۳۴۴۴۳۲
۴۰ نظر
۵۰۰۵
۴۰ نظر
۵۰۰۵
پ

چگونه ۱۹ سرباز به خانه‌ نرسيدند؟

ده‌ها سرباز شيرازي «پادگان‌٠٥ كرمان» از همان روز نخستي كه لباس‌هاي آموزشي‌شان را پوشيدند و پاي در پادگان گذاشتند، تنها به ساعتي فكر مي‌كردند كه «آموزش تمام شود» تا بتوانند «يك بار ديگر به خانه‌هاي‌شان برگردند.»

روزنامه اعتماد: ده‌ها سرباز شيرازي «پادگان‌٠٥ كرمان» از همان روز نخستي كه لباس‌هاي آموزشي‌شان را پوشيدند و پاي در پادگان گذاشتند، تنها به ساعتي فكر مي‌كردند كه «آموزش تمام شود» تا بتوانند «يك بار ديگر به خانه‌هاي‌شان برگردند.»

پس از دو ماه آموزش پيوسته و لحظه‌شماري مداوم، سرانجام اين ساعت فرا رسيد اما «اتوبوسي كه براي چندين نفر از اين سربازها آمده بود تا آنها را به شيراز ببرد، به ميانه راه نرسيده، در دره‌اي ٢٠ متري سقوط كرد و جان ١٩سرباز را گرفت؛ در حالي كه ساعت از ١:٢٠ بامداد گذشته بود و سربازها در خوابي عميق فرو رفته بودند.» احمد، يكي از اين سربازها كه از حادثه جان سالم به‌در برده، در بيمارستان، ياد فريادهاي دوستانش مي‌افتد و مي‌گويد: «خواب بوديم كه ناگهان راننده فرياد زد «ترمز بريده»، همه پريدند، وحشت كرده بودند. اتوبوس تكان‌هاي شديدي مي‌خورد و تعادل نداشت. سربازها فرياد مي‌زدند يا علي، يا علي، ناگهان اتوبوس با سر در دره سقوط كرد و روي سنگ‌ها معلق زد؛ ديگر نفهميدم چه شد» اما اكنون همه مي‌دانند چه شده «١٩ سرباز، هنگام بازگشت به خانه كشته شدند و احتمالا تعدادشان بيشتر خواهد شد.»

چگونه ١٩ سرباز به خانه‌ نرسيدند؟

بامداد ديروز، به فاصله يك ساعت، دو دستگاه اتوبوس، حامل ده‌ها سرباز پادگان‌٠٥ كرمان، در محور سيرجان - ني ريز دچار حادثه شدند كه در جريان آن (تا ساعت ٢١ ديروز) ١٩ سرباز كشته و دست كم ٤٠ نفر زخمي شدند. در حادثه نخست كه در ساعت ١:٢٠ بامداد رخ داد، اتوبوس حامل ٤٢ سرباز شيرازي در «دره ٢٠ متري لايرز» سقوط كرده است.

مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور با اشاره به جان باختن ١٩ سرباز در اين حادثه، بر احتمال افزايش تعداد كشته شده‌ها تاكيد كرد و به «اعتماد» گفت: «با اطلاع اورژانس از حادثه، ١١ آمبولانس به محل اعزام و مشخص شد كه يك دستگاه اتوبوس ولوو با ٥٨ سرنشين به دره ٢٠ متري سقوط كرده و در همان ابتدا، جان ١٦ نفر را گرفته است.

خالدي به جان‌باختن سه مجروح در بيمارستان شهداي ني‌ريز اشاره كرد و افزود: «٨ نفر از ٣٨ مجروح حادثه نيز شرايط وخيمي دارند كه اقدامات درماني در بيمارستان رجايي شيراز آنها آغاز شده. البته با توجه به حجم خسارت‌ها، احتمال افزايش تلفات وجود دارد.» به گفته سخنگوي اورژانس كشور تاكنون سه سرباز از بيمارستان ني‌ريز ترخيص شده‌اند و احتمال ترخيص ٥ سرباز ديگر از بيمارستان امام خميني استهبان نيز وجود دارد.

همزمان، سرهنگ كسري سيروسي، فرمانده پليس‌راه شمال استان فارس، علت سقوط اتوبوس در دره را «ناتواني راننده در كنترل خودرو» به دليل «سرعت غيرمجاز» اعلام كرد و گفت: «اتوبوس سربازان در مسير شرق به غرب محور سيرجان به ني‌ريز در حركت بود كه در گردنه لايرز از جاده منحرف شد و پس از برخورد با گاردريل، به دره ٢٠ متري سقوط كرد.» سرهنگ سيروسي از آغاز بررسي‌ها براي تشخيص ميزان تاثير «حمل كالا و انسان قاچاق در اتوبوس» در حادثه نيز خبر داده است؛ موضوعي كه سرهنگ عزيز برزگر، فرمانده منطقه انتظامي ني‌ريز با تاكيد بر آن به تارنماي محلي «ناي ذي نيوز» گفته است كه «در اين اتوبوس، علاوه بر كالاي قاچاق، دو افغان نيز در باك گازوييل خودرو سوار شده بودند كه امدادگران هلال‌احمر، پس از سه ساعت جست‌وجو، جنازه آنها را با شكافتن باك از ميان پاره‌هاي آهن بيرون كشيدند.» «عدم نصب حفاظ در قوس جاده» نيز موضوع ديگري است كه به گفته سرهنگ محمدحسين حميدي، فرمانده پليس راه كشور، بررسي تاثير آن در حادثه آغاز شده است.

نگاه‌ها به حادثه سقوط اتوبوس سربازان، در حالي است كه تنها يك ساعت پس از اين اتفاق، دومين حادثه نيز براي اتوبوس دوم حامل سربازان پادگان‌٠٥ كرمان، در مسير اهواز رخ داد. سرهنگ سيروسي، فرمانده پليس راه شمال فارس درباره اين حادثه نيز گفت: «ساعت ٢:٢٠ بامداد ديروز، يك دستگاه اتوبوس اسكانيا كه آن هم از پادگان‌٠٥ به سمت اهواز حركت كرده بود، در محور سيرجان به ني ريز، به دليل «عدم توجه راننده به جلو» ناشي از «خستگي و خواب آلودگي» در اطراف سروستان واژگون شد و شش سرباز را مجروح كرد.» سربازان مصدوم اين سانحه نيز به بيمارستان منتقل شده‌اند.

شناسايي اجساد سربازها از سوي خانواده‌ها

با گذشت چند ساعت از سقوط اتوبوس سربازان در دره، خانواده آنها به بيمارستان‌هاي ني‌ريز و استهبان سرازير شدند تا شايد با «اميد» به خانه‌هايشان بازگردند. با اين همه، ساعت ٢١ديروز خانواده ١٩ سرباز، تنها توانسته‌اند، جنازه فرزندانشان را در سردخانه‌ها شناسايي كنند. محمدرضا اميري، فرماندار ني‌ريز تعداد اين خانواده‌ها را ١٠-١٢ خانوار اعلام كرد و با اشاره به اسكان آنها در محل‌هاي مناسب به «اعتماد» گفت: «از ساعت ٨ صبح (ديروز)، ده‌ها خانواده سربازان كشته شده و مجروح به ني‌ريز آمدند كه با همكاري هلال احمر و شهرداري، آنها را در خوابگاه‌هاي تربيت‌بدني، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اسكان داديم و براي‌شان تداركات لازم را فراهم كرديم. همچنين چند مددكار از بهزيستي در اختيارشان گذاشتيم تا در اين شرايط در كنارشان باشند.»

«هر ١٩ سرباز كشته شده، در سردخانه بيمارستان‌هاي ني‌ريز هستند و خانواده‌ها با تصاويري كه از چهره فرزندان‌شان در دست دارند و حضور در سردخانه‌ها، آنها را شناسايي كرده‌اند.» اميري با بيان اين موضوع، شرايط خانواده‌ها را «غمبار» توصيف كرد و با اشاره به «تشكيل پرونده قضايي درباره حادثه» ادامه داد: «پدر و مادر، برادر و خواهر، حتي پسرعمو‌هاي سربازها آمده بودند. آنها اجساد را مي‌بينند. بعضي‌ها تصاوير بچه‌هاي‌شان دست‌شان بود. غم بسيار بالايي است. بيشتر كشته شده‌ها شيرازي هستند.»

روايت يك سرباز از لحظه سقوط

رسول كردگاري، خبرنگار تارنماي «ناي ذي نيوز» كه صبح ديروز، در بيمارستان شهداي ني‌ريز حضور داشت، از قول چند سرباز كه در بيمارستان شرايط بهتري داشتند، به «اعتماد» گفت: «همه خواب بوديم كه ناگهان راننده فرياد زد «ماشين ترمز بريده» او چند ثانيه قبلش از يك ماشين سبقت گرفته و همين باعث شده بود، ترمز از كار بيفتد. اتوبوس تكان‌هاي شديدي مي‌خورد. وحشتي عجيب همه را گرفته بود و سربازها يا علي يا علي مي‌گفتند كه ناگهان اتوبوس به سمت دره رفت و در آن سقوط كرد. اتوبوس روي سنگ‌ها غلت مي‌زد و معلق مانده بود.»

همزمان محمدمهدي توكل، مدير اين تارنماي محلي نيز با اشاره به قاچاق بار و دو تبعه افغان در اين اتوبوس به «اعتماد» گفت: «اتوبوس سقوط كرده به دره، نرسيده به پاسگاه قطرويه (٢٠ دقيقه‌اي محل حادثه) لحظه‌اي توقف كرد تا بار قاچاق انبه، سيگار و ناس در اتوبوس جاسازي كند. دو افغان را هم در باك گازوييل مخفي كردند. وقتي دوباره حركت كرد، به پاسگاه قطرويه رسيد اما ماموران متوجه بار قاچاق و اتباع افغان نشدند. ٢٠ دقيقه بعد، اتوبوس به دره لايرز رسيد و به دليل سرعت غيرمجاز و سبقتي كه گرفته بود، ترمز بريد و در دره سقوط كرد.»

توكل با تاكيد بر حادثه‌خيز بودن محور سيرجان به ني‌ريز افزود: «اين جاده تا به حال خيلي كشته داده. چند سال پيش، يكي از مسوولان در همين جاده دچار سانحه شد كه زنگ زد آمدند چند تا مهار در نزديكي دره گذاشتند اما فايده چنداني نداشت. از چند وقت پيش هم قرار شد ديوارهاي سيماني اطراف جاده بسازند كه هنوز تكميل نشده و حادثه دقيقا جايي اتفاق افتاده كه هنوز گاردريل فلزي قديمي دارد.»

مسوول تعاوني: راننده در كماست

مدير تعاوني‌اي كه اتوبوس سقوط كرده را به پادگان ‌٠٥ فرستاده درباره حادثه به «اعتماد» گفت: «ديروز (سه‌شنبه) از پادگان زنگ زدند، گفتند اتوبوس مي‌خواهيم براي شيراز. ما هم يك دستگاه ولوو را از نظر فني چك كرديم و با راننده‌اي باتجربه و قديمي، همراه صاحب ماشين و سه كمك‌راننده، در مجموع ٥ نفر، به پادگان فرستاديم اما چند ساعت بعد باخبر شديم كه اتوبوس با ٤٢ سرباز در دره لايرز سقوط كرده. فعلا نمي‌دانيم دقيقا چه اتفاقي افتاده چون هم راننده باتجربه بود و هم ماشين را قبل از اعزام چك كرده بوديم.» به گفته او راننده مردي ٦٠ ساله است كه پس از حادثه در كما فرو رفته است. با اين همه صاحب ماشين و دو كمك‌راننده در دم كشته شده‌اند و حال كمك راننده سوم نيز وخيم است. مسوول اين تعاوني درباره تعداد سرنشينان اتوبوس كه از سوي سخنگوي اورژانس كشور ٥٨ نفر اعلام شده و همچنين دو افغان قاچاق كه فرمانده انتظامي نيريز بيان كرده نيز گفت: «اتوبوس ٤٢ سرباز سوار كرده بود. هيچ افغاني هم نمي‌تواند در مخزن گازوييل دوام بياورد.»

روايت مسوول اين تعاوني در حالي است كه كيلومترها دورتر از او، لحن راننده‌هاي اتوبوس‌هاي ني‌ريز نيز هنگام تعريف آنچه بر سربازها گذشته، همراه با اندوه است. شهر آنها، از صبح ديروز مملو از خانواده سربازان كشته يا مجروح شده است. يكي از ‌آنها به «اعتماد» مي‌گويد: «سرباز‌ها همه فوق ليسانس و ليسانس و بيشتر شيرازي بودند. از صبح خانواده‌هاي‌شان آمده‌اند در شهر پي بچه‌هاي‌شان. ما راننده را نمي‌شناسيم اما مي‌گويند چون سرعت مي‌رفته ناگهان ترمز بريده و در دره ٢٠ متري سقوط كرده. البته آن جاده (سيرجان به ني‌ريز) گردنه‌هايي با عمق ٨٠ متر هم دارد. سربازها، بنده خداها خواب بودند كه اين اتفاق براي‌شان افتاد» و آخرين خواب ١٩ سرباز پادگان ‌٠٥ كرمان، خيلي طولاني شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش این بلا سر اونایی می آمد که جان این مردم بدبخت هیچ ارزشی براشون نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا همین طوره مسُولینی که شکم خودواطرافیانش راباآتش جهنم وحرام پرکرده اند

    • رضا قدمی

      باسلام ابتدا درباره مدیر تعاونی که ایشان بیان کرده دورغ چرا که این آقایان فقط فکر کمیسون وجیب خودشان هستند نگاری به خرابی ماشین وبار ماشین وتعداد مسافر وصورت وضعیت نیستند واقای راننده هم تک نبوده سه راننده بودنده و نتوانستند که این آقا خواب هست واز نظر پلیس راه هم کسی که ساعت کارش تمام باشد حق رانندگی ندارد واز طرفی راننه محترم از موادیا امثال آن زیادی مصرف کرده ودراخر چرا پلیس راه محترم جهت ثبت ساعت راننده اتوبوس را مورد بازدید قرار نداده تا از تعداد سرنشینها کاسته شود باتشکر

    • بدون نام

      خدایا چه مصیبتی!
      خداوند به خانواده های ای جوانان صبر تحمل مصیبت بدهد.
      19 جوان که اینطور که نوشته فوق لیسانس و لیسانس داشتند.
      الله اکبر به اندازه یک جنگ تلفات داشته ایم. اخه چرا شرکت های تعاونی قوانین را درست اجرا نمی کنند؟ ماشین از نظر فنی چک شده بود؟!!! و یا همینطور فرمالیته فرم بررسی فنی ماشین امضا و به دست راننده داده شده؟!

    • الهه

      اکثر جاده های شیراز نامنه گاردریل گذاشتند ولی نگذارند بهتره حتما باید هزارتا کشته بریم تو این جاده ها تا درست کنند ما خودمون چند بار میخاستیم بیافتیم تو دره با ماشین سواری اون که دیگه اتوبوس بود اصلا به جاده ها توجه ندارند چقد جوون تو این جادها فقط بخاطر بد رانندگی کردن راننده ها و بدی جادها فوت میشن خانواده هاشون عذادار کاش یکم رسیدگی بشه ولی کو ادمش که بخاد اینکارا بکنه

    • بدون نام

      خداوند متعال این مسئولان بیسواد را در لای پنبه که هستند گرفتار هزار بلا کند، انشاالله، مگر خدا اینها را نابود کند...

    • الهه

      واقعا هیچ خبری برام به اندازه این خبر برام دردناک نبود انگار عزیز خودم مرده انگار من داغدار شدم انگار من صاحب عزام واقعا سرباز این همه بخونه بعد بره سربازی بعداز این همه زجر و اذیت که سربازی آدمو مرد میکنه با ذوق و شوق بیاد مرخصی بدست ی پیرمرد که بخاد یکم جلو بیافته از ماشین بعدی جوون 19 سرباز را براحتی بگیره ادم نمیدونه چی بگه ولی بحال اون جوون شد که الکی الکی رفت و بدتر اینکه خانواده‌شان چی بسرشون میگذره خدا میدونه

    • ناشناس

      چطوری اون ماشین رو چک کردن؟!!
      اون کسی که ماشین رو چک کرده رو هم باید توبیخ کنند
      کی میخواد جواب درد دل خانواده های داغدار رو بده!؟
      کی تموم میشه این همه بی توجهی/بی تفاوتی نسبت به جان ما آدم هایی که داریم تو این مملکت زندگی میکنیم و شما ها و امثال شماها رئیس و نماینده ما هستند..!
      هروز یه داستان جدید یه ماجرا..
      تا کی!!!

    • بدون نام

      انا لله وانا الیه راجعون
      خداوند به خانواده هاشون صبر بده

    • سین میم

      مگه یه اتوبوس چند نفر ظرفیت داره؟
      بیچاره خانواده هاشون. بچه رو با هزار زحمت بزرگ کن. آخرشم به خاطر بی مبالاتی یه عده پرپر شه بره...
      حالا همه چیزو میخوان بندازن گردن راننده.

    • صادق

      در بهترین موقع ایام جوانی پرپر شدند از خداوند برای خانواده های این عزیزان داغدار صبر مسئلت دارم

    • بدون نام

      دو سه سال قبل ك يه اتوبوس اسكانيا تو اتوبان تهران قم تصادف ميكنه وهمه سرنشيناش تو اتيش سوختن كسي صداش درنيومد همه تا يه هفته اظهار همدردي كردن و مسعولان هم قول رسيدكي دادن ولي فراموش شد اين هم فراموش ميش زياد خودتونو ناراحت نكنيد مسعولان خودروسازي كشور

    • علی

      خدایا خودت برس به داد مردم ایران از دست این مسئولین ...

    • زهرا

      خدایا دلم اتیش گرفته وای به حال خانوادهای این عزیزان خداصبر بده به این خانوادهای عزیز از دست داده روحشون شاد

    • بدون نام

      خدا صبر به خانوادشان بده


      ،

    • بدون نام

      خدا صبر به خانواده ها شون بده خیلی سخته حتی گفتنش هم آسان نیست خدایا خدایا خودت رحم کن

    • بدون نام

      نظارت روی اتوبوسرانی چه از لحاظ معاینه فنی وچه از لحاظ سلامت راننده ، تست اعتیاد از سوی راهنمایی ورانندگی بادقت صورت نمیگیره

    • بدون نام

      وضعیت بعضی از جاده ها واقعا خرابه!

    • بدون نام

      ... من باقاطعیت میگم علت حادثه ایراد واشکال از جاده ونداشتن موارد ایمنی وبازدارنده ...

    • بدون نام

      تماما مقصر دولت عزیزمونه از نداشتن نظارت روی تعاونی ها تا خدمت مقدس وانتقال جوونا ی بی ارزش مردم به شهرای دیگه و ضعف راه سازی و وارد کردن خودرو های حادثه ساز و ... ممنونیم که از جوانان این مملکت مرد میسازید.

    • مهری

      نظام وظیفه کل کشور در این قضیه بی تقصیر نیست، چرا که اکثر بچه ها باید در استان خودشان آموزش ببینند نه 2 الی3 استان دورتر ،، باید فکری در این زمینه صورت بگیره......دقیقا ..من هم قبول دارم......روحشان شاد و به بازماندگان انها صبرعطا فرماید

    • بدون نام

      خدارو شکر تو کشور ما سرباز به قدر فیش حقوقیش ارزش داره (کمتر از صد تومان)، مسئولین که جای خود دارد حتی روزنامه ها هم این حادثه ی تلخ رو به نحوی که باید انعکاس ندادن،
      خداوند به خانواده هاشون صبر بده

    • بدون نام

      خدا به خانوادهاشون صبر بده

    • امین آریایی نژاد

      ب نظر من این تصادف خیلی مشکوکه...وجود افغانی در باک اتوبوس ب چ معناست؟؟؟؟بمب گذاری؟؟؟

    • بدون نام

      تعطیلات عید هم استان فارس بیشترین تصادفات تو کشور رو داشت..چون جادهای داغونی داره

    • مردم

      وای خدا دلم اتیش گرفت،

    • ماهورا

      بچه های خود مسعولا هم بودن انقد سرد و بی تفوت باش برخورد میکردن؟؟؟...هر چند این نور چشمیا الان معافیشونو گرفتنو دارن سر صدقه بضیا تو دانشگا تهران دکترا میگیرن!!!...خدا ب خونواره این عزیزان صبر بده...روحشون شاد...

    • بدون نام

      قصاپت بی جا ممنوع برای شادی روح سربازانمو صلوات

    • دلسوز

      همه ی جوونا که دارن توجاده هامی میرند پس کیا قراره ایرانو حفظ کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مهدی

      آدم شرمش میشه از آدم بودنش. آهای اقا زاده ها آهای آقاها!؟ انسانم آرزوست...

    • بدون نام

      من از وقتی متوجه شدم همین جور اشکهام داره میاد واقعا نمیدونم چی بگم خدا فقط به خانواده هاشون صبر بده ، جوانهای مردم چه طوری پرپر شدن خدا رحم کنه به پدرها و مادراشون

    • بدون نام

      تسلیت

    • فروزان

      وای خدا چ دردناک من الان متن خبرو خوندم ....خدا ب دل مادراشون رحم کنه.....برا شادی روحشون اللهم صل علی محمد و آل محمد..... داداشام خدا بیامرزدتتون؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛هیییییییی خدا

    • مازیار

      چرا کامنت منو نمیزارید
      فقط کامنتایی که باب میلتون باشه رو میذارید دیگه

    • بدون نام

      خدایشان رحمت کند.واقعادردسنگینی بود

    • هادی

      چرا پست منو نزاشتین خاطرات یکی از سربازا بود ک فوت کرده

    • بدون نام

      التماس تفکر متاسفانه این اتفاق که نباید می افتاد
      افتاده ولی حرف من اینه که نباید. عزای عمومی اعلام میشد ؟؟؟؟؟؟؟
      واقعا متاسفم که جان مردم
      ارزشی ندارد.
      خدا خودش آگاهه

    • معترض

      ... چرا باید یه سرباز که با هزار امید به ایندش نگاه میکنه همچین وضعیتی داشته باشه؟؟؟کمترین امکانات تو کشور ما متعلق به سربازاست..خداییش این انصافه؟؟؟

      پاسخ ها

      • ماهورا

        ببخشید ولی خیلیا هستن ک تو این مملکت دارن زحمت میکشنو اونطور ک باید بشون توجه نمیشه...کلن برعکسیم ما!!!...این چیزا اینجا طبیعیه!!!!!!

    • بدون نام

      سلام سرباز وطن جایتان خالی خدا حافظ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج