adexo3
۳۳۶۸۴۲
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

گفت و گو با استاندار تهران کار ساده ای نیست. نه اینکه راه یافتن به طبقه شانزدهم استانداری تهران و دفتر استاندار سخت باشد؛ نه. واقعیت این است که سیدحسین هاشمی محتاط تر از آن است که پاسخ های صریح و شفافی به سوالات بدهد.

هفته نامه صدا - زینب صفری: گفت و گو با استاندار تهران کار ساده ای نیست. نه اینکه راه یافتن به طبقه شانزدهم استانداری تهران و دفتر استاندار سخت باشد؛ نه. واقعیت این است که سیدحسین هاشمی محتاط تر از آن است که پاسخ های صریح و شفافی به سوالات بدهد. برای همین وقتی از تخلفات انتخاباتی تهران می پرسم به سختی جزییاتی درباره 15 اتوبوسی که رای دهندگان را به تهران منتقل کرده بود بیان می کند و درباره رقم های خرید و فروش رای هم ترجیح می دهد که چیزی نگوید. همچنانکه در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت حادثه قرچک رویه مشابهی دارد.

وقتی جریان گفت و گو به معاون امنیتی سابق او می رسد خیلی جدی می گوید که مایل نیست توضیحی درباره آن بدهد. با همه این ها سه موضوع او را بیشتر از همه نگران تهران کرده است. اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و آلودگی هوا از اقداماتش درباره کنترل اعتیاد در تهران راضی است هرچند که می گوید با حد ایده آل فاصله داریم. می گوید 60 درصد معتادین تهران مهاجرانی از استان های دیگر هستند که اگر به استان های خودشان برگردند امکانات تهران برای نگهداری و بازپروری معتادین باقی مانده کافی خواهدبود.

استاندار هرچند می گوید در سال گذشته طلاق در تهران رشدی نسبت به سال قبلش نداشته اما تمایلی هم نسبت به ارائه آمار در این خصوص و آسیب های اجتماعی دیگر ندارد. او می گوید به لحاظ آسیب های اجتماعی و میزان جرائم؛ تهران به نسبت جمعیتش وضع بدی ندارد.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

آقای استاندار از برگزاری انتخابات و نتایج آن راضی هستید؟

فکر می کنم انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم یکی از آرام ترین و بی دغدغه ترین انتخاباتی بود که بعد از انقلاب در تهران تاکنون داشته ایم. هم امنیت بسیار خوب و هم آرامش کامل برقرار بود و هم اختلافی در مسیر انتخابات نداشتیم. بعد از پایان رای گیری هم با توجه به تمام تمهیداتی که از قبل از انتخابات پیش بینی شده بود انتخابات بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد که برای تهران و پایتخت یک امتیاز بود.

در اجرای انتخابات عمده ترین تخلفاتی که شما در تهران با آن مواجه شدید چه مواردی بود؟

این تخلفات ناچیز بود. گزارش هایی هم که از هیات اجرایی و هم از هیات نظارت می رسید نشان می داد که تخلفات چندان جدی نبود. به همین دلیل هم هیات اجرایی و هم هیات نظارت خیلی سریع انتخابات تهران را تایید کردند.

همان تخلفاتی که با آن مواجه شدید چه مواردی بود؟

تخلفات خیلی چشمگیر نبود. وقتی هیات نظارت و هیات اجرایی با هم درباره تخلفاتی که گزارش شده بود به تفاهم می رسند نشان می دهد تخلفات محوری نبوده است. برای همین هم خیلی سریع هر دو هیات صحت انتخابات تهران را تایید کردند. مدت زمانی که در این دوره انتخابات تهران تایید شد کوتاه ترین زمان در تاریخ انتخابات تهران بوده است.

آقای هاشمی گفته شد در دوره اول انتخابات یکی از تخلفاتی که رخ داده بود توقیف یک سری از اتوبوس هایی بود که در حال انتقال رای دهندگان به تهران بودند...

بله اما تعداد آنها کم بود.

جزییات بیشتر آن را می فرمایید؟ مثلا مشخص است که مربوط به کدام جریان کاندیدا بودند و از کجا سازماندهی شده و آمده بودند؟

چند اتوبوس از مسیر جنوب شرق تهران آمده بودند و تعدادی هم از شرق تهران بودند که متوقف و برگردانده شدند. چند مورد از آنها هم وارد تهران شدند که در داخل تهران با آنها برخورد شد. تعداد آنها واقعا چشمگیر نبود و اگر همه آنها هم رای می دادند هیچ تاثیری نداشت.

چون از قبل شایعه شده بود که قرار است در مورد یکی از کاندیداهای خبرگان چنین اقدامی صورت بگیرد، شما مترصد این موضوع بودید؟

ما به نیروی انتظامی و مسئولین امر منعکس کرده بودیم که از هر حرکتی که شکل سازماندهی شده دارند جلوگیری کنند. بر همین اساس همکاران ما در فرمانداری ها و بخشداری ها، همچنین نیروهای نظامی و امنیتی انصافا خوب همکاری کردند و اجازه ندادند این قضیه شکل جدی به خودش بگیرد و در همان مراحل اولیه با آنها برخورد شد.

چند اتوبوس سازماندهی شده بود؟

در مجموع کمتر از ۱۵ اتوبوس گزارش شده بود. اگر ظرفیت هر اتوبوس را هم ۴۰ نفر در نظر بگیریم واقعا تعداد آنها تاثیرگذار و چشمگیر نبود. اما به هر حال چون تخلف بود با آنها برخورد شد.

در دور دوم انتخابات شایعاتی بود مبنی بر خرید رای در بعضی از حوزه های انتخابات تهران...

این موضوع در یک حوزه بود که برخورد کردند. در حوزه دماوند بود.

جزییات آن چه بود؟

جمعی از طرفداران یک کاندیدا بودند که این کار را انجام می دادند.

رقم هایی که رد و بدل شده بود چه میزان بود؟

رقم ها مختلف بود. خوشبختانه سپاه، اطلاعات و نیروهای انتظامی و فرمانداری همکاری خیلی خوبی در این زمینه داشتند. به همین دلیل هم بلافاصله این موضوع کنترل شد و عوامل آن دستگیر شدند.

در دور اول هم دادگستری استان تهران اعلام کرده بود که در برخ از شعب رای گیری تهران این خرید و فروش رای انجام شده بود. برای همین می خواستم جزییات بیشتری از این موضوع را بیان کنید. مشخصا چه رقم هایی در این خرید و فروش ها در میان بود؟

ببینید در تمام دوره های انتخابات شایعات وجود دارد. شایعات از واقعیت فاصله دارند. در انتخابات رقبا یکدیگر را به این موضوع متهم می کنند اما مهم این است که این ادعا مستند باشد. در دور اول ما شاهد چنین چیزی در تهران نبودیم. واقعا ما هیچ مورد سازمان یافته ای برای خرید آرا نداشتیم. جز همان یک مورد در حوزه انتخابیه دماوند که آنها هم دستگیر شدند.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

خوب حالا که مایل نیستید رقم ها را بیان کنید بفرمایید کاندیدای متخلفی که اقدام به خرید رای کرده بود متعلق به کدام جریان بود؟

اجازه بدهید نگویم. در مجموع در خود شهر تهران چنین چیزی را اصلا نداشتیم. در بعضی از شهرهای دیگر تهران هم طرفداران کاندیداهای مطرح در حوزه های انتخابیه، رقیب خودشان را متهم به خرید آرا می کردند اما خیلی از آنها اثبات نشد.

در مرحله دوم اعلام شد با متخلفینی در حوزه های رودهن، مهرآباد و قدس برخورد شده، موضوع تخلف آنها چه بود؟

همین موضوع خرید و فروش آرا بود.

آقای استاندار از موضوع انتخابات که بگذریم؛ از آخرین اقداماتی که در رابطه با حادثه قرچک انجام داده اید بفرمایید.

در موضوع قرچک می دانید که بنا به سخنرانی آقای موسوی لاری بود و تمام مجوزها هم داده شده بود و نشست هم برگزار شد اما عده ای با برگزاری آن مخالفت کرده بودند برخوردی هم صورت نگرفته بود.

البته سعی کرده بودند با تجمع و بستن درها مانع برگزاری سخنرانی شوند. با حمله آنها به آقای موسوی لاری عمامه از سر ایشان افتاده بود...

ما معتقدیم روش کار آنها غلط بود. آنها می توانستند جلسه ای برگزار کنند و نقد کنند، هیچ مشکلی برای این کار وجود نداشت. ما برای برگزاری نشست های اینچنینی هیچ محدودیتی نداریم. بنابراین آنها می توانستند مجوز بگیرند و جلسه اصلاح طلبان را نقد کنند. اما این کار را نکردند. به هر حال ما گزارش کامل آن را همان موقع برای وزارت کشور فرستادیم.

می خواهم بدانم نتیجه پیگیری ها به کجا رسیده است؟

وظیفه ما گزارش آن موضوع بود که آن را انجام دادیم.

بنابراین به نتیجه مشخصی نرسیده است؟ چون مثلا در مورد حمله به سفارت عربستان هر مرحله اطلاع رسانی شد و تا حدی معلوم است که نتیجه پیگیری ها به کجا رسید...

خوب طبیعی بود چون سفارت عربستان ابعاد امنیتی پیدا کرده بود. برای همین هم با عوامل آن برخورد شد و ۴۸ نفر دستگیر شدند. ما نباید اجازه دهیم امنیت سفارت خانه ها تهدید شود. در مورد حادثه قرچک هم هر اطلاعاتی که لازم بود را به وزارت کشور منعکس کردیم.

به هر حال در مورد حادثه قرچک هم وزیر کشور دستور بررسی و رسیدگی سریع داده بود. برای همین می خواهم بدانم به کجا رسید؟

به حادثه قرچک هم رسیدگی شده است.

یعنی الان متخلفین آن شناسایی شده و با آنها برخورد شده است؟

برخورد اشکال مختلفی دارد. با بعضی از افرادی که در آن حادثه دست داشتند، صحبت شد و به آنها تذکرات لازم داده شد. برخی هم در سطوح بالاتری بودند که دیگر در اختیار ما نبودند و وزارت کشور باید آن را پیگیری کند.

منظورتان از سطوح بالاتر درجه سازمانی آنهاست؟

بله. آنها را باید وزارت کشور رسیدگی می کرد. ما گزارش آن را به همان صورتی که اتفاق افتاده بود بدون هیچ پیشوند و پسوندی به وزارت کشور فرستادیم.

در آن ماجرا سازماندهی در کار بود؟

به نظر من کار آنها اساسا غلط بود.

می خواهم بدانم کسانی که همایش مجوزدار اصلاح طلبان را بهم ریختند با سازماندهی این کار را انجام دادند یا نه؟

من می خواهم بگویم سازماندهی شده باشد یا خودجوش باشد فرقی نمی کند، نفس کار غلط است. آنها اگر حرفی داشتند می توانستند مجوز بگیرند و سخنران دعوت کنند و حرف هایشان را بیان کنند. ما برای برگزاری نشست ها هیچ مشکلی نداریم. واقعا ما در دولت آقای روحانی در این مدت هیچ مشکلی برای دادن مجوز به برنامه های اینچنینی نداشتیم. مگر برخی افراد خاص در هر دو جناح که آنها هم اصلا خودشان برای سخنرانی نمی روند که نیازمند مجوز باشد.

اما برای بقیه هیچ مشکلی نداریم. در مورد احزاب که پروانه رسمی دارند و می خواهند کنگره یا نشستی برگزار کنند اعلام کردیم که نیازی به دریافت مجوز ندارند. این را به احزاب اعلام کردیم و در تهران به شکل عملی هم اجرا شد. احزاب کافی است فقط تاریخ برگزاری نشست با کنگره خود را به استانداری اعلام کنند تا امنیت برنامه آنها توسط نیروی انتظامی حفظ شود.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

در ماجرای قرچک آقای نبوی حسینی نماینده ورامین حضور داشت و سخنرانی کرد.

در آنجا حضور داشته است. افراد این چنینی با این موفقیت طبق قانون باید به هیات مدیره مجلس منعکس شود.

می خواهم بدانم در گزارش شما تخلف ایشان محرز بوده یا خیر؟

ایشان در آنجا حضور داشته است.

بله، اما می خواهم بدانم در آن ماجرا به سهم ایشان هم اشاره شده یا خیر؟

ببینید حضور را نمی توان با تخلف یکسان دید. به اعتقاد من شکل گیری این حرکت غلط بود. حالا چه نماینده مردم یا یک روحانی یا مردم در آن حاضر باشند. فرقی نمی کند، اساسا حضور در آنجا خلاف بود.

مشخص شده است که چه کسی آن عده را جمع کرده و آورده بود؟

تقریبا معلوم بود از افراد مختلفی بودند که نسبت به مسائل اعتقادی دغدغه داشتند و احساس می کردند این برنامه قرار است به اعتقادات آنها ضربه بزند. سازماندهی به آن معنا که بنشینند و نقشه ای بکشند و حرکتی را انجام دهند نبود اما موجی ایجاد کرده بودند و عده ای هم آمده بودند.

برای این درباره سرانجام ماجرای قرچک سوال می کنم که اتفاقات مشابهی را در این مدت در سراسر کشور شاهد بودیم که معمولا می گویند عده ای نیروی خودسر عامل آنها بودند و در نهایت هم هیچ وقت معلوم نمی شود آن نیروهای خودسر چه کسانی بودند. و این سیکل ادامه دارد...

نه ماجرای قرچک با این شکلی که شما می گویید فرق می کرد. این تجمع شامل نیروهای خودجوش و مواردی این چنینی نبود. چون کاملا مشخص است چه کسانی بودند.

به عنوان کسی که از نزدیک در جریان این مسائل قرار دارید اصلا ممکن است این اتفاقات خودجوش رخ دهد؟

چه بخواهد خودجوش باشد و چه سازماندهی شده باشد غلط است. وقتی اجازه داده می شود که جناح های مختلف حرف هایشان را بیان کنند چه ضرورتی دارد که کار غیرقانونی انجام شود. هر کسی تخلف کند قانون را زیر پا گذاشته است. فرقی هم نمی کند خودجوش باشد یا سازماندهی شده باشد.

ببینید سوال من این است که اصلا ادعای خودجوش بودن درباره چنین حرکت هایی می تواند درست باشد؟

ببینید هیچ نهادی قبول نخواهدکرد که در چنین حرکت هایی دست داشته است، به همین جهت می گویند خودجوش بوده است. اما قطعا نمی توان گفت که خلق الساعه و یکباره عده ای یک جا جمع می شوند. قطعا صحبت ها و هماهنگی هایی از قبل می شود.

ماجرای قرچک و یا حمله به سفارت عربستان در زمان معاون امنیتی سابق شما اتفاق افتاد.در رابطه با آقای براتلو سوالاتی وجود دارد...

نظر من در این باره همان نظرات قبلی است و هیچ چیز جدیدتری ندارم که بگویم.

این سوال وجود دارد که اگر طبق نظر وزارت کشور ایشان در ماجرای سفارت عربستان قصور داشته چرا شما در مقابل برکناری ایشان مقاومت کردید و بعد از برکناری هم ایشان را به عنوان مشاور خودتان منصوب کردید؟

مدیریت تشخیصش این بوده است. تشخصی مدیر است که چطور میدان عملیات را مدیریت کند. مدیریت تهران هم بسیار پیچیده و سخت است.

یعنی شما حق می دهید به آقای براتلو و فکر می کنید تصمیمات ایشان درست بوده؟

من براتلو نیستم. خودش باید جواب بدهد. من چیز جدیدتری ندارم بگویم و از تکرار هم خوشم نمی آید.

با توجه به اظهارات وزیر اطلاعات که به کشف چند مورد از عملیات داعش در کشور و همینطور در پایتخت اشاره کرده بود؛ در حال حاضر مخاطرات امنیتی تهران را چطور ارزیابی می کنید؟

ما همیشه باید هوشیار باشیم. تهران پایتخت و پیشانی نظام است. تمام نیروهای امنیتی ما هم انصافا تلاش های خوبی دارند. اما این تلاش ها باید تداوم داشته باشد و نباید یک لحظه هم غافل شیوم. دشمن هیچ وقت بیکار نمی نشیند.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

چند ماه مانده به انتخابات هفتم اسفند ما شاهد این بودیم که فضای تهران پلیسی شده بود و نیروهای پلیس در ایستگاه های مترو و گذرگاه ها مستقر شده بودند. مخاطره خاصی در کار بود که چنین اقدامی صورت گرفته بود؟

خیر. این یک مانوری بود که انجام شد بعد هم با صحبت کردیم تا فضا مقداری آرامتر شود. این ها طبیعی هم هست. شما الان به هر کشور اروپایی هم که بروید کاملا حضور پلیس را می بینید و دیگر مانند گذشته نیست. از فرودگاه که وارد این کشورها می شوید تا خیابان ها و میادین حضور پلیس مسلح را می بینید. وقتی احساس می شود امنیت به هر دلیل مشکل پیدا کرده است پلیس خودش را نشان می دهد.

چون آن موقع این شایعه مطرح بود که داعش قصد بمب گذاری در تهران را دارد. این مراقبت ها در راستای همین شایعات بود؟

نه. اینطور نیست. ما باید همیشه هوشیار باشیم.

درباره سوءقصد به میرمحمود موسوی اطلاعات تازه تری وجود دارد؟

آنچه که مشخص است این است که حمله به ایشان امنیتی و سیاسی نبوده است. چند ساعت بعد از حادثه ماموران با خود ایشان جلسه گذاشتند و صحبت کردند. درباره اینکه گفته شده بود این چندمین حمله به ایشان بوده هم از معاون امنیتی و انتظامی خواستم که بررسی کند اگر چنین چیزی بوده چرا گزارش نشده و اگر نبوده چرا مطرح شده است. به هر حال در حال پیگیری جدی است.

موضوعی که با آمدن فصل گرما به خصوص تهران مطرح می شود موضوع عفاف و حجاب است. سال گذشته موضوع گشت های موتوری حزب الله مطرح شد، امسال هم بحث پلیس نامحسوس مطرح شده است. خود شما گفته بودید که در جریان این طرح قرار نداشتید. سوال من این است که واقعا در طراحی و پیاده سازی چنین ایده هایی تا چه اندازه دیدگاه های شما به عنوان متولی استان لحاظ می شود و چه میزان در این رابطه یکپارچگی در تصمیم گیری وجود دارد؟

با نفس موضوع هیچ کس مخالف نیست. اما ما منتقد شکل اجرای این موضوع هستیم. ما اعتراض کردیم که چرا اطلاع نداده بودند و هماهنگی در این باره انجام نشده بود. بر همین اساس قرار است در شورای اجتماعی و شورای امنیتی کشور بحث شود تا شکل و نحوه اجرای این موضوع از نظام قانونمندی برخوردار شود و به شکل اختیاری نباشد که هر کس هر کاری خواست انجام دهد.

عمده ترین مسئله ای که در حوزه آسیب های اجتماعی در تهران شما را نگران می کند چه مسئله ای است؟

چند مورد از ابتدا که من در این مسئولیت قرار گرفتم ذهن مرا به خودشان مشغول کرده است. اولین مورد که بسیار مرا نگران کرده است بحث اعتیاد است. روزی که من وارد استانداری شدم تنها یک مرکز بازپروری شفق وجود داشت که ظرفیت نگهداری ۴۰۰ معتاد را داشت که آن هم آنقدر از لحاظ بهداشتی وضع بدی داشت که تعطیل کردند. یعنی عملا در تهران به این بزرگی جایی برای نگهداری معتادان نداشتیم. واقعا هیچ امکاناتی نبود که اگر معتادی را دستگیر کردیم او را کجا برای بازپروری ببریم. اما الان توانستیم برای حدود ۵ هزار معتاد جای مناسب از لحاظ بهداشتی و امکانات تدارک ببینیم.

افزون بر این یک قرارگاه آسیب های اجتماعی ایجاد کردیم که شخصیت هایی مانند فتاح رییس کمیته امداد، دکتر محسنی رییس بهزیستی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، مسئولین قوه قضاییه و دادستان و... در آن شرکت می کنند. با اینکه درواقع یک قرارگاه است و جایگاه رسمی ندارد اما همه این چهره ها در آن حاضر می شوند تا درباره این معضل با هم صحبت کنند و تصمیمات هماهنگ بگیرند.

همه قبول دارند که این یک حرکت جدید در این مسیر است که از نیمه دوم سال گذشته کار آن آغاز شده است. تصمیمات این قرارگاه هم به گونه ای است که وقتی تصمیم گیری می شود ما تصمیمات آن را در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران عملی می کنیم.

ما دو کار را در دستور کار خودمان قرار دادیم. اول جمع آوری زنان معتاد در سطح تهران بود. الان دیگر به ندرت زن معتادی در سطح شهر می بینید. حدود ۴۰۰ نفر را جمع آوری کردیم و به مراکز ماده ۱۶ منتقل کردیم. برای مردان هم نزدیک به ۵ هزار نفر امکان موجود در مراکز ماده ۱۶ را داریم. همین تعداد هم می توانیم با یک تبصره در ماده ۱۵ با هماهنگی بهزیستی نگهداری کنیم.

مهم ترین بحث این است که بعد از این مراحل چه کار کنیم. شهرداری در مناطق ۲۲ گانه تهران بخش هایی را به نام بهاران آماده کرده است. البته کمی دیر آماده شد. از سه ماه پیش قرار بود این بخش ها آماده شود که معتادان بعد از سم زدایی به آنجا منتقل شوند که این دیر آماده شدن مراکز بهاران کمی کار ما را سخت کرده است. اما به هر حال معتادان قرار است بعد از سم زدایی به بهاران منتقل شوند که برای ادامه رسیدگی به وضعیت آنها و حتی کارآموزی آنها برایشان برنامه ریزی شده است. این به نفع همه است که هزینه ای برای نگهداری معتادین بشود تا اینکه آنها به خیابان ها بیایند و مشکلاتی ایجاد کنند. با اقداماتی که انجام شده اگر به خیابان های تهران دقت کنید دیگر به اندازه گذشته معتادین ولگرد نمی بینید و تعداد آنها خیلی کمتر شده است.

یکی از مشکلات عمده ما این است که نزدیک به ۶۰ درصد از معتادین تهران مربوط به استان های دیگر هستند. این موضوع در قرارگاهی که درباره آن توضیح دادم مطرح شد و از آنجا که رییس کل دادگستری استان تهران هم در جلسات آن حضور دارد قرار داده شده است تا به شکل قانونی مقدمات انتقال این معتادین به استان های خودشان فراهم شود. اگر این اتفاق بیفتد نگهداری بقیه معتادین تهران با امکانات موجود ما ممکن خواهدبود. اما اگر این اتفاق نیفتد با کمبود جا برای آنها مواجه خواهم بود.

مشکل دیگر ما در این رابطه بحث هزینه های نگهداری معتادین است. دست کم بیش از ۳۰ میلیارد در سال برای انجام دوره درمانی و سم زدایی و بازپروری معتادین تهران نیاز است. این رقم بالایی است. البته خیرین هم کمک می کنند اما هنوز کمبود منابع داریم. به هر شکلی که بود سال ۹۴ را پشت سر گذاشتیم اما این مشکل جدی است.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

آخرین آماری که از تعداد معتادین در تهران دارید چه عددی است؟

آمار مختلفی را مطرح می کنند. از رقم ده هزار تا ۱۵ هزار معتاد در تهران ذکر شده است. نمی توان رقم دقیق را گرفت اما همینکه ما حدود ۵ هزار معتاد را از سطح تهران جمع آوری کردیم نمود آنها خیلی کمتر شده است. و این نشان می دهد که عدد ۱۵ هزار شاید چندان واقعی نباشد. به دلیل همین مخدوش بودن آمار دقیق معتادین اقدام دیگری که انجام دادیم تهیه بانک اطلاعاتی از معتادینی بود که جمع آوری کرده ایم. در حال حاضر همه مشخصات این معتادین در یک فایل اطلاعاتی ثبت شده و دیگر معلوم است که افراد چند بار دستگیر شده از چه شهری آمده و چه بیماری هایی دارد و...

بنابراین در مجموع می توانم بگویم نسبت به گذشته حرکت هایی صورت گرفته است، هر چند هنوز به رضایت کامل نرسیده ایم.

وضعیت دیگر آسیب های اجتماعی در تهران به چه صورتی است؟ آخرین آمار از میزان، طلاق، ازدواج سفید، خودکشی و.... چقدر است؟

سال ۹۴ وضعیت طلاق در تهران نسبت به گذشته بهتر شده بود. یعنی درواقع نسبت به سال قبلش رشد نکرده بود و این خوب است.

آمار بقیه آسیب های اجتماعی از جمله ازدواج سفید چطور؟

من تکذیب نمی کنم. ازدواج سفید وجود دارد اما مسئله این است که درباره بعضی آسیب های اجتماعی هرچه بیشتر صحبت کنید بیشتر آن را اشاعه می دهید. هنر این است که آن را جمع کنید. در مورد ازدواج سفید هم در تهران کارهای پژوهشی جدی در سال گذشته انجام شده است. این نشان می دهد همه متوجه مسئله هستند و برای کنترل آن تلاش می کنند. الان به دنبال مکانیزم های اجرایی مقابله با این پدیده هستیم اما مایل نیستم درباره آمار دقیق و ابعاد آن حرفی بزنم.

البته سابق بر این درباره موضوع زنان خیابانی هم همین بحث مطرح بود که اگر درباره آن حرف بزنیم بهتر است اما این مسئله را حل نکرد. در مورد زنان خیابانی در تهران چطور، آماری دارید؟

از این موضوع بگذریم. چون واقعا آمار دقیقی درباره آنها وجود ندارد.

در چند هفته اخیر ماجراهایی که در تهران رخ داده از قتل ستایش تا خودکشی های سریالی که اتفاق می افتند این نگرانی را ایجاد کرده اند که واقعا در زیر پوست تهران چه می گذرد؟

شما اگر کشورهای پیشرفته را هم نگاه کنید خودکشی و قتل و تجاوز اتفاق می افتد. اما این اعتقادات دینی ماست که ما را بیشتر حساس می کند نسبت به این مسائل.

مسئله تکرار این رویدادها است مثلا در چند هفته گذشته دست کم ۶ مورد خودکشی در اماکن عمومی اتفاق افتاده است.

شهر تهران ۸ میلیون جمعیت دارد. به نسبت این جمعیت اگر در نظر بگیرید واقعا این عددها قبال بحث نیست. اما چون پایتخت است همه چیز در آن به چشم می آید. بنابراین من معتقدم در مجموع تهران چندان وضع بدی ندارد. به هر حال باید به نسبت جمعیت میزان جرائم و آسیب های اجتماعی در تهران را ببینید.

بعد از مسئله اعتیاد دو معضل اجتماعی دیگری که در مورد تهران شما را نگران می کند چه مواردی هستند؟

زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار دغدغه دیگر من است. ما البته درباره این موضوع هم کارهای خوبی انجام دادیم. منطقه شاه عبدالعظیم را به عنوان منطقه پایلوت در نظر گرفتیم انواع کارآفرینی ها در این منطقه انجام شده تا این زنان به مرحله خوداتکایی برسند. اقدامات ما البته ادامه دارد.

تعداد این زنان در تهران چقدر است که وضعیت آنها برای شما نگران کننده شده است؟

اگر آمار ندهیم به اعتقاد من بهتر است. اجازه بدهید اصل موضوع را دنبال کنیم. ما این گرفتاری را داریم که آمار پایه های محکمی ندارد و وقتی یک رقمی مطرح می شود عده ای شروع می کنند به نقض آن.

و سومین موضوعی که موجب نگرانی شما درباره تهران شده است چه موردی است؟

موزد بعدی که مرا همیشه نگران می کند ترافیک تهران است. خوشبختانه آلودگی تهران خیلی بهتر شده است. مثلا از ابتدای امسال تا الان (بیستم اردیبهشت) هوای ناسالم نداشته ایم. در این رابطه توزیع بنزین یورو ۴ تا حد زیادی اثرگذار بود. تعویض خودروهای فرسوده اقدام مثبت دیگری است که امسال قرار است ۹۵ هزار خودرو تعویض شود. در تهران بالای ۲۰ هزار تاکسی فرسوده داریم. تعویض این ها به بهبود وضع هوا کمک خواهدکرد.

موتورسیکلت ها هم در شهر تهران هر کدام ۶ برابر یک خودرو آلودگی تولید می کنند که باید فکری برای آنها کرد. در تهران کارخانه ها و پالایشگاه ها موظف شده است سوخت های فسیلی را به گاز تبدیل کنند. همینطور در سمت غرب تهران منطقه ای حدود ده هزار هکتار، در سفر رییس جمهور مصوب شد آن را تثبیت کنند تا جابجایی خاک امکان نداشته باشد. این اقداماتی است که برای هوای پاک در تهران انجام دادیم.

مسئله نگران کننده دیگر برای من مسئله آب است. من در اسفند ۹۲ درباره آب تهران هشدار جدی دادم چون با توجه به ذخایر موجود آب پیش بینی کردم که در تابستان ۹۳ به مشکل برخواهیم خورد. بابت این موضوع البته تذکر هم دریافت کردم که چرا این موضوع را صریحا مطرح کرده ای. اما من معتقدم این مسائل را خیلی شفاف باید با مردم درمیان گذاشت تا مردم در مصرف آن صرفه جویی کنند.

هاشمی از حاشیه های اخیر در تهران گفت

الان وضعیت سدها به چه صورتی است؟

الان با بارش هایی که بوده وضعیت خوب است. اما نباید یادمان برود که برف زیادی نداریم. اگر ذخیره برف بر روی کوه ها زیاد باشد در تابستان مشکل آب کمتر است. اما ما برف کم داریم. بنابراین همچنان باید در مصرف آب صرفه جویی کرد.

بحث آلودگی آب تهران به نیترات و... هم مدتی مطرح بود و نگرانی هایی ایجاد کرد...

نه. مطمئن باشید الان آب تهران هیچ مشکل بهداشتی ندارد. حساسیت های من در این زمینه خیلی بالاست. به محض اینکه گزارشی از آلودگی دریافت کنیم آبفا موظف است که پیگیری کند. در بعضی از مناطق تهران سال گذشته میزان آلودگی از ۵۰ بالاتر رفته بود که سریع اقدامات لازم انجام شد. در منطقه شهر ری هم مشکلاتی وجود داشت که الان با انتقال آب سد ماملو مشکلات آنها هم کامل حل شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حق گو

      به نظر ایشان کلا آمار ندادن و گذشتن از موضوعات بهترین راه است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج