۳۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

بررسی فیلمی که برای سیما دردسرساز شد

مدیر گروه معارف سیما فیلم معتقد است که با حذف و تصویر برداری بخشی از فیلم «یک خانواده محترم» می‌توان آن را دوباره اکران کرد.

خبرآنلاین: مدیر گروه معارف سیما فیلم معتقد است که با حذف و تصویر برداری بخشی از فیلم «یک خانواده محترم» می‌توان آن را دوباره اکران کرد.

دوشنبه ۷ آبان نشستی با حضورحجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده مدیر گروه معارف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیما فیلم و جمعی از اصحاب رسانه برای پرداختن به حاشیه‌های فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام رحیم‌زاده بااشاره به اینکه فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» به لحاظ به تصویر کشیدن ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس سطح بسیار پایینی دارد گفت: «این فیلم نمی‌تواند سند خوبی از رشادت‌های رزمندگان ما و یا خانواده‌های شهیدان ارائه دهد و چیزی نیست که بشود سال‌های بعد برای مرور بخشی از تاریخ‌مان به آن رجوع کنیم.»

او ادامه داد: «ما فیلمنامه ابتدایی آقای آفریده را رد کردیم، اما پس از اصلاحاتی اصل کار مورد پذیرش قرار گرفت و با ایشان قرارداد تولید فیلم سینمایی «خرمشهر» با مشارکت ۵۰ درصدی سیما فیلم بسته شد، اما آن زمان بحثی برای مشارکت فنی و مالی طرف خارجی در این پروژه وجود نداشت.»

بررسی فیلمی که برای سیما دردسرساز شد

رحیم‌زاده در ادامه گفت: «محمد آفریده از ابتدا فیلم را بر اساس طرحی که در ذهن داشت، طراحی کرده و آن را به جشنواره‌های خارجی ارسال کرده است.»

مدیر گروه معارف، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیما فیلم در ادامه با اشاره به فرآینده تولید فیلم «یک خانواده محترم» و فرستادن آن به جشنواره کن گفت: « روز ۵ اردیبهشت، وقتی که من از سفر حج برگشتم و به محل کارم رسیدم یکی از دوستان با شوق و ذوق به اتاق من آمد و موفقیت فیلم «یک خانواده محترم» را در جشنواره فیلم کن تبریک گفت. من از شنیدن این خبر آنقدر شکه شدم که بلافاصله با آقای آفریده تماس گرفتم. ایشان گفتند که تهران نیستند و قرار ملاقاتی را با هم هماهنگ کردیم. وقتی به دفتر آمد از او خواستم که نسخه‌ای را که در جشنواره فیلم کن نمایش داده شده، به من برساند تا آن را ببینم و ایشان از دادن فیلم امتناع کردند.»

او در ادامه گفت: «ما راف‌کات‌های این فیلم را دیده بودیم و تاکیدمان بر این بود که فیلم نیاز به اصلاح دارد. اکبر نبوی به عنوان مشاور پروژه چنین چیزی رابه آن‌ها تذکر داده بودند اما وقتی برخلاف نظرمان به جشنواره کن رفت و ما متوجه شدیم، از آقای آفریده خواستیم که نسخه‌ای را که به کن ارسال کرده‌اند به ما بدهند اما ایشان از این کار تا هم‌اکنون که در خدمت شما هستم، سر باز زده‌اند و نسخهٔ اصلی فیلم را به ما ندادند.»

او ادامه داد: «مرجع ارجاع فیلم به جشنواره‌های خارجی یا اداره کل تامین برنامه صدا و سیما است و یا اداره وزارت ارشاد بنابر این ما تصمیم گیرنده برای ارسال فیلم به خارج از کشور نیستیم.»

بررسی فیلمی که برای سیما دردسرساز شد

رحیم‌زاده ادامه داد: «بعد از ماجرای نمایش فیلم در جشنواره کن تصمیم گرفتیم که جلسه‌ای را با حضور سید مهدی طباطبایی و پژمان لشکری‌پور برگزار کنیم که حضور این دوستان در جلسه مورد تائید آقای آفریده هم بود. گفتیم هر چه را که این دوستان حکم کنند، می‌پذیریم. وقتی این دو بزرگوار فیلم را دیدند، اظهار شرمندگی کردند و ساخت این فیلم را از سوی آقای آفریده، دور از انتظار توصیف کردند.»

او در ادامه گفت: «من به عنوان یک فرد مستقل تصمیم گیرنده نیستم، و قطعا تابع شرایط ارگانی هستم که در آن کار می‌کنم. بنابر این از طرف سیما فیلم مسئول شدم که حقوق سازمان برای ساخت این فیلم را پس بگیرم.»

مدیر گروه معارف سیما فیلم ادامه داد: «اگر قرار بود این فیلم را در تلویزیون نمایش دهیم قطعا اشکالاتش را رفع می‌کردیم. چرا که در حال حاضر ما بسیاری از فیلم‌های غربی را طوری در تلویزیون نشان می‌دهیم که انگار این فیلم‌ها از اصل فیلم پاکی بوده است. بنابراین می‌توانستیم فیلم «یک خانواده محترم» را هم برای پخش از تلویزیون اصلاح کنیم.»

رحیم‌زاده با بیان این مطلب که حضور یک خانواده محترم در جشنواره کن هیچ ربطی به سیما فیلم ندارد، چون طبق قرار داد تمام مسئولیت شرکت این فیلم در جشنواره‌های خارجی به عهده خود آقای آفریده است، و هیچکس مطلع نبود که ایشان فیلم را به جشنواره کن فرستاده است.»

او با انتقاد از عملکرد محمد آفریده تهیه کننده فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» گفت: «او باید فیلم را طوری می‌ساخت که یا در خارج از کشور قابل ارائه باشد و یا در ایران، من معتقدم که این فیلم با ۱۰ روز فیلمبرداری مجدد، و حذف ۲۵ دقیقه از فیلم یکی از بهترین فیلم‌های حال حاضر خواهد شد.»

رحیم‌زاده در ادامه گفت: «بعد از ماجرای نمایش فیلم در جشنواره کن و مشارکتی که از طرف سیما فیلم لغو شد، از محمد آفریده خواستیم که دیگر فیلم را از این جشنواره به آن جشنواره نفرستد. قرار داد ما با ایشان لغو شده بود و اعلام کردیم که این فیلم دیگر به ما هیچ ربطی ندارد و باید پول سیما فیلم که برای تولید این کار هزینه شده است را برگرداند. در جلسه‌ای که با او داشتیم هم گفتیم که این مسیری که شما در حال طی کردنش هستید، مسیر خوبی نیست و به سمت خواسته‌هایی حرکت می‌کنید که برای شما هیچ دست آوردی نخواهد داشت و ایشان بعد از آن جلسه تحت تاثیر فضای معنوی جلسه قرار گرفتند و گفتیم که دیگر در جشنواره‌ای شرکت نکنید؛ چرا که این فیلم ارزش جشنواره‌ای ندارد. آفریده این مورد را قبول کرد اما بعد دوباره شاهد شرکت این فیلم در جشنواره‌های خارجی بودیم.»

بررسی فیلمی که برای سیما دردسرساز شد

او ادامه داد: «اگر در زمان نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کن سکوت کردیم به این دلیل بود که فکر کردیم هر چیزی که درباره این فیلم بگوییم در ‌‌نهایت به نفع آن در جشنواره است.»

رحیم‌زاده در ادامه با اشاره به کارگردانی این فیلم سینمایی گفت: «آقای بخشی می‌توانست آینده خوبی داشته باشد و محمد آفریده او را به سمت این جریان هل داد. داستان اولیه این فیلم دو نقطه قوت داشت. نقطه اول نشان دادن یک مادر شهید با تمام خصوصیات شاخص او بود و نکته دوم نقشی بود که بابک حمیدیان بازی کرده، این شخصیت قرار بود پس از بازگشت به کشور ضمن بازنگری در ۳۰ سال گذشته و آزادسازی خرمشهر از تخصص‌هایش در کشور استفاده کند، اما در این چیزی که ساخته شده است، می‌بینیم همه چیز با توافق اولیه کاملا مغایرت داشته و در این بخش ها به سمت سیاه‌نمایی رفته‌است.»

او ادامه داد: «اگر همین الان آقایان بخشی و آفریده برگردند و از کاری که انجام داده‌اند، عذر خواهی کنند شرایط بهتر خواهد شد من از آقای آفریده دعوت می‌کنم که این کار را انجام بدهند و قطعا ارزشش را دارد.»

رحیم‌زاده در ادامه گفت: ««یک خانواده محترم» اولین فیلمی است که محمد آفریده آن را تولید کرده است و با توجه به اینکه خود او سال‌ها با فرآیند فرستادن یک فیلم به خارج از کشور آشنایی داشت تعجب می‌کنم چرا فیلمش را این گونه راهی جشنواره‌های خارجی کرد.»

او در پاسخ به این سوالی مبنی براینکه قبل از ساخت فیلم مدیران مرکز سیما فیلم قطعا از فیلمنامه‌ای که قرار بود به تصویر کشیده شود آگاه بودند و چرا در زمان فیلمبرداری نکاتی را که به آن انتقاد می‌کنند، به سازندگان کار متذکر نشده‌اند، گفت: «به هر حال سازنده یک اثر می‌تواند جدا از فیلمنامه در تصویر کردن نکاتی که در فیلمنامه هست از زاویه نگاه خودش مسائل را ببیند و این فیلم توضیحات زیادی دارد که در متن نیست.»

او در ادامه گفت: «جاهایی در این فیلم سیاه نمایی شده‌است، ما به آقای آفریده اعتماد کرده بودیم و این کار ایشان درس عبرتی شد که به امثال ایشان به این زودی اعتماد نکنیم. در حال حاضر محمد آفریده یک شرکت فرانسوی را مسئول پخش فیلم کرده است. ایشان به تعهداتش به سیما فیلم وفادار نبوده و سیما فیلم هم قطعا پیگیر شکایتش خواهد بود. ما خواستیم که این موضوع را دوستانه حل و فصل کنیم که ظاهرا آقای آفریده نمی‌خواهند چنین چیزی اتفاق بیفتد.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا این پروژه در طول فیلمبرداری ناظر کیفی نداشته که خطوط قرمز فیلم را به گروه متذکر شود، گفت: «معاونت سیما این حکم را ابلاغ کرده است که همه پروژه‌ها باید ناظر کیفی داشته باشند، اما حجم انبوه پروژه‌ها و محدود بودن ناظران کیفی ما این اجازه را نمی‌دهد که برای هر کاری ناظر کیفی داشته باشیم. آقای نبوی هم ناظرکیفی کار نبود و او مشاور کار بودند.»

رحیم‌زاده در پایان گفت: «این اتفاقات باعث شد تا بیشتر حواسمان را جمع کنیم. وزارت ارشاد هم پیگیر شکایتش از این فیلم هست و باز هم می‌گویم که اگربخشی از این فیلم، طی ۱۰ روز دوباره فیلمبرداری شود می‌تواند آن را اکران کرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مملي

      نميخواد بابا اصلاً اجازه پخش بهش بدين...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج