۳۵۱۵۷۸
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

غفلت زودهنگام روس‌ ها از ايران

احياي روابط تركيه و روسيه و بهبود روابط آنكارا با رژيم صهيونيستي، پيامدهایي براي ايران دارد كه نمي‌توان از آن غافل شد. چراكه بحران‌هاي داخلي و منطقه‌اي آنكارا و مسكو را بر آن داشت تا بدون در نظر گرفتن مسائل گذشته مصالح ملي را در درجه اولي قرار داده و به سمت بهبودي روابط گام بردارند اما اكنون آنچه مد نظر است پيامدهاي منفي ترميم روابط روسيه و تركيه و رژيم صهيونيستي بر ايران است.

روزنامه آرمان - داوود هرميداس باوند: احياي روابط تركيه و روسيه و بهبود روابط آنكارا با رژيم صهيونيستي، پيامدهایي براي ايران دارد كه نمي‌توان از آن غافل شد. چراكه بحران‌هاي داخلي و منطقه‌اي آنكارا و مسكو را بر آن داشت تا بدون در نظر گرفتن مسائل گذشته مصالح ملي را در درجه اولي قرار داده و به سمت بهبودي روابط گام بردارند اما اكنون آنچه مد نظر است پيامدهاي منفي ترميم روابط روسيه و تركيه و رژيم صهيونيستي بر ايران است.

بر اين اساس پس از مساله اوكراين، اشغال كريمه و كمك به جدايي طلبان در شرق اوكراين كه سبب شد اتحاديه اروپا و آمريكا تحريم‌هايي را عليه روسيه اعمال كنند، روسيه در يك انزواي سياسي قرار گرفت اما روسيه با يك ابتكار سياسي و ظرافت هوشمندانه توانست خود را تا حدي از اين انزوا بيرون بياورد. چراكه در آن مقطع روسيه براي اينكه بتواند نسبت به اين تهديدات و انزواي سياسي ناشي از تحريم واكنش نشان دهد استراتژي نگاه به شرق را به صورت سيستماتيك در پيش گرفت. به همين علت وارد قراردادهايي با چين شد، همچنين براي گسترش روابط اقتصادي و تجاري خود با آنكارا ملاقاتي با اردوغان داشت.

سپس با ايران روابطش را افزايش داد و اس۳۰۰ را به ايران منتقل كرد. روسيه براي ورود به يك ديالوگ جديد و داد و ستد با غرب به سرعت وارد مساله سوريه شد و نيروهايش را هم دراين كشور مستقر كرد. در حقيت مساله سوريه سبب شد كه يك تفاهمنامه‌اي با آمريكا ميان لاوروف و كري مبني بر آتش بس نسبي ميان گروه‌هاي ميانه رو و دولت سوريه صورت بگيرد.

روسيه از اين تفاهمنامه حداكثر استفاده بهينه را جهت بهبود روابط با غرب به ويژه آمريكا برد اما در اين ميان حزب اردوغان كه به دلايلي در انتخابات داخلي تركيه شكست خورد، سياست جديدي عليه كردها به ويژه پ. ك. ك در پيش گرفت و پس از آن ساقط كردن هواپيماي روسي از سوي تركيه اتفاق افتاد كه مسكو نسبت به اين اقدام واكنش بسيار سنگيني نشان داد و روابط اقتصادي خود را با آنكارا محدود كرد.

اردوغان پس از اينكه با نافرجامي‌هايي در مسائل داخلي تركيه، خاورميانه و سوريه مواجه شد، عقب گرد وتجديد نظري نسبت به برخي از كشورها انجام داد، زيرا تركيه كه قبل از اين حاضر به عذر خواهي از روسیه نبود خواستار برقراري مجدد روابط با اين کشور شده و درصدد عذرخواهي از آن برآمد. همچنین روابط خود با رژیم صهیونیستی را از سر گرفت. تغيير رويه تركيه در مقابل روسيه و رژيم صهيونيستي بيشتر به خاطر موضع‌گيري‌هاي اتحاديه اروپا و ناتو نسبت به ساقط كردن هواپيماي روسي صورت گرفت كه در پي موضع‌گيري‌هاي اخير اتحاديه اروپا و ناتو از اقدامات اردوغان حمايت نشد و سقوط هواپيماي روسي به وسيله تركيه مورد سرزنش قرار گرفت.

از دیگرسو پوتين نيز قبل از بهبودي روابط روسيه و تركيه توجه اش بيشتر به سمت ايران بود اما اكنون كه با تركيه وارد روابط تازه‌اي به ويژه در عرصه اقتصادي مي‌شود، قراردادهاي قبلي را با اين كشور دوباره از سر مي‌گيرد. تركيه هم كه در طيف ديپلماسي نگاه به شرق روسيه قرار دارد از سويي نيز نتانياهو كه شديدا نسبت به ارسال هواپيماي روسي اس ۳۰۰ به ايران نگران است و بنابراين در پرتو شرايط جديد روسيه سعي مي‌كند براي جلب رضايت آمريكا يا رژيم صهيونسيتي حتي تا حدودي تركيه روابط خود را با ايران تعديل ببخشد.

به وضوح مي‌توان دريافت كه نگاه ابزاري روسيه نسبت به ايران هيچ گاه تغيير نمي‌كند. روسيه نه تنها در شوراي حكام و امنيت از ايران استفاده ابزاري كرد و در مقابل امتيازهايي هم گرفت بلكه حتي به رغم اینکه در ابتداي امر نسبت به مساله عضويت رسمي ايران در شانگهاي اعلام موافقت كرده بود اما بعدا به دليل مخالفت ازبكستان و تاجيكستان تغيير نظر داد.

در حالي كه كاملا روشن است كه اين دو كشور با اشاره روسيه نسبت به عضويت رسمي ايران در شانگهاي مخالفت كردند. روسيه با توجه به سوابق رفتاري منفعت طلبانه اش نسبت به ايران حال طي بهبودي روابطش با غرب، تركيه و رژيم صهيونيستي و آمريكا سياست تعرض را در مقابل تهران در پيش خواهد گرفت اما ايران نبايد آزادي عمل و قدرت مانور سياسي خود را در تمام جهات و عرصه‌ها از دست بدهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این موضوع را دولت مردان ما باید بدانند که روسیه از گذشته تا کنون از ایران به عنوان برگ بازی برای جلب منافع خود در برابر غرب استفاده کرده و هیچگاه به عنوان یک شریک خوب در کنار ایران نبوده
      ترکیه با توجه به شرایط نا مناسب خود در سقوط جنگده روسی و اختلاف با اسراییل باز برای حفظ جایگاه خود با دلجویی از روسیه و بهبود روابط با رژیم صهیونیستی و روابط با عربستان می خواهد نقش محوری در منطقه داشته باشد

    • بدون نام

      وقتی بلد نیستی مگه مجبوری ؟ تحلیل نکنی ، نمی میری .
      مثلا اس ۳۰۰ موشک دفاعی نه هواپیما ‌! استاد

    • بدون نام

      باز بر میگردیم به همان شعار : نه شرقی نه غربی.

    • بی نام

      اینو همه باید بدونیم ضررهایی که روسیه به ایران زد آمریکاانقدربه مانزده روسیه ازایران خیلی داره سوع استفاده میکنه وایرانو زیراستعماربرده راستی ایرانم داره ازروسیه هواپیماجنگی خریداری میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج