اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۳۶۰۴۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

موضوع داغ تقابل تهران - ریاض

اوپک آماده می‌شود تا نشست نه چندان آرام دیگری را برگزار کند، اگرچه به نظر می‌رسید تنها موضوع مهم مورد رای‌گیری در این نشست انتخاب دبیرکل تازه آن باشد، به نظر می‌رسد موضوع مورد مباحثه مهم‌تر از آن تعیین سقف تولید است.

خبرگزاری ایسنا: اوپک آماده می‌شود تا نشست نه چندان آرام دیگری را برگزار کند، اگرچه به نظر می‌رسید تنها موضوع مهم مورد رای‌گیری در این نشست انتخاب دبیرکل تازه آن باشد، به نظر می‌رسد موضوع مورد مباحثه مهم‌تر از آن تعیین سقف تولید است.

اگرچه تا هفته‌های قبل و با تغییر ناگهانی وزیر نفت و البته ساختار این وزارتخانه در عربستان رفتار این کشور کلیدی در مقابل اوپک چندان روشن نبود و به نظر می‌رسید الفالح وزیر انرژی این کشور چندان توجهی به اوپک نخواهد داشت، اما رفتارهای روزهای اخیر او نشان می‌دهد الفالح به این سازمان نفتی عظیم چندان بی‌علاقه نیست.

منابع آگاه از احتمال پیشنهاد تعیین سقف کلی از سوی الفالح در نشست وزارتی اوپک خبر می‌دهند، سقفی که تا سال‌های قبل وجود داشت اما بی‌توجهی کشورهای عضو به آن از جمله خود عربستان باعث شکسته شدن و در نتیجه فراموش شدن آن شد.

حالا گفته می‌شود عربستان و هم‌پیمانانش در حوزه خلیج فارس می‌خواهند بار دیگر پیشنهاد تعیین کوتای کلی بدهند تا اقتدار و اعتماد از دست رفته را به اوپک بازگردانند، اما ایران چندان علاقه‌ای به این کوتای کلی ندارد.

ایران که بارها اعلام کرده که به دنبال بازگشت به میزان تولید نفت خام در پیش از تحریم‌ها است،حالا در آستانه نشست اوپک می‌گوید کوتایی که تعیین می‌شود نباید کلی باشد بلکه باید مثل سال‌های گذشته هر کشور در اوپک سهم مشخصی از تولید را داشته باشد.

وزیر نفت ایران معتقد است تعیین سهم تولید کلی فایده زیادی ندارد و باید نظام سهیمه بندی در اوپک احیا شود، با این حال چندان نیز امیدوار نیست که این ایده‌اش در نشست امروز اوپک به نتیجه برسد.

یکی از منابع اوپکی می‌گوید شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اقدام مشترکی در این نشست است و در این مورد این همکاری به عربستان، کویت، قطر و امارات اشاره دارد.

هر گونه توافقی در این نشست بین تهران و ریاض غافلگیری بزرگی برای بازار نفت خواهد بود که طی چند سال گذشته پای تقابلات سیاسی این دو کشور نیز به آن باز شده است.

عربستان که یک بار با کارشکنی به بهانه عدم پیوستن ایران به مذاکرات فریز نفتی نشستی کم سابقه بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک را بی‌نتیجه گذاشت حالا پیشنهاد تازه‌ای را می‌خواهد مطرح کند و بازار نفت منتظر نتایج آن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشالاه که به همت وزیر نفت و هماهنگی تمامی دستگاههای ذینفع و همراهی تمامی مطبوعات و حزبها بلاخره ایران به جایگاه واقعی خود در صادرات نفت خواهد رسید...انشالاه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج