم اینکه در فیلم‌های علمی-فضایی فضانوردان هیچ وقت عطسه نمی‌کنند اما در دنیای واقعی این طور نیست. آن‌ها عطسه می‌کنند و آب بینی‌شان هم سرازیر می‌شود.

دردسرهای عطسه و سرفه در فضا

فضاپیمای آپولو که فضانوردان آمریکایی را در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به ماه فرستاد یک فضایپمای پیشرفته با انبوهی از پیچ‌ها، سیم‌ها و مدارها بود. با این حال سخت است تصور کنیم که سه مرد تقریبا ۱۱ روز را در اتاقک این فضاپیما در داخل یک کپسول فضایی کوچک سپری کردند. حالا تصور کنید که هر سه فضانورد داخل آن به طور همزمان بیمار شوند و شروع به عطسه و سرفه کنند. اما این چیزی بود که در سال ۱۹۶۸ وقتی که کارکنان آپولو ۷ فضاپیما را در مدار زمین امتحان می‌کردند اتفاق افتاد. فرانک بورمن در آپولو ۸ در اولین ماموریت فضایی انسانی به ماه استفراغ کرد و دچار اسهال شد.

تمام این حوادث در محدوده فضاپیما یا در جریان قدم‌زنی در فضا در حالی که فضانوردان کلاه ایمنی بر سر دارند رخ می‌دهد. چیزهایی که باعث می‌شود یک فضانورد در فضا عطسه کند درست همان‌هایی است که باعث عطسه کردن ما بر روی زمین می‌شود.

عطسه کردن اصلا چیز بدی نیست، بلکه حفره‌های بینی را با جریانی از آب و موکوس تمیز می کند و مثل سرفه و استفراغ باعث می‌شود بدن ما از شر چیزهایی که ما را بیمار می‌کنند راحت شود. با این حال عطسه تا انداز‌ه‌ای ناخوشایند است و در فضا حتی ناخوشایندتر هم می‌شود. به این دلیل که کپسول فضایی و ایستگاه‌های فضایی مثل پتری دیش‌های میکروگراویتی غول‌پیکر هستند. شرایط اقامتگاه همراه با میکروگراویتی یک محل مطلوب برای میکروب‌ها فراهم می‌کند.

محققان می‌گویند عطسه‌ها و سرفه‌ها می‌توانند برای یک ماموریت فضایی طولانی مدت فاجعه بار باشند. یک بیماری یا عفونت دوره‌ای طولانی مدت در یک فضانورد می‌تواند به سادگی در فضای بیرونی مجددا بیدار شده و کل کارکنان را درگیر کند.

دیو ولف که یک فضانورد کهنه‌کار است تاکنون چندین بار در حالی که در خارج از سفینه فضایی بین‌المللی پرسه می‌زده عطسه کرده است. او می‌گوید وقتی مجبورید عطسه کنید بهتر است سر خود را کج کنید و گرنه دید خود را از دست می‌دهید و بعد از آن هیچ راهی برای تمیز کردن شیشه کلاه خود ندارید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج