۳۴۸۲۶
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

تفاوت ممنوعيت حجاب در فرانسه و روسيه

سال‌ها پيش ممنوعيت حجاب در مدارس فرانسه موجي از واکنش‌ها را از سوي گروه‌هاي مختلف به همراه داشت‌.

مردم سالاری : سال‌ها پيش ممنوعيت حجاب در مدارس فرانسه موجي از واکنش‌ها را از سوي گروه‌هاي مختلف به همراه داشت‌.

برخي از حاميان افراطي لائيسيته در پاسداري از مباني لائيسيته از اين ممنوعيت دفاع مي‌کردند و اجازه استفاده ازحجاب را به عنوان نمادي مذهبي موجب نقض لائيسيته فرانسوي و بي طرفي دولت در مقابل دين در مفهوم کلي آن و نه صرفا اسلام مي‌دانستند در حالي که برخي ديگر علي‌رغم پاي بندي به لائيسيته خواهان مداراي بيشتري با مسلمانان و مسئله حجاب بودند و هرگونه برخورد سخت قانوني را به ضرر جامعه و حتي لائيسيته مي‌دانستند‌.

آنان براين باور بودند که برخوردهاي قانوني با حجاب مي‌تواند عواقب جبران ناپذيري براي فرانسه داشته باشد و برخي ديگرعلت مخالفت خود را نه نقض لائيسيته که بروز چالش‌ها و خصومت‌هاي ديني‌، فرقه‌اي در مدارس فرانسه بيان مي‌کردند که بايد به عنوان نمادي از لائيسيته بي‌طرفي خود را حفظ کند.

اين در حالي بود که در کشورهاي ديگر که از نظام سياسي لائيک برخوردار نبوده و عموما کشورهاي سکولار بودند مسئله حجاب يا پوشش اسلامي با تنش‌هاي کم‌تري مواجه شد. اما صدا و سيماي کشورمان بدون لحاظ کردن اين نکته ظريف يا شايد ناتوان از درک آن طي تبليغات گسترده اي تلاش کرد تا به بينندگان خود نشان دهد که در فرانسه نه تنها آزادي وجود ندارد بلکه حقوق بشري که براي اولين بار از سوي اين کشور به جهانيان عرضه شده از سوي همين کشور نيز نقض مي‌شود‌.

اما اخيرا از سوي برخي از خبرگزاري‌ها اعلام شده که ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه اعلام کرده است اجازه پوشش حجاب در مدارس اين کشور را نخواهد داد . ظاهرا وي در ديدار با نمايندگان يک تشکل روسي اعلام کرده است بايد به چگونگي حل اين مسائل در کشورهاي اروپايي همسايه خود نگاه کنيم و آنگاه امور روشن خواهد شد.

رئيس‌جمهوري روسيه در عين حال گفت بايد با احترام زيادي با احساسات ديني مردم تعامل کنيم، با اين حال کشور ما، لائيک است و بايد در رفتارهاي خود بر اساس اين اصل عمل کنيم.

در اين ديدار، نماينده اي از ايالت استنفاروپل روسيه که يکي از مدارس آنها، پوشش حجاب را ممنوع کرده است، سئوالي از پوتين درباره ديدگاهش در خصوص پوشش حجاب در مدارس روسي پرسيد که پوتين به صراحت مخالفت خود را با حجاب اعلام کرد.

اگر چه ما تفاوت لائيسيته به معناي جدايي و استقلال و بي‌طرفي دولت در مقابل دين و نه ضديت با آن در حوزه عمومي، و سکولاريسم به معناي عرفي‌گرايي و دنيوي کردن دين را درک مي‌کنيم اما سوال اين جاست که چرا صداوسيما که چنين تفاوتي را در مورد فرانسه ناديده مي‌گيرد در مقابل اقدام روسيه سکوت مي‌کند؟

اين در حاليست که سالهاست که سرکوب مسلمانان چچن به وسيله روسيه نيز ناديده گرفته مي‌شود و در مقابل في‌المثل کشتار مسلمانان برمه بازتاب گسترده‌‌اي در صدا و سيما مي‌يابد.

اين معيارهاي دوگانه که در موارد بسياري از جمله قضيه بحرين و سوريه نيز به چشم مي‌آيد موجب مي‌شود تا صداقت ما را در دفاع از مسلمانان به شدت زير سئوال ببرد و اقدامات ما را ناشي از مصالح سياسي بنماياند‌.

چرا که اگر منع حجاب در مدارس غربي نمونه آشکار نقض آزادي و حقوق بشر است نبايد فرقي بين فرانسه لائيک و روسيه لائيک باشد و ما بايد در مقابل هر دو واکنشي يکسان نشان بدهيم‌.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینجوریه دیگه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من ده تامثبت میدم وفقط میگم اینجوریه دیگه چون هرچی بگیم سانسورمیشه

    • بدون نام

      "به ما چه ها" كجان!!!

    • حسين

      "به ما چه ها" كجان!!

    • ریحانه

      ادمین اگه ما این حرفو میزدیم,سانسور میکردین....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج