اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۴۶۴۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

اهميت تورهای اروپايی ظريف

علي‌اكبر فرازي؛ سفير سابق ايران در اروپا در روزنامه آرمان نوشت: دور سوم سفرهاي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به كشورهاي اروپايي از دو روز گذشته آغاز شده است. وزير امور خارجه ايران در سومين تور اروپايي خود ابتدا به فرانسه رفت و فرانسه را به قصد سفر به آمستردام پايتخت هلند ترك كرد.

علي‌اكبر فرازي؛ سفير سابق ايران در اروپا در روزنامه آرمان نوشت: دور سوم سفرهاي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به كشورهاي اروپايي از دو روز گذشته آغاز شده است. وزير امور خارجه ايران در سومين تور اروپايي خود ابتدا به فرانسه رفت و فرانسه را به قصد سفر به آمستردام پايتخت هلند ترك كرد.

در حقيقت اين تور اروپايي در تداوم سفرهاي قبلي محمد جواد ظريف به كشورهاي نروژ و آلمان است. بر اين اساس بايد اذعان داشت كه ظريف در اين تورهاي اروپايي سه هدف را مورد پيگيري قرار مي‌دهد. به طور مشخص اروپا به عنوان يك مجموعه واحد و همچنين كشورهاي مستقل و عضو اتحاديه اروپا همواره روابط سنتي و مطلوبي با ايران داشتند و در مقابل ايران نيز روابط مناسبي با كشورهاي اروپايي و با مجموعه اتحاديه اروپا داشته است.

گرچه در زمان تحريم‌ها اين روابط تا حدي تحت تاثير اثرات ناشي از تحريم قرار گرفت اما در گفت‌وگوهاي ۱+۵ كشورهاي اروپايي اعم از كشورهاي عضو در طرف‌هاي هسته‌اي ايران و حتي كشورهايي كه عضو نبوده و با دقت نظر مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ را مورد تعقيب قرار مي‌دادند، خواستار رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران بودند؛ بنابراين گمان مي‌رود كه جمهوري اسلامي ايران شاهد اين است براي اجراي موافقت نامه‌هاي مربوط به برجام تا حدي مشكلات بانكي و فني وجود دارد كه اين مشكلات فني قابل حل نيست مگر اينكه اراده قوي سياسي پشت آن باشد.

به نظر مي‌رسد ظريف در اين سفر نخست سعي در توجيه فرانسه و سپس هلند دارد، براي اينكه به آنها بقبولاند كه اجراي يك اصل كلي است و نمي‌توان تنها فصل‌هايي از آن را اجرا كرده و برخي از آن فصل‌ها را نيز ناديده گرفت. طبيعي است كه فرانسه به عنوان يك عضو شوراي امنيت و در غالب يك عضو مذاكره‌كننده با ايران در باب مسائل هسته‌اي و گروه ۱+۵ مسئوليتي فراتر از سايرين برعهده دارد براي حل مشكلات فني و بانكي كه آمريكا بر آن تاكيد دارد.

بنابراين فرانسه بايد به عنوان يكي از كشورهاي تاثيرگذار اتحاديه اروپا اين مسائل را مورد پيگيري قرار دهد تا مشكلات ايجاد شده از سويي بانك‌ها و عمدتا بانك‌هاي آمريكايي و بانك‌هاي بزرگ اروپايي به جهت هراس و تبعيت از قوانين بانك‌هاي آمريكايي براي رفع محدوديت‌هاي مالي و بانكي گامي برنمي‌دارند.

باید براي حل اين مساله پيشقدم شود. در حقيقت همان طور كه فرانسه از ابتداي مذاكرات موضع سختگيرانه‌اي در كل موارد هسته‌اي اتخاذ كرده اكنون نيز بايد در اجراي برجام و برداشتن محدوديت‌ها از سوي بانك‌هاي اروپايي موضع سختگيرانه‌اي در پيش بگيرد و بانك‌هاي اروپايي را مجاب به حذف محدوديت‌هاي بانكي و اجراي صحيح و كامل برجام كند. زيرا نمي‌توان انتظار داشت كه جمهوري اسلامي فقط قرادادهاي سنگين اقتصادي را با كشورهاي اتحاديه اروپا منعقد كند و اصل مشكل يعني محدوديت‌هاي بانكي به صورت حل نشده در جاي خود باقي بماند.

از اين رو در اين ملاقات ظريف علاوه بر بازديد با مقامات بلند پايه از جمله رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه، ساير وزرا و همچنين ژان پير رافارن رئيس كميسيون دفاع، امنيت خارجه و نيروهاي مسلح سناي فرانسه ديدار و حول مسائل مربوطه به گفت‌وگو پرداخت. ديدار ظريف با رئيس كميسيون مذكور بيانگر اهميت مذاكرات دو جانبه است. قطعا اگر فرانسوي‌ها بخواهند روابط در ستوه مختلف ادامه داشته باشد بايد براي حل مشكلات بانكي پيشقدم شوند.

بنابراين ايران لازم مي‌داند كه كشورهاي اروپايي عضو گروه ۱+۵ مانند فرانسه و حتي كشورهاي غيرعضو مانند هلند را جهت اجراي بي‌كم و كاست برجام توجيه كند. چراكه لازمه تداوم روابط دو جانبه ميان تهران و اتحاديه اروپا در افزايش اعتماد دو سويه و تلاش در همين مسير است، از سويي ديگر كشورهاي اروپايي نيز با مشكلات منطقه خاورميانه روبه رو هستند و چالش تروريست اروپا را هم متاثر ساخته است.

قطعا ايران به عنوان يكي از كشورهاي اثرگذار براي حل مساله بحران آوارگان و چالش خاورميانه مي‌تواند گفت‌وگوهاي سازنده‌اي با فرانسه و هلند داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      هزینه های گزاف برای سفرهای گرانقیمت اروپایی برای بدست آوردن هیچ!!
      پول بی زبون بیت المال حیف و میل میشه و هیچکس پاسخگو نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج