adexo3
۳۳۹۷۵۷
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

آمریکا، محتاج موتورهای فضایی روسی

آمریکا که زمانی نه چندان دور پیشرفته ترین کشور جهان در عرصه فضایی و موشکی بود، اکنون برای ادامه حیات این صنعت و در خوشبینانه ترین حالت باید تا سال ۲۰۲۲ فقط به موتورهای فضایی آر دی ۱۸۰ روسی تکیه کند.

ایرنا: آمریکا که زمانی نه چندان دور پیشرفته ترین کشور جهان در عرصه فضایی و موشکی بود، اکنون برای ادامه حیات این صنعت و در خوشبینانه ترین حالت باید تا سال ۲۰۲۲ فقط به موتورهای فضایی آر دی ۱۸۰ روسی تکیه کند و همزمان تلاش کند یک موتور ملی بسازد.

با وجود تنش ها و تحریم های متقابل بین مسکو و واشنگتن، آمریکا برای طرح های موشکی خود مجبور به خرید موتورهای موشکی آر-دی180 ساخت کارخانه انر گوماش روسیه می باشد و پیشتر نیز قرارداد یک میلیارد دلاری در این زمینه امضا کرده است.

آمریکا که با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل در سال ۲۰۰۳ مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف کند.

اول فوریه 2003 شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن کشته شدند که به فاجعه بزرگ علمی فضایی این کشور شهرت یافت.

رابرت اوروک معاون وزیر دفاع آمریکا در باره نیازهای این کشور به سامانه موتورهای موشکی ساخت روسیه اعلام کرده است: پنتاگون در شش سال آینده تا زمان ساخت موتور فضایی در داخل نیاز به خرید ۱۸ موتور ار.دی-۱۸۰ برای پرتاب ماهواره های نظامی دارد و تا زمانی که نتوانیم موتور موشک فضایی بسازیم باید به خرید موتورهای روسی تکیه کنیم.

خبرگزاری اسپوتنیک در باره تازه ترین تحولات مربوط به معامله موتور موشکی مسکو و واشنگتن نوشته است: سنای آمریکا لایحه تخصیص بودجه سال 2017 وزارت دفاع را در دستور کار قرار داده است که در صورت تأیید و تصویب، فقط فرصت خرید 9 موتور روسی برای پنتاگون فراهم خواهد شد.
بیل نلسون سناتور از حزب دموکرات و عضو کمیته سنا در امور نیروهای مسلح نیز قید می کند که هنوز معلوم نیست، پنتاگون چه تعداد موتور موشکی روسی آر - دی، نیاز دارد، در حالیکه نظامیان آمریکایی هم اعتراف می کنند ساخت چنین موتوری برای آمریکا ممکن است بیش از پنج سال وقت بگیرد.

خبرگزاری TASS به نقل از نلسون نوشته است که ممنوعیت زودرس از کاربرد این موتورها میلیاردها دلار زیان برای مالیات دهندگان و تهدید امنیت ملی به علت محدود کردن امکان فرستادن ماهواره ها به فضا را در پی خواهد داشت.

این سناتور پیشنهاد کرده تا با اصلاح بودجه دفاعی، پنتاگون بتواند تا 31 دسامبر 2022 موتورهای موشکی را از روسیه خریداری کند. چندی پیش نیز فرانک کندال معاون امور تدارکات و فناوری وزارت دفاع آمریکا گفته است که اجتناب و پرهیز زودرس از کاربرد موتورهای روسی یک میلیارد دلار برای پنتاگون ضرر دارد. به نوشته اسپوتنیک وی همچنین هشدار داده است که شرکت های آمریکایی بر خلاف پیش بینی زمانی قبل، موتور جایگزین را می توانند دو سال دیرتر یعنی بعد از 2021 طراحی کنند.

آمریکا، محتاج موتورهای فضایی روسی

قرارداد بین مسکو و واشنگتن برای تحویل ۱۰۱ موتور آر - دی ۱۸۰ با ارزش تخمینی یک میلیارد دلار سال ۱۹۹۷ امضا شد ولی در میانه سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال ۲۰۱۹اعلام کرد، اما پس از گذشت مدتی با درک اینکه آمریکا در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشکی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شرکت United Launch Alliance برای تامین نیازهای خود ۲۰ موتور اضافی آر- دی ۱۸۰ را سفارش داد.

از سوی دیگر براساس برنامه های در دست اقدام، در زمان حاضر چند شرکت آمریکایی از جمله United Launch Alliance نوزاد دو شرکت عمده آمریکایی Boeing و Lockheed Martin مشغول کار روی طرح موتورهای جدید موشکی آمریکا هستند تا سبب خودکفایی این کشور شود.

روسیه تنها دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.

مسکو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل می باشد و در صدد حفظ آن و ایمنی کامل پرتاب های آینده است و با وجود برنامه های آمریکا برای بازگشت دوباره به این عرصه، در صدد حفظ جایگاه اول جهانی خود است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج