اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۲۸۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مسلمانان آمریکا به چه کسی رای می‌دهند؟

سه روز بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده و درحالی‌که باراک اوباما و میت رامنی از نظر کسب آرا اختلاف زیادی درنظرسنجی‌ها ندارند، رأی‌دهندگان مسلمان می‌توانند نقش مهمی در نتیجه انتخابات ایفا کنند.

همشهری آنلاین: سه روز بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده و درحالی‌که باراک اوباما و میت رامنی از نظر کسب آرا اختلاف زیادی درنظرسنجی‌ها ندارند، رأی‌دهندگان مسلمان می‌توانند نقش مهمی در نتیجه انتخابات ایفا کنند.

نتایج نظرسنجی که اخیراً روی ۵۰۰نفر مسلمان آمریکایی انجام شد، نشان داد که دو سوم آنان قصد دارند به اوباما رأی دهند و فقط هفت درصد می‌خواهند به رامنی رأی بدهند. اما ۲۵درصد گفتند هنوز برای انتخاب میان این دو نامزد تصمیم نگرفته‌اند. ده‌ها هزار نفر از این رأی‌دهندگان مردد در سه ایالت اوهایو، ویرجینیا و فلوریدا ساکن هستند و نامزدها نیز با آگاهی از این امر، در دو هفته گذشته تلاش خود را بر این ایالت‌ها متمرکز کرده‌اند.

به گزارش‌ای پی اس، درباره شمار مسلمانان در آمریکا آمار دقیقی وجود ندارد. براساس قانون، اداره سرشماری نمی‌تواند از ساکنان این کشور درباره وابستگی دینی‌شان بپرسد. شورای روابط آمریکایی-اسلامی که یکی از فعال‌ترین گروه‌های سراسری مسلمانان در آمریکاست، شمار کل جمعیت مسلمانان را بین شش تا هفت میلیون نفر برآورد می‌کند. این در حالی است که پارسال مرکز نظرسنجی پیو شمارمسلمانان آمریکا را ۲.۷۵میلیون نفر شامل یک میلیون کودک تخمین زد که نمی‌توانند رأی دهند.

براساس تحقیق این مؤسسه، ۶۰درصد مسلمانان آمریکا مهاجر هستند و ۷۰درصد آنان تابعیت این کشور را دارند. سیاهپوستان، بیشتر مسلمانان‌زاده این کشور را تشکیل می‌دهند که به همراه اعراب، ایرانیان و اهالی جنوب آسیا حدود ۸۰درصد مسلمانان آمریکا را تشکیل می‌دهند. شورای یادشده شمار کل رأی‌دهندگان مسلمان ثبت‌نام‌کرده را دست‌کم یک میلیون نفر می‌داند.

براساس آمار این گروه، اوهایو حدود ۵۰هزار، ویرجینیا حدود ۶۰هزار و فلوریدا حدود ۷۰تا ۸۰هزار رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده مسلمان دارد. مسلمانان آمریکا به‌طور تاریخی از نظر رأی دادن، رفتار یکسانی نداشته‌اند. در سال ۲۰۰۰، ۷۲درصد آنان به جورج دبلیو بوش رأی دادند، زیرا ستاد انتخاباتی وی دیدارهای مفصلی با سازمان‌های مسلمانان برگزار کرده بود، اما پس از وقایع ۱۱سپتامبر و بازداشت صدها نفر از مسلمانان به‌عنوان مظنونان تروریستی و همچنین بعد از جنگ عراق، مسلمانان آمریکایی پشت بوش را خالی کردند.

در انتخابات سال ۲۰۰۴، ۹۳درصد مسلمانان آمریکا به جان کری نامزد دمکرات، پنج درصد به رالف نیدر نامزد حزب سبز و یک درصد به بوش رأی دادند. در سال ۲۰۰۸، حدود ۹۰درصد آنان رأی خود را به نفع اوباما و فقط دو درصد به نفع مک‌کین به صندوق انداختند. اما برخی کارشناسان می‌گویند معلوم نیست این اندازه حمایت از اوباما در انتخابات پیش رو تداوم داشته باشد، زیرا مسلمانان از ناتوانی اوباما برای عمل‌کردن به برخی وعده‌های انتخاباتی مانند تعطیل کردن زندان گوانتانامو و لغو برخی از بخش‌های قوانین تصویب‌شده پس از ۱۱سپتامبر ناامید شده‌اند.

به علاوه، آنان به مانند دیگر آمریکایی‌ها از عملکرد اوباما در زمینه اقتصاد و اشتغال‌زایی ناراضی هستند. سیاست اوباما در گسترش استفاده از هواپیماهای بدون خلبان برای حمله به اهدافی در پاکستان در میان جامعه مسلمانانی که تبارشان به جنوب آسیا می‌رسد، پذیرفتنی نیست. برخی گزارش‌ها درباره جاسوسی درباره فعالیت‌هایی که در مساجد صورت می‌گیرد، نیز به اعتماد مسلمانان به اوباما خدشه وارد کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر درباره نامزد مورد نظر مسلمانان آمریکا در انتخابات روز سه‌شنبه، نشان می‌دهد که حدود ۹۱درصد از آنان قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. این نسبت در دوره قبل فقط ۵۷درصد بود. همچنین نسبت کسانی که خود را به حزب دمکرات نزدیک‌تر می‌دانند، از ۴۲درصد در سال ۲۰۰۸به ۶۶درصد در حال حاضر رسیده است، اما نسبت مسلمانان طرفدار حزب جمهوریخواه همچنان در حد هشت تا ۹درصد ثابت مانده است. به علاوه، ۸۰درصد پاسخ‌دهندگان مسلمان، آموزش، اقتصاد، بهداشت و حقوق مدنی را بسیار مهم‌ توصیف کردند، درحالی‌که ۷۱درصد تروریسم و امنیت ملی را بسیار مهم خواندند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج