۳۴۲۴۲۶
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

گرد و غبار، حالا حالاها ماندنی است

روز گذشته گرد وغبار غلیظی که از آن با عنوان «غبار عربی» یاد می‌شود آسمان چهار استان را تیره و تار کرد و آنطور که اظهار نظر‌های مسئولان سازمان هواشناسی نشان می‌دهد این گرد و غبار نه تنها به این زودی رفتنی نیست که در روز‌های آینده استان‌های بیشتری با آن درگیر می‌شود.

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی: روز گذشته گرد وغبار غلیظی که از آن با عنوان «غبار عربی» یاد می‌شود آسمان چهار استان را تیره و تار کرد و آنطور که اظهار نظر‌های مسئولان سازمان هواشناسی نشان می‌دهد این گرد و غبار نه تنها به این زودی رفتنی نیست که در روز‌های آینده استان‌های بیشتری با آن درگیر می‌شود. این در حالی است که آلودگی هوا در استان‌های غربی امان شهروندان را برید و مردم با ترتیب دادن تجمعاتی در برابر استانداری‌ها از مسئولان می‌خواهند فکری به حالشان کنند.

در روزهای اخیر سازمان هواشناسی از وقوع گرد و غبار برای شش استان‌ کشور خبر داده بود. بر اساس تحليل داده‌ها و نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي، برای شمال غرب كشور و ارتفاعات البرز مركزي رگبار و رعد و برق، گاهي وزش باد شديد موقتي و در مناطق مستعد تگرگ را پیش‌بینی شده بود. میزان گردوغبار در ساعت ۹صبح روز گذشته در شهرهای اهواز ۶۵۲، سوسنگرد ۶۷۶، شوشتر ۸۶۲، آبادان ۱۰۳۸ و شادگان ۸۸۲ میکروگرم برمترمکعب بوده است و این امر باعث لغو پروازها و اختلال در زندگی مردم شده است. کارشناسان امر دلیل بروز گرد و غبار را نفوذ توده گرد و خاك از كشور عراق می دانند.

تجمع اعتراض‌آمیز در برابر استانداری ایلام

گرد و غبار شدید طی روزهای گذشته بیشتر مناطق استان ایلام را در بر گرفته و مردم این استان را با مشکلات حاد تنفسی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با آن دچار کرده است. استمرار این روند خسارت‌های سنگینی را در جامعه انسانی استان ایلام در پی خواهد داشت و این مساله مردم این دیار را نگران کرده است. جمعی از ساکنان این ایلام روز گذشته در اعتراض به فقدان توجه مسئولان به رفع بارش ریزگردها شماری از مردم تجمع اعتراض‌آمیزی را در برابر استانداری این استان برپا کردند. تجمع کنندگان خواستار رفع اساسی این مشکل و چاره‌جویی مسئولان ارشد دولت از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی شدند.

رئیس سازمان محیط‌زیست در واکنش به وضعیت ایلام در روزهای اخیر گفت: با وجود انعقاد تفاهمنامه‌های بین‌المللی زیست‌محیطی، شرایط حاکم بر کشور عراق هر گونه اقدام عملیاتی را برای مهار گرد و غبار ناممکن ساخته است. معصومه ابتکار اظهارکرد: این ریزگردها که وارد کشور شده غیر از ایلام، استان‌های کرمانشاه، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده و منشا آن غرب و جنوب عراق است.

او گفت: تمام گزارش‌های وقوع ریزگردها را به وزارت خارجه و مقامات بین‌المللی برای چاره‌اندیشی منعکس می‌کنیم و با پیگیری‌های انجام‌شده توسط محیط‌زیست، ایران سال گذشته یک قطعنامه بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها مرحله به تصویب رساند، زیرا این کانون فقط متوجه ایران نیست، بلکه بسیاری از دیگر کشورها هم درگیر این پدیده هستند. ابتکار با بیان اینکه یک بحث ناامنی و بحث دیگر خشکسالی‌های پی‌درپی و فرسایش خاک در کشور عراق باعث شده کانون‌های وقوع گرد و غبار افزایش پیدا کند، افزود: از طرف دیگر سدهای ایجادشده بر روی دجله وفرات باعث خشکسالی اراضی مناطق پایین‌دست شده که ریزگردها از آن نشات می‌گیرد. به گزارش ایسنا، او با تاکید بر اینکه در راستای کانون‌های داخلی کشور تاکنون ۱۵ کانون در استان‌ها شناسایی و برنامه‌ها و طرح‌ها در آنها نهایی شده و یا در مرحله نهایی شدن یا در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، افزود: کاشت نهال و تثبیت خاک از اقدامات بوده است.

آلودگی ریزگردها بیش از ۸ برابر حد مجاز

ریزگردها که از پنجشنبه شب وارد آسمان استان بوشهر شده و همچنان در آسمان این استان به ویژه مناطق شمالی و مرکزی حضور دارند. با توجه به استانداردها میزان استاندارد ریزگردها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است که بر این اساس میزان ریزگردها جمعه در هوای بوشهر بیش از هفت برابر و شنبه بیش از هشت برابر میزان استاندارد بوده است. به گزارش ایلنا، یگانه رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، علت این پدیده را تشکیل گرد و غبار بر روی همسایگان غربی کشورمان به ویژه عراق اعلام کرد که سرعت کم وزش باد باعث ماندگاری‌ آن شده است.

هوای کلانشهر اصفهان، ناسالم برای گروه‌های حساس

این روزها هوای شهرهای شاهین شهر۱۳۵، مبارکه ۱۳۶ ،خمینی شهر ۱۳۸ و سجزی ۱۴۵ AQI ناسالم برای گروه های حساس است. بر اساس شاخص آلودگی هوا، میزان ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون باید ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب باشد که هم‌اکنون این میزان حدود ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است. براساس نتایج به دست آمده از پایگاه‌های سنجش کیفی در ۲۴ساعت گذشته، میانگین شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان روز گذشته با ۱۳۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. دراین شرایط ورزنه با دوونیم کیلومتر دید افقی آلوده‌ترین شهر استان است.

غلظت گرد و غبار اهواز ۴ برابر حدمجاز

غلظت گرد و غبار در اهواز به چهار برابر حدمجاز رسیده‌ است. میزان گرد و غبار در ساعت ۹صبح روز گذشته در شهرهای اهواز ۶۵۲، سوسنگرد ۶۷۶، شوشتر ۸۶۲، آبادان یک هزار و ۳۸ و شادگان ۸۸۲ میکروگرم برمترمکعب بوده است. بر این اساس پروازهای شماره ۷ هزار و ۴۰۴و ۷هزار و ۴۵۰ شرکت‌ هواپیمایی کیش در مسیر تهران - آبادان - تهران توسط شرکت هواپیمایی باطل اعلام شد.

پدیده گردوغبارمنجر به ابطال هشت پرواز رفت و برگشت در روز‌های پنج شنبه و جمعه بیست و هفتم و بیست و هشتم خردادماه فرودگاه آبادان در مسیرهای مشهد و تهران شد. به گزارش ایلنا، احمد لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرد: حد مجاز برای گرد و غبار ۱۵۰ میکرو گرم بر مترمکعب است و با توجه به اینکه غلظت گردو غبار در اهواز ۶۵۲ است به نظر می‌رسد گرد و غبار به حدود چهاربرابر حد مجاز رسیده است. پدیده گرد و غبار در آبادان که باعث کاهش دید شده‌ است، باعث لغو پرواز صبح روز گذشته تهران شد.

میزان آلودگی هوای لرستان ۲۲ برابر حدمجاز

در روزهای گذشته شهرهای خرم آباد و پلدختر به ترتیب با ۲۹ و ۲۸ برابر حد مجاز بیشترین میزان آلودگی هوا را در این استان داشتند. براین اساس روز گذشته بیست و سومین روز آلاینده‌ها در هوای استان لرستان محسوب می‌شد. این روزهاهوای اکثر شهرستان‌های استان لرستان در وضعیت بسیار خطرناک و بحرانی قرار دارد. به گزارش خبرآنلاین، به گفته فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، میزان ذرات ریز و درشت آلاینده هوای استان به ترتیب ۷۳۰ و یک هزار و ۴۰ میکروگرم برمتر مکعب است که این میزان ۲۲ برابر حد مجاز است.

تغییر الگوی آلودگی

آلودگی زیست محیطی از مخاطرات اصلی حال حاضر جهان است و در ایران از این مساله به عنوان یکی از بحران‌های حال حاضر و آینده کشور یاد می‌شود. آلودگی هوا در ایران در سال‌های اخیر تغییر الگو داده است، به گونه ای که اگر پیش از این خودرو‌ها و کارخانه‌ها هوای شهر‌ها را آلوده می‌کردند، توزیع بنزین استاندارد و همچنین خروج کارخانه ها از شهر‌ها این مساله را تا حدی رفع کرده است. در مقابل در سال‌های اخیر شاهد شدت یافتن آلودگی هوا به دلیل هجوم ریزگرد‌ها به آسمان شهر‌ها بوده ایم. این ریزگرد‌ها هم منشأ داخلی و هم منشأ خارجی دارد و کارشناسان محیط زیست عنوان می کنند علاوه بر کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار، نیازمند همکاری منطقه‌ای در این زمینه هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما میگویید که با احداث سد مناطق پایین عراق بیابان شده بعد حرف از کاشت نهال برای منطقه بی اب میزنید؟
      این از همان پروژه های عمرانیمانند ایران هست بدون کارشناسی؟
      چرا تثبیت خاک انجام نمی دهید با پاشیدن نفت سیاه توسط هواپیما؟
      این الودگی در اینده نتایج بسیار بدی برای مردم و نسلها خواهد داشت مخصوصا مردم غرب کشور

    • نماینده مجلس خدمتگزار مردم

      محیط زیست اگر توان رسیدگی به این پدیده را نداری صراحتا اعلام کن که مردم استان های غربی به فکر اینده ای با سرطان ریه باشند،دولت چرا در مرزهای بین المللی اقدام به نهال کاری نمیکنه؟ بخدا پول نهال کاری کمتر از پول متهم نفتی .......

    • بدون نام

      ستاد بحران تهران زود تشکیل میشه اما برای خوزستان ستاد تمسخر مردم را سریع تشکیل میدن.
      خانم ابتکار را باید برکنار کرد

    • بی نام

      اصلا برای دولت ومسئولین مهم نیست که منطقه غرب دارند خفه میشن ' خدااون روز رو نیاره که اگه ای و ریز گردها به پایتخت سرایت کنه ببین چه شود ' ...

    • احسان

      خدایا خودت رحم کن حداقل بحرمت این ماه عزیز،بخدا خسته شدیم از بس این چند سال خاک خوردیم،ما رو از خاک افریدی،دوباره هم زیر خاک میریم،حداقل بزار چند روز بدون خاک نفس بکشیم قربونت برم،،همه میگن خدا عادل است پ کو عدالت؟ چرا فقط ما جنوبیا رو زیر خاک دفن میکنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج