اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۶۸۵۲
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

پروژه تبرئه پزشکان معالج کیارستمی آغاز شده؟

در حالی که این روزها مهم‌ترین بحث سینمای ایران روشن شدن ابعاد پرونده پزشکی عباس کیارستمی است، جامعه پزشکی و سینمایی به شدیدترین شکل ممکن در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

وب‌سایت آی سینما: در حالی که این روزها مهم‌ترین بحث سینمای ایران روشن شدن ابعاد پرونده پزشکی عباس کیارستمی است، جامعه پزشکی و سینمایی به شدیدترین شکل ممکن در مقابل هم قرار گرفته‌اند و هر روز نوشتار یا گفتاری آتش این اختلاف را بیشتر می کند، به تازگی دکتر سوادکوهی رئیس انجمن فوق تخصصی مراقبت‌های ویژه با انتقاد شدید از اعتراضات این مدت به جامعه پزشکی، پزشکان پرونده کیارستمی را بی تقصیر دانسته است.

پروژه تبرئه پزشکان معالج کیارستمی آغاز شده؟

پس از آن که داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت کیارستمی با لحنی به شدت عصبانی خواستار برخورد و محاکمه پزشکان مقصر در پرونده عباس کیارستمی شد بخش اعظمی از جامعه پزشکی به شکل هماهنگی شروع به دفاع از هم‌صنفان خود کردند و پاسخ های تند و تیزی به مهرجویی و سینماگران معترض دادند.

اوج این واکنش‌ها هم رفتار دور از انتظار دکتر حسن عباسی یکی از پزشکان بیمارستان «جم» بود که با در دست گرفتن یک سری پلاکارد مستقیما داریوش مهرجویی را مورد خطاب قرار داد و تعبیرهای ناپسندی به او نسبت داد که همین مسئله خشم سینمایی‌ها را برانگیخت و آن‌ها هم به تلافی واکنش‌های تندتری از خود بروز دادند.

در چند روز گذشته برخی چهره ها در دو حوزه پزشکی و فرهنگ و‌ هنر از هم صنفان خود درخواست کرده بودند بیش از این بر طبل اختلاف و درگیری جامعه سینمایی و پزشکی نکوبند اما به نظر می رسد فعلا قرار نیست آتش این خشم خاموش شود.

به تازگی یک اظهار نظر از سوی جامعه پزشکی منتشر شده است که بوی خوبی از آن به مشام نمی رسد چرا که انگار برخی پزشکان پرنفوذ تصمیم گرفته‌اند قصور پزشکی خود در پرونده پزشکی کیارستمی را به خارج از مرزها ارجاع دهند.

سوادکوهی رئیس انجمن فوق تخصصی مراقبت های ویژه در مصاحبه با سایت سازمان نظام پزشکی با انتقاد شدید از کسانی که پزشکان ایرانی را مقصر اتفاقات رخ داده در دوره بیماری عباس کیارستمی دانسته اند گفته: «آیا در مورد اشتباهی که در معالجه ایشان در کشور فرانسه رخ داده پزشکان ما باید پاسخگو باشند؟»

سوادکوهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «متاسفانه در خصوص فوت هنرمند عزیز کشورمان مرحوم کیارستمی، کل جامعه پزشکی کشور را زیر سوال برده‌اند؛ آن هم بخاطر اشتباهی که هنوز به اثبات نرسیده و فقط در حد شایعه عمومیت یافته است.» حالا مشخص نیست حرف ابتدای دکتر سوادکوهی را باید باور کرد که تاکید کرده پزشکان فرانسوی مقصرند یا این که گفته هنوز هیچ چیز در پرونده پزشکی کیارستمی مشخص نیست! این صحبت های سوادکوهی بیشتر از هر چیز در حال دامن زدن به این شایعه است که احتمالا در این پرونده پزشکان ایرانی را از هر گونه اتهامی تبرئه خواهند کرد.

دکتر سوادکوهی در حالی همه چیز را در مورد پرونده کیارستمی شایعه دانسته و غیر قابل اثبات می‌داند که دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مدتی پیش و پس از اولین جلسه رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی در گفت و‌گو با روزنامه ایران اعلام کرده بود: «پزشک معالج مرحوم کیارستمی ادعا کرده که تا روز ۲۸ اسفند در بیمارستان جم حضور داشته و بنا به دلایلی در عمل‌های بعدی حاضر نشده است که البته این ادعا به بررسی دقیق نیاز دارد. طبق قانون پزشک معالج باید از اول تا آخر مراحل درمان در کنار بیمار باشد. پزشک معالج مرحوم کیارستمی تنها با اذن و هماهنگی با بیمار می‌توانست عمل سوم و چهارم را به جراح دیگر بسپارد اما هنوز مشخص نیست آیا مرحوم کیارستمی چنین درخواستی داشته یا خیر.» و این یعنی اگر کیارستمی موافق تعویض پزشک خود نبوده حق این کار از سوی پزشک معالج او وجود نداشته و با توجه به آخرین صحبت‌های منتشر شده از زنده یاد کیارستمی کاملا مشخص است او از این‌که پزشک او را تعویض کرده اند ناخشنود بوده است. طبق روایت نزدیکان کیارستمی هم مشکلات او دقیقا از همین زمان تعویض پزشک آغاز شده است.

اما بخش دیگری از گفت و‌گوی رئیس انجمن فوق تخصصی مراقبت های ویژه هم بسیار جالب و تامل برانگیز است او با گلایه از این که آیا در بین هنرمندان و خانواده آنها کسی نبوده که توسط پزشک نجات یافته یا نتیجه درمانش مثبت بوده باشد، گفته است: «چرا جامعه هنرمندان باید صرفا قسمت های غیرنجات را به یاد آورند.» این نکته از آن جهت مهم است که پزشکی در حد دکتر سوادکوهی معتقد است مردم باید درست انجام دادن وظیفه توسط پزشکان را به یاد آورند نه قصوری که منجر به مرگ یک فرد یا افراد شده است و جالب‌تر اینکه حتی برخی پزشکان به اینکه هنرمندان به قصور احتمالی در پرونده کیارستمی اعتراض کرده اند اعتراض دارند و برای توجیه از آمار بالای اشتباهات پزشکی در کشورهایی مثل آمریکا مثال می‌آورند و آن را مسئله ای می‌دانند که در همه جای دنیا در حال رخ دادن است و در ایران هم اجتناب ناپذیر است.

دکتر سوادکوهی به هم این اشاره کرده که عده‌ای در تلاش برای پایین آوردن ارج و قرب جامعه پزشکی هستند: «پزشکان این مرز و بوم چه در دوران تحریم و چه در دوران جنگ تحمیلی با حداقل دستمزد بهترین امکانات را ارائه و جان بیشماری را نجات دادند و چرا باید اسلحه ها به سمت جامعه پزشکی شلیک شود و بگویند پزشکان کارشان را خوب انجام نمی دهند.»

او در خاتمه با بیان این که پزشکان از مفاخر این مرز و بوم و خدمت رسان صادق به مردم کشورند افزوده: «درخواست من از وزیر بهداشت و درمان این است که قوی تر عمل نموده به طوری که جلوی پیش داوری ها گرفته شده و اجازه توهین به پزشکان خدوم داده نشود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا جامعه پزشكي ايران بايد از كل مردم معذرت خواهي كنن كه خداوند مرگ رو براي همه مقرر كردن دكترن خدا كه نيستن به عمد كه نميخوان كسي بميره قطعا لذتي كه درمان مريض داره براشون مرگش نداره من پزشك نيستم ولي يه كم انصاف داشته باشيم

    • بدون نام

      لااقل اینها هزاران مریض را سالیانه مداوا میکنند

      آقای مهرجویی بفرمایند چه فایده ای به ملت رسوندن مخصوصا در فرهنگ

      پزشکی ما را اول در منطقه و آسیا و جز ۱۰ کشور برتر دنیا کردند سالیان سال در اروپا و آمریکا تدریس میکنن

      توهین جایز نیست اما اگر ناسزا گفتی ناسزا میشنوی

    • شهروند

      امسال به اصرار دوستان رفتيم سينما بليط خريديم،فيلم ٥٠كيلو البالو؛اين فيلم كه فروش ميلياردي كرده و كارگردان و تهيه كنندش را پولدار،يك فيلم بود فاقد هرگونه ارزش هنري ،بسيار بي مايه ،افتضاح و تهوع اور.حيف از برق كه صرف نمايش اين فيلم شد.حالا شما ببين سينماگران ما سطح ذايقه جامعه را چقدر پايين اوردن كه اين فيلم فروش ميلياردي ميكنه!

    • آرش فرجام

      پنج سال پیش پدرم که هفتاد سال داشت در بیمارستان بقیه آله تحت آنژین گرافی قرار گرفت و دکتر معالج بخاطر لخته نشدن خون برای وی آسپرین تجویز کرد که یک روز در منزل دچار استفراغ شد و متوجه رگه های خون درآن شدیم.و سریعا به بیمارستان رفتیم که در اورژانس بستری شد در آنجا از دهان پدرم خون با فشار بیرون میریخت که یک سطل به من دادند که زیر دهانش بگیریم .با دکتر ش تماس گرفتند و چند آمپول نوشتند و من که ماشین نداشتم از ساعت ده شب تا چهار صبح چند بار جهت گرفتن آمپولها به داروخانه سیزده آبان رفتم فکر کنم بیشتر از هفت آمپول ندادند و بعلت بند نیامدن خون شانزده آمپول برای وی تزریق کردند. یکی از پرستارها گفت دوز زیاد آسپرین باعت رقیق شدن خون و خونریزی معده شده و بعدا می گفت فکر نمیکردیم نجات پیدا کنه به هرحال پدرم پس از یک شب سخت به لطف خدا نجات پیدا کرد اما خاطره اون شب رو هیچگاه فراموش نمیکنیم و به اون دکتر و دکترای دیگه که نسبت به جان بیمارها بی اهمیت هستند لعنت میفرستیم .کاش یک کشیک حراست ملزم بود که در تمام ساعات در اورژانس حضور داشته باشه ودر این جور مواقع موضوع رو به مراجع نظارتی منعکس کنه .ضمنا ما اون موقع بخاطر وضعیت پدرم و مشغله های کاری شکایت نکردیم. البته دربین آشناها هم مواردی از قصور پزشکان سراغ دارم که آنها هم شکایت نکردند. به هر حال با توجه به اینکه بسیاری از مردم بخصوص عزیزان شهرستانی به حق و حقوق خود آگاهی ندارند و در بسیاری از مواقع حتی پس از فوت بیمارشان متوجه قصور پزشک نمیشوند اگر این موارد را به تعداد پرونده های شکایت از پزشکان اضافه کنیم شاید چندبرابر آمار کنونی باشد که باید اهتمام جدی و چاره ای عاجل در این زمینه اندیشیده بشه .

      پاسخ ها

      • علی

        ارش جان کاش اونقدر اگاهی داشتی که تو مسایل تخصصی الکی نظر نمی دادی بهتره بدونی بالای 90 درصذ شکایات مردم از پزشکا به دلیل ذهنیت اشتباه اونا به محکومیت مریض می انجامد بهتره بدونی عوارض بیماریها در کتب پزشکی بدون قصور پزشک وجود داره مثلا 12 درصد بیماران جراحی اپاندیسیت بدون دلیل مشخص فوت می کنند

    • بدون نام

      لیاقت مردم ما فیلم های بی محتواست نه شب بیداری بسیاری از پزشکان برای نجات اونها.هرکیم توی درمان کیارستمی قصور داشته چه ایران چه فرانسه مجازاتشو خواهد داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج