اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۳۲۸۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

گزينه فراكسيون‌ اميد چه كسی بود؟

هفته گذشته كه رئيس قوه قضائیه پنج نامزد حقوقدان شوراي نگهبان را به مجلس معرفي كرد، رايزني‌های فراكسيون‌هاي مجلس براي انتخاب اين اعضا آغاز شد كه به گفته نمايندگان خانه ملت تا لحظه انتخاب سه حقوقدان منتخب، به طول انجاميد و همه منتظر روز موعود و انتخاب اين اعضا بودند.

روزنامه آرمان- كژال ذوالفقاري نيا: هفته گذشته كه رئيس قوه قضائیه پنج نامزد حقوقدان شوراي نگهبان را به مجلس معرفي كرد، رايزني‌های فراكسيون‌هاي مجلس براي انتخاب اين اعضا آغاز شد كه به گفته نمايندگان خانه ملت تا لحظه انتخاب سه حقوقدان منتخب، به طول انجاميد و همه منتظر روز موعود و انتخاب اين اعضا بودند.

مجلس دهم انتخابي آرام را براي تعيين ۳ حقوقدان انجام داد و آقايان عباسعلي كدخدايي با ۲۰۳ راي، محمدرضا عليزاده ۱۷۸ راي و سيدفضل‌ا... موسوي با ۱۴۲ راي به عنوان حقوقدانان منتخب معرفي شدند و آقايان احمد بيگي حبيب‌آبادي با ۱۰۹ راي و محمدهادي صادقي با ۱۰۵راي، از راهيابي به اين شورا بازماندند.

وعده تدوين قانون جامع انتخابات

عباسعلي كدخدايي در نشست علني مجلس با تشكر از آيت‌ا... آملي لاريجاني بابت اعتماد به وي جهت معرفي به مجلس، تصريح كرد: مجلس از نهادهاي عالي نظام جمهوري اسلامي است كه به دليل ساختار مردمي و ارتباطي كه با مردم دارد بسيار مهم است. وي با بيان اينكه مجلس از جايگاه راهبردي در نظام برخوردار است و تبلور مردم‌سالاري ديني است، تاكيد كرد: عملكرد ادوار مجلس بيانگر اين است كه مجلس همواره پشتيبان نظام و مردم بوده است و اين موضوع مورد تحسين امام راحل و مقام معظم رهبري بوده است.

كدخدايي در ادامه گفت: قوانين انتخاباتي ما امروزه تا حدودي كارآيي خود را از دست داده و تا زماني كه نظام جامع انتخاباتي تدوين نشود، اين مشكلات مي‌تواند استمرار يابد. بنابراين بايد هر چه زود‌تر قانون جامع انتخابات تدوين شود تا مشكلات انتخابات حل شود كه لازمه انجام اين مهم حمايت نمايندگان مجلس است. وي اظهار اميدواري كرد كه با سياست‌هاي انتخاباتي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شده، زمينه حل مشكلات فراهم شود.

شوراي نگهبان نهاد بالاسري مجلس نيست

محمدرضا عليزاده به عنوان ديگر نامزد منتخب اين شورا از سوي نمايندگان، با اشاره به سخن امام خميني(ره) مبني بر اينكه مجلس در راس امور است، افزود: جايگاه نمايندگان، يك جايگاه رفيع از لحاظ تقنيني و نظارتي است و شوراي نگهبان ضامن استحكام امور مجلس است و قوانين مجلس را با شرع اسلامي و قانون اساسي تطبيق مي‌دهد تا قانوني خلاف شرع نباشد. وي با بيان اينكه شوراي نگهبان نهاد بالاسري مجلس نيست، ادامه داد: تلاش من در تمام اين دوران‌ها حفظ وضعيت ارتباط اعضاي شوراي نگهبان و مجلس در حد امكان بوده است، البته نواقصي در اين زمينه وجود داشته كه با كياست رئيس مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان اين نواقص حل خواهد شد.

نارضايتي از شوراي نگهبان رفع‌شدني است

سيد فضل‌ا... موسوي يكي ديگر از نامزدهاي عضويت در شوراي نگهبان بود كه در اظهارات خود پيش از راي‌گيري، «حاكميت قانون، توجه به حقوق ملت و اسلام» را از مهم‌ترين كارويژه‌هاي شوراي نگهبان عنوان كرد. وي كه سابقه نمايندگي در مجلس هفتم را در كارنامه خود داشت، سابقه‌ چهار سال نمايندگي را « زمينه مناسبي براي اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان جهت درك بهتر دغدغه‌هاي نمايندگان در حل مشكلات و تعامل بيشتر آنان با شوراي نگهبان» خواند و تصريح كرد: شوراي نگهبان در حفظ و حراست از اصول قانون اساسي به وظيفه قانوني خود عمل كرده است و ‌اگر برخي از مسائل هم از سوي منتقدان مطرح مي‌شود، در رابطه با انتخابات است و بخشي ديگر ممكن است به روند اجرايي امور مربوطه به انتخابات در تشخيص و صلاحيت‌ها مرتبط باشد كه به نظر مي‌رسد مجلس و شوراي نگهبان مي‌تواند باتعامل سازنده در جهت رفع اين نقايص اقدام كنند.

نامزد مورد حمايت فراكسيون اميد كه بود؟

اما سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه نامزد مورد نظر فراكسيون اميد چه كسي يا كساني بودند و هيات رئيسه و اعضاي اين فراكسيون چه برنامه‌اي براي حمايت از اين نامزد تدوين كردند؟ اين سوالات از اين حيث اهميت دارد كه فراكسيون اميد كه متشكل از نمايندگان اصلاح‌طلب و اعتدالگراي مجلس دهم است، با چه رويكردي به وظيفه خود كه نمايندگي وكلايش است مي‌پردازد؟ مگر نه اينكه مردم به اين نمايندگان راي دادند تا در مجلس دهم اتفاقات جديدي را رقم بزنند؟

اين در حالي است كه برخي شنيده‌ها حاكي از آن بود كه از ميان پنج حقوقدان معرفي‌شده به مجلس، نظر اعضاي فراكسيون اميد به «محمدرضا عليزاده» و «احمد بيگي حبيب‌آبادي» بود؛ صحبتي كه البته بعضي ديگر از نمايندگان آن را به‌طور صد در صد تاييد نكردند و همين اختلاف نظرها و عدم توافق بر سر يك يا دو نامزد را نمي‌توان در چارچوب تصميم‌گيري‌هاي گروهي كه مبتني بر توافق يك گروه همفكر و همسو است، توجيه كرد. همچنين بايد اذعان داشت يك هفته، زمان مناسبي است براي رسيدن به جمع‌بندي و انتخاب قطعي نامزدها و سپس حمايت قاطع و همه‌جانبه از آن نامزد. اين دقيقا همان انتظاري است كه مردم از وكلاي خود در بهارستان دارند.

فارغ از اينكه چطور مي‌شود كه آقاي كدخدايي رايي مشابه مجلس نهم (مجلسي با اكثريت قاطع اصولگرا) آن هم در مجلس دهم (با اكثريت نسبي اصلاح‌طلب و اعتدالگرا) به دست ‌آورد، بايد نقدهايي جدي به اعضاي فراكسيون اميد وارد كرد و اهداف و اصول اين فراكسيون را بار ديگر يادآور شد؛ همان‌گونه دكتر محمدرضا عارف، اين اهداف را بيان كرده است: « نگاه اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد، بر پايه تعامل حداكثري در مجلس است و اميدواريم دوستاني كه به دليل حضور در «ليست اميد» موفق به ورود به مجلس شدند، به تعهدات‌شان پايبند باشند، زيرا اين افراد در چارچوب اين ليست، وعده‌هايي داده‌اند و مردم نيز از اين گفتمان مطالبه‌هايي دارند.

البته كه ما هيچ اهرم كنترلي در اختيار نداريم و تنها ميزان و ملاك ما، همان اخلاق است.» اميد مي‌رود نمايندگاني كه با گفتمان اصلاحات و در چارچوب ليست اميد، جامه نمايندگي به تن كردند، اين جملات را هر روز و هر لحظه با خود مرور كنند. به هر روي دلسوزان و اعتداليون نيز چنانکه علي لاريجاني دیروز تاکید کرد، خواستار«كوشش شوراي نگهبان در جهت تقويت مناسبات با مجلس و دولت و رعايت مرّ قانون» هستند، چرا كه«جايگاه شوراي نگهبان توجه به مسائل فوق‌الذكر است» و اين شورا بايد«با دقت نظر طرح‌ها و لوايح مجلس را مورد مداقه شرعي و قانوني قرار دهد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج