اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۱۰۶۵
۹ نظر
۵۰۱۱
۹ نظر
۵۰۱۱
پ

احتمال دعواهای اجاره نشینی قوت گرفت

کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری به ۱۵ درصد احتمالا با فشار بر بازار اجاره همراه خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری به ۱۵ درصد احتمالا با فشار بر بازار اجاره همراه خواهد شد.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برخی بانک‌ها سودهای ۲۸ تا ۳۰ درصد به سپرده‌ها می‌دادند. این رقم که با ارقام متعارف اجاره‌نشینی برابری می کرد به طور غیرمستقیم بازار اجاره را تلطیف کرده بود؛ زیرا موجران به جای دریافت اجاره بیشتر، می‌توانستند پول پیش دریافت کنند و آن را به بانک بسپارند.

اما نرخ سود بانکی از سال گذشته به تدریج کاهش یافت. ابتدا به ۲۰ و سپس به ۱۸ درصد رسید که حالا قرار است بانک‌ها از ابتدای تیرماه بر روی سود ۱۵ درصد توافق کنند. این متغیر شاید بتواند مقداری فشار بازار اجاره را افزایش دهد و دعواهای موجر ـ مستاجر را بیشتر کند.

احمدرضا سرحدی ـ کارشناس مسکن ـ در این خصوص می‌گوید: خبر کاهش سود سپرده‌ گذاری به ۱۵ درصد، سیگنال خوبی برای مستاجران نیست؛ زیرا تصور مالکین همواره این است که با پول پیش بتوانند فعالیت اقتصادی با سود بیش از ۲۵ درصد داشته باشند. یکی از کانال‌های تحقق این امر نرخ‌های سپرده‌گذاری بود که در سال‌های اخیر بر محور ۳۰ درصد می‌چرخید اما اگر سود سپرده‌گذاری به ۱۵ درصد برسد معادلات افراد به هم می‌خورد.

وی افزود: دو پیش‌فرض در این خصوص محتمل است؛ اول این‌که مستاجران از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیایند و خانه های ارزان تری اجاره کنند. پیش‌فرض دوم قبول کردن مبالغ مورد نظر مالکان است که در موارد بسیاری با فشار بر مستاجران همراه می‌شود و با توجه به ماهیت یک ساله قراردادهای اجاره، به ایجاد پرونده‌های حقوقی در دادگاه می‌انجامد.

با این وجود، کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری می‌تواند تعادلی که طی سال‌های اخیر از اقتصاد ایران رخت بربسته است تا حدودی برگرداند و نقدینگی را به سمت بازارهای تولیدی سوق دهد که می‌تواند منجر به اشتغال و رونق اقتصادی شود؛ اما تحقق این ایده دو شرط دارد که یکی کاهش سود تسهیلات و دیگری تعادل نرخ سپرده با نرخ تورم است. اگر نرخ سود بانکی با تورم زاویه بگیرد قطعا سرمایه‌ها از مبادی غیرمستقیم وارد کارهای غیرتولیدی و حتی خلاف خواهد شد.

برآوردهای میدانی حاکی از آن است با وجودی که نرخ سود سپرده‌گذاری به ۱۸ درصد رسیده (که البته در برخی غیرمجازهای بانکی جدی گرفته نمی‌شود) هنوز بعضی بانک‌ها در برابر کاهش نرخ سود تسهیلات مقاومت نشان می‌دهند و متقاضیان برای دریافت وام حتی با نرخ‌های ۲۴ درصد باید از هفت خوان رستم عبور کنند.

یک کارشناس اقتصادی در این‌باره اظهار کرد: موافق پایین آمدن بهره‌های بانکی هستم؛ به شرطی که کمک‌هایی در اختیار تولید قرار بگیرد، نه این‌که صرفا راهکاری برای درآمد سیستم بانکی باشد.

مرتضی دلخوش تاکید کرد: این‌که تورم به ۱۰ درصد رسیده و بهره‌های بانکی پایین آمده اتفاق خوبی است اما بايد برای پول‌ها طوري برنامه ريزي انجام داد كه به بخش سفته بازي و غير توليدي نرود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من به عنوان صاحب ملک اگر بخوام رهن بدم از مبلغ الان ک ۴۵ تومن هستش به ۶۰ یا بیشتر افزایش میدم.آخه من ۴۰ تومن رو تو چ کار اقتصادی بریزم ک حداقل سود ۲۵ درصد داشته باشه?????????
      برم دلالی کنم ؟؟؟

    • بدون نام

      بله كمر ماهايي كه مستاجريم زيره باره كرايه دادن له ميشه.......كيه كه بفكر باشه

    • سلی

      مگه مردم مهمن

    • سالك

      سلام :درحال حاضر سه نقطه وجود دارد كه مربوط به اقنصاد ماست
      ١-ما در سفره مان اين همه اماري كه از كنترل تورم مي زنند حس نمي كنيم بنده برنج ايراني را كه در اوايل خدمت دولت فعلي 78000تومان مي خريدم ديروز همان برنج ده كيلويي را خدا شاهده با چانه زني و تخفيف 140000تومان خريدم به نظر شما چند درصد تورم است و يا چاي دو غزال كه 12000تومان مي خريدم شده 19000تومان
      2- بانك وامي كه مي دهند بالاتر از 30 درصد است ديروز به بانك مراجعه كردم و درخواست وام بيست ميلوني كردم گفتند وام چيه اول شما بايد بيست ميليون تومان سپرده گزاري كني بعد از 6 ماه ما اين وام را اگر شرايط دريافت داشتي با 21 درصد با ضامن و وثيقه معتبر ميديم شما حساب كنيد چند درصد وام ميدن3-در رابطه با اجاره بايد متذكر شويم مستجرها هميشه برنده اند چرا هر چطور بخواهند مسكن تهيه كنند بايد 150000000تومان بايد بدهند درحاليكه اگر سود بيست درصد هم بخواهند سرمايه گزاري كنند حداقل سه ميلون تومان مي گيرند كرايه تا دهها سال سه ميلون تومان نخواهد شد بس فعلا مستجري اقتصادي است نبليد از اذهان دور داشت يك تعمير كوچك ساختمان بيست و سي ميلون اب مي خوره كه سالي يك بار با تعويض مستجر بايد حداقل نصف كرايه دريافتي را هزينه كرد

    • امیر

      این چه استدلالیه !! همه جای دنیا نرخ سود 1 تا 2 درصده ، اونوقت ما تو ایران اصرار داریم سود بانک ها بالا بمونه تا کرایه خونه ها بالا نره !!!!! و سرمایه گذارها بجای تزریق پول در بخش صنعت ، کشاورزی و غیره ، پول رو تو بانک بزارن و بی درسر سود بالا بگیرن .
      چرا راههای دیگری رو برای کاهش اجاره بها پیشنهاد نمیدید. یکیش همین مسکن مهر که اگر درست اجرا میشد ، میتونست خیلی ها رو صاحب خونه کنه .

    • بدون نام

      (اول این‌که مستاجران از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیایند )
      این چه حرف غلطی است مساجر ها هیچ وقت به ایده ال نمی رسند این مالکان با بالابردن نرخ اجاره هرسال به ایده ال خود نزدیک می شوند
      تازه کی گفته در اپارتمان خرج می گنند میگن همینه که هست می خوای بخواه همینه

    • توتو

      بی خانمانها بی خانمان تر شدند و هیچ پشت پناهی ندارند غیر از خدا

    • نادر

      چرا الان بايد نرخ سود كم بشه! حداقل ميذاشتيد مهر ماه تا زمان نقل و انتقالات تموم بشه كه كاهش سود باعث افزايش اجاره ها نشه!

    • بدون نام

      ما که پولمومن به خرید مسکن و اجاره دادن و یا راه انداختن کسب و کار مغازه ای نمیرسه ،‌پس میبریم تو بازار طلا و ارز.
      ببینیم کی برنده میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج