adexo3
۳۵۸۲۷۸
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

دانشجو با چه انگیزه ای درس بخواند؟

افت آشکار سطح تحصیل و میزان تلاش درسی و موفقیت علمی دانش آموزان و دانشجویان در سالهای اخیر موجب نگرانی جدی نسبت به آینده علمی کشور است.

حجت السلام زائری در خبرآنلاین نوشت: افت آشکار سطح تحصیل و میزان تلاش درسی و موفقیت علمی دانش آموزان و دانشجویان در سالهای اخیر موجب نگرانی جدی نسبت به آینده علمی کشور است.

عوامل و اسباب گوناگوني براي اين پديده مي توان بر شمرد ؛ از عوامل عمومي و طبيعي مانند تحولات و تغييرات نسلي و رواج گسترده و جهاني تنبلي و راحت طلبي و تن آساني كه به سبك زندگي و شرايط اجتماعي مربوط است ، تا الگوسازي هاي كاذب از ورزشكاران و خوانندگان و بازيگران سينما و ... كه نوعي راه ميان بر براي شهرت و ثروت و رفاه تلقي مي شود و ريشه در ترويج نگرش هاي حداقلي مادي و باورهاي غربي دارد.

اما در كنار اين عوامل يك مسأله بسيار جدي ديگر هست كه موضوعي زيرساختي و عاملي رواني به شمار مي آيد و بسيار اهميت دارد و آن فقدان يا كاهش انگيزه هاي شغلي و مادي زندگي آينده افراد است كه بايد موتور محرك نوجوانان و جوانان براي طي مدارج تحصيلي و تلاش در جهت پيشرفت و موفقيت باشد.

به طور طبيعي بايد دانش آموز و دانشجو بكوشد تا با تكميل تحصيلات تخصصي و تحقق مهارتهاي فني در جايگاهي قرار گيرد كه جامعه او را ارج نهد و مراكز و نهادهاي رسمي به كارش بگمارند و براي بهره مند شدن از توان و قابليت هايش مشتاق باشند .
حتى با وجود جمعيت زياد فارغ التحصيل ها بايد آن كس كه امتياز بيشتر و قابليت هاي افزونتري داشته باشد به شكل عادلانه و معقول در اين مسابقه اجتماعي و عمومي برتر و بالاتر قرار گيرد و شرايط بهتري پيدا كند.
ليكن زماني كه اين نظام طبيعي به خاطر سوء استفاده ها و رفتارهاي نادرست به هم ريخت و اين رابطه منطقي به سبب تخلف از قانون از هم گسيخت قطعا نمي توان انتظار داشت كه آن نتيجه نيز حاصل شود.

اگر ضابطه و معيار در تقسيم موقعيت هاي شغلي و مناصب اجتماعي به جاي صلاحيت هاي علمي و تخصص و مهارت ، مثلا رابطه هاي شخصي با رييس سازمان يا آشنايي با مسؤول اداره شد و اشخاصي با توانايي هاي اندك و مهارتهاي ناچيز به كار گماشته شوند و اين فرصت ها در اختيار افراد لايق و توانمند قرار نگيرد ، لاجرم در فضاي عمومي جامعه اثر منفي خواهد داشت.
اگر شخصي ناتوان و ضعيف در جايگاهي بالاتر از افراد توانمند و متخصص منصوب شد و حقوق بالاتر از افراد لايق و شايسته دريافت كرد ، به طور طبيعي انگيزه ها براي تلاش و كوشش و درخشش و موفقيت كاهش خواهد يافت.

اگر مثلا جوان هاي تحصيل كرده و موفق و شايسته بي كار ماندند ، چون رابطه و واسطه يا رفيق و آشنايي ندارند ! يا در زيردست فردي نالايق مجبور به كار شدند ، چون او دستش با بعضي در يك كاسه بوده است ! يا اگر در يك حوزه تخصصي افرادي بي ربط و ناآشنا و كم بهره استخدام و مشغول به كار شدند ، اما اشخاص لايق و توانمند و متخصص عقب ماندند ، بي شك انگيزه و روحيه خود را از دست خواهند داد.

اصلا دانشجو با چه انگيزه اي درس بخواند ؟ اگر ببيند درس خواندن و موفقيت علمي نسبت روشني با ميزان توفيق در طي مدارج اجتماعي ندارد !

اگر مدرك تحصيلي را بشود بدون زحمت به دست آورد ، اگر صرفا بر اساس رابطه بتوان به شغل دست يافت، اگر به راحتي بشود قانون را دور زد ، اگر از سربازي تا مدرك تحصيلي را بتوان با پول خريد ، اگر لزوما صلاحيت علمي و قابليت هاي تخصصي معيار اشتغال و درآمد نباشد و... بي ترديد با آشفتگي اين نظام و قواعد بنيادين و ريشه اي ، همه شاخ و برگها به هم خواهد ريخت و آفت ريشه در تمام شاخ و برگها و ثمرات و ميوه ها آشكار خواهد شد. اين يك اتفاق طبيعي و اجتناب ناپذير است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیف اگه رو دانش جویان سرمایه بود .میدیدید ما بهترین کشفیات را داشتیم.بهترین جنس میساختیم

    • بدون نام

      با انگیزه ی مهاجرت از ایران......

    • بدون نام

      افرادلایق چون پارتی ندارند بایدبیکاربمانند وافرادبیسوادچون پارنی دارندبایددر راس کارباشتد

    • بدون نام

      مدرکم که بگیری تازه اول دردسره واسه کسایی که در اارات کار میکنن
      من دانشجوی فوق لیسانس تو تهران هستم و اداره من که دولتیه حتی حاضر نیست مدرک فوق دیپلممو قبول کنه چه رسد به فوق لیسانس...
      با 12 سال سابقه زیردست کساییم که بزور دیپلم گرفتن ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج