adexo3
۳۵۹۸۴۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بازیگران «همسایه آقا» شاکی شدند

نشست خبری نمایش «همسایه آقا» که روز گذشته در تماشاخانه باران برگزار شد با موضع انتقادی اعضای گروه نسبت به عدم صدور مجوز برای برخی آثار با تاکید بر «مرگ در حمام بنفش» همراه بود.

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری نمایش «همسایه آقا» که روز گذشته در تماشاخانه باران برگزار شد با موضع انتقادی اعضای گروه نسبت به عدم صدور مجوز برای برخی آثار با تاکید بر «مرگ در حمام بنفش» همراه بود.

نشست خبری نمایش «همسایه آقا» اثری از حسین کیانی ظهر دیروز در در کافه تماشاخانه باران، میزبان اهالی رسانه بود. این نمایش قرار است اجرای خود را از یکشنبه ۱۰ مرداد در تئاتر باران آغاز کند.

بازیگران «همسایه آقا» شاکی شدند

در این نشست، حسین کیانی قبل از شروع پرسش و پاسخ، یادداشت کارگردان در بروشور این نمایش را قرائت کرد. در این یادداشت، حسین کیانی از اینکه مجوز اجرای نمایش «مرگ در حمام بنفش» به او داده نشده انتقاد کرده و اجرای مجدد «همسایه آقا» پس از ۱۰ سال را نمایشی جایگزین برای آن دانست. کیانی دلیل انتخاب نمایش «همسایه آقا» را نزدیکی زمان نگارش ایده و طرح آن با «مرگ در حمام بنفش» عنوان کرد که سبب شده این دو نمایش که برآمده از متن واقعیت اجتماعی ایران کنونی هستند، حال و هوای مشابهی داشته باشند. او همچنین در این یادداشت نگرانی خود را در مورد کل نمایشنامه‌نویسی اجتماعی به جهت زیبایی‌ناشناسی، عدم درک ضرورت‌های هنری و فرهنگی و بدبینی و بی‌اعتمادی تصمیم‌سازان فرهنگی بیان کرد.

کیانی سپس به بیان برخی تغییرات اجرای جدید «همسایه آقا»، نسبت به اجرای ۱۰ سال پیش در سالن چهارسو پرداخت. او از جمله این تغییرات را جایگزینی دو نفر از بازیگران و اضافه شدن یک کاراکتر جدید به این نمایش بیان کرد. کیانی همچنین اعلام کرد در بخش روایی هم متن نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به نمایشنامه اولیه دست‌خوش تغییر شده است. او این تغییرات و اصلاحات را لازمه و طبیعت هر اثر هنری به خصوص تئاتر دانست که پس از بازتولید در جهت پویایی اثر بسیار لازم است.

کیانی در پاسخ به سوالی در رابطه با سرنوشت نمایشنامه «مرگ در حمام بنفش» از مسکوت بودن این نمایش برای خودش خبر داد. او با اذعان به این موضوع که «مرگ در حمام بنفش» هنوز برای او تمام شده نیست ابراز امیدواری کرد این اثر بالاخره راه خود را برای دیده شدن پیدا خواهد کرد. کیانی سپس چرایی لغو مجوز این تئاتر را دوباره مطرح کرد و سختگیری و البته بیشتر بدبینی و بی‌اعتمادی که از جانب مسئولان کلان فرهنگی کشور به مسئولان میان‌رده، تزریق می‌شود را عامل این گونه لغو مجوزها دانست. او با بیان اینکه ندادن مجوز باعث از بین رفتن حساسیتهای هنرمند می شود، جایگزین اینگونه نمایشها را در سالنهای تئاتر، آثاری اقتباسی دانست که با وجود داشتن شکل و طراحی زیبایشان، محتوای آنان با زیست حقیقی انسان کنونی ایرانی نسبتی ندارد. کیانی در مورد دلیل انتخاب یک نمایش جدی پس از اجرای کمدی «مضحکه شبیه قتل» که انتقاد بسیاری را به خاطر نزدیک شدن به تئاتر آزاد در پی داشت، تغییر رویکرد را نه به سبب انتقاد منتقدان؛ بلکه دغدغه‌های صددرصد ایرانی بیان کرد.

امیر رضا دلاوری بازیگر نقش «حجت» در مورد عدم صدور مجوز برخی نمایشها ، آثار سوء این کار را در زندگی شخصی بازیگر به دلیل از بین رفتن فرصتهای بازیگری در دیگر کارها، پررنگ‌تر از نابودی یک تجربه نمایشی بیان کرد. دلاوری در مورد نقش خود که ۱۰ سال پیش هم آن را به عهده داشته نیز گفت سعی کرده در این اجرا به پختگی بیشتری در این نقش برسد. او در پایان مهم‌ترین مشکلات حال حاضر تئاتر را نبود بودجه و مناسب نبودن متنها بیان کرد.

حبیب دهقان‌نسب بازیگر دیگر این نمایش که در نقش «حبیب‌الله خادم‌الحسینی» ایفای نقش می‌کند کاراکترش را یک متولی امام‌زاده از طبقه متوسط اجتماعی معرفی کرد که به همراه خانواده‌اش از نظر معیشت وضعیت ناگواری دارند و با وجود تلاشهایش برای بهبود شرایط زندگیش در این امر موفق نمی‌شود. او با بیان اینکه در این نمایش شخصیت منفی وجود ندارد، بعضی رفتارهای ظاهراً نامناسب کاراکترهای این نمایش را حاصل فشار اقتصادی بیان کرد. دهقان‌نسب درباره دغدغه‌های خود در زمینه تئاتر به وضعیت نابه‌سامان صدور مجوزها و وضعیت بد اقتصادی اشاره کرد. او در پایان از اینکه در سالهای اخیر ۲۰ درصد درآمد هر نمایش انتقاد کرد که در سالنهای دولتی اجرا می‌شود به سالن تعلق می‌گیرد.

مهدی پاکدل از دیگر از بازیگران این نمایش است که نقش «جلال الدین» را بر عهده دارد. او با ابراز خوشنودی از اجرای دوباره این نقش پس از ۱۰ سال، به جنبه‌های مثبت کاراکترش اشاره کرد. پاکدل درباره اثر سوء عدم صدور مجوز اجرای نمایش گفت: «ما تبدیل به کرگدن شده‌ایم، پوستمان کلفت شده و این گونه برخوردها برایمان عادی شده است». او در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده، بازیگران بیشتر درباره نقش و بازیگری صحبت کنند تا درباره معادلات ارزی و حواشی فرهنگی.

شهرام حقیقت دوست بازیگر نقش «محرم» پیچیده نبودن این کاراکتر را ویژگی اصلی آن برشمرد و همین موضوع را دلیلی دانست تا بار شیرینی نمایش بر عهده او باشد. حقیقت دوست با انتقاد از برخورد سلیقه‌ای کسانی که مجوز اجرا را صادر می‌کنند، دلسرد شدن هنرمند را مهم‌ترین نتیجه آن دانست. او در پایان صحبت‌هایش از علاقه‌اش برای تبدیل این نمایش به فیلم صحبت کرد و در این باره گفت: «من حاضرم خانه‌ام را بفروشم تا این کار انجام شود!»

رؤیا میر علمی بازیگر نقش «کبوتر» با ابراز علاقه به کاراکتری که در این تئاتر دارد، بازی دوباره در این نقش را پس از ۱۰ سال، اتفاق خوبی برای خودش ارزیابی کرد. او با انتقاد از وضعیت صدور مجوزها گفت: «آثاری که به اجرا در می‌آیند به خاطر اینکه بتوانند مجوز دریافت کنند عموماً به آثاری بی‌بو و بی‌خاصیت تبدیل شده‌اند».

خاطره اسدی دیگر بازیگر این نمایش با ابراز خرسندی از اینکه با این گروه کار می‌کند صحبت بیشتر درباره نقشش را به زمان اجرای نمایش موکول کرد.

علی‌رضا آرا بازیگر دیگر این نمایش با بیان اینکه نداشتن اطمینان از به سرانجام رسیدن اجرای یک نمایش می‌تواند به عدم تمرکز و انگیزه بازیگر برای ایفای نقش منجر شود، درباره نقش خود «سیدعلی محمد» که ۱۰ سال پیش هومن سیدی آن را بازی می‌کرده ابراز امیدواری کرد که بتواند این نقش را به خوبی او بازی کند.

فریده سپاه منصور بازیگر نقش «قافله باجی» که در لحظات پایانی نشست رسید، درباره نقشش تنها به جمله «مادری سخت‌گیر» بسنده کرد. او در پایان از عدم تامین امکانات برای تئاتر از مسئولان این امر انتقاد کرد.

نمایش «همسایه آقا» با بازی فریده سپاه منصور، علی‌رضا آرا،‌ حبیب دهقان نسب، رویا میرعلمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیررضا دلاوری و مهدی پاکدل تا ۲۲ شهریور در سالن تئاتر باران اجرا می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج