adexo3
۳۵۱۵۸۱
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

آمادگی برای افشای ۵۲۰ تخلف دولت قبل

این روزها باید از دلواپسان تقدیر کرد چرا که مسیری را گشودند تا تبدیل به سونامی افشای تخلفات رخ داده در دولت قبل هم شد.

روزنامه آرمان- کژال ذوالفقاری نیا: این روزها باید از دلواپسان تقدیر کرد چرا که مسیری را گشودند تا تبدیل به سونامی افشای تخلفات رخ داده در دولت قبل هم شد.

در بحبوبه رونمایی از سناریوی جدید افشای فیش‌های حقوقی و در حالی که برخی از جریان‌های خاص سیاسی که سودای حضور در انتخابات ۹۶ را در سر می‌پرورانند و جهت نیل به این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی از وقوع ۵۲۰ مورد تخلف محرز (بنابر اطلاعات دستگاه‌های نظارتی، بازرسی، حسابرسی و قضائی) خبر داده است. برای این که ذهن‌ها بیش از این درگیر قضاوت درباره صحت و سقم این مطلب نشود، باید نگاهی اجمالی به گزارشی داشت که «دیوان محاسبات» از تفریغ بودجه سال ۹۰ منتشر کرد که بند بند آن، تاسف‌هایی را به دنبال دارد.

واقعیت تلخ در گزارش دیوان محاسبات

نخست این که بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۰، بانک مرکزی موظف بوده از مبالغ ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی را کسر و به حساب این صندوق واریز کند. اما در سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی ۲۰درصد رقم مورد نظر را به صندوق ذخیره ارزی وارد کرده است. یعنی از ۹۴میلیارد دلار وصول‌شده از صادرات نفت خام و میعانات گازی تنها ۲۰درصد آن به مبلغ ۱۸میلیارد دلار به حساب صندوق واریز شده است.

دوم، تخلف ۵/۱میلیارد دلاری شرکت ملی نفت که بر اساس این گزارش رخ داده است به این صورت که شرکت ملی نفت ایران از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت طی سال ۱۳۹۱ اقدام به فروش چند محموله نفت خام و میعانات گازی به ارزش یک‌میلیارددلار کرده، اما این شرکت در تاریخ سررسید، بهای نفت خام و میعانات گازی مذکور را وصول نمی‌کند. در ادامه شرکت ISO در دی ماه ۹۰ از جانب اتحادیه اروپا تحریم شده و بهای نفت خام و میعانات گازی مذکور وصول نمی شود. شاهکار دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است دلالی «بانک مرکزی» در بازار ارز و تخلف ۱۸هزارمیلیاردی آن است.

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ ارزهای خریداری‌شده را با نرخ مرجع فروش (نرخ بین بانکی)، نرخ بازار فرعی، نرخ مداخله‌ای و نرخ فروش در حساب مشتریان به فروش رسانده است. عملکرد بانک مرکزی در فروش ارزهای خریداری‌شده با نرخ‌های گوناگون تایید می‌کند که این بانک، نرخ مرجع تعیین‌شده خود را به عنوان نرخ روز ارز تایید نکرده. به همین خاطر واریز مابه‏التفاوت ریالی حاصل از فروش ارز به حساب خزانه به نرخ خرید ارز مرجع (جایگزین نرخ فروش روز ارز) بوده و منجر به عدم واریز مبلغ ۱۸هزار و۳۵۳میلیارد و ۳۳۸میلیون‌ریال شده است.

باید متذکر شد که تخلف‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و «اختصاص ۷هزارمیلیارد از اموال بیت‌المال به افراد خاص» برگ زرین دیگری از گزارش است. بر اساس این گزارش«تمامی اعتبارات مندرج در بودجه باید در قالب برنامه خاص هزینه شوند اما برخی اعتبارات که میزان آن نیز قابل‌توجه بوده، تحت عناوین کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار مقام‌های خاص قرار دارد، به عنوان نمونه در بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور توزیع مازاد درآمدهای استانی موضوع بند (س) ماده ۲۲۴ برنامه پنجم و اعتباراتی به مبلغ چهارهزار و۶۹۷میلیارد ریال و همچنین مبلغی در حدود یک هزارو ۸۹۱میلیارد ریال توسط مقامات و مراجع خاص توزیع شده است.

افزایش ۲۰۰درصدی کمک به نهاد‌های خاص از دیگر مشکلات پیش روی است. بر اساس یافته‌های دیوان محاسبات اعتبار توزیع‌شده و اختصاص‌یافته به برخی موسسات، نظیر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، موسسه بصیرت و موسسه ترجمان وحی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ به ترتیب (۱۷۰درصد)، (۲۸۳درصد) و (۱۸۵درصد) رشد نشان می‌دهد در حالی‌که ماهیت نهادها و دلایل کمک موصوف مبهم بوده و شفاف نیست.

چه باید کرد؟

عدالتی که در نص صریح قانون اساسی همواره وجود داشته و دارد و بن مایه قوانین کشور است، هر انسان مسئول و دلسوزی را وا می دارد تا چشم بر روی این تخلفات نبندد. همان طور که نباید چشم بر روی تخلفات مدیران در بحث حقوق‌های نجومی اخیر بست و چنان که ایمن آبادی اظهار کرده: « تمام آن‌چه پیش از این درباره تخلف‌ها گفته بودم، براساس اخبار و مستنداتی است که باتوجه به جایگاهی که به عنوان نماینده مردم در اختیار داریم، به دستمان می‌رسد.» ضروری است تا با بیان این مسائل و پرهیز از سکوت، مطالبات مردمی و حقوق تضییع شده ملت به آنان بازگرداده شود، آنهم با شناسایی عوامل تخلف و فساد مالی از طریق صدا و سیما و یا هر رسانه جمعی دیگری که هدف اش شفافیت‌سازی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مازیار

      یعنی دولت قبل هییییییچ کار مثبتی نکرد؟ بسه دیگه خجالت بکشید کمتر بد گویی کنید

    • رضا

      احمدی نژاد پاینده باد

    • گراشی

      عزیزان بس است این همه از دولت قبل گفتن
      حال این گوی و این میدان ببینم شما چقدر کار
      میکنید ... هرکس بیاید ضعف هایی دارد
      قوت هایی دارد ولی نیاز نیست که این همه برای همدیگر بزنید

    • بدون نام

      همشون از این تخلفات خبر داشتن چه دولت قبلی ها چه دولت فعلی ها ....الان ظاهرا فقط دارن علیه هم استفاده میکنند

    • بدون نام

      حالا چيکار کنيم ...

    • بدون نام

      این دولت کم کاری های خودشو بندازه گردن دولت قبل.

    • امیرسام

      و همچنان بحث از دولت قبل:)))
      بخدا اونقدر که توی دولت جدید اسم احمدی نژاد شنیدیم زمان خودش نشنیدیم... هرچی گفتم درست کن، هر ایرادی گفتن رفع کن و ... و....
      باز یکی پیدا شد گفت نخیــــــــــــــــــــر در دولت قبل هم بدتر بوده و فلان بوده و چنان بوده
      اینم دولت تدبیر ...:)))))

    • بدون نام

      اخه تو هشت سال کاری انجام نداد فقط احتلاس دور برش تو سه سال چه کاری میشه کرد جز بدهی بانک پس دادن بیچاره دولت روحانی که باید خراب کاری دولت احمدی ترمیم کند موفق باشی دکتر جان

    • بدون نام

      درود بر دولت امید درود بر اصلاحات درود بر تدبیر

    • بدون نام

      فقط دکتر روحانی

    • بدون نام

      این روزنامه ارمان همه چیزو یا زلزله میبینه یا سونامی اقا با حرفها نمیتونی گند کاریهارو پوشش بزاری

    • سعیدی

      باگندی که احمدی نژاد زده50سال میکشه وضعیت کشور به خالت عادی برگرده

    • مهدی

      دولت فعلی داشت کارشو میکرد و احمدی نژاد شده بود خط کوتاهی از تاریخ ، ولی با سنگ پا انداختن جلوی پای روحانی سعی در تخریب دولتش داشتن که خداروشکر دستشون رو شد ، فیش های حقوقی که مربوط به دولت احمدی نژاد میشد رو انداختن گردن روحانی ، ولی دولت تدبیر و امید با شجاعت تمام جلوشون ایستاد و فساد های دولت قبل رو یاد اوری کرد ، جالب اینجاست که طرفداران دولت قبل میگن چرا همش بحث گذشته رو پیش میکشین؟ کسی نیست بهشون بگه روحانی که کاری به کار کسی نداشت عوامل احمدی با دم شیر بازی کردن ، حالا بگذریم خداروشکر الان گفتن که احمدی نژاد بهتره بشینه سره جاش وگرنه 520 مورد از فساد هاشو اعلام میکنیم تا مردم اگاه بشن و دیگه احمدی احمدی نکنن ، هرچند احمدی نژاد با کاندید شدن فقط آبروی خودشو بیشتر میبره چون همه ی مردم خوب شناختنش که چه بلایی سره مملکت اورده

    • مهندس

      من این دولت قبول ندارم.همش این دولت اون دولت میکنه.مردم ساده گیر اورده...

    • سعیدیان

      بازهم بگید همه چی رو چرامیندازید به گردن دولت قبل ؟؟؟بدبختمون کرداحمدی نژدما رو ایهاالناس

    • نادر

      دلواپس کجایی دقیقا کجایی

    • بدون نام

      من یک نفر که هیچ اینده ای برای کشورم ونسل بعدی متصور نیستم روزی نیست که خبر از اختلاس وحقوقهای نجومی وبیکاری خانمانسوز وگرانی وتعطیلی کارخانه ها. وکثیری ازاین موارد دراین کشوررخ ندهد پس چگونه میتوانم به اینده امیدوار باشم هرسال دریغ ازپارسال

    • بدون نام

      سر خودتون درد نیا رسد آسمون برا ما کارگرها یه رنگ هی چی گی ر ما میاد

    • بدون نام

      کمربندهاروببندید.ماسک اکسیڗن روبزارید.اماده ایم بگو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج