۳۳۶۲۱۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

رزمایش دریایی مشترک آمریکا و چین

رویارویی نظامی آرام آمریکا و چین در دریای مورد مناقشه جنوب چین ادامه دارد ولی در همین حال پکن قصد دارد برای تقویت همکاری‌های نظامی، در مانور دریایی جزائر هاوایی شرکت کند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع چین اعلام کرد که پنج فروند کشتی نظامی برای شرکت در رزمایش مشترک «دیواره اقیانوس آرام» به هاوایی می‌فرستد.

ارتش آمریکا میزبان کشورهای شرکت‌کننده در این تمرین نظامی است.

بر اساس گزارش رویترز، در بیانیه کوتاهی که وزارت دفاع چین منتشر کرده، آمده که کشتی‌های جنگی و یک کشتی بیمارستانی چین در این بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان شرکت خواهند کرد.

در رزمایش سال ۲۰۱۴ از سری رزمایش‌های دیواره، ۲۰ کشور از جمله چین و روسیه شرکت کرده بودند؛ در آن رزمایش البته کشتی‌های چینی فقط عملیات امداد و نجات را تمرین می‌کردند. امسال اما شلیک‌های واقعی به سمت اهداف از پیش‌تعیین‌شده و مبارزه با دزدان دریایی هم به سرفصل تمرین‌های نظامیان چینی افزوده شده است.

برخی منتقدان دولت «باراک اوباما» از جمله سناتور «جان مک‌کین» با تکیه بر اختلافات دریایی جدی آمریکا و چین در دریای جنوب چین، دعوت از نظامیان چینی را به باد انتقاد گرفته‌اند و گفته‌اند که واشنگتن می‌بایست با عدم دعوت از چینی‌ها، نارضایتی خود از اقدامات نیروی دریایی چین را نشان می‌داد.

دریای جنوب چین پس از پنج اقیانوس جهان، ششمین ناحیه آبی بزرگ جهان است که با وسعتی سه و نیم میلیون کیلومتری، از سنگاپور تا تنگه تایوان را در برمی‌گیرد.

چین خود را حاکم مطلق این آب‌ها می‌داند و بر سر همین موضوع با برخی کشورهای شرق آسیا از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اعضای اتحادیه «آ.سه.آن» اختلاف‌نظر جدی دارد؛ اختلافی که در ژوئن ۲۰۰۹ می‌رفت به رویارویی نظامی تمام‌عیار چین-تایوان منتهی شود.

آمریکا دریای غنی از نفت‌ و گاز جنوب چین را آبراهه‌ای بین المللی می‌داند و اخیراً برای تضمین عبور و مرور آزاد کشتی‌ها در این منطقه، ناوگروهی عظیم که یک فروند ناو هواپیمابر نیمیتز کلاس هم در میان آن بود را به دریای جنوب چین اعزام کرد.

این ناوگروه در نزدیکی یکی از جزائر تازه‌ساز چینی‌ها لنگر انداخت؛ جزائر مصنوعی که چین با خشک کردن آب دریا می‌سازد و با این روش، مرزهای آبی و وسعت آب‌های سرزمینی خود را افزایش می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج